WIN 10 en miracast

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb een nieuw laptop - de ASUS N752VX - waar ik zeer tevreden over ben.

Mijn tv - een Panasonic tx40-cx800 - is miracast compatible als ook de laptop. Toch lukt het me alleen maar één keer om mijn scherm van mijn laptop te spiegelen. Als ik na een 2° keer mijn scherm wil weergeven op deze tv, moet ik mijn TV als 'verbonden apparaat' eerst verwijderen om dan opnieuw te spiegelen. Bij 'gebeurtenissen in apparaatbeheer' zit ik voor 'miracast apparaten' al aan een 10- tal meldingen dat het apparaat verwijderd is en dan opnieuw geconfigureerd en gestart.

Heb het internet al doorzocht en gekeken op beide sites van fabrikanten naar een miracast-software maar helaas ...

Weet iemand van jullie of er een soort van algemene software bestaat voor win 10 om deze issue op te lossen?

Dank bij vooraat !
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

koenraaddeconinck schreef:Weet iemand van jullie of er een soort van algemene software bestaat voor win 10 om deze issue op te lossen?
Wat bedoel je met algemene software... ik heb namelijk niets specifieks geinstalleerd.

Ik doe gewoon "Project" in Windows 10 naar m'n Samsung en dat werkt keer op keer prima.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dank voor de reactie r2504 !

Bij mij werkt het naar mijn Panasonic TV alleen maar 1 keer als ik "project" doe. Vanaf de 2° poging krijg ik de melding "kan geen verbinding maken" ondanks het feit dat het na elke win installatie wel perfect lukt om de 1° X mijn laptop scherm op de tv te projecteren.

Wat ik moet doen om wel mijn scherm van mijn laptop te kunnen spiegelen, is eerste in apparaatbeheer naar 'miracast apparaten gaan' en dan mijn TV verwijderen als miracast apparaat. Vervolgens lukt het wel weer om mijn scherm te dupliceren of uit te breiden. Vermoedelijk gaat het hier dus om een harware- en geen softwareprobleem.

Ik dacht dat er iets qua programma bestond zoals intel widi software (die nu niet meer ondersteund wordt door Intel) die de zaak kon vergemakkelijken.

Het is toch voldoende om op 'projecteren' te klikken en vervolgens 'verbinding met een draadloos beeldscherm maken' te kiezen en in een laatste stap op je tv te klikken die als extern scherm vermeld wordt ... ? Vervolgens krijg ik de melding op de tv 'NV752VX' (mijn laptop dus) probeert toegang te krijgen tot dit apparaat. En als ik dan 'accepteren' kies met de afstandsbediening wordt mijn scherm vlekkeloos gespiegeld al is dit maar 1X mogelijk blijkbaar ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

koenraaddeconinck schreef:Vermoedelijk gaat het hier dus om een harware- en geen softwareprobleem.
Aangezien het bij mij werkt met Windows 10 en m'n Samsung is het misschien een probleem met je Panasonic.

Kan je de firmware van het toestel controleren... is het de laatste versie ?
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

De Panasonic TV beschikt inderdaad over de laatste firmware ....
Snap echt niet waarom je telkens de tv uit apparaatbeheer moet verwijderen in WIN10 vooraleer het weer lukt om het laptop scherm te spiegelen
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

in geval van nood je toevlucht nemen tot gebruik van chromecast met google chrome browser...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

Doe ik al maar ik zou het leuk vinden om rechtstreeks te kunnen spiegelen = hdmi aansluiting meer over.

Deze morgen de laatste win updates eens bekeken en op dit gebotst:

Update KB4015217
Addressed issue that was causing connections (after the 1st connection request) from a Remote Desktop Client to a Remote Desktop session to fail after upgrading from Windows 10, version 1511, to Windows 10, version 1607.

Ik ben nu deze update aan het installeren ...

Houd jullie op de hoogte !
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

De functionaliteit die jij beschreef is wel geen "remote desktop connection" hé
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

Natuurlijk niet. Heb me gefocust op 'after first connecton'.
Mea culpa!!!!
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dacht dat de creators update van WIN10 misschien soelaas zou brengen maar helaas ... Opnieuw 1X verbinden zonder probleem maar vanaf de 2° x krijg ik het bericht dat de laptop en TV met mekaar geen verbinding kunnen maken.

Het kan misschien ook ergens gelegen zijn aan de instellingen.

