Windows 7 werkcomputer veilig privé gebruiken

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hallo,

Vraag voor advies.

Situatie;
Windows 7 computers, bedrijfscomputers die bij de werknemer thuis staan om telewerk te doen. Het gebruikersaccount dat de werknemer gebruikt heeft bijna geen rechten. Software installeren is niet mogelijk. Bepaalde programma's, zoals de automatische VPN-verbinding met het bedrijfsnetwerk kunnen niet afgesloten worden.

Gewenst;
Een manier waarop de werknemer die bedrijfscomputer ook privé kan gebruiken, dus ook software kan installeren en gebruiken, zonder dat die het functioneren van die computer voor de bedrijfstoepassingen waarvoor die er primair is om zeep kan helpen.

Context;
Met terugwerkende kracht vanaf 1 januari moet mijn werkgever voor de thuiswerk-PC 'voordeel allerlei aard' aanrekenen omdat de werknemers een computer van het werk hebben. Het feit of men die privé gebruikt of zelfs niet privé kan gebruiken is voor de belastingen geen factor van belang.

Een idee is om aan de werkgever te vragen als we dan toch belasting moeten betalen op die computer van het werk omdat we volgens de belastingen we daar een privé voordeel aan hebben, om het dan ook effectief mogelijk te maken die ook privé te gebruiken.

Een aparte login, gebruikersprofiel, dat enkel op dat welbepaalde toestel geldig is en in dat profiel geen relatie heeft met het bedrijfsnetwerk lijkt de logische werkwijze. Mensen moeten wel de rechten hebben software te installeren.

Vraag:
Is zoiets mogelijk op een veilige wijze? Zijn er mensen die in een bedrijf werken/gewerkt hebben waar men hiervoor een oplossing had?
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Technisch gezien lijkt het met het simpelste om een "dual boot" mogelijk te maken, ofwel booten in privé modus ofwel in bedrijfsmodus.
Door encryptie zou men het bedrijfsdeel en privédeel kunnen scheiden van elkaar.


Maar mijn inziens,
Als pc enkel voor het werk kan gebruikt worden dan is er helemaal geen voordeel alle aard te betalen.

Werkgever heeft een verkeerd beeld van de situatie.

Voor de belastingen is het wel degelijk een verschil of je pc al dan niet prive kan of mag gebruiken.
Als PC niet persoonlijk kan gebruikt worden dan vervalt het voordeel.
Werkgever moet dit maar eens uitklaren bij de belastingen.
Vergeet niet dat alle mogelijke bewijsmateriaal kan aangebracht worden bij de belastingen.


Werkgever kan ook bepaalde passages in het arbeidsreglement zetten, zoals verbod op privè-gebruik, verbod op installeren van software etc. etc.

citaat uit wetgeving:

10. Persoonlijk gebruik van een kosteloos ter beschikking gestelde
PC, tablet, internetaansluiting, mobiele telefoon of vast of mobiel
telefoonabonnement :"



Nog wat info van bij SDWorx:
https://www.vacature.com/nl-be/carriere ... an-je-werk

Hoe vermijden?
Deze extra ‘belasting’ kan je enkel ver mijden wanneer uitdrukkelijk bepaald wordt dat de pc uitsluitend beroepsmatig mag gebruikt wordt. Dit kan bijvoorbeeld in de gebruikersovereenkomst duidelijk vermeld worden.

De beoordeling of er al dan niet sprake is van privégebruik berust vaak op een feitenkwestie. Bijgevolg is het aan te raden om het verbod van privégebruik extra te staven.

Indicaties van verbod op privégebruik kunnen bijvoorbeeld zijn: verbod voor werknemers om eigen programma’s te installeren op de pc, geen mogelijkheid om een gepersonaliseerd bureaublad aan te maken, enz.
Laatst gewijzigd door fvhbrugge 28 maa 2018, 00:23, in totaal 4 gewijzigd.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 1 keer

Voor zover ik gehoord heb van onze boekhouddienst(lees:ik ben zelf geen expert en geef dus geen juridisch advies). Als je je computer mee kan nemen naar huis om te telewerken, gaat de belastingsdienst ervan uit dat hij sowieso ook prive gebruikt gaat worden.

