win10 + wifi issue

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

JEEEZES zeg...

ik heb een acer laptopje, win7 werkte perfect.
geupgrade naar win10, werkte perfect.

onlangs heb ik een ssd geinstalleerd erin en dus ook windows opnieuw moeten installeren,
en sindsdien is de wifi een RAMP, je weet wel: het "de wifi verbreekt ineens en wil niet terug verbinden tot de pc herstart"...
drivers herinstalleren, andere drivers, b/g/n veranderen, etc etc... geen oplossing.

win10 heeft de meest recente updates, en ook voor de wlan (atheros ar956x) vind ik geen recentere drivers (2016)
hopeloos en radeloos... iemand een idee? (de 100 ofzo zaken die ik gevonden heb zijn ofwel outdated, ofwel lossen ze niks op, ofwel zijn ze stomweg niet van toepassing :( )
Senne
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 19 jan 2011, 01:55
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 12 keer

Toevallig niks geraakt ofzo bij het wisselen naar de ssd? Heb je de oorspronkelijke schijf nog? Anders kan je die even terug plaatsen om te kijken of het probleem weer verdwijnt.
domi80
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 feb 2013, 15:03
Bedankt: 1 keer

Hoi,

Ik zou ook naar die vorige schijf kijken:
- werkt de wifi terug stabiel als je die oude schijf er even in zet?
- kan je die driver er uit halen en naar de setup op de SSD overzetten?

Als de setup met die oude schijf het nog goed doet, kan je overwegen om die te klonen naar de SSD.
Maak vooraf wel een back-up van data, gegevens, e-mail, wachtwoorden, bladwijzers, etc, op de SSD. Want die heb je nu al een tijd gebruikt en data ga je kwijt zijn als je kloont vanaf de HDD.
Achteraf met de SSD in de laptop nog even Windows Updates laten lopen.


Voor de overstap van een HDD naar SSD gebruik ik deze tool:
MiniTool Partition Wizard Free Edition
https://www.partitionwizard.com/free-pa ... nager.html

Gratis voor niet-commercieel gebruik.
1e stap: Back-up belangrijke gegevens
2e stap: De oude HDD en nieuwe SSD als 2e en 3e schijf in een desktop PC
3e stap: Deze MiniTool op de desktop PC gebruiken: Eerst de te grote partities verkleinen
4e stap: Disk naar SSD kopiëren, parititiescheme NIET automatisch aanpassen
5e stap: Partities groter maken naar wens
6e stap: Na de werkzaamheden kan je de SSD in de laptop inbouwen.
Perfecte kloon, meteen bootable, geen herinstallatie of geen gedoe met actief maken van partities, ...



-- Edit / toevoeging:

Je zou ook kunnen overwegen de driver package van Acer voor Windows 7 te gebruiken - of deze van Atheros voor Windows 7.
Ik zit nog na te denken: Doet Windows 10 een upgrade van drivers als je upgrade vanaf Win7?
Voor 'standaard' hardware wel, maar wifi is niet zo'n standaard onderdeel. Kans bestaat dat je bij een upgrade blijft werken met de 'oude', dus de Windows 7 versie van de drivers, ook al zit je op Win10.

Mijn tip zou zijn:
Probeer de Win 7 versies van de drivers eens.
En als dat niet lukt, kijk of je de oude kunt klonen, zie hoger.

Succes :-)
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

vandaag de laptop nog eens opgestart met het idee verschillende van de drivers hierboven gelinkt eens te proberen...
tot op heden is de wifi verbinding echter nog niet uitgevallen.
vreemd, gezien er sinds de laatste testen geen updates of dergelijke gebeurd zijn...

soit, ik heb in ieder geval 4 verschillende .inf files opgeslagen voor als het zich terug voor zou doen,
en dan kunnen we dat proberen.
heb al een keertje van driver gewisseld, en ik heb nog gelezen dat mensen random problemen krijgen (van binnen de 5 minuten tot na 3 uur),
dus het is nog wat afwachten, maar ik gebruik de laptop niet continu dus daar ga ik ook niet speciaal op zitten wachten :)

iig alvast bedankt voor de voorstellen.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”