Open Source & Freeware voor Windows

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
nete
Pro Member
Pro Member
Berichten: 350
Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 14 keer

Ik zie hier nergens TotalCommander (of FreeCommander) vermeld. Dat zijn verkenners in de 27ste macht. Eens je daar mee leert werken (is niet heel moeilijk) dan vergeet je binnen de kortste keren de Windows verkenner.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Total Commander is onmisbaar geworden, al was het maar voor het feature om twee dirs te syncen ...

onder linux heb ik rsync, maar total commander is op dit punt toch erg handig ...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

r2504 schreef:
wdbacker schreef:Voor hardware RAID controllers is wel de (betalende) server versie vereist (prijs is redelijk vind ik).
Ik moest ooit een partitie vergroten van een Windows Server 2003... en dat lukt normaal ook enkel met betalende versies... echter http://gparted.sourceforge.net/ deed het zonder moeite.
gparted & clonezilla zijn mijn favoriete disk, clone & image backup tools

Nog een leuke:

als je een soort light versie van acronis wil, en dan nog gratis, download seagate disc wizard:

http://www.seagate.com/support/downloads/discwizard/

dit ondersteunt o.a. full backups van windows naar advanced format (4K) schijven. De standaard windows disk imager doet dit niet, enkel naar 512 byte schijven.

Nu is er een truukje om die discwizard ook met niet-seagate schijven te laten werken:

http://tinyapps.org/blog/misc/200903210 ... check.html

en als je een acronis zou willen kopen, kan je beter eerst discwizard installeren, en dan voor 30$ upgraden naar de full acronis .... ipv de volle 50$ of 50 euro te geven ;)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Grafische editing: gimp

Een soort open source photoshop clone, en zeer happy mee:

the gimp

In een ver verleden ontwierp ik nog sites onder linux, en gebruikte deze voor buttons, logo's, photo editing, .... ondertussen is er ook een degelijke windows versie van.

Heb er recent nog beelden gemaakt door stanley kubrick mee bewerkt (o.a. levels & gamma waardes), om een theorie te toetsen en peer reviewen.

text editing: gvim

Onder linux is er de vim editor, en er bestaat ook een grafische versie van die onder X draait. Deze draait onder windows ook perfect, je hebt dan een gratis editor met degelijke syntax highlighting.

ftp://ftp.vim.org/pub/vim/pc/gvim74.exe
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Die commanders onthoud ik. Dan kan ik op servers tenminste de explorer elevation bug omzeilen (kort samengevat: UAC zorgt ervoor dat je als admin toch met user rights browsed omdat explorer niet ge-elevate kan worden want dat proces draait ook de desktop), dik vervelend op file servers en dergelijke.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Gewoon je drive mapping naar localhost met andere credentials... geen tools nodig dan 8)
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”