Plugwise software

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1921
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 160 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Hey iedereen,

Ik heb hier via het forum die plugwise pluggen gekocht. Nu blijft de installatie van de software op 2 laptops(windows10) hangen op het herkennen van de usb-stick(linksys).
Via het driver-beheer zie ik dat de stick correct werkt.

Het volgende heb ik geprobeerd, maar helaas:

1.usb stick van poort verandert
2. stuurprogramma verwijdert en opnieuw geinstalleerd.
3. Verwijzing staat naar de juiste com-poort.

Gelukkig zijn er nog die dat hier gekocht hebben en misschien een idee hebben waar het verkeerd gaat.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 328
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 20 keer

Je hebt daar de witte 'plugwise' USB stick voor nodig

De linksys is een USB WiFi ontvanger en heeft niets met de plugwise te maken ( heb je er gratis bij gekregen)
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1921
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 160 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Soowww... Dat had ik niet door. 3 uur aan het knoeien geweest :roll:

Is er dan een andere manier om die circle+ uit te lezen? De software van plugwise zelf ziet er op zich best wel goed uit.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Google eens op domotiga. Open bron die met plugwise overweg kan.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Bedankt voor de tip! Dat ga ik thuis zeker eens uitproberen (ik zocht al iets voor Linux, want nu moet ik puur voor plugwise af en toe m'n windows eens opzetten).

Als er trouwens nog iemand van z'n Circles afwil, ik ben wel bereid om ze over te kopen (ééntje werkt niet bij mij en geen garantie, dus pech, en ik zou er sowieso nog een deel bijwillen, want met slechts 12 circles krijg ik hier zeker niet alles gemonitord).
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Die website van domotiga is ondertussen al een paar dagen down.

Leeft het project nog?

Zo neen, wat is een deftig (liefst open source en hostbaar op een rpi) alternatief dat overweg kan met Plugwise?
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

1. Ik heb Domotiga geprobeerd en dit werkt vrij goed. Enkel de UI is verouderd en kan niet zo goed overweg met mobile devices

2. Ik heb PlugWise2Py geprobeerd op een RPI en dit werkt eigenlijk perfect. PlugWise2Py heeft een eigen webinterface waarmee je je verbruik kan raadplegen (monitor om de 10 seconden) en je kan er ook mee schakelen en schedulen.

3. Je kan PlugWise2Py koppelen aan Domoticz via MQTT (NodeRed en Mosquitto) en zo kan je al je verbruik bijhouden in grafieken. Ook hier kan je je verbruik bekijken realtime en sinds het gebruik van je circles. Schakelen lukt ook. In Domoticz kan je ook je IP camera's plaatsen, Sonos, Philips Hue, Xiaomi Yeelight en andere domotica systemen.

PlugWise2Py draait ondertussen goed bij mij, ik ben enkel nog bezig met de schakel met Domoticz.

=> https://github.com/SevenW/Plugwise-2-py (PlugWise2Py)
=> https://github.com/SevenW/Plugwise-2-py ... r/domoticz (Schakel met Domoticz)
=> http://domoticz.com
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Bedankt voor de tips.

'k Ga het eens bekijken. Hopelijk niet teveel prutswerk om alles aan de praat te krijgen ('k heb er de tijd niet voor).

Wat ik zeker zou willen kunnen (buiten de verbruiksmonotoring en de scheduling) is: de wasmachine staat op, verbruikt 10 minuten geen stroom meer -> bericht naar mijn GSM (mail/sms/...) dat de was gedaan is.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Hmmm... Je zal toch wat prutswerk hebben vrees ik.

Je spaart sowieso al veel tijd als je al je MAC adressen mooi oplijst en er bij plaatst voor waar de plugs bedoeld zijn. Dit plaats je allemaal in een JSON structuur zoals hier (https://github.com/SevenW/Plugwise-2-py ... ntrol.json) en hier (https://github.com/SevenW/Plugwise-2-py ... -conf.json). Deze kan je gewoon maken via nano.

