Onvoldoende geheugen, i5-7500, 8GB ram ?

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Ik krijg de laatste tijd tijdens het surfen de melding onvoldoende geheugen.
Ik heb echter een recente pc met een i5-7500 processor en 8Gb ram en een 128Gb ssd schijf.
Kan ik dit oplossen door het wisselbestand aan te passen ?
Blijkbaar is er nu zonder ook maar iets te doen 84% van het geheugen in gebruik.
Bijlagen
cc.jpg
2.jpg
orionis
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 maa 2010, 19:52
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 34 keer

Kan je ook nog een screenshot maken van de Prestatie tab in Task Manager wanneer geheugen links geselecteerd staat?
- Internet, TV, mobile: scarlet Trio, Tempo Giga, Mobile Vikings
- Streaming: Netflix, Disney+ en Youtube premium
- Gaming: PC, Vive / Reverb G2 en Nintendo switch
- Domotica: Niko home control & philips hue & Nest
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Wellicht een problem van chrome.
Probeer eens met Edge of Firefox.

Tips op https://support.google.com/chrome/forum ... Ld0/?hl=en
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

met alle wil van de wereld, ,maar....

je screenshot toont iets van een goede 1 (EEN) gigabyte in gebruik en je zegt dat je 8 hebt.
voor zover mijn wiskunde me niet in de steek laat:

8gb = 100%
1gb is dus 12,5%

waar is dan die overige 71,5% in de lijst naartoe als er 84% in gebruik zou zijn?
zeker dat alle processen getoond worden en dat je geen slecht latje ram hebt ofzo?
orionis
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 maa 2010, 19:52
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 34 keer

Splitter schreef: waar is dan die overige 71,5% in de lijst naartoe als er 84% in gebruik zou zijn?
zeker dat alle processen getoond worden en dat je geen slecht latje ram hebt ofzo?
Heb hetzelfde gedacht.
Het is zelfs zo dat het gesorteerd is op geheugen gebruik, van groot naar klein...
- Internet, TV, mobile: scarlet Trio, Tempo Giga, Mobile Vikings
- Streaming: Netflix, Disney+ en Youtube premium
- Gaming: PC, Vive / Reverb G2 en Nintendo switch
- Domotica: Niko home control & philips hue & Nest
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 769
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

Ik heb soms hetzelfde probleem met firefox, meestal is dit na een reboot opgelost (van de PC).
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Raketisch2
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 nov 2017, 21:01
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Toevallig geen caching feature van je SSD dat actief is?
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3057
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer

Als je geen aparte grafische kaart hebt en dus de geïntegreerde gpu op de cpu gebruikt, neemt die misschien teveel ram in als videoram. Eens kijken of er nieuwe grafische drivers zijn voor je onboard gpu in dat geval. Je kan ook eens proberen van "hardware acceleration" uit te zetten in Google Chrome -- dan gebruikt Chrome de cpu ipv de gpu voor het tekenen van de webpaginas.

Het wisselbestand (pagefile) neemt enkel plaats in op de SSD, niet in het ram geheugen. In principe laat je de pagefile best door Windows zelf beheren, anders kan je computer vastlopen wanneer zowel ram als pagefile vol zitten.
fred_be9300
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 nov 2005, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 12 keer

orionis schreef:Kan je ook nog een screenshot maken van de Prestatie tab in Task Manager wanneer geheugen links geselecteerd staat?
Dit zeker doen.


En gebruik de informatie in volgende link om alle processen te tonen


Mogelijks een ramdisk aangemaakt?
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Bij deze dan :
En ook nog eens van het geheugen dat nu 54% is.
Misschien toch Chrome de oorzaak van het probleem.
Ik vraag me af of het wisselbestand goed staat zoals het nu is ingesteld ?
Bijlagen
gg.jpg
ff.jpg
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

karine schreef: Ik vraag me af of het wisselbestand goed staat zoals het nu is ingesteld ?
Waarom niet op automatisch laten staan?
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Heeft iemand me eens wijsgemaakt dat het zo beter was.
Laatst gewijzigd door TiTanium 21 feb 2018, 20:33, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Fullquote = tegen de regels!
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

In Windows NT was dat misschien nog zo. Maar voor standaard gebruik, gewoon auto laten staan.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Je wisselbestand staat niet goed ingesteld. Zoals al een paar maal vermeld door andere UB-ers laat je dit beter door windows afhandelen. Zeker met een SSD disk heeft het geen zin meer om dit zelf te tunen.

