Aanpak mailbox sizes op Exchange

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1265
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 49 keer

Hallo,

Wij hebben hier momenteel op het werk een 1000-tal mailboxen. Door de vorige IT'er werd er geen quota ingesteld zodoende dat hun mailboxen altijd maar kunnen verder groeien. Nu hebben we een export gedaan van al deze mailboxen en zijn we de users aan het proberen om naar een mailbox te gaan onder de 2Gb. Om een idee te geven, we hebben mensen met mailboxen van 10Gb, 20Gb tot 30Gb. Zoals je kan vermoeden stuit dit wel op enige onenigheid :-).

Archiveren naar PST's laten we niet toe daar deze lokaal staan en bij een computer crash of een gestolen laptop zijn ze dit allemaal kwijt. Online Exchange archivering doen we ook niet daar ik hier niet echt het nut van in zie. Op het einde van de rit blijft dit ook gewoon aandikken en schijfruimte gebruiken op de server. Ik hou de mailboxen liever op een max van 2Gb zonder nog eens een extra archief aan te koppelen.

We hebben de mensen aangeraden om hun mails met grootte bijlagen te verwijderen en eventueel de grote bijlagen (pdf's, foto's, Excel, Word,...) op te slaan op hun Home directory. Nu is een veel voorkomende opmerking dat het dan niet meer handig is om deze files terug te vinden. Men "misbruikt" dus eigenlijk Outlook om makkelijk files die in mails zaten sneller terug te vinden. Op zich snap ik wat ze willen zeggen, maar hoe kunnen we dit aanpakken/effecienter laten lopen zodat ze ook hun historiek snel kunnen terugvinden op hun home directory?

Hoe pakken jullie het volledige mail verhaal aan in jullie organisatie? Graag hoor ik eens jullie ervaringen/tips :-)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Lokaal archiveren en backuppen op een externe HDD (gekregen van de firma).
Je bent zelf verantwoordelijk voor die backup.

Mailbox is beperkt tot 1Gb.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 231 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hier bij ons, een multi-national in de netwerk & entertainment sector, wordt er gebruikt gemaakt van Office 365 + Outlook 365, helemaal geen problemen meer van limieten en ook de uptime is significant verbeterd...
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Het hele punt van online archive is dat je die datastore op een aparte - lees: trager en dus een pak goedkoper - storage kan zetten.

Ik had hier exact hetzelfde aan de hand toen we overgenomen werden, met exact dezelfde redenen van onze gebruikers. Tegenwoordig loopt het goed met mailboxen aan 2GB en voor wie het nodig heeft een online archive.

Van die 3rd party archiving software (ja, ik kijk naar u Exchange@PAM) ben ik helemaal niet te spreken. Mails erin proppen lukt wel, maar echt stabiel is die software niet. Ik kan al niet meer tellen hoeveel keer die database daarvan gecrashed is. Support ervan heeft dan in de laatste installatie gekozen om de mails op filesysteem bij te houden, maar dat is een aanslag op uw fileserver dat het geen naam heeft.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1265
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 49 keer

@heist_175 : Lijkt mij hier volledig uitgesloten. Zie ons hier niet beginnen met 1000 hdd's te bestellen en rond te sturen, om nog maar te zwijgen over het extra werk van defecte hdd's met termijn, of problemen van het backuppen.

@Liber! : Men heeft ook al eens gekeken om eventueel naar Office 365 over te stappen. Dit zal er misschien wel doorkomen, maar zal waarschijnlijk niet voor dit jaar zijn. Dus ik ben toch nog op zoek naar een andere "oplossing".

@selder : zit je dan ook met een quota op uw archivering? Het punt over het hele archiveren gaat er mij vooral over dat de mails in het archief terechtkomen en deze blijven daar dan ook "voor eeuwig" terwijl 50% misschien gewoon nutteloos is en weg kan. Daarom ben ik geen zo'n fan van al dat archiveren.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Online archief hier. Hoofd-mailbox van 3 GB, alles ouder dan 1 jaar komt in het online archief terecht.

Je wilt dat mensen hun mailbox uitgekuist houden, maar geeft geen valabele alternatieven. Bovendien straf je daar vooral de anciens mee die misschien 10 jaar aan mailbox-historiek meedragen. Soms mag vanuit auditing-redenen geen mail verwijderd worden (denk aan dataretentiewetten in Nederland).
Ik merk overigens dat Lync/Skype for Business-chatlogs in de mailbox enorm veel ruimte vragen voor wat het is, en daar staat vaak nuttige info in die ik niet kwijt wil.

Ik weet niet of het een optie is om het online archief op goedkopere/tragere storage te bewaren?
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1265
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 49 keer

Ik wil ze inderdaad wel iets aanbieden en snap natuurlijk dat bepaalde mensen geen mails kunnen verwijderen. Dit om bvb bij een klacht bepaalde zaken te kunnen aantonen/weerleggen.

Mag ik vragen wel quota je dan gebruikt op jullie Online archief? Want voor bepaalden kan het nooit genoeg zijn, er moet toch ergens een lijn getrokken worden he :-). Wat eindgebruikers niet weten is dat alle data/servers/mails ook gebackupped moeten worden, en als je met 24 uur in 1 dag bijna niet meer rondkomt moeten er uiteindelijk wel wat nieuwe regels / actiepunten ingevoerd worden.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Daarom dus ook op goedkopere storage ... die kan je upgraden/vergroten voor een hyperklein deel van de prijs vergeleken met de storage waar de échte datastores op draaien.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1265
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 49 keer

Wat gebruiken jullie dan als goedkope storage?
Raden jullie eventueel een Synolog aan met X-aantal bays? Of steken jullie goedkope 3,5" HDD's in jullie storage systeem?

Wij werken hier momenteel met een IBM Storwize V7000 SAN. De kost van goedkope 3.5" schijven zal al bij al meevallen voor dit systeem, maar een Enclosure kost onmiddellijk pakken meer natuurlijk.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Argon schreef:Hallo,

We hebben de mensen aangeraden om hun mails met grootte bijlagen te verwijderen en eventueel de grote bijlagen (pdf's, foto's, Excel, Word,...) op te slaan op hun Home directory. Nu is een veel voorkomende opmerking dat het dan niet meer handig is om deze files terug te vinden. Men "misbruikt" dus eigenlijk Outlook om makkelijk files die in mails zaten sneller terug te vinden. Op zich snap ik wat ze willen zeggen, maar hoe kunnen we dit aanpakken/effecienter laten lopen zodat ze ook hun historiek snel kunnen terugvinden op hun home directory?
Soms dient men de mail (met groot attachment) te bewaren als bewijs ... Ik raad dan aan dat ze het attachment opslaan onder hun documenten en vervolgens alleen de attachement verwijderen in outlook (de mail zelf blijft dus staan).

Mailbox beperken tot 2 of 3 GB, ik lees hier zelfs 1, dat is toch niet meer van deze tijd hoor vrees ik ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Yep, Synolog, goede keuze, verbinden met iSCSI (desnoods meerdere eth interfaces met Link Aggregation als de rest van je netwerk het ondersteunt). Als je die 10TB dan nog volgepropt krijgt met archived mails ... tegen dan is het wel tijd om tegen je gebruikers te zeggen "er is wel een plafond hé mannekes"...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1265
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 49 keer

Bwaa, mail moet mail blijven vind ik. Velen misbruiken het als "fileserver" door alles maar te laten staan. Er moet ergens een lijn getrokken worden he. In een bedrijf met 100 gebruikers kan je inderdaad nog een beetje wildgroei tolereren. Maar op den duur loopt het gewoon de spuigaten uit.

Bij een kennis die in een Fortune 500 bedrijf werkt is hun mailbox limiet zelfs 250Mb ! :-)
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Zeker als je zo'n enterprise syno volzet met sas disks en eventueel een simpele ssd cache.