Ik heb zowel een intel als nvidia beeldschermkaart. Kan ik de intel kaart ergens uitschakelen zodat de laptop alleen maar gebruik maakt van de meer performante nvidia beeldkaart voor mirroring ... ???
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

Gisteren eens naar TV leverancier gebeld: mijn TV maakt probleemloos verbinding met Android toestellen en 1malig ook met de laptop. Volgens hem is het ergens gelegen aan een wifi-instelling van de TV of de laptop ...

Dat wordt natuurlijk een serieuze zoektocht ...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

Daarstraks eens naar de support-dienst van Microsoft gebeld en hun adviezen waren:
- drivers van alle (meestal 2 in laptops) stuurpgrogramma's moeten up-to-date zijn (bij mij het geval)
- vervolgens verbinding maken met draadloos beeldscherm en deze verbinding nooit verbreken > indien je geen gespiegeld beeld meer wenst/nodig hebt op de TV dan zijn er 2 mogelijkheden:
1. je selecteert via 'projecteren' in systeemvak voor 'beeld enkel op laptop, primair beeldscherm'
2. je gebruikt de toetstencombinatie (bv. Fn+F5) om verbinding te maken met of te ontkoppelen van de TV als 'projector'

Moraal van het verhaal is dat je nooit de gemaakte verbinding van met de TV mag verbreken maar via eerder vermelde 2 alternatieven verbinding moet maken en 'ontkoppelen' zodat de laptop eigenlijk verbonden blijft met de TV als projector.

Ga vanavond eens proberen ....
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

Deze voormiddag ettelijke uren bezig geweest met pogingen tot spiegelen van laptop naar TV scherm.

Enkele dingen zijn duidelijk gebleken:
- positief: het is op een bepaald moment herhaaldelijk gelukt om mijn laptop scherm te spiegelen zelfs nadat ik de pc opnieuw had heropgestart en zonder aanpassingen aan mijn laptop of TV
- nu zelfde fenomeen vastgesteld bij mijn 2 tablets en smart phone: sinds de update naar Nougat 6.1 is het plots blijkbaar minder makkelijk om het scherm van deze toestellen te spiegelen daar waar dit vroeger vlekkeloos verliep. Dus verbining via Android of WIN10 maakt geen signicifant verchil meer/b]
- ik ben geneigd dan ook te besluiten dat er zowel bij de OS ontwikkelaars of leverancier een probleem is qua Miracast functionaliteit en compatibiliteit met deze norm alhoewel ook hier de waarheid in het midden zal liggen. Waarschijnlijk geven de aanpassingen lans de zijnde van de operating systems die niet gevolgd worden door navenante updates van firmware door TV leveranciers aan de basis
- en, volgens een collega op mijn werk, speelt het merk geen rol. Hij heeft zelfs problemen om zijn microsoft surface te vebinden met zijn tv en de microsoft miracast of widi dongle brengt bij hem geen soelaas ...

Kunnen de miracast leveanciers echt niet een wizard ontwikkelen die instellingen van apparaten (langs latpop zijde beeldscherm- en netwerkkkaart) en langs TV- zijde benodigde hard- en software automatisch configureert ... ????

Tot nu toe is Miracast een dure functionaliteit (wegens vaak enkel beschikbaar op top reeksen) met een mager resultaat ...;
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

vaak enkel beschikbaar op top reeksen

werkt hier niettemin prima icm mijn 50'' sony bravia (ca 600 €)...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

koenraaddeconinck schreef:- en, volgens een collega op mijn werk, speelt het merk geen rol. Hij heeft zelfs problemen om zijn microsoft surface te vebinden met zijn tv en de microsoft miracast of widi dongle brengt bij hem geen soelaas ...
Nochtans zeer tevreden van die Microsoft Miracast sticks. Bij een bedrijf overal Philips tv's in de meetingrooms, ingebouwde miracast werkt voor geen meter (nu en dan wel eens, totaal niet betrouwbaar). Overal die Microsoft sticks geplaatst, geen problemen meer. Wel nog niet getest met Android devices, enkel met Windows laptops/tablets.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

koenraaddeconinck schreef:Kunnen de miracast leveanciers echt niet een wizard ontwikkelen die instellingen van apparaten (langs latpop zijde beeldscherm- en netwerkkkaart) en langs TV- zijde benodigde hard- en software automatisch configureert ... ????
Er valt toch niets te configureren... gewoon standaard Windows 10... Project (Connect to wireless display) en m'n TV (Samsung) selecteren.