Chrome zegt zelf in de foutmelding dat je TABS moet afsluiten. Je hebt er heel wat open en vaak is een "out if memory" foutmelding een verwijzing naar een resourceprobleem die niets met "geheugen" te maken heeft. Resources kunnen zijn Disk space, Pool, Treads, Handles, GDI objects, User Objects,... en dit komt vaak door een slordige programering die niet alle resources opkuist indien deze niet meer nodig zijn.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

chrome is de laatste tijd vaak de boosdoener, merk dit ook in mijn persoonlijke situatie op bij verschillende pc's dat de processor soms 100% belast is en chrome 5 keer of meer openstaat, na het afsluiten van deze zit ik direct op 30-50%, heeft te maken met diverse plugins, de pdfviewer en easytimer zijn er enkele die voor een grote belasting van de processor zorgen...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Chrome is inderdaad de boosdoener.
Betreft dat wisselbestand.
Ik heb nog andere gewone harde schijven in mijn pc zitten waarvan 1 speciaal met een aparte partitie voor een wisselbestand.
Deze zou dan ook kunnen ingesteld worden als wisselbestand voor windows en dat zou dan de SSD besparen van vele schrijfbewegingen die niet zo goed zijn voor een SSD.

Zou ik eventueel die schijf gebruiken als wisselbestand of toch maar gewoon op automatisch zetten en door windows laten beheren ?
Het is trouwens toch al ver gekomen dat je met 8GB ram al niet meer toekomt om wat rond te surfen.
fred_be9300
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 nov 2005, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 12 keer

orionis schreef:Kan je ook nog een screenshot maken van de Prestatie tab in Task Manager wanneer geheugen links geselecteerd staat?
Je hebt in laatste screen shot niet geheugen geselecteerd. Nu is de situatie ook al helemaal anders (50% vs 84%)

Over dat wisselbestand kan je discussiëren, maar het is niet de oorzaak van je probleem, me dunkt.
Als ik me niet vergis was het oude advies een vaste manuele grootte in te stellen, omdat dit wisselbestand anders kan fragmenteren en de ingebouwde defragmenter het niet kon bewegen.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Bij deze.
Bijlagen
mm.jpg
barttech
Member
Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 17 aug 2013, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

karine schreef:Bij deze dan :
En ook nog eens van het geheugen dat nu 54% is.
Misschien toch Chrome de oorzaak van het probleem.
Ik vraag me af of het wisselbestand goed staat zoals het nu is ingesteld ?
Het probleem is dat 21 tabbladeren heb open staan doe er daar eens een paar van dicht je zal zien dat het gebruikte geheugen wel zakt .
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Je hebt dus duidelijk geen geheugenprobleem. Het is gewoon de interne boekhouding van chrome die je parten speelt. Sluit wat tabs zoals Chrome zelf zegt in zijn foutmelding.

Als te onderaan op broncontrole openen drukt en geheugen selecteert zie je nog meer info
Laatst gewijzigd door johan.devos 21 feb 2018, 20:59, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

ik merk vooral op dat 8 GB geheugen voor windows en chrome niet genoeg is. Ik merk ook uit je screenshots dat je 2 geheugenslots vrij zou hebben. Mss opteren voor extra geheugen dan.
Je kan natuurlijk ook iemand van het forum via teamviewer laten controleren of er iets mis is, want dat heb je blijkbaar ook draaien. Maar ik verwacht niets fout bij je computer, al zou ik het wisselbestand wel op automatisch plaatsen.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Waarom zou 8Gb niet genoeg zijn? Zoek eens op het web naar Chrome memory leak
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Dat heb ik gedaan en je vind er veel van terug van over de jaren heen. Het beste is dan om chrome links te laten liggen en iets anders te gebruiken. Maar ik denk dat een update van de chromebrowser ook al kan helpen. Ikzelf heb van dit probleem nog maar weinig gemerkt trouwens. ik heb 5 GB in gebruik van de 32 GB. 710 MB voor 3 tabbladen in chrome. Als ik 8 GB zou hebben, dan loop ik dus ook op het einde van mijn geheugengebruik.