Als je hp hebt heb je bv betaalbare oplossingen rond de P4000 ( Lefthand ) betaalbare storage is best te vinden.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1265
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 49 keer

Backup je die Synology dan ook nog? Of maak je er gewoon een Raid 5 / 6 systeem van en kijk je er niet meer naar om (bij manier van spreken)
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Die wordt idd niet meer gebackkupped.
Liggen wel 2 cold spares in de kast, en het kreng doet een geschedulde smart test elke nacht.
Tomsworld schreef:Zeker als je zo'n enterprise syno volzet met sas disks en eventueel een simpele ssd cache.
Mjah, het kan echt wel goedkoper, want echt performant moeten die dingen niet zijn...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 985
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
Bedankt: 88 keer

Hier bij ons is er een quota van 180Mb op de mailboxen! Rest wordt gearchiveerd. Ik heb mijn mail die ik wil bijhouden in "persoonlijke mappen" gestoken. Deze pst-file staat op mijn homedirectory (=netwerkdrive). Door de pst-file op de homedirectory te plaatsen (ipv op ext. HDD), is backup toch gegarandeerd. Deze manier van werken is mss bruikbaar bij u?
Internet/TV: All-Internet TN + TV Vlaanderen
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Proximus / Samsung Galaxy S23
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1265
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 49 keer

Dag Jaker,

Hebben we ook nog gedaan, maar dan komen we terug bij het punt dat je geen vat hebt op het PST gebeuren. Die blijven maar groeien van elke gebruiker en neemt altijd maar meer plaats in op het storage systeem. Ik heb liever controle over hoeveel PST's / hoeveel ruimte aan PST's er op de server staan.

Beste oplossing momenteel is dus op één of andere manier een NAS ofzo koppelen en daar dan toch Online Archive instellen van Exchange + een quota opzetten, of we zijn terug vertrokken met archieven van 30Gb en meer.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Officieel ondersteunt Microsoft het werken met PST bestanden via een SMB share niet. Voor kleinere PST kan het nog werkbaar zijn, maar eens die enkele gigabytes zijn, moet je eens naar de performance van je netwerk kijken als iedereen 's morgens tegelijk zijn Outlook opendoet. Zo'n PST wordt namelijk elke keer van voor tot vanachter en terug tot vanvoor gelezen elke keer je je Outlook opendoet.

Quota's stel je het best in op datastore niveau van Exchange. Dan kan je daar nog de nodige waarschuwingen en gevolgen als er erover gaan instellen.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 361
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

Zou je deze dan niet kunnen exporteren via EWS naar een databank en de bijlage als blob.
Dan kan je makkelijker over verschillende page files zetten. Dan moet je we een systeem opzetten om die terug uit te lezen.

De software ontwikkelaar oplossing, tegen over de netwerk beheerders :p
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

selder schreef:Yep, Synolog, goede keuze
Iemand die een IBM StorWize v7000 heeft staan een Synology aanbevelen... op zich best wel grappig.

Een bedrijf van 1000 man is ook niet te vergelijken met het segment waarop een Synology is gericht.
Argon schreef:Wij werken hier momenteel met een IBM Storwize V7000 SAN. De kost van goedkope 3.5" schijven zal al bij al meevallen voor dit systeem, maar een Enclosure kost onmiddellijk pakken meer natuurlijk.
Geen idee hoeveel enclosures je hebt, welk type disken erin zitten, ... maar er bestaan ook goedkopere varianten... een v3700 bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Het hele punt is om goedkoop die online archives ergens te plaatsen. Synology is daar gewoon geschikt voor. Weet jij het prijsverschil tussen die 2 opties?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

We zitten met gelijkaardige problematiek op 't werk.

Zolang users e-mail zien als een opslagsysteem ipv een communicatiesysteem, zal er altijd een probleem blijven.

Om een of andere reden wordt e-mail als belangrijker beschouwd. Men wil het per se lang kunnen bijhouden. Bij andere (soms betere) communicatiemiddelen blijkt daar dan weer totaal geen noodzaak voor te zijn: hoeveel mensen ken je die een verslag van een telefoongesprek bijhouden ?!

