Windows 10 versie 1703

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Ik heb gisteren een update gekregen voor mijn laptop om van versie 1604 naar 1703 te gaan, ik heb gisteren die upgrade doorgevoerd maar ik stelde tot mijn verbijstering vast dat ik geen internet connectie kon krijgen, het is te zeggen mijn laptop had wel een verbinding met het internet maar de browsers gedroegen alsof er geen verbinding was, op de tabbladen bleven die cirkels ronddraaien en wilden dus niet overschakelen naar de gevraagde websites. :x :evil:
Met Google Chrome was nog erger gesteld, ik kreeg enkel een wit blad te zien en een minuut later kreeg ik de vermelding "Google Chrome reageert niet". :x
Ik heb van pure ellende dan maar die upgrade teruggedraaid, dus mijn laptop staat terug op versie 1604 en nu werkt alles terug normaal.
Blijkbaar zitten er waarschijnlijk bugs in die upgrade en zolang die niet er uitgehaald worden blijf ik dan maar voorlopig op versie 1604.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 920
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Gebruik je een niet-MS virusscanner of firewall?
Werkt ping?

Hier geen issues met 1703.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3057
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer

De Wannacry aanval heeft er misschien iets mee te maken? Buitenlandse sites waren voor mij ook een tijdje traag/onbereikbaar rond middernacht van vrijdag op zaterdag.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik heb 4 machines, en op geen enkele krijg ik die update geïnstalleerd ... altijd hangs of crashes met errors ... :(
Zal voor mij een fresh install zijn denk ik.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
diepvries
Plus Member
Plus Member
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 jan 2017, 13:40
Locatie: W-VL
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 6 keer

Probeer het eens via de Windows 10 Update-assistent, faalde hier nog nooit.
https://support.microsoft.com/nl-nl/hel ... -assistant
:???: Orange LOVE 150Mbps
:???: Fortinet 60F + Linksys LGS116P + UCK G2 Plus + UAP AC Pro
:???: OVH VOIP + Gigaset C530IP
:???: iPhone 13 256 GB - Proximus Zen
:???: iPhone XR 64 GB - Orange Go Plus
beont
Plus Member
Plus Member
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 jan 2011, 10:06
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 7 keer

Ik ben 1703 op een 10-tal machines aan het testdraaien op mijn werk. Geen noemenswaardige problemen. Ik heb wel her en der problemen gelezen mbt. drivers die niet 100% zouden werken, maar zelf heb ik er niet direct last van gehad.
Zoek even op internet achter een recente netwerk kaart driver voor uw laptop/pc, kans dat het daarmee opgelost is.
Windows kan soms raar doen en vastlopen bij een niet stabiele internet connectie. (inclusief Chrome)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

En MS en anderen verbazen zich dat niet iedereen direct de nieuwste updates pusht.
Alsof veel bedrijven de nodige IT staff hebben om dit "er ook nog ns bij te nemen".
Zeker in kleine omgevingen met 1 of 2 ITers krijg je door dit soort miserie al heel snel de "if it works, don't touch it" aanpak.


Het laatste rondje bedrijfjes pesten van MS dat ik gehoord heb, is dat MS de LTSB (long term service branch) van Win10 (eigenlijk de branch die maar 1x per jaar updates krijgt, en dus geliefd is in grotere bedrijven die veel testing moeten doen alvorens updates te deployen) enkel nog support op de nieuwste hardware.
Maw als je hardware hebt van een iets oudere generatie, en je wilt er LTSB op draaien, dan trekt MS zijn handen terug.
Dat gaan security-minded instellingen als banken enzo heeeeeel leuk vinden.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Is 1703 die "Creator's Update"?

Ik kreeg daarstraks in Rekordbox ook een melding dat gebruikers best nog niet updaten want dat er problemen zijn. Ik draai wel macOS, maar een gewaarschuwd man zeker?
Ook bij Bootcamp zouden er problemen zijn met die nieuwe installatie. In Parallels nog geen problemen gehad, maar het kan zijn dat er nog ergens een automatische update ervoor geweest is.

Akkoord met ITnetadmin trouwens. En dan allemaal maar schrikken dat een patch die ze twee maanden geleden hebben uitgegeven nog praktisch nergens geïnstalleerd is en iedereen malware binnen krijgt :bang: .
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Ik heb deze al een paar dagen draaien zonder problemen
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

En je bent wss niet de enige.
Maar de anekdotes bewijzen nog maar ns dat "YMMV", en dat het sop de kool vaak niet waard is voor de arme ITer(s) van dienst, die er alleen maar extra werk mee opgezadeld krijgen als het niet vlot moest gaan.

