Lightroom alternatieven

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Er zitten hier nog mensen die fotografie als hobby of beroep hebben. Velen gebruiken Lightroom daarbij om hun foto's te ontwikkelen. Dit programma van Adobe gaat al enige tijd mee en ondertussen is men aan versie 6.

Net zoals vele andere softwareboeren heeft Adobe een aantal programma's in de cloud geplaatst. Dat was eerst het geval met hun Creative suite, dat veelal door professionelen wordt gebruikt. Een tijdje geleden besloot Adobe echter ook om Lightroom die behandeling te geven. De versie op CD (Lightroom 6) wordt vanaf 2018 niet meer verder ondersteund. De versie die ertussen zat Lightroom CC kreeg een andere naam, Lightroom Classic. Er werd ook een nieuwe versie gelanceerd die de naam van het oude programma kreeg Lightroom CC.

Naast de verwarring die deze naamgeving veroorzaakte zijn heel veel gebruikers misnoegd. De populairste versie was een koppeling van Lightroom CC en Photoshop, dat eerst zeer voordelig in de markt werd gezet. De prijs verhoogde echter tegen beloftes in al snel. Nu komt er de nieuwe versie (die minder mogelijkheden biedt dan de huidige) en wordt de oude (classic) op een zijspoor gezet. De belofte dat een standalone versie zou behouden blijven (versie 6) is ook gebroken. Veel mensen vertrouwen Adobe dus niet meer en vrezen dat hun vertrouwde Lightroom Classic snel bij alles wat de naam classic krijgt zal belanden, op het stort.

Velen plaatsen liever hun foto's niet inde cloud bij Adobe want met files van tientallen megabytes loopt dat snel op (sommigen hebben meerdere TB's aan foto's) en heb je een stevige verbinding nodig. Bovendien hang je vast aan hun verdienmodel waarbij je per maand kan betalen voor uw eigen foto's. Stop je met betalen dan kan je de foto's enkel nog consulteren, voor hoe lang is onduidelijk. Hoeveel ze gaan aanrekenen is onduidelijk maar het is wel duidelijk dat het steeds meer zal zijn. Je kan nu immers betalen voor de software maar ook nog eens voor de opslag.

Ik heb gelukkig nog de CD-versie pas gekocht en volg een cursus lightroom. Door deze evolutie twijfel ik echter of ik überhaupt nog met Lightroom moet verder gaan. Ik wil mijn foto's niet in de cloud en heb geen behoefte om ze te bewerken op een tablet. Nog veel minder heb ik zin om tot het einde der tijden (de mijne toch) te betalen om mijn foto's te mogen bewerken.

Ongetwijfeld zijn er nog mensen die op zoek zijn naar een alternatief. Wie kent een goed programma dat Lightroom kan vervangen?
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

Ik ben zelf geen gebruiker, maar weet niet of je de AlternativeTo website kent:

https://alternativeto.net/software/adobe-lightroom/
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik was onlangs ook aan het zoeken naar een oplossing voor raw foto's en kwam uit op RawTherapee ... maar dan las ik dat die geen licentie heeft om lens correcties te doen ?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik weet niet welk OS je draait? Voor alle unices (inclusief linux) en Mac heb je darktable. Voor Windows is er heel recent een (buggy) alfa release voor 64 bit.

http://www.darktable.org/news/
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Werk met windows.

Belangrijkste kandidaten zijn Affinity en Capture One. Dat laatste programma zat bij mijn camera (Sony) en de pro-versie kost 50 Eur, dat is te doen. Er ontbreekt wel de bibliotheekfunctie van Lightroom.

Ik verwacht dat de concurrentie toch een gooi zal doen naar de mensen die niet de slaaf van Adobe willen spelen voor hun hobby.
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Jammer dat je het nu pas vraagt. Ook een beetje mijn schuld dat ik het niet in het 'goede deals' topic gezet had.

Onlangs kon je de DXO Essentials gratis downloaden. Als je geluk hebt krijg je misschien nog een code.

http://www.dxo.com/us/practicalphotography

Getest en het werkt nog ! Wees snel is de boodschap !!!
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Super bedankt! Ga het direct eens uittesten. Er zit al een dehaze-functie in, iets dat in mijn versie van Lightroom niet meer zit.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik kwam zonet dit nog tegen... Luminar 2018.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Prijzen vallen best mee. Uiteraard gesloten :) maar ik ben benieuwd op welk platform het is gebaseerd.
Ze zeggen zelf dat het een "breakthrough " is sure...re-build maar van wat? Dat mis ik in de beschrijving. Software om naar uit te kijken alleszins.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

r2504 schreef:Ik was onlangs ook aan het zoeken naar een oplossing voor raw foto's en kwam uit op RawTherapee ... maar dan las ik dat die geen licentie heeft om lens correcties te doen ?
Je kan in rawtherapee toch zelf de lens correcties doen? Perfecte tool voor mij, draait zowel op windows als op linux laptop.

Camera is een Nikon D750 met een hele kist PRO lenzen.

Wie mij persoonlijk bericht stuurt kan de collectie zien die met rawtherapee is bewerkt.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

Ik ben zelf ook een Lightroom gebruiker, maar heb inderdaad geen zin om verplicht met mijn foto's de cloud in te moeten, en al helemaal niet de nieuwe versie (die de naam van de oude versie heeft gekregen...) met zijn aangepaste workflow.

Maar de huidige standalone versie (6.12 al is 6.13 er al geloof ik) kun je, vooral als je camera ondersteund is, nog prima jaren gebruiken. Ik wacht het wel even af. Moest bijvoorbeeld de maker van Affinity de tijd/moeite stoppen in een alternatief zou me dat een leuk idee lijken.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Nog een alternatief en uitleg van hoe je het best kan overschakelen:
https://fstoppers.com/education/how-swi ... t-1-198390
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”