Bij ons is de regel dat mensen die niet op de technische dienst werken geen admin account hebben op hun laptop, maar ze mogen wel vragen om vrijetijdsoftware te laten installeren zoals iTunes of Spotify, maar bv. geen Torrentclients.
Is wel geen echte oplossing voor het probleem van de topicstarter, maar daarmee kan je al een deel privegebruik afdekken(als ze er ook vrij mee kunnen browsen).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bij ons heeft iedereen een corporate laptop die mee naar huis gaat. Niemand heeft de rechten om zelf te gaan prullen of dingen te installeren. Zelfs USB storage wordt geblocked zodat ook langs daar niets binnen komt. In principe is die dus, buiten wat surfen, nauwelijks bruikbaar voor persoonlijk gebruik.
Er is ons nog nooit VAA aangerekend, en het is geen klein bedrijf dus ik ga ervan uit dat ze de wetgeving en fiscaliteit kennen.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Je zegt "geen klein bedrijf" hierdoor wordt alles correct geformuleerd naar de belastingen en is er geen probleem.
Bij kleine bedrijven kan en verkeerd geschreven tekst tot gevolg hebben dat het voordeel naar voren komt. Bijvoorbeeld "we betalen internet toegang omdat personeel laptop meekrijgt om te telewerken"
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 23 keer

Internetvergoeding zoals je zegt wordt niet over gesproken maar is de TS zeker dat het niet dat is wat doorgerekend wordt?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

WalterB1 schreef:Is zoiets mogelijk op een veilige wijze?
Een aparte login met de mogelijkheid om software te installeren op éénzelfde Windows-installatie is onveilig.

Je moet dus uitkijken richting een dual boot installatie of afzonderlijke Windows-installatie op een extern opslagmedium.
Met Rufus kan je bijvoorbeeld met de Windows To Go-functie een volledige Windows 10 Home-installatie maken op een USB-stick. Het grote veiligheidsvoordeel van Windows To Go is dat dit volledig gescheiden werkt van eender welke installatie op de interne harde schijf. Je zal de interne harde schijf zelfs niet kunnen raadplegen want die wordt standaard uitgeschakeld wanneer je de Windows To Go usb-stick opstart.
Laatst gewijzigd door raf1 28 maa 2018, 09:10, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 maa 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 42 keer

Inderdaad, raar dat je op je dichtgetimmerde werkpc VAA zou moeten betalen.

Het moet, zoals hier reeds door anderen vermeld, goed omschreven/onderbouwd zijn (en meegedeeld worden aan de werknemers) dat de pc enkel professioneel gebruikt kan worden en welke maatregelen daarover waken (autorisaties, en dat is hier het geval), en dan aanvaard de RSZ en belastingsdienst dat toch?

"Het feit of men die privé gebruikt of zelfs niet privé kan gebruiken is voor de belastingen geen factor van belang."
Dit lijkt me echt niet correct te zijn dat daar VAA op betaald moet worden.

Als er tussenkomst is in de internetaansluiting, dan betaal je daar ook VAA op, zoals broke23 zegt. MAAR: heb je bv. ook mobiel internet bij je bedrijfssmartphone, dan moet je slechts één keer VAA op internet betalen (1x 5€/m, geen cumul dus)
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wij hebben hetzelfde aan de hand. Dus ook voor telewerk.
Ondertussen al jaren een discussie met sociale zekerheid.
Ook Admin-rechten zijn beperkt, USB-poorten zijn niet te gebruiken tenzij de sticks/hd's door de IT-dienst gebitlocked zijn.
Dus spreekt ook hier dat je geen privé-schijven laat bitlocken.
En toch gaat dat met terugwerkende kracht vanaf januari nog aangerekend worden.

Is ook niet dat 6,00 EUR per maand nu zoveel is, maar als het dan belast wordt, dan wil ik het ook effectief volledig kunnen gebruiken :bang:
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Ter info:
http://www.hdi.be/nieuws/vanaf-1-januar ... -apparaten
Veel werkgevers stellen gratis een PC, GSM of tablet ter beschikking van hun werknemers. Indien deze toestellen ook voor privédoeleinden mogen gebruikt worden, dan wordt dit beschouwd als een privé belastbaar voordeel van alle aard.

Dus ik lees: geen voordeel in natura indien betrokken PC niet voor privé-doeleinden mag worden gebruikt ...

https://www.groups.be/1_87119.htm?rdeLocaleAttr=nl
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Wij betalen ook 6€ VAA sinds 1 januari omdat in ons arbeidsregelment staat dat we de PC van het werk (desktop, laptop) tijdens de pause mogen gebruiken voor privédoeleinden (enkel surfen, geen games,...)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Ik moet €3/maand VAA betalen omdat ik niet naar huis ga om te kakken. :bang:
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

cadsite schreef:Ik moet €3/maand VAA betalen omdat ik niet naar huis ga om te kakken. :bang:
En dat wordt per vel gerekend, maar goed dat je dan niet 2x moet :banana:

Oh, de fiscus is gewoon aan het proberen om de putjes terug te vullen die het gevolg zijn van de taxshift :nono:
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

Die 5 of 6 euro is toch voor het internet dat je werkgever betaald en niet perse voor de laptop.

allé zo is het hier toch..
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bedankt voor alle reactie tot nu.