De WebUI van Plugwise2py is vrij basic en support zover ik weet geen historieke gegevens. Een screenshotje van deze UI hieronder (heb nog maar 2 plugs toegevoegd :oops: )
webui_plugwise2py.PNG
De WebUI van Domoticz (verbruik)
Domoticz-elektriek.PNG
Switchen
Domoticz-switch.PNG
NodeRed (gewoon gekopieerd van Github en Hardware ID van de virtuele plug aangepast)
NodeRedFlow.PNG
En wanneer alles deftig in elkaar zit kan je wat gaan spelen met Frontpages. Een mooi voorbeeld van Domoticz is de volgende (persoonlijk vind ik dit toch strak ;-) )
Afbeelding
Nob schreef: Wat ik zeker zou willen kunnen (buiten de verbruiksmonotoring en de scheduling) is: de wasmachine staat op, verbruikt 10 minuten geen stroom meer -> bericht naar mijn GSM (mail/sms/...) dat de was gedaan is.
Perfect mogelijk met de event modus van Domoticz. Eens vlug wat in elkaar gestoken. Uiteraard moet meterkast dan wasmachine worden maar dit systeem ga ik niet direct toepassen. Ik hoor de wasmachine wel piepen ;-)
ifutilitylowerthansendsms.PNG
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Eventjes polsen naar de implementatie van jullie Plugwise Circles. Er hebben er hier toch een heel aantal ze gekocht dus zal er wel al wat info te vinden zijn.

Ik gebruik voorlopig PlugWise2Py maar moet nog eens verder uitzoeken want stabiliteit is nog niet OK. Wel heb ik gemerkt dat je echt niet veel afstand mag hebben tussen 2 Circles.

Ik ben alvast benieuwd naar jullie ervaringen !
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

ik heb het nog steeds draaien op windows met de plugwise software zelf, maar een upgrade naar een pi zie ik nog wel gebeuren. Waar kan ik de juiste info en image vinden hierover ?
stabiliteit van het zigbee netwerk kan je enkel maar verbeteren door meer pluggen te gebruiken, daarom soms ook waar je geen verbruikers hebt staan
het werk ook op de 2.4 Ghz band en daarom heeft het ook dezelfde nadelen/voordelen als bleutooth en wifi. Ze spreken denk ik van een maxiumum afstand van 3 tot 5 meter.
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Op Raspberry Pi heb je 2 opties:

1) Domotiga
=> Niks instellen. Zit standaard ingebakken in de software. Wel ENKEL schakelen dus GEEN monitoring van je verbruik dus niet echt super interessant denk ik dan... https://www.domotiga.nl/projects/domotiga/wiki/Plugwise

2) PlugWise2Py eventueel in combinatie met Domoticz.
=> Alles zelf instellen maar wel een redelijk uitgebreide tutorial

Standaard heeft PlugWise2Py zelf al een webinterface maar deze is wel beperkt tot het zien van het huidige verbruik en houdt dus geen historieken bij. Daarvoor moet je 'm koppelen met Domoticz

LINKS
=> https://github.com/SevenW/Plugwise-2-py (PlugWise2Py)
=> https://github.com/SevenW/Plugwise-2-py ... r/domoticz (Schakel met Domoticz)
=> http://domoticz.com


P.S. Je gebruikt het op Windows ? Ik heb het software pakketje niet goed bekeken maar zit daar een Webinterface in ? Er draait hier toch 24/24 een Windows PC dus dat zou voor mij wel interessant kunnen zijn.
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 74 keer

Ah ik zie dit topic nu pas, dan had ik zelf wel even vermeld aan de TS dat die Linksys USB stick idd een extraatje was, en niets met die Plugwise set te maken had :-D
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

BertG3 schreef:)
P.S. Je gebruikt het op Windows ? Ik heb het software pakketje niet goed bekeken maar zit daar een Webinterface in ? Er draait hier toch 24/24 een Windows PC dus dat zou voor mij wel interessant kunnen zijn.
Er zit geen webinterface bij, maar je hebt wel een zeer goed overzicht van alles, de software is gemakkelijk in gebruik.

Je kan historieken opvragen, schakelen (op schema) en als je de kostprijs opggeft, kan je dus ook kosten besparen als dit nodig is. Je kan alles nakijken per uur, per dag, per maand, realtime. En er word ook een backup weggeschreven als je dit instelt. Het loont zeker de moeite om het na te zien..

Het enige dat problemen gaf, was het updaten van de firmware, maar dat heb ik dus uitgezet, omdat er steeds een nieuwe versie beschikbaar was en deze niet instaleerbaar was.
Er bestaat van de software wel een betalende versie met interface, maar dan kan je evengoed TeamViewer gebruiken
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Je kan dus in Source gewoon de webserver inschakelen. Als je dan naar het IP van de PC gaat met poort 8080 kan je via een webinterface je Circles schakelen !
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

idd. heb het nu ook werkende gekregen. dacht dat het betalend was omdat ik melding kreeg van geen verbinding en dergelijke, maar het was een conflict met een ander programma
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”