Activatie WIN10 HOME

koenraaddeconinck
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 73 keer
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer

Activatie WIN10 HOME

Berichtdoor koenraaddeconinck » 5 dagen 20 uur 35 minuten geleden (15 Mar 2019, 10:00)

Toevallig iemand die weet / of ervaring heeft met activatie van WIN 10 HOME met een laptop waarop WIN 10 PRO geïnstalleerd is? Op het internet zie ik wisselende info. Sommigen beweren dat het lukt, anderen geven aan van niet ...

Dank voor jullie reacties alvast !

Mortov Molotov
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer

Re: Activatie WIN10 HOME

Berichtdoor Mortov Molotov » 5 dagen 20 uur 15 minuten geleden (15 Mar 2019, 10:20)

Je wil een home licentie installeren op een laptop waarop al een Pro licentie geactiveerd is, juist?

Maar waarom maak je dan niet gewoon gebruik van die Windows 10 Pro?

Of begrijp ik de vraag verkeerd?
Sterk aanbevolen voor Windows gebruikers: Tweakguides & Tweaking companion
Van vele Nederlandstalige forumgangers wort de spellingchecker niet vaak bijgewerkd, waardoor de correctie van DT-fouten niet langer word ondersteunt ;)

koenraaddeconinck
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 73 keer
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer

Berichtdoor koenraaddeconinck » 5 dagen 19 uur 40 minuten geleden (15 Mar 2019, 10:55)

Dank voor de reactie MM

Het is een laptop die de buurvrouw van mijn ouders wenst aan te kopen. Ze is al van iets hogere leeftijd en vreest dat WIN 10 PRO meer features omvat dan WIN 10 die ze niet gebruikt en het computergebruik ingewikkelder maken en het systeem logger maken. Zelf heb ik geen ervaringen met WIN 10 PRO.

mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 242 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer

Berichtdoor mailracer » 5 dagen 19 uur 39 minuten geleden (15 Mar 2019, 10:56)

Ik denk dat je dat Best overlaat aan Windows support. Je hebt nmlk een key van een pro aan de laptop gelinkt bij MS. Wil je een andere licentie, dan moet jouw vorige key eerst verwijderd worden en kan je een nieuwe key, die bij Home hoort, gebruiken.

https://www.microsoft.com/nl-be/windows/compare

De enige reden die ik kan bedenken om pro te behouden is de remote desktop functie, zodat je vanop afstand ze kan bijstaan bij problemen

M_016
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 27 keer
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Berichtdoor M_016 » 5 dagen 19 uur 25 minuten geleden (15 Mar 2019, 11:10)

Ter info:
https://www.microsoft.com/nl-be/search?q=Downgrade
Win 10 Pro -> Home = "clean install" uit te voeren

Zelf zou ik het gewoon zo laten, een gewone residentiële gebruiker gaat zeker geen hinder/problemen ondervinden (= geen gebruik maken van de bijkomende faciliteiten)
https://www.microsoft.com/nl-be/windows/compare

liber!
Premium Member
Premium Member
Twitter: nathan_gs
Bedankt: 46 keer
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer

Berichtdoor liber! » 5 dagen 19 uur 21 minuten geleden (15 Mar 2019, 11:14)

Ik zou ook gewoon Windows 10 Pro gebruiken. Je kan altijd individuele functies uitschakelen via "Turn Windows features on and off".

Nog niet getest, maar volgens mij kan je gewoon change key doen in de settings om een downgrade te doen (van Windows 10 for Workstations naar Pro ging zo).

Mortov Molotov
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer

Berichtdoor Mortov Molotov » 5 dagen 19 uur 6 seconden geleden (15 Mar 2019, 11:35)

koenraaddeconinck schreef:... ze is al van iets hogere leeftijd en vreest dat WIN 10 PRO meer features omvat dan WIN 10 die ze niet gebruikt en het computergebruik ingewikkelder maken en het systeem logger maken. Zelf heb ik geen ervaringen met WIN 10 PRO.

Ikzelf gebruik Win 10 Pro en kan je buurvrouw geruststellen: het systeem hoegenaamd niet logger, en ze kan als doorsnee gebruiker zeker niks meer misdoen dan met Win 10 Home.

Doe die moeite met win 10 licensie switches dus maar niet, het maakt de zaak nodeloos ingewikkeld.

Wat ik wel zou doen, is haar account standaard maken, en evt voor jezelf, als helpende-buurman-in-nood, een admin account. Dan kan ze weinig misdoen.

Ik doe het ook zo bij mijn vrouw, en haar gebruik vereist zelden tot nooit admin rights; i.e. zelden tot nooit krijgt zij een UAC confirmatiescherm te zien.

succes!

Mortov Molotov
Sterk aanbevolen voor Windows gebruikers: Tweakguides & Tweaking companion
Van vele Nederlandstalige forumgangers wort de spellingchecker niet vaak bijgewerkd, waardoor de correctie van DT-fouten niet langer word ondersteunt ;)

Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 260 keer
Uitgedeelde bedankjes: 474 keer

Berichtdoor Tomby » 5 dagen 12 uur 43 minuten geleden (15 Mar 2019, 17:52)

Ik heb hier ook systemen met Pro en andere met Home, en het verschil voor de eindgebruiker is eigenlijk compleet onzichtbaar.
Het belangrijkste is eigenlijk dat ik zo iemand zonder kennis totaal geen admin rechten zou geven. Natuurlijk moet ze dan wel iemand kennen die wel wat expertise heeft, en die dan een admin account heeft op die laptop. Ze kan dan gerustgesteld worden dat ze eigenlijk bijna niets verkeerd er kan op doen.
Op die manier heb ik de laptop van mijn schoonmoeder van 74 opgezet, en hoeft ze zich eigenlijk over niets zorgen te maken. Wat niet wil zeggen dat ze niet af en toe panikeert als ze ergens in software terechtkomt waar ze niet verwacht had :).
Afbeelding

MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 93 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer

Berichtdoor MarkDM » 5 dagen 9 uur 51 minuten geleden (15 Mar 2019, 20:44)

Ik vind het maar een dwaas idee om over te schakelen naar de Home versie. Dan wordt de gebruiker geplaagd met updates.
In de Pro-versie kan je dat uitschakelen meen ik te weten. Toch veel comfortabeler.
(Zelf zit ik nog op Win 7 Pro, best ever).
Voip: Edpnet/Voiptiger/Weepee met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra/Dvb-t op Xtrend met Open-Pli

Terug naar “Windows”