Ik dacht ook wel dat het niet veilig kan om een enkele Windows-installatie te delen maar ik wou het graag van een ander ook horen. Dualboot of booten via externe media daar had ik ook al aan gedacht maar daar moet ik niet bij de werkgever mee afkomen.

Het gaat in mijn situatie trouwens enkel en alleen over desktopcomputers voor thuiswerk. Er is geen gsm van het werk of vergoeding voor de internetverbinding.

Over de juridische achtergrond van het moeten betalen van die 'voordeel allerlei aard' weet ik niets. Wel dat tijdens een vergadering met vertegenwoordigers van diverse bedrijven mensen vertelden over hoe het is in hun bedrijf en dat ze door de fiscus verplicht zijn om dat aan te rekenen.

Daar zijn grote internationale bedrijven tussen die zeer zwaar dichtgetimmerde computers hebben voor hun personeel die strikt enkel voor het werk bruikbaar zijn. Sommige kunnen er niet eens mee op internet. Tijdens die vergadering vertelde men dat de fiscus daar geen rekening mee wil houden.

Ik kan via de thuiswerkcomputer wel op internet. Wel gaat al het verkeer verplicht eerst via het bedrijfsnetwerk, via de VPN. Rechtstreeks op internet gaat niet.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tim H. schreef:Die 5 of 6 euro is toch voor het internet dat je werkgever betaald en niet perse voor de laptop.

allé zo is het hier toch..
Let op: die tarieven zijn gewijzigd dit jaar.
6,00 EUR per maand voor PC/laptop en daar bovenop nog eens 5,00 EUR per maand als je internet ter beschikking krijgt.
Dit is beperkt tot 1x, vroeger moest je zowel voor vast internet als mobiel internet dit betalen, dus 2x
Tablet of gsm/smartphone is 3,00 EUR per maand en telefoonabonnement 4 EUR per maand.
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

ff nagekeken.

Bij ons gaat eraf :

Pers. inhouding internet 5,00-
Pers. bijdrage GSM 12,50-
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb dat altijd gescheiden gehouden. Werk-laptop =/= prive computer.
Gemakkelijk, want je moet nooit je eigen gegevens verwijderen bij terug inleveren.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

brubbel schreef:Ik heb dat altijd gescheiden gehouden. Werk-laptop =/= prive computer.
Gemakkelijk, want je moet nooit je eigen gegevens verwijderen bij terug inleveren.
Jamaar, wat is de situatie hier...
Buiten telewerk hebben wij ook enkel flexplekken en ben je dus zo goed als verplicht om je laptop iedere dag mee te nemen.
Er zijn collega's die geen telewerk doen, maar omdat je de laptop meeneemt gaat de fiscus ervanuit dat je er privé iets mee kan doen.
Wat maakt dus blijkbaar niet uit.
Dus gewoon een scheefgetrokken situatie die de fiscus dus probeert uit te buiten :nono:
Maar probeer daar maar je gelijk eens in te halen.
Tim H schreef: Pers. bijdrage GSM 12,50-
Jouw werkgever rekent de verkeerde bedragen nog aan.
http://www.hdi.be/nieuws/vanaf-1-januar ... -apparaten
Bron: Handel Diensten & Industrie vzw
Gebruikersavatar
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 maa 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 42 keer

Tim H. schreef: Pers. inhouding internet 5,00-
Pers. bijdrage GSM 12,50-
Dit zijn persoonlijke bijdragen. Deze bedragen worden van je voordeel alle aard afgetrokken, en op het resterende VAA-bedrag betaal je dan belasting. Maw. Je VAA wordt geneutraliseerd door je persoonlijke bijdragen, dus VAA = 0€ (en zal niet op je loonfiche verschijnen wegens nulbedrag)

Maar die bedragen van je kloppen volgens mij niet meer. Zoals svermassen al aangaf en ik daarvoor: je betaalt slechts 1x voor internet nu, of dat nu mobiel en/of vast internet is, maakt niet uit, als je 1 van de twee of beide hebt, is het 5€ VAA.
Ook is die 12,5€ het pre-2018 bedrag voor VAA GSM. Dat is nu opgebouwd uit 3€ GSM + 4€ voice abo + 5€ internet = 12€
Dus je persoonlijke bijdrage zou in totaal slechts 12€ moeten zijn ipv 17,5€ (dus in principe elke maand 5,5€ teveel persoonlijk bijgedragen ;) )