Werkt perfect, of ik nu disconnecteer of niet... werkt keer op keer. Heb dus ook geen speciale software geïnstalleerd... alles out of the box.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ik kan wel bevestigen dat je bij sommige fabrikanten niet hun eigen driver mag gebruiken maar enkel die rechtstreeks van de fabrikant (Nvidia/AMD/Intel). Fabrikanten hebben soms gebrekkige implementaties, Dell XPS was zo een model. Of ze schakelen het in hun driver uit om een of andere reden.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

Panasonic erkent het probleem maar heeft niet direct oplossing ...

Ga laptop fabrikant (Asus) eens interpelleren over deze issue. Heb dit ondertussen ook geëscaleerd naar 'Microsoft'.
r2504 schreef: Er valt toch niets te configureren... gewoon standaard Windows 10... Project (Connect to wireless display) en m'n TV (Samsung) selecteren.

Werkt perfect, of ik nu disconnecteer of niet... werkt keer op keer. Heb dus ook geen speciale software geïnstalleerd... alles out of the box.
Over welk merk laptop beschik jij ???
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

HP Zbook 17... al zie ik niet in wat dit met de laptop te maken heeft.

Het "projecteren" van je scherm is puur een software ding van Windows 10... ofwel zit daar dus de fout, ofwel in de software van je TV.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

mijn Asus chromebook werkt perfect hier icm sony bravia! Ik vrees dat Panasonic de boosdoener is...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

wied schreef:Ik vrees dat Panasonic de boosdoener is...
Dat geven ze blijkbaar ook toe... maar dan moeten ze het ook maar oplossen.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dank voor jullie opvolging van dit topic.

Gisteren heb ik de 2 tablets (Samsung S en S2) aan 'het spiegelen' gekregen. De problemen waren mijn eigenste domme fout :oops:

Ik zat te klooien met de instelling 'apparaat zichtbaar maken voor ander toestellen' terwijl er in Android 6.X blijkbaar een functie 'smartview' is (vroeger letterlijk screen mirroring in Android 5.X) en in een mum van tijd verscheen op mijn TV een bericht 'verbinding met deze toestellen accepteren ?) en het scherm werd onmiddellijk zichtbaar op de Panasonic TV.

In tegenstelling tot bij de laptop geven verdere pogingen tot het spiegelen van deze tablet-schermen niet het minste probleem. Ik moet zelfs op de TV de voor de verbinding niet meer te reageren. Gewoon smartview aanklikken en de schermen worden gespiegeld zonder de minste aarzeling ...
Idem met met mijn telefoon (Galaxy A5 2015). 'Smartview' en de klus is geklaard.

Ik vermoed dat WIN10 dus minsten mede verantwoordelijk is ... Kan de wifi band 2.4 of 5 GHZ waarop de laptop ingesteld staat een invloed hebben. Dacht normaal niet aangezien beide apparaten (laptop en TV) bij screen mirroring toch een eigen netwerk vormen en rechtstreeks, dus zonder gebruik van wifi netwerken, met mekaar communiceren ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

koenraaddeconinck schreef:terwijl er in Android 6.X blijkbaar een functie 'smartview' is (vroeger letterlijk screen mirroring in Android 5.X)
M'n Samsung TV spreekt ook over een "Smartview" applicatie dacht ik... maar ik ben nooit gaan kijken wat dit was (ik probeer namelijk zo min mogelijk extra rommel op m'n PC's te installeren) aangezien het gewoon standaard werkte.
koenraaddeconinck schreef:Kan de wifi band 2.4 of 5 GHZ waarop de laptop ingesteld staat een invloed hebben. Dacht normaal niet aangezien beide apparaten (laptop en TV) bij screen mirroring toch een eigen netwerk vormen en rechtstreeks, dus zonder gebruik van wifi netwerken, met mekaar communiceren ?
Nee, er is geen rechtstreekse verbinding... alles gaat dus via je router rond (één of beide toestellen kunnen dus ook gewoon wired verbonden zijn).
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 920
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef:
koenraaddeconinck schreef:Kan de wifi band 2.4 of 5 GHZ waarop de laptop ingesteld staat een invloed hebben. Dacht normaal niet aangezien beide apparaten (laptop en TV) bij screen mirroring toch een eigen netwerk vormen en rechtstreeks, dus zonder gebruik van wifi netwerken, met mekaar communiceren ?
Nee, er is geen rechtstreekse verbinding... alles gaat dus via je router rond (één of beide toestellen kunnen dus ook gewoon wired verbonden zijn).
Klopt niet! Miracast kan ook gebruik maken van WiFi direct.

http://www.wi-fi.org/discover-wi-fi/wi-fi-direct
https://en.wikipedia.org/wiki/Miracast
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

"kan"... trouwens moest je WIFI direct gebruiken dan zou je PC ondertussen niet meer op internet kunnen.