uit de laatste screenshot van karine merk ik 3.7 Gbyte in cache. dus het is echt wel een geheugentekort naar mijn mening. Mss kan karine firefox gebruiken en zien of het wat verbeterd. Maar ik vrees dat de fouten blijven terugkomen.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Die 3,7 in cache begrijp ik ook niet goed omdat ik verder niet zoveel heb draaien.
Ik heb in Chrome wel de extensie roboform draaien en Ghostery en Adblock plus.
Ik zal nu eerst eens kijken wat er gebeurt met het wisselbestand op automatisch.

Trouwens nu zit ik op een laptop met 4Gb waarvan chrome er nu 700mb gebruikt terwijl er 7 tabs openstaan.
Vreemde is ook er staan 7 tabs open maar wanneer je bij taakbeheer kijkt zouden er 15 open staan net zoals dat het geval op de pc is.
Ik draai overal de laatste versie van Chrome.
Dat is ook zoiets vreemds aan chrome wanneer je chrome volledig afsluit en weer start zouden er volgens taakbeheer nog steeds 15 tabs openstaan.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Ik had niet veel openstaan, buiten wat tabs in Chrome en had 8 GB in cache. Het is gewoon de manier hoe een Windows computer werkt. De enige oplossingen dat je hebt zijn
- Firefox gebruiken
- meer geheugen bijsteken
- minder tabbladen opendoen
- wisselbestand op automatisch zetten.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

8GB zou meer dan genoeg moeten zijn.
Laptop met 4GB doet het prima.
Het probleem doet zich ook nog níet zolang voor. Er was onlangs nog een update, misschien ook de oorzaak.
Ik bekijk nu eerst het wisselbestand en daarna misschien een eerdere versie van chrome.
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 656
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik wil hier toch wel een paar dingetjes recht zetten.
mailracer schreef:ik merk vooral op dat 8 GB geheugen voor windows en chrome niet genoeg is.
8 Gb is zeker genoeg om windows vlot te kunnen draaien, zelfs met vele tabs open in de browser. Ik heb zelf maar 8 GB, draai veel dingen naast elkaar (ik kan me wel een poweruser noemen), en alles gaat hier vlot. Uit mijn ervaring neemt een browser na een tijd sowieso veel (of al je) geheugen in, of je nu 4, 8 , 16 of zelfs 32 GB hebt, zolang je je browser maar lang genoeg gebruikt zonder deze te herstarten. Ik heb Firefox al 13+GB weten gebruiken op een systeem met 16 GB ram (Alles zat dus vol). Ergens zal er een memory leak zijn: of het probleem bij de browser ligt, bij extensies/add-ons of wat dan ook weet ik niet, maar een simpele herstart van de browser is genoeg om het probleem op te lossen. (waarmee ik niet wil zeggen dat het eigenlijke probleem niet moet worden aangepakt, maar dat is een andere discussie, en dit probleem bestaat al jaren ...)
mailracer schreef:Ikzelf heb van dit probleem nog maar weinig gemerkt trouwens. ik heb 5 GB in gebruik van de 32 GB. 710 MB voor 3 tabbladen in chrome. Als ik 8 GB zou hebben, dan loop ik dus ook op het einde van mijn geheugengebruik.
Logisch dat je het zelf maar weinig tegenkomt, het duurt bij jou gewoon veel langer eer je aan de limiet komt. Waarschijnlijk heb je tegen dan al lang je browser/pc herstart.
32 GB is voor het merendeel van de mensen gewoon pure overkill. Voornamelijk voor mensen die veel virtuele machines naast elkaar draaien, kan dit wel echt van pas komen.
mailracer schreef:uit de laatste screenshot van karine merk ik 3.7 Gbyte in cache. dus het is echt wel een geheugentekort naar mijn mening.
Sorry, maar dit is gewoon klinklare onzin. Uit het screenshot kan je volgende dingen afleiden:
  • Er is 4.2 GB in gebruik.
  • Er is 3.6 GB vrij geheugen
  • (er is een cache van 3.7 GB, maar dit is niet van belang voor de gebruiker, dit is eigenlijk de interne werking van Windows die je hier ziet, en het was misschien beter geweest dat dit niet zou weergegeven worden, zodat er geen verkeerde conclusie getrokken kunnen worden)
Je mag trouwens blij zijn dat bovenstaand gedrag gebeurd: Ongebruikt geheugen is immers verloren geheugen. Windows is intelligent genoeg om veel gebruikte bestanden al op voorhand in vrij geheugen te zetten. Dit heeft als voordeel dat de bestanden er al staan wanneer je ze wilt openen, en ze dus veel sneller geopend kunnen worden. Ze moeten immers niet meer gelezen worden van een trage harde schijf of van een wat sneller SSD (die nog steeds veel trager is dan je ram geheugen). Deze bestanden die in dit vrije geheugen staan, de 'cache', zijn niet in gebruik door een programma, en het geheugen dat hierdoor gebruikt wordt, kan meteen vrijgegeven worden en gebruikt worden door andere programma's indien nodig.