Mijn default werkinstallatie was tot voor kort Win7 met SP1.
Nu is dat Win7 met SP2 (enfin, die "cumulative update" die in de volksmond SP2 genoemd wordt).
En voor de rest wordt er hier niet geupdate, dat nodigt alleen maar extra brokken uit.
tonym
Premium Member
Premium Member
Berichten: 484
Lid geworden op: 18 jan 2010, 16:56
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

Ik heb geen enkel probleem ondervonden op verschillende systemen met de upgrade naar W10-1703:
Met de recentste MediaCreationTool van MS de ISO-1703 downloaden en uitpakken (oa. met 7-zip)
en de upgrade uitvoeren met behoud van de bestaande data en progs vanaf deze uitgepakte media.
https://www.microsoft.com/en-us/softwar ... /windows10
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 920
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

ITnetadmin schreef: En voor de rest wordt er hier niet geupdate, dat nodigt alleen maar extra brokken uit.
https://www.troyhunt.com/dont-tell-peop ... just-dont/
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:En voor de rest wordt er hier niet geupdate, dat nodigt alleen maar extra brokken uit.
Klassiek... de IT'er die denkt dat hij het beter weet dan de maker van het OS :bang:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

De ITer die het zich echt niet kan veroorloven om op het tijdschema van de fabrikant te gaan updaten, updates te zien falen, en dan alle lopend werk te mogen laten vallen om aan damage control te gaan doen; tijd dat hij daar echt niet voor heeft.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik heb nergens geschreven dat dit op het tijdschema van de fabrikant moet gebeuren... dat is jou uitspraak.

Ik heb alléén geschreven dat niet updaten absoluut not-done is... wil je meer controle dan doe je die updates eerst in een gecontroleerde omgeving, en na validatie ervan (en dat is geen 6 maand later) op je productie omgeving.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Als je het systeem laat updaten, is dat uiteraard op het tijdschema van de fabrikant.
Win7 systems blijven trouwens uren hangen in hun updates, dus SP2 is het laatste dat die krijgen om geen miserie te hebben.
De rest krijgt eenmaal per jaar groot onderhoud.
Snelle respons is iets voorbehouden voor grote IT departementen, waar het niet constant brandjes blussen en achter de feiten aanlopen is.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik moet nu eerlijk toegeven dat ik een Win7 Sp1 draai zonder virusscanner (onder vbox).
De reden is simpel, zonder afbreuk te willen doen aan enig voor of tegenargument hierboven:

1. Er is altijd wel een probleem dat er niet was en ineens wel. Als het werkt, blijf ik eraf.
2. Mijn pc is trager met een virusscanner.
3. Als het plots mankeert begin ik terug van een vorig snapshot in vbox: 20 seconden werk, als het al zoveel is.
4. Data staat in een share, unison om het uur en incrementeel gebackupped om de 6uur. Als ik het kan moet enig middelgroot bedrijf dat ook kunnen.

Wat ik gezien heb is een hoop geklungel met powershell scripts en robocopy en email software die niet mag openstaan tijdens een backup van soms 0 files die 20 minuten kan duren. Gevolgd door een waarschuwing dat ik mijn pc niet mag afsluiten wegens belangrijke updates? Niet met mij.

Daarom: het occasioneel 'gevaar' weegt niet op tegen bovengenoemde nadelen. Ik ga mijn remschijven toch ook niet om de 2 dagen controleren. Nochtans is dat veel gevaarlijker. :wink:
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 926
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 44 keer

Goed voor u dat uw data "goed beveiligd" is. Maar jouw niet bijgewerkte Windows helpt wel bij het verspreiden van zo'n malware, waardoor de gewone huis-tuin-en-keuken pc een groter risico loopt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

brubbel schreef:Als het werkt, blijf ik eraf.
Dat is net het probleem... het werkt NIET !

Moest het werken dan zou er geen WannaCry ransomware geweest zijn.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

BMaster schreef:Maar jouw niet bijgewerkte Windows helpt wel bij het verspreiden van zo'n malware
Ik geloof zeker dat een niet bijgewerkte windows in 99% van de algemene gevallen een probleem is.
U mag zich nog zo kwaad maken als u wil, maar dat verandert niets aan de realiteit hoe de gemiddelde mens over zijn computer denkt. Er zal dus iets moeten veranderen aan de manier waarop een OS wordt beveiligd, want de huidige manier werkt niet.