Volgens mij kan je namelijk niet tegelijk een WIFI-direct verbinding opzetten, alsook een normale WIFI client zijn.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 920
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Volgens mij wel. Ik kan casten naar een Surface Hub/Microsoft WiDI adapter ook al maak ik deel uit van een ander WiFi netwerk (mobile hotspot).
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

met smartphone casten naar sony bravia lukt perfect hier. Is dit omdat beide toestellen op hetzelfde home-netwerk te zien zijn? En wanneer ik mijn chromecast inschakel krijg ik zelfs een keuzemenu: sony bravia of chromecast...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef:alles gaat dus via je router rond (één of beide toestellen kunnen dus ook gewoon wired verbonden zijn).
Nogmaals dank aan iedereen voor de reacties !!!!

Ik weet niet of - gezien de info van 'r2504' - volgende configuratie problemen kan geven (mijn TV is inderdaad met kabel verbonden aan het netwerk)

TN- modem in de garage (witte met ac-compatibliteit) > LAN- kabel naar living > switch in living (Netgear)

Op de switch zijn zowel - uiteraard met netwerkkabel - de Panasonic TV aangesloten als een Asus Router die ingesteld is als Access-point

Heb de beide netwerken (telenet en Asus) dezelfde SSID gegeven (5GTelenet en 2.4GTelenet) om te vermijden dat ik met 4 afzonderlijke SSID's zat
en verschillende netwerken.

Kan mijn probleem met WIN 10 miracasting via Wifi-Direct ipv. WIDI voortvloeien uit het feit dat mijn TV via een switch verbonden is met de Telenet modem en mijn laptop - die uiteraard draadloos verbonden is met het netwerk - verbindt met het Asus Access point ? Ik ging er van uit dat aangezien TN modem en Asus router AP dezelfde SSID hebben en alle apparaten (ook TV en laptop) in 1 en hetzelfde netwerk verschijnen, dit geen obstakel zou vormen. Maar wie weet ...

Anderzijds zou het dan weer eigenaardig zijn dat mijn 3 werkende Android toestellen hiervan geen last zouden ondervinden.

Ga dit vanavond toch eens testen door de Asus Router uit te schakelen alhoewel ik denk dat de kans op succes klein is ...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

mijn TV is uiteraard ook via ethernetkabel met mijn bbox3 verbonden. Op die manier betrekt de smartTV zijn signaal rechtstreeks van het homenetwerk zodat mijn smartphone beschikbaar blijft voor andere taken...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

koenraaddeconinck schreef:een Asus Router die ingesteld is als Access-point
Op die manier heb je één netwerk (broadcast domain)... maakt zelfs niet uit of de SSID nu hetzelfde is of niet.
koenraaddeconinck schreef:Heb de beide netwerken (telenet en Asus) dezelfde SSID gegeven (5GTelenet en 2.4GTelenet) om te vermijden dat ik met 4 afzonderlijke SSID's zat en verschillende netwerken.
Een SSID heeft niets met een "netwerk" te maken... in welk netwerk je zit is afhankelijk van welke router je een IP-adres geeft (en aangezien je ASUS als AP staat en niet als router heb je dus maar één netwerk).
koenraaddeconinck schreef:Kan mijn probleem met WIN 10 miracasting via Wifi-Direct ipv. WIDI
Wie zegt dat jij Wifi-Direct gebruikt ?
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef:
koenraaddeconinck schreef:een Asus Router die ingesteld is als Access-point
Op die manier heb je één netwerk (broadcast domain)... maakt zelfs niet uit of de SSID nu hetzelfde is of niet.
koenraaddeconinck schreef:Heb de beide netwerken (telenet en Asus) dezelfde SSID gegeven (5GTelenet en 2.4GTelenet) om te vermijden dat ik met 4 afzonderlijke SSID's zat en verschillende netwerken.
Een SSID heeft niets met een "netwerk" te maken... in welk netwerk je zit is afhankelijk van welke router je een IP-adres geeft (en aangezien je ASUS als AP staat en niet als router heb je dus maar één netwerk).
koenraaddeconinck schreef:Kan mijn probleem met WIN 10 miracasting via Wifi-Direct ipv. WIDI
Wie zegt dat jij Wifi-Direct gebruikt ?
Zeer veel dank r2504 ; weer beetje wijzer geworden op het vlak van 'network facilities' want ik ben op dit vlak geen kenner doch wel een gepassioneerde IT- amateur die die graag iets uitprobeert.