Blijf het nog altijd raar vinden dat de belastingen hierover lastig doen over werkpc's/-laptops? Stemt niet echt overeen met mijn ervaringen. Of zit het verschil hier werkelijk in het feit dat een medewerker fysiek twee pc's heeft: eentje op het werk en eentje voor thuiswerk. (Voor de meesten is het toch een laptop die je dan meeneemt naar huis: 1 pc voor zowel op het werk als thuiswerk en heb geen weet van bedrijven die daar VAA laten voor aanrekenen?)

Edit: svermassen was me voor :)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Heel die VAA is zo scheef al het maar zijne kan...

Ik heb nog het voorstel gehad dat ik een gsm met abonnement mocht hebben. Neen dank u.
VAA van €12 betalen in plaats van mijn eigen gsm te kopen en een onkostenvergoeding te ontvangen wegens gebruik van eigen toestellen.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

svermassen schreef:Buiten telewerk hebben wij ook enkel flexplekken en ben je dus zo goed als verplicht om je laptop iedere dag mee te nemen.
Er zijn collega's die geen telewerk doen, maar omdat je de laptop meeneemt gaat de fiscus ervanuit dat je er privé iets mee kan doen.
Dat klopt, je betaalt ervoor. Maar dat verplicht u uiteraard niet om dat ding nog te gaan gebruiken ook bedoelde ik.

En flexwerkplekken ... brrrr. Het heeft mij enkel geleerd om rond te lopen met 1 stilo en 's avonds heel de boel in de papiermand te stockeren :lol:
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat weet ik wel.
Maar ik heb zoiets van principes, wat ik niet gebruik, wil ik niet betalen :banana:

Ja, je leert opruimen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik kan nooit met een werkpc doen wat mijn pc kan.

Mijn collega heeft het omgekeerde die heeft dringend een oplossing nodig. Hzeft nu een laptop voor thuiswerk maar op het werk heeft hij echt meer kracht nodig. Hij moet databases en enorme excel bestanden controleren.

Van dat flexwerk, ik ben blij dat ik dat niet moet doen. Vanwege het vele papier op men dienst en van men werk kan ik niet evht thuis werken...
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

boonpwnz schreef: Mijn collega heeft het omgekeerde die heeft dringend een oplossing nodig. Hzeft nu een laptop voor thuiswerk maar op het werk heeft hij echt meer kracht nodig. Hij moet databases en enorme excel bestanden controleren.
Hij zou vanaf de zwakke computer een remotedesktop-verbinding kunnen maken naar een krachtiger computer en zo werken. Ik doe dat voor bepaalde taken (wel niet om die reden) en snel vergeet je bijna dat je eigenlijk op een andere computer bezig bent.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

WalterB1 schreef:Vraag:
Is zoiets mogelijk op een veilige wijze? Zijn er mensen die in een bedrijf werken/gewerkt hebben waar men hiervoor een oplossing had?
Vraag gewoon aan je werkgever 6 euro opslag... het zal hem veel ellende met de PC's besparen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Zoals hierboven al meermaals gesteld: een pc met een extra login, is vragen voor problemen.

Maar ik schrik wel van alle VAA verhalen.
Op mijn laptop van het werk kan ik alles doen: installeren, in het register prullen, ... alleen de virusscanner kan ik niet "afzetten" (wel killen in taskmgr). Ik heb bv een Windows Media Player Home Cinema geïnstalleerd, idem Chrome, Whatsapp, ... (idem voor senior management: CEO, Directors, HR, ... - je kan de icoontjes herkennen als ze een presentatie geven :))
Wij moeten geen VAA betalen. Want in onze policy staat duidelijk dat privé gebruik verboden is. Idem met Amex kaart bv.
Hoewel iedereen ook een email vanuit Gmail stuurt, of een bericht stuurt via Whatsapp Desktop.

Ook de interne collega's op mijn huidig project hebben een laptop die ze mee naar huis kunnen nemen om te telewerken. Ook daar geen VAA. Die laptop is wel "dichtgetimmerd".