Om u gerust te stellen heb ik even malwarebytes gedownload:

Code: Selecteer alles

OS: Windows 7 Service Pack 1
CPU: x86
File System: NTFS

Scan Type: Threat Scan
Result: Completed
Objects Scanned: 222899
Time Elapsed: 2 min, 10 sec

Memory: Enabled
Startup: Enabled
Filesystem: Enabled
Archives: Enabled
Rootkits: Disabled
Heuristics: Enabled
PUP: Enabled
PUM: Enabled

Processes: 0
(No malicious items detected)
Modules: 0
(No malicious items detected)
Registry Keys: 0
(No malicious items detected)
Registry Values: 0
(No malicious items detected)
Registry Data: 0
(No malicious items detected)
Folders: 0
(No malicious items detected)
Files: 0
(No malicious items detected)
Physical Sectors: 0
(No malicious items detected)
johanw
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 dec 2014, 10:01

Bijna elke windows update geeft miserie in een werkomgeving, dat is de reden dat iedereen het maanden uitstelt. Je kan het niet veroorloven dat er niet gewerkt kan worden omdat ze 6 dagen later pas de update terugtrekken maar iedereen die de update deed wel aan zijn lot overlaten. Windows? Nog steeds amateuristisch.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

johanw schreef:Bijna elke windows update geeft miserie in een werkomgeving
Door dergelijke verhalen, welke enorm overdreven zijn, creëer je het idee bij de gewone consument dat hij geen updates moet doen wat gewoon dom is. Ik ken trouwens verschillende bedrijven die gewoon het Microsoft schema van updates volgen en de laatste 10 jaar (dus ook op verschillende Windows versies) nog nooit een probleem hebben gehad.

Zelf doe ik dit thuis ook en het enige probleem over al die jaren was een soundcard die geen klank meer gaf (wat opgelost was door de hardware te deleten en opnieuw te laten detecteren door Windows). Wil je echter als bedrijf dit risico niet lopen dan kan je nog altijd een test PC gebruiken voor de validatie van de updates.

Het is toch ook niet omdat er bij een onderhoud van een wagen soms eens iets fout loopt dat je mensen gaat vertellen dat ze nooit onderhoud op hun wagen moeten laten doen ?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

johanw schreef:Bijna elke windows update geeft miserie in een werkomgeving, dat is de reden dat iedereen het maanden uitstelt. Je kan het niet veroorloven dat er niet gewerkt kan worden omdat ze 6 dagen later pas de update terugtrekken maar iedereen die de update deed wel aan zijn lot overlaten. Windows? Nog steeds amateuristisch.
Met welke update heb je dan problemen ondervonden ?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik heb daarentegen wel zeer vaak problemen met windows updates ondervonden over de jaren.
Meestal wel met 3rd party programmas die de update niet leuk vonden, soms met windows zelf.

Maar waar het probleem ook ligt, als het niet werkt kan het geen kat schelen waarom het niet werkt, alleen dat het niet werkt.
En in kleine IT omgevingen kan je echt niet riskeren om de haverklap al het werk te moeten laten vallen om brandjes te gaan blussen.

Een memorabele die ik ooit had:
De software van de boekhouding had een webinterface die enkel werkte in IE8, zonder updates.
Toen onze systemen naar IE9 gepushed werden, was het dus "vanda".
En de aangeboden oplossing van de verkoper: "installeer ergens een machine met IE8 zonder updates op".
Sorry he, maar met dat soort geprul houdt niemand zich graag bezig.

Dus is het heel eenvoudig: max 1x per jaar updatemaand, waarin er een nieuwe image getest en dan gepushed wordt, meestal samenvallend met de aankoop van nieuwe pcs.
Tussendoor: niente.

Je ziet trouwens ook het dagelijkse ongemak nu bij win10 de updates niet zomaar af te zetten zijn (zonder enterprise versie).
Je kan dan wel een do not update block kiezen, maar die is maar 12u lang.
Gevolg: pcs die updaten tijdens vergaderingen (mensen die dus niet wegkunnen omdat hun pc niet unplugd kan worden), pcs die updaten tijdens presentaties, ...

