Artefacts : help ajb!

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb dit momenteel bij Software gepost, hoewel het ook een hardwareprobleem zou kunnen zijn... Maar ik ga eerder voor drivers.

Ik heb de laatste tijd last van artefacts. Ik kan er zelfs screenshots van nemen:
Screenshot_2.png
Screenshot_2.png (44.57 KiB) 1842 keer bekeken
Ik zie ze tegenwoordig heel vaak, enkel op mijn eerste monitor (niet op de tweede). Ze verdwijnen als ik eens mijn resolutie verzet en terugzet, maar komen later vaak weer terug. Ze staan ook dikwijls op dezelfde plaats (twee vierkantjes bovenaan links en bovenaanrechts maar niet in de uithoeken)

Het was me het eerst beginnen opvallen telkens ik netflix gebruikte, maar nu ook zonder netflix te gebruiken. Er is geen verschil of ik het nu onder "stress" gebruik of niet.

Videokaart: AMD Radeon HD 7900 series
Laatste nieuwe aanbevolen drivers geïnstalleerd, geen verschil

GPU-Z info:
Afbeelding
Afbeelding

Vroeger wist ik beter was allemaal te proberen in dergelijke gevallen, tegenwoordig ben ik hier minder in "mee". Ik heb het al gegoogled maar dat is onbegonnen werk, vrees ik :(. Wie kan meh elpen met troubleshooten? Heeft iemand een idee hoe ik drivers van AMD best downgrade, om te checken of dat een probleem kan zijn?

Bedankt bij voorbaat!
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Wat gebeurt er als je de 2de monitor primair maakt?
Kun de monitors ook nog op een andere manier aansluiten (vb DVI ipv HDMI of VGA).
Heb je een dual boot met een ander OS of boot eens met Ubuntu?
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Als monitor 2 primair wordt, blijven de artefacten op de originele monitor. Ik zal eens de kabels verwisselen en zien wat dat geeft.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Bij de "fixed issues" sectie van de release notes van de drivers staat dit:
Some displays may experience corruption when using HDMI® scaling.
Misschien is dat nog niet helemaal gefixt -- het is zoals over/underscan, dus probeer eens de suggestie in deze video:

AMD Graphics driver control panel(Catalyst)>My digital flat panels displays>Scaling options>zet under/overscan op 0
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Schalen met GPU stond uit uit, ik neem aan dat het dat is.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

In de Radeon settings heb je enkel GPU scaling, in de Catalyst settings heb je nog enkele bijkomende opties (onderaan deze pagina):
http://support.amd.com/en-us/kb-article ... aling.aspx

Heb je de drivers al eens geherinstalleerd ? In principe gewoon uninstall doen via ControlPanel>Programs and Features> en dan AMD-graphics-gerelateerde drivers uninstallen en computer heropstarten voor je de drivers herinstalleert.

(btw, als er iets misgaat, kan je via F8 menu van Windows altijd opstarten in VGA mode -- op F8 key tikken net voor Windows opstart)
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”