Eigenlijk is dit geen IT probleem: 't Is aan de klant/management om te bepalen wat de regels zijn. Alles ongelimiteerd kan, maar heeft een prijs.
Het is ook niet aan IT om het probleem op te lossen, want het echte probleem ligt bij de users. Management dient richtlijnen/grenzen op te stellen, niet IT.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

selder schreef:Het hele punt is om goedkoop die online archives ergens te plaatsen. Synology is daar gewoon geschikt voor.
Besef je hoeveel IOPs je nodig hebt voor 1000 man... ook al is het maar archief ? We spreken hier niet over een KMO met 25 mensen... maar 40x meer.

Er zijn dus wel degelijk redenen waarom dergelijke storage systemen bestaan (en waarom ze zoveel geld kosten).
selder schreef:Weet jij het prijsverschil tussen die 2 opties?
Dat laat ik aan onze sales over.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Wij hebben een limiet van 250 MB in onze mailbox, ik zit zo constant met 30 MB ruimte daarop en soms loopt dat eens over. Ik verwijder direct mails die niet veel nut hebben. Grote bestanden (bvb presentaties) houd ik op mijn laptop, of zetten we op Sharepoint als het gedeeld kan worden (=als het handig is voor de collega's). Belangrijk is dat we veel op het intranet kunnen terugvinden. En zoveel mogelijk sla ik in mijn hoofd op, is ook dat info na een tijd niet meer van toepassing is => dus ook naar de vuilbak.
Mails ouder dan drie maanden archiveer ik naar zo'n file op uw pc, die je kan vanuit je mailbox nog steeds kan consulteren.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Die kleine mailboxen hebben ook als belangrijke reden: in het slechtste geval dat ze compromised worden, dan is er maar max 250MB aan data "in vreemde handen", en geen 10GB+ historische gegevens ...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

Hier eerst bij OVH een hosted private Exchange 2010, met max 25GB per mailbox, tegenwoordig Office365 met 50GB per mailbox. En toch moest ik kort na de migratie bepaalde mensen op de vingers tikken dat ze hun deleted items moeten WISSEN... En niet gewoon bewaren...
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

In onze omgeving voor 1200 gebruikers is er een limiet van 12GB en een exchange online archief van 25GB. De archieven staan op tragere storage. Alle verwijderde items ouder dan 3 maanden worden automatisch gewist.
bartlimb
Plus Member
Plus Member
Berichten: 120
Lid geworden op: 12 jan 2013, 09:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 10 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bij ons op werk met +5000 mailboxen sinds 5 tal jaar "Symantec Vault" in gebruik.

Alle emails ouder dan 2 maand komen automatisch in de "Vault" terecht, elke dag wordt er een extra dag gearchiveerd voor alle mailboxen.

Voor de eindgebruiker blijft de mail transparant (dus niet met extra folders, pst, etc.)
Als je een gearchiveerd mail in preview ziet, zie je een boodschap "this email has been archived" en dan de mail in tekst mode zonder opmaak.
Eens je dubbelklikt op de email krijg je deze terug terug met opmaak & bijlages.

Voordeel is dat mensen met een +20GB mailbox nu een hoogstens een mailbox hebben van 500 MB. 450MB met recente mail van 2 maanden en dan 50MB aan referenties naar de "Vault". Ook de backup tijd van exchange server is met 90% verminderd omdat meeste mails op de Vault Server staan (die op zijn eigen weer dagelijks gebacked up wordt)

Het goede aan het systeem is dat wanneer je kunt instellen dat bv 2GB van de meeste recente email wel nog in je Vault Cache van je computer komt te staan zodoende dat je toch offline verder als 2 maanden kunt terugkijken.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

Bij ons dus google app's , ook veel handiger bij vernieuwen server. ...
Afbeelding
Gautier
Pro Member
Pro Member
Berichten: 286
Lid geworden op: 31 dec 2012, 17:33
Locatie: Frankrijk / VK
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 54 keer