Er breekt al genoeg in IT op dagelijkse/wekelijkse basis (meestal door user error) dat een extra update rondje waar je hout moet vasthouden echt niet gewenst is.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Er zijn al virusscanners geweest die een Windows installatie om zeep hielpen... gaan we vanaf nu dan geen anti virus software installeren ?

Wat mij betreft is dit een mythe die voor 99% gewoon niet bestaat... en vaak niets te maken heeft met Windows zelf.

Dat je boekhoudpakket niet voldoet kan toch geen reden zijn om gans je infrastructuur dan ook maar niet langer te laten voldoen :bang:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Voldoen?
Als ik er afblijf en geen updates toelaat, blijft het wel werken.
Dat is een ernstige en serieuze afweging.

Ik meen me te herinneren dat jij vooral ervaring hebt in grote bedrijven, ik zit vooral in kleinere, alsook onderwijs en openbare instellingen.
Daar is het onderbemand brandjes blussen en overuren maken.
Ik kan dus extra werk missen als kiespijn.

De afweging is dus "updates doen en riskeren dat er iets uitvalt" vs "geen updates doen en alles blijft ongeveer werken zoals het is".

Virussen etc binnenkrijgen is dat niet erger dan kapotte servers of andere ellende: gewoon naar de backups grijpen.

En dan eenmaal per jaar, bij aankoop van nieuwe pcs, de images updaten en pc updates uitvoeren.
Blijft er dan ergens iets haperen, dan is het een snelle kwestie van images deployen, ofwel de nieuwe ofwel terug de oude.

Eenmaal per jaar is dat manageable, maandelijks of wekelijks krijg ik dat er écht niet meer tussen.

Als MS dat graag anders ziet, stel ik voor dat ze gratis een consultant ter beschikking stellen die het komt oplossen als er iets foutloopt.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

ITnetadmin schreef:En de aangeboden oplossing van de verkoper: "installeer ergens een machine met IE8 zonder updates op".
If you pay peanuts, you get monkeys.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Ik meen me te herinneren dat jij vooral ervaring hebt in grote bedrijven, ik zit vooral in kleinere, alsook onderwijs en openbare instellingen.
Zowel grote multinationals (welke beschikken over test omgevingen) als KMO's van enkele tientallen medewerkers.

Bizar genoeg zie ik de minste (tot geen) problemen bij de kleine KMO's die gewoon de Microsoft updates volgen dan de grote bedrijven die allemaal denken het beter te weten en aan het update proces liggen te prutsen. Moest ik kunnen dan had ik al lang een format C gedaan van m'n bedrijfslaptop zodat ik van hun geprust verlost zou zijn.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Kenw00t schreef:
ITnetadmin schreef:En de aangeboden oplossing van de verkoper: "installeer ergens een machine met IE8 zonder updates op".
If you pay peanuts, you get monkeys.
Ja.
Leg dat maar uit dat de boekhoudings afdelingen die de software aanvragen.
Ik heb me ook effe kwaadgemaakt toen.
Iirc heb ik gewoon gezegd dat ze terug moesten bellen en eisen dat het gefixed werd, want dat ik dat soort onnozelheden niet kon ondersteunen.
Maar intussen zijn het wel zulke dingen die ellende veroorzaken he.
Er is altijd wel ergens iets dat niet goed reageert op een update.
MS kan dat uiteraard ook niet allemaal testen.

Maar dat betekent nog niet dat ik daarom constant mijn workflow ga riskeren om weer ns de nieuwste updates binnen te halen.
Waarvan dan nog een aantal gecamoufleerd als high priority security updates, die eigenlijk andere (ongewenste) functionaliteiten pushen, zoals de "update to win10" miserie een tijdje geleden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Ja.
Leg dat maar uit dat de boekhoudings afdelingen die de software aanvragen.
Ik heb me ook effe kwaadgemaakt toen.
Je moet je niet kwaad maken... je vraagt ze gewoon een document te ondertekenen dat ze het risico kennen en de volledige verantwoordelijkheid nemen. En dan kan je nu vertellen dat dit allemaal niet kan... maar uiteindelijk doen zij identiek hetzelfde met jou en blijkbaar kan dat dan wel allemaal ?!

Bij een update kan je dan gewoon zeggen.... I told you so :lol:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ja, want de boekhouding is de baas spijtig genoeg.
Hebben ze na veel vijfen en zessen toch toegelaten om een backup internetlijn te steken, is het gewoon een tweede telenet coax lijn. Proximus mocht niet van de boekhouding, want twee verschillende internetlijnen van twee providers inboeken was boekhoudkundig "te moeilijk".