Als ze met VAA afkomen, dan kom ik met bewijzen dat ik ook een privé pc heb.
Ik ga echt niet alles wat ik doe op internet, op mijn laptop van het werk doen: downloads etc. Ik heb ook eigen licenties, die ga ik toch niet op mijn werklaptop installeren (Visio bv).
Net zoals ik een VOIP lijn heb, mochten ze ooit afkomen met algemene VAA op een GSM abo.

Overigens: internationaal bedrijf, met +/- 1400 personeel in BE
Hoe groter het bedrijf hoe meer er afgeweken kan worden van "algemeen geldende principes".
Ik ken een groot bedrijf (niet waar ik werk) waar het personeel zonder tankkaart de tankkosten mag aftrekken van de VAA voor de auto. Iedereen die een auto heeft zonder tankkaart heeft daar dus een VAA van €0. Ruling met de fiscus :).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Als ze met VAA afkomen, dan kom ik met bewijzen dat ik ook een privé pc heb.
Misschien is dat wel de eenvoudigste regeling al moet uiteindelijk de fiscus ze aanvaarden.
heist_175 schreef:Ruling met de fiscus :).
Die hebben wij ook maar vermoedelijk is dat enkel bij grote bedrijven haalbaar (ik betaal ook niets voor m'n laptop, wel 6 euro voor GSM abonnement).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

De wetgeving is 1 ding.
De interpretatie van de fiscus is vaak een heel ander ding.

En ik durf absoluut geloven dat de fiscus gewoon zegt "als je hem meeneemt naar huis dan gebruik je hem ook prive en daarmee basta".
Daar zijn ze voor gekend.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

De fiscus mag toeteren wat ze wil, de rechtbank oordeelt.
Daarom vragen grote bedrijven een ruling voor ze (interne) regels opstellen. Zo zijn ze zeker dat er achteraf geen vodden van komen.
ALs je met 1400 bent, en ieder moet €6/maand VAA betalen, heb je al wel een pot geld om een advocaatje te nemen hé.
Laat staat als je met enkele duizenden bent :).

Je hoeft het nooit met het oordeel van iets of iemand eens te zijn. Als het over "big money" gaat, is het de moeite om eens langs een rechter te passeren. Of soms is een rondje advocatenbriefjes ook al genoeg.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Als je werkgever wil/kan investeren in een VDI oplossing (Awingu, Citrix, ...) dan hoeft die pc helemaal niet meer zo dichtgetimmerd worden en is het een echte aanvulling voor thuis/privé. Focus op het werk, niet op het toestel.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
iamborg
Pro Member
Pro Member
Berichten: 290
Lid geworden op: 23 dec 2005, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 49 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik zie hier idereen maar zeggen: ik betaal 3, 5 of 6€ vaa, maar dat betaal je niet.
Je betaalt bedrfijsvoorheffing op dat bedrag.

P
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

iamborg schreef:Ik zie hier idereen maar zeggen: ik betaal 3, 5 of 6€ vaa, maar dat betaal je niet.
Je betaalt bedrfijsvoorheffing op dat bedrag.

P
Dat is waar. In het beste geval betaal je dus een ietsje meer belasting. In het slechtste geval kom je in een andere belastingschijf, is uw gezamenlijk belastbaarinkomen te hoog voor een of andere premie of om een sociale woning te krijgen.

Het potentieel nadeel is hoogstpersoonlijk en lastig om te bepalen wat voor een verschil het juist maakt.

Zal eens een simulatie moeten maken via http://ccff02.minfin.fgov.be/taxcalc/ap ... ox/home.do om dat te weten.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ter afronding wil ik even laten weten hoe het afgelopen is.

De werkgever heeft de aanrekening van het 'voordeel allerlei aard' ingetrokken.

Eerst was de werkgever volstrekt niet open om het er over te hebben. We hadden zelf nog niet uitgesproken over wat we het eigenlijk wilde hebben en we hadden al een 'neen' in het vet en uitroepteken.

Dus ...we waren bezig een actie, niets speciaals, vooral een pamflet , voor te bereiden.

En plots had te werkgever 'nieuwe informatie' ontvangen dat de aanrekening van die post niet nodig is door een verklaring door de individuele werknemer te laten ondertekenen dat die belooft die niet privé te gebruiken. (+dat het reeds verboden is in het arbeidsreglement en er een firewall is)

... wat juist was wat we hadden willen uitleggen (informatie van de fiscus ontvangen) als we de kans hadden gekregen. Maar het is dus in orde. Geen voordeel allerlei aard.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Bedankt om deze info te brengen.

Zo hebben we opnieuw minder twijfels over dergelijke zaken.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Ken je de nik van je werkgever hier al? :twisted:
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”