Dit is trouwens de reden waarom het gebruik van 'memory cleaners','ram optimizers' en dergelijken een negatief effect op de prestaties hebben. Je gaat immers de cache verwijderen, maar je wint er niets mee, aangezien de cache ook al vrij geheugen was.
mailracer schreef:Als ik 8 GB zou hebben, dan loop ik dus ook op het einde van mijn geheugengebruik.
Nogmaals, Windows is zeker wel intelligent. Op systemen met veel geheugen zal Windows ook meer geheugen innemen. Als mijn pc net is gestart zie ik een gebruik van meer dan 2GB (alleen Windows dus). Als ik Windows start op een systeem met maar 2GB, zal Windows zuiniger omgaan met het geheugen, en minder belangrijke dingen niet in het geheugen zetten, waardoor er plots maar 1 GB zal nodig zijn.
karine schreef:Het probleem doet zich ook nog níet zolang voor. Er was onlangs nog een update, misschien ook de oorzaak.
Ik bekijk nu eerst het wisselbestand en daarna misschien een eerdere versie van chrome.
In een nieuwe versie kan altijd wel een regressie zitten, die normaal dan wel in de volgende versie zal opgelost zijn. Ik zou je zeker niet aanraden om naar een eerdere versie te gaan, aangezien bij elke nieuwe versie steeds beveiligingslekken gedicht worden of extra zaken worden toegevoegd die de beveiliging ten goede komen.

Moraal van het verhaal: Windows is best wel slim genoeg, en je laat het geheugen management beter gewoon aan Windows over. Ik zou dus het wisselbestand gewoon op automatisch zetten. Voor de rest is er volgens mij niet direct iets mis met jouw pc, gewoon om de zoveel tijd je browser eens herstarten en je zou geen problemen meer moeten ondervinden.
Tip: Chrome en Firefox hebben de mogelijkheid om de browser na het sluiten terug met dezelfde tabs te openen: zo verlies je je open tabs niet.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3057
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer

Begin met Adblock Plus te vervangen door uBlock Origin want ABP is zeer spilziek qua gebruikt geheugen. Chrome heeft trouwens gelijkaardige gewoonten maar 't is uiteraard niet altijd zo makkelijk om van browser te wisselen.

Je gebruikt de Intel HD630 onboard gpu die in de cpu zit dus je kan ook eens kijken hoeveel van je ram ingenomen wordt door de gpu door dxdiag in te typen in de Run/Uitvoeren box op het Start menu (of ergens in een 'All Apps > Windows System' subfolder op het Start menu). Op de Display tab kan je hopelijk zien hoeveel ram enkel voor de gpu bestemd is.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Leeg geheugen of lege cache is inderdaad een verspilling. Daar heb ik ooit al eens iets over neergeschreven: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?p=532394#p532394 . Memory leaks en slecht geschreven programma's kunnen die interne windows RAM-management wel goed overhoop halen.

En zoals hierboven ook al vermeld, Chrome geeft de gebruikte RAM van een pas gesloten tab niet onmiddellijk vrij, zodat deze gegevens nog beschikbaar zijn als je die tab terug oproept vanuit het "recently closed tabs".