Hoe kan ik te nu te weten komen of ik WIFI- direct of WIDI gebruik ?????
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

koenraaddeconinck schreef:Hoe kan ik te nu te weten komen of ik WIFI- direct of WIDI gebruik ?????
Als ik zo snel even lees dan is de huidige vorm Miracast wat Wifi-Direct gebruikt... WIDI is blijkbaar zelfs stop gezet door Intel.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

Inderdaad, WIDI support is door Intel stop gezet. De laatste widi-software - die al dateert van enige tijd geleden - is niet meer te downloaden gezien de miracast functionaliteit van WIN10.

Voor mijn nieuwe laptop staat er nog WIDI software op de site van de fabrikant maar als je installeert na downloaden, krijg je de melding dat het toestel de WIDI software niet installeert omdat het huidig windows OS dit niet ondersteunt; reden is wschl dat WIN10 miracast ondersteunt.

Dus ik spiegel schermen via Wi-Fi Direct en moet eens misschien proberen te spiegelen met de Asus router uitgeschakeld. Zal voor dit W.E. zijn. Keep you all posted !
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Waarom ligt de focus nu plots op Wifi-Direct, WIDI, de Asus router, ... terwijl Panasonic reeds heeft toegegeven dat het een probleem is ?
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

Meerdere redenen:

- Wil gewoon eens testen uit nieuwsgierigheid met Asus router uit
- Bij Android toestellen werkt het zonder probleem (dus de vraag of de TV wel het enige probleem is
- Panasonic heeft toegegeven dat er zich problemen kunnen voordoen in bepaalde (dus niet alle) situaties maar dit geldt blijkbaar voor Miracast bij heel veel merken waarbij Samsung bijna 100% zekerheid zou bieden en het bij de rest afwachten is.

Indien het niet lukt, werk ik gewoon verder met mijn chromecast maar 'spiegelen' is toch efficiënter (kleinere tijdslag, responsiviteit hoger) dan bij casten

Tx voor de topic-opvolging
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

koenraaddeconinck schreef:Wil gewoon eens testen uit nieuwsgierigheid met Asus router uit
Bij Wifi Direct komt je netwerk er niet aan te pas... dus of die Asus nu aanstaat of niet zou geen probleem mogen geven (je kan eventueel zelfs je TN uitzetten).
koenraaddeconinck schreef:Bij Android toestellen werkt het zonder probleem (dus de vraag of de TV wel het enige probleem is
Misschien niet... al kan het best zijn dat Microsoft iets anders doet wat echter nog steeds volgens de standaard is... wat dan weer fout gaan bij Panasonic. Het probleem is dat dergelijke dingen eigenlijk niet te troubleshooten zijn.
koenraaddeconinck schreef:dit geldt blijkbaar voor Miracast bij heel veel merken waarbij Samsung bijna 100% zekerheid zou bieden en het bij de rest afwachten is.
Ik vrees dat miracast zo'n beetje is als DLNA... beide standaarden maar uiteindelijk mag je blij zijn als het werkt (gelukkig doet het dat bij mij).
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef:
koenraaddeconinck schreef:Wil gewoon eens testen uit nieuwsgierigheid met Asus router uit
Bij Wifi Direct komt je netwerk er niet aan te pas... dus of die Asus nu aanstaat of niet zou geen probleem mogen geven (je kan eventueel zelfs je TN uitzetten).
koenraaddeconinck schreef:Bij Android toestellen werkt het zonder probleem (dus de vraag of de TV wel het enige probleem is
Misschien niet... al kan het best zijn dat Microsoft iets anders doet wat echter nog steeds volgens de standaard is... wat dan weer fout gaan bij Panasonic. Het probleem is dat dergelijke dingen eigenlijk niet te troubleshooten zijn.
koenraaddeconinck schreef:dit geldt blijkbaar voor Miracast bij heel veel merken waarbij Samsung bijna 100% zekerheid zou bieden en het bij de rest afwachten is.
Ik vrees dat miracast zo'n beetje is als DLNA... beide standaarden maar uiteindelijk mag je blij zijn als het werkt (gelukkig doet het dat bij mij).
OK, bedankt r2504 voor de interessante adviezen en terugkoppeling. Snap blijkbaar niet het verschil tussen miracast en wifi direct. Had al gevreesd dat het zo zou zijn (zie ook eerdere posts) dat het een gedeeld probleem is.
Met DLNA heb ik hier ook niet het minste probleem. Miracast is blijkbaar enkel een WIN10 - Panasonic probleem waar ik zal moeten mee leven.