De oplossing van bartlimb wordt op internationaal niveau door zeer veel bedrijven gebruikt. Symantec Enterprise Vault (EV) zorgt inderdaad voor een vrij goed compromis tussen gebruiksvriendelijkheid, betrouwbaarheid, en onderhoudsvriendelijkheid voor de IT-diensten. Zeker de laatste versies zijn echt goed geworden. Grote voordeel is vooral het feit dat alle data op betrouwbare servers blijft staan, dus geen toestanden met lokale backups, PST's en whatever. Alles zal altijd en overal nog terug te vinden of te herstellen zijn. Voor multinationals is dit een conditio sine qua non. En de IT-dienst heeft er geen omkijken naar, die moeten enkel de backups in de gaten houden.
Nadeel is dat de mails in de vault niet off-line meer beschikbaar zijn, tenzij je die daar terug uit gehaald hebt en ze dus in de cache zitten. Let wel, dat zijn dus enkel de hele oude mails die je recent niet geopend hebt. Maar... in tijden waar zowat iedere laptopgebruiker toegang heeft tot een VPN, is dat nu ook niet zo'n nadeel meer. Gewoon inloggen op de VPN, en alles is terug beschikbaar.

Alternatieven hiervoor zijn de online toestanden (de Google apps, Microsoft cloud, enz.), die hetzelfde bieden, zo mogelijk met nog meer gebruiksvriendelijkheid omdat alles in de wolk zit en van overal uit beschikbaar is. En ja, raar maar waar zijn ook multinationals op die kar gestapt. Die evolutie kwam op gang zo'n vier-vijf jaar terug (2010-2011), in die tijd en kort daarna zijn er wel enkele overgestapt. Tegen het advies van ervaren rotten in die waarschuwden voor de veiligheidsrisico's. En dan heb ik het vooral overal industriële spionage. En ja, nauwelijks een jaar later kwamen al de spionagezaken aan het licht. Iets wat men in de industrie al lang kon raden, maar waar vele bedrijfsdirecties hun ogen voor sloten omdat ze liever hun gebruiksgemak prefereren (zoals ook met de Iphonetoestanden, enz.). Je moet je dus voorstellen, dit gaat over bedrijven met bijzonder grote geheimen, topformules, plannen, enzovoort, er mag niks op de bureau's blijven liggen, mensen worden gefouilleerd, maar hun mails staan wel op een server in Amerika waar de CIA gewoon zit mee te lezen. Onvoorstelbaar. 't Is altijd een compromis, maar de meeste topbedrijven verkiezen nog altijd om de zaakjes in eigen handen te houden, en het dan maar met wat minder gebruiksgemak te stellen.

Toestanden met lokale backups, externe schijven en dergelijke, is bij de grote bedrijven echt not done. Het is gewoon om problemen vragen, die bestanden zijn niet betrouwbaar, je weet niet waar ze uithangen, kunnen gekopieerd worden, gestolen, geinfecteerd geraken, gecorrumpeerd, enzovoort, enzovoort. Echt proberen te vermijden als je kan, ook als klein bedrijf. Desnoods iets uitdokteren met PST's op een netwerkdrive die dan gebackupped kan worden. En dan nog.

Kostprijs van EV is, zoals vaak bij Symantec, wat je ervoor onderhandelt. Ze hebben wel grilles, maar er wordt vaak van afgeweken. Al bij al valt de kost heel goed mee, zeker in vergelijking met wat je uitspaart aan onderhoudstoestanden en veiligheidsrisico's.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Argon schreef:Bwaa, mail moet mail blijven vind ik. Velen misbruiken het als "fileserver" door alles maar te laten staan. Er moet ergens een lijn getrokken worden he. In een bedrijf met 100 gebruikers kan je inderdaad nog een beetje wildgroei tolereren. Maar op den duur loopt het gewoon de spuigaten uit.

Bij een kennis die in een Fortune 500 bedrijf werkt is hun mailbox limiet zelfs 250Mb ! :-)
Klopt, tot zelfs mensen die bestanden naar zichzelf mailen omdat ze er dan altijd aan kunnen en ze het snel terugvinden... Het gemak van Sharepoint en Onedrive for Business gaat dan weer aan hun voorbij. Zonde.

Zelf ben ik ook geen held in het klein/proper houden van mijn mailbox weliswaar, ik zou hem dringend eens moeten uitkuisen.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”