Nu, ik ben geen voorstander van updates uit te stellen, in theorie.
Als het allemaal mooi werkte en geen conflicten gaf mocht het van mij direct.
In de praktijk echter is het ondoenbaar om telkens de nieuwste updates te pushen.

Nu gaat het hier in weze over OS updates, maar dezelfde policy bestaat bij mij ook voor firmware van allerhande toestellen, oa switches en APs.
Enkel de firewall krijgt liefde op dat vlak. Die is dan ook vrij vlot terug te zetten als het een probleem zou blijken.
Het helpt ook dat een firewall weinig "echte" interactie heeft met andere softwarepakketten (ik heb het niet over de doorgelaten packets, wel over API interacties); hooguit een AD integratie.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik begrijp dat er specifieke situaties zijn waar je best even de nodige controles doet bij fixes, maar uit dingen zoals WannaCry moeten we leren en het enige dat ik lees zijn excuses (blijkbaar zijn we dus niet in staat eruit te leren).
johanw
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 dec 2014, 10:01

mailracer schreef:
johanw schreef:Bijna elke windows update geeft miserie in een werkomgeving, dat is de reden dat iedereen het maanden uitstelt. Je kan het niet veroorloven dat er niet gewerkt kan worden omdat ze 6 dagen later pas de update terugtrekken maar iedereen die de update deed wel aan zijn lot overlaten. Windows? Nog steeds amateuristisch.
Met welke update heb je dan problemen ondervonden ?
Er zijn er genoeg, november is een rare maand bij microsoft. Plots niet meer kunnen inloggen, na 5 dagen halen ze de update eruit, zegt genoeg, maar de snelle zitten met de miserie. Ik stel dus alles mimstens een week uit, dan zijn meestal,de problemen voorbij. En updates duren ook een eeuwigheid, bij apple vervangen ze op die tijd het volledig besturingssysteem.
Het is jammer dat er nog zoveel 3rd party soft onder werkt, webbased programmas met database zou veel beter zijn, keuze van besturingssysteem voor de gebruiker.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Wannacrypt was nu net een exploit die een recente patch had, maar voor hetzelfde geld klikt een onverlaat op een attachment die iets exploit dat nog niet gefixed is.
Daar bescherm je dus tegen met goeie AV, goeie backups, ...
Perfect inoculatie bestaat niet; nu niet, nooit niet.
We gaan dus de ITers die geen tijd hebben om constant achter misdragende software aan te lopen door allerlei updates niet met de zonden van de wereld overladen.

Als je data een goeie backup heeft, en je dus weinig of niks riskeert kwijt te geraken, dan is de kosten/baten analyse naar werkuren toe om alles constant te patchen soms in het nadeel van updates uitvoeren.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Wannacrypt was nu net een exploit die een recente patch had
Het overgrote deel van de virussen gebruikt vaak nog exploits die al JAREN geleden gefixed zijn !

WannaCry was in dat opzicht dus nog maar net gefixed.
ITnetadmin schreef:Daar bescherm je dus tegen met goeie AV, goeie backups, ...
Tot je AV plots Windows kernel files als virus aanziet en ook alles om zeep helpt... het is niet de eerste keer.
ITnetadmin schreef:We gaan dus de ITers die geen tijd hebben om constant achter misdragende software aan te lopen door allerlei updates niet met de zonden van de wereld overladen.
Ik heb die ervaring niet met misdragende software... en ik kom nochtans bij veel bedrijven. Uiteindelijk moet iedereen de beslissing voor zichzelf nemen maar ik merk alleen op dat sommige nooit leren.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dus best geen AV gebruiken dan? ;-)

Het blijft een evenwichtsoefening.
Na het hebben van meerdere werkende backups denk ik dat de rest gewoon een afweging is van cost/reward.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Dus best geen AV gebruiken dan? ;-)
Als je dezelfde logica wil gebruiken krijg je inderdaad dat soort reacties !
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Vandaag ook deze update laten installeren, bij verbazing, werken mijn led's van de numlock,caps,scroll lock niet meer + heb een antivirus programma + antimalware bytes staan -> omdat die malwarebytes niet altijd actief is en maar 1x per laat scannen geeft ie dit als probleem aan...

Iemand advies?
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Misschien beter meteen 1709 (Fall Creators Update) installeren... https://support.microsoft.com/nl-nl/hel ... ors-update
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Deze update gaf hetzelfde probleem :bang:
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”