Samsung blijkt qua compatibiliteit de beste zekerheid te bieden voor DLNA en Miracast ...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

@r2504: inderdaad, had mijn zoon nog niet op de hoogte gebracht van uw laatste posts en hij heeft de asus uitgeschakeld zonder verschil in connectiviteit.
Wat hij me wel zei dat was dat - bij wijlen - beide toestellen dan toch automatisch verbinding begonnen te maken nadat eerst aangegeven was dat het extern beeldscherm onvindbaar was ...

Inderdaad: het zal gaan om standaarden die toestellen gebruiken maar er wordt zo veel poeha gemaakt over de wifi-aliance waarom geen forum om ook voor miracast met alle elektronika fabrikanten uniforme standaarden af te spreken.

Nog 3 vragen aub

1. in mijn Asus- laptop zit een intel hd530 grafische kaart waarvoor op de site van 'intel' updates beschikbaar zijn. De laptop of windows wil ze niet installeren. Intel driver update zegt me dat ik naar de site van de laptop fabricant moet gaan voor updates maar win creator heeft bij installatie zelf een versie mee geleverd die recenter is dan de versie van asus ... Ik vermoed dat een 'roll-back' van drivers zeker niet aan te raden is of toch ... Bovendien vermeldt intel driver update dat het deïnstalleren van de asus-compatibele driver wel kan om vervolgens de recentere windows versie te installeren maar dat het mogelijk is dat de laptop dan niet meer correct werkt ....

2. Mocht ik kunnen proberen met de 2° - krachtiger ingebouwde grafische kaart (NV GT950M) proberen verbinding te maken, zou dit verschil kunnen maken ? Alleen, ik weet niet hoe ik die alleen kan inschakelen (bios?) en of dit zin heeft.

3. Heb op het internet gelezen dat ook intel chipset en andere drivers een rol kunnen spelen om een win10 pc miracast compatibel te krijgen. Maar na de clean installatie van de creators update heeft WIN10 blijkbaar deze allemaal netjes mee geïnstalleerd dus ik vermoed dat ik dan toch geen minder recente drivers van de Asus-site moet gaan halen om deze te installeren over de door win10 meegeleverde ... ?

Nogmaals oprechte dank voor alle zeer deskundige adviezen !!!!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Persoonlijk probeer ik steeds zo weinig mogelijk drivers (of zelfs software die bij producten zoals een printer zit) manueel te installeren... als alles goed gaat krijg je deze steeds netjes via Microsoft. Als ik kijk naar de software van de fabrikant dan zie ik daar soms 900 MB (of zelfs meer) staan wat gewoon absurd is voor een driver (en die tools heb je zelden nodig).

Spijtig genoeg gaat het niet altijd goed... soms pushed Microsoft wel eens oude (of gewoon andere) drivers en kan het noodzakelijk zijn zelf in te grijpen. Ik vrees echter dat hier geen gouden regels voor bestaan... meestal is het dan gewoon "prutsen" tot het werkt, om dan bij een eerstvolgende update te merken dat het niet meer werkt en je terug van vooraan kan beginnen.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nogmaals dank r2504: daarstraks nog eens geprobeerd via de blue-ray speler van Panasonic (ook miracast compatibel) maar het werkt zo ook niet.

Zoals je al zei: je kan alleen maar hopen dat standaarden compatibel zijn. Als het werkt ben je bij de happy ones; als het niet werkt, is het niet eenvoudig zoniet onmogelijk om de zaken aan de praat te krijgen....

Mijn volgende TV zal wel geen Panasonic meer zijn.

Nogmaals dank voor alle support !
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”