Dat er hier niemand spreekt over de ingebouwde task manager van Chome zelf die achter SHIFT+ESC zit onder Windows. (macOS > Windows > Task Manager).

Open al je tabs eens die je bij normaal gebruik opendoet, en kijk dan eens in die task manager welke tab en/of welke extensie er veel geheugen gebruikt.
Screen Shot 2018-02-22 at 06.51.37.png
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Betreft gpu :
Totaal geheugen bij benadering : 4167 mb
Weergavegeheugen : 128 mb
Gedeeld geheugen : 4039 mb
Ik heb nu chrome open staan met 5 tabbladen, echter wanneer je via taakbeheer kijkt staat er 15.
Is dat normaal ?
Bijlagen
qqq.jpg
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ja, dat zijn tabs die je recent gesloten hebt.

Kijk eens in de task manager van Chrome zelf.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Ziet er al beetje normaler uit.
Heb ad-block plus er ook afgegooid.
Bijlagen
aaa.jpg
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Je hebt uBlock Origin nodig, niet uBlock (die eigenlijk een rottige rip-off zijn).
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

De juiste uBlock staat erop.
Wat me nog wel steeds opvalt is wanneer er geen progs of browsers openstaan en nog steeds +-70% geheugen wordt verbruikt.
Wanneer ik dan de pc herstart krijg ik te zien wat er op de eerste twee screenshots staat.

P.S : Het kan er toch ook niets mee te maken hebben dat de pc meestal in slaapstand wordt gezet wanneer deze is uitgeschakeld ?
Bijlagen
13.jpg
12.jpg
11.jpg
10.jpg
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3057
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bij slaapstand wordt de inhoud van het ram opgeslagen op de harddisk. Ik gebruik het nooit dus 'k weet niet hoeveel ram er bij het heropstarten (tijdelijk) wordt ingenomen. Je kan Windows hibernation (slaapstand) altijd eens uitzetten om te testen.

Misschien toont Windows Performance Monitor beter welk programma de ram opknabbelt. Meer info.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Shared Memory = 4GB, dus je hebt nog 4GB over voor je OS. Win10 neemt bij benadering zeker minimaal een 1,5 a 2GB RAM in ... dus ja .. na een boot op 70-75% in-use vallen lijkt me niet onlogisch
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Er staat daar toch duidelijk 7,9GiB aan bruikbaar geheugen in de task manager? Die rekent toch nooit het aandeel mee dat de IGP opsoupeert?
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Memory management is Windows is behoorlijk complex en de task manager toont hiervan slechts het topje van de ijsberg.
Als je meer info wilt over het geheugenverbruik op je Windows systeem moet je de resource monitor en process explorer gebruiken.

Meer info op https://msdn.microsoft.com/en-us/librar ... s.85).aspx

Een shutdown zal alles herinitialiseren, slaapstand geeft niets vrij van eventuele memory lekken.

Nog een paar vragen/tips:
- werk je met meerdere gebruikers op deze computer?
- gebruik je virtuele machines (virtual box, xen,...)
- gebruik je “tuning tools” (memory tuning, ramdisk, registry optimizers,...)
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

johan.devos schreef: Nog een paar vragen/tips:
- werk je met meerdere gebruikers op deze computer? nee, 1 gebruiker
- gebruik je virtuele machines (virtual box, xen,...) nee, helemaal niets, wel Synology Cloud station drive.
- gebruik je “tuning tools” (memory tuning, ramdisk, registry optimizers,...) nee, ook helemaal niets
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3543
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 93 keer

JamesEarlGray schreef:Je hebt uBlock Origin nodig, niet uBlock (die eigenlijk een rottige rip-off zijn).
Hier geen te goeie ervaringen mee, ik vind dat Ublock veel teveel blokt in vergelijking met Adblockplus dat heeft dan soms problemen bij inloggen op websites of een gedeelte van een website is weg.... ik gebruik dan liever adblockplus of Adguard alhoewel deze ook al iets teveel zou willen blocken.
Maar het is nu ook niet echt de boosdoener in het geval bij Karine dat ze daardoor teveel geheugen tekort zou hebben.
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Mobile Vikings internetBox * https://www.speedtest.net/nl/result/15184105255.png
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”