Excel automatisch sorteren

Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1171
Lid geworden op: 12 Nov 2005
Bedankt: 77 keer
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer

Excel automatisch sorteren

Berichtdoor Robert Ford » 24 Feb 2014, 20:13

Hallo,

Ik organiseer binnenkort een Quiz en ik had graag een Excel lijst gemaakt waarin de ploegen automatisch gesorteerd worden op de totale score.




Ik heb voorlopig al even wat ploegen ingevuld en fictieve scores ingevuld maar in principe had ik graag dat bij elke update van een cel het hele celbereik van A1 tot N30 mee switched.


Is dit eenvoudig in te stellen? Het moet bvb ook werken als bvb ronde 1 en 2 nog maar net zijn ingevuld. (dus nog geen scores voor de resterende rondes, blanco cellen dus)





Alvast bedankt voor de gouden tip :-)
Laatst gewijzigd door Robert Ford op 25 Feb 2014, 00:12, 1 keer totaal gewijzigd.

didi79
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 25 Jun 2007
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer

Re: Excel automatisch sorteren

Berichtdoor didi79 » 24 Feb 2014, 20:34

macro die geactiveerd wordt telkens je een cel wijzigt ?

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5967
Lid geworden op: 28 Jan 2012
Bedankt: 450 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer

Re: Excel automatisch sorteren

Berichtdoor ITnetadmin » 24 Feb 2014, 20:39

Is een gewone sorteerfilter op de hele rij 1 niet genoeg?
Dan kan je sorteren op wat je wil in elke volgorde, en als je het goed doet sorteert ie de rest mooi mee.
Moet je wel effe manueel op klikken, automatisch gaat veeleisend werk worden vrees ik.

[Afbeelding Post made via mobile device ]

fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 Nov 2008
Bedankt: 97 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer

Re: Excel automatisch sorteren

Berichtdoor fvhbrugge » 24 Feb 2014, 21:20

Zoals vorige poster ITadmin zegt: gewoon sorteren door bovenaan één rij te plaatsen. (die nu verkeerdelijk onderaan staat)

Zet op de eerste rij de titels, in plaats van onderaan.
dus rij 1:
"namen team" , "ronde 1", 'ronde 2" ,..........., TOTAAL

Het enige dat je moet doen als er een ronde volledig is ingegeven, dat is manueel op sorteren klikken en kiezen om te sorteren op kolom TOTAAL

DIBO
Premium Member
Premium Member
Berichten: 669
Lid geworden op: 28 Mar 2009
Bedankt: 68 keer
Uitgedeelde bedankjes: 103 keer

Re: Excel automatisch sorteren

Berichtdoor DIBO » 24 Feb 2014, 21:29

Probeer dit eens:
1.Klik met de rechtermuisknop op het tabblad Blad1 en klik vervolgens op Programmacode weergeven.
2.Kopieer onderstaande code in het VBA venster

Code: Selecteer alles

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    Range("A1:N30").Select
    Range("N30").Activate
    ActiveWorkbook.Worksheets("Sheet1").Sort.SortFields.Clear
    ActiveWorkbook.Worksheets("Sheet1").Sort.SortFields.Add Key:=Range("N30"), _
        SortOn:=xlSortOnValues, Order:=xlDescending, DataOption:=xlSortNormal
    With ActiveWorkbook.Worksheets("Sheet1").Sort
        .SetRange Range("A1:N30")
        .Header = xlNo
        .MatchCase = False
        .Orientation = xlTopToBottom
        .SortMethod = xlPinYin
        .Apply
    End With
    Range(Target.Address).Select
End Sub


Bij elke celwijziging wordt nu alles gesorteerd op het totaal per ploeg.

Edit: laatste instructie gewijzigd in Range(Target.Address).Select om na sorteren terug te staan in de gewijzigde cel

Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1171
Lid geworden op: 12 Nov 2005
Bedankt: 77 keer
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer

Re: Excel automatisch sorteren

Berichtdoor Robert Ford » 24 Feb 2014, 23:55

Big thanks to DIBO !!

Dit is exact wat ik zoek. Ik versta niet al te veel van de code maar kom, het werkt als een trein!

:wink:

MichielThiebaut
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 Aug 2017

Re: Excel automatisch sorteren

Berichtdoor MichielThiebaut » 25 Aug 2017, 09:54

Beste,

ik zoek ook macro waarbij de sortering na iedere input aangepast wordt. de sortering moet gebeuren op een kolom waarin de totalen staan van een reeks waarden in naastliggende kolommen.
Ik heb hierbij een vereenvoudigde weergave gegeven, maar in realiteit is de tabel een stuk groter. Kan iemand me helpen om de juiste macro te gebruiken : zie excel in bijlage.

Of misschien bestaat er ook de mogelijkheid om een knop te maken (met daarachter een macro), waar je door op te klikken het sorteren in gang zet ?

bedankt
Bijlagen
Mountainmaniacs punten test tris.xlsx
(10.56 KiB) 35 keer gedownload

Gebruikersavatar
r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 27248
Lid geworden op: 28 Okt 2003
Bedankt: 1813 keer
Recent bedankt: 8 keer
Uitgedeelde bedankjes: 315 keer

Re: Excel automatisch sorteren

Berichtdoor r2504 » 25 Aug 2017, 11:55

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Range("A1:N30").Select
Range("N30").Activate

ActiveWorkbook.Worksheets("Sheet1").Sort.SortFields.Clear
ActiveWorkbook.Worksheets("Sheet1").Sort.SortFields.Add Key:=Range("N1:N30"), _
SortOn:=xlSortOnValues, Order:=xlDescending, DataOption:=xlSortNormal
With ActiveWorkbook.Worksheets("Sheet1").Sort
.SetRange Range("A1:N30")
.Header = xlNo
.MatchCase = False
.Orientation = xlTopToBottom
.SortMethod = xlPinYin
.Apply
End With
Range(Target.Address).Select
End Sub


... enkele kleine aanpassingen. Is trouwens dezelfde oplossing voor MichielThiebaut.

Hij moet enkel N1:N30 aanpassen naar C3:C22, en A1:N30 aanpassen naar A3:H22.


Terug naar “Windows”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten