Banking Apps werken niet over 4G

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Heb iets vreemd voor met mijn Orange Tempo Giga.

Ik gebruik 2 banking apps vrij regelmatig: Belfius en Keytrade. Ik ben echter tot de vaststelling gekomen dat geen van beide werkt op 4G. Bij die van Keytrade krijg ik gewoon terug het startmenu (met de 3 blauwe titelbalken) nadat ik mijn pincode ingaf bij het kiezen van 'Rekeningen'. Bij Belfius krijg ik na het authenticeren met fingerprint een melding : "Opgelet - Uw verbinding werd beëindigd omwille van beveiligingsredenen".

Met wifi totaal geen probleem.
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Hier keytrade over 4g van base. Geen problemen.
Misschien geroot toestel?
FRDDP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 364
Lid geworden op: 25 aug 2015, 12:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 32 keer

Hier werkt het perfect: Keytrade, Belfius, KBC, ... Allemaal over 4G met Tempo Giga.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

sdecoster schreef:Misschien geroot toestel?
Interessant punt. Het toestel (OnePlus 3) is niet geroot, maar de bootloader is wel unlocked voor het geval ik ooit eens wou rooten. Heb dit vanaf dag 1 gedaan, omdat je later niet kon unlocken zonder de hele telefoon te wipen.
Als het daaraan zou liggen, is het wel bizar dat het probleem zich alleen voordoet op 4G en niet met wifi.

EDIT: ironisch genoeg kan ik de bootloader nu blijkbaar niet re-locken zonder ook weer een volledige wipe van het toestel...
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Belifus app werkt hier normaal, je start toch met 4G en switch niet?
Belfius app zal memmen als je publiek ip wijzigt tijdens een sessie...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik switch inderdaad niet. Ik denk dat het toch wel met die geünlockte bootloader te maken heeft. Heb nu gezien dat Android Pay ook niet wil opstarten, en die komt expliciet zeggen dat dat komt omdat het toestel geroot of de bootloader geünlockt is.
Wel vreemd dat Belfius en Keytrade dan wel werken via Wifi. Mogelijk is er aan server kant een check dan, en wordt er via 4G wat data doorgegeven over de security status van het toestel ?

Ben nu volledige backup aan het nemen om straks de bootloader terug te locken. Sowieso geen tijd meer om me met root-toestanden bezig te houden.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

tb0ne schreef: Belfius app zal memmen als je publiek ip wijzigt tijdens een sessie...
Mijn eerste gedacht gaat ook naar dit.

Door de CGN is het mogelijk dat zelfs tijdens de sessie je publieke IP verandert. En dan gaan die apps inderdaad al panikeren.

Probeer eens een browser te openen waarin je je publieke IP kan zien (https://ipleak.net/ bijvoorbeeld) en refresh die tab wanneer de banking app moeilijk doet om te zien of je IP nog steeds dezelfde is. Dit zal deze hypothese bevestigen of niet.

Indien bevestigd: oplossing kan zijn om via VPN te werken zodat je een stabiel IP hebt.
Tomby schreef:Mogelijk is er aan server kant een check dan, en wordt er via 4G wat data doorgegeven over de security status van het toestel ?
Ik denk dat je de technische capaciteiten van onze banken wat overschat. Soit: Occam's razor.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4024
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 171 keer
Bedankt: 102 keer

Tomby schreef:Ik switch inderdaad niet. Ik denk dat het toch wel met die geünlockte bootloader te maken heeft. Heb nu gezien dat Android Pay ook niet wil opstarten, en die komt expliciet zeggen dat dat komt omdat het toestel geroot of de bootloader geünlockt is.
Wel vreemd dat Belfius en Keytrade dan wel werken via Wifi. Mogelijk is er aan server kant een check dan, en wordt er via 4G wat data doorgegeven over de security status van het toestel ?

Ben nu volledige backup aan het nemen om straks de bootloader terug te locken. Sowieso geen tijd meer om me met root-toestanden bezig te houden.
Magisk zou kunnen helpen (zie play store) om de bootloaderstatus te spoofen (Su-hide via instellingen van de Magisk manager app van de play store).
Je hebt wel een custom recovery nodig om dit te installeren.

Mijn telefoon is geunlocked en geroot via magisk en alle apps werken :)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het is wellicht inderdaad wat tbone en CCatalyst zeggen.
Heb eens gecheckt wat mijn publieke IP is, en bij elke reload krijg ik een ander IP adres. Vraag is dan: waarom hebben anderen hier geen last van ?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Wel ik zit bij Proximus en daar krijg ik niet bij elke reload een ander publiek IP. Dat is redelijk stabiel. Dus ik zou dat niet voorhebben.

Ik krijg wel vaak een ander publiek IP als ik bv in de wagen of trein zit en ik naar een andere cell overschakel (maar ook niet altijd, zal wss eerder bij het switchen van een regionale zone naar een andere zijn dat het wel verandert).

Zit je stabiel bij een cell of heb je maar een bar waardoor je toestel constant wisselt? Dat zou misschien de oorzaak kunnen zijn.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tomby schreef:Heb eens gecheckt wat mijn publieke IP is, en bij elke reload krijg ik een ander IP adres. Vraag is dan: waarom hebben anderen hier geen last van ?
Dit toch nog eens bumpen.
Ben terug van een weekje London en daar exact hetzelfde probleem, dus met andere providers. Over 4G werkte mijn Belfius banking niet ('Uw verbinding werd beëindigd omwille van beveiligingsredenen."). Dit was dik vervelend omdat ik dan ook geen online betalingen kon doen met Visa/Mastercard (ik had immers uiteraard ook mijn bakje niet bij, dus wou ik het via de Mobile app doen). Ik moest wachten tot ik ergens Wifi had, bvb hotel, en dan werkte het wel.

Als het effectief is omwille van CGN, dan zouden toch zeer veel mensen hier last van moeten hebben. Maar dat lijkt toch niet het geval... dus vraag me dan af wat bij mij dan juist het probleem is.

EDIT: na deze post vroeg ik me af of het aan IPv4 vs IPv6 kon liggen. Dus wat opzoeken hoe de APN van Orange ingesteld kan worden, en zo op een (andere) oplossing terecht gekomen. Ik heb eens mobiel internet geconfigureerd volgens de manuele instelling gedocumenteerd door Orange, en dan werkt het blijkbaar wel ! Kijkend naar de automatische settings, zie ik daar inderdaad verschillen, waar bij de automatische settings er een Proxy geconfigureerd wordt. Bizar genoeg werkt het dus NIET met een Proxy, maar wel zonder ?! Beide profielen zijn overigens IPv4 only.
PS: nog een significant verschil is het APN type. Bij het automatisch profiel is dit 'default,wap' terwijl bij de manuele settings Orange 'default,supl' voorschrijft. Geen idee wat dat overigens is.
PPS: aangezien dit manuele settings zijn, zal het in London, bij een andere provider, wellicht nog altijd niet gewerkt hebben. Dus vraag me toch nog altijd af of er iets anders in de telefoon (OnePlus 3) is dat ervoor zorgt dat een verkeerd automatisch profiel gedownload wordt.

Nog een PS: ligt dus bijna zeker inderdaad aan het publiek IP adres dat server kant ziet. Vreemd genoeg is dat dus mét gebruik van een Proxy telkens verschillend (in de range 212.224.148.40-62), terwijl het zonder proxy gewoon altijd hetzelfde publieke IP adres is (178.x.y.z) zolang ik op 4G blijf.
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Ik heb thuis een OpenVPN server draaien en dan vooral voor bankzaken start ik een VPN sessie eender waar ik ben (behalve thuis) en heb nooit problemen hiermee. Misschien zo eens iets proberen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Internet via Mobile Vikings
fred_be9300
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 nov 2005, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 12 keer

Ik ken de interne setup van een andere bank, en daar is een speciaal truukje ingebouwd om de klant bij wisselende IP toch correct te bedienen.

Maar inderdaad, op basis van uw source ip kan bvb op een eerste load balancer uw request naar een ander datacenter of backend gestuurd worden, waar uw sessie niet gekend is. Of de bank heeft specifiek ingebouwd om een wisselend source IP te zien als security threat.

De idee van de VPN zou kunnen werken, denk ik, als ze u tenminste een vast IP adres geven voor uw sessie. Ik gebruik de gratis tunnelbear op Android
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Tomby schreef: Nog een PS: ligt dus bijna zeker inderdaad aan het publiek IP adres dat server kant ziet. Vreemd genoeg is dat dus mét gebruik van een Proxy telkens verschillend (in de range 212.224.148.40-62), terwijl het zonder proxy gewoon altijd hetzelfde publieke IP adres is (178.x.y.z) zolang ik op 4G blijf.
Wel aan die proxy zal een load balancer hangen zeker? Of een round-robin DNS. Wat is de hostname van die proxy (niet het IP adres)?

En als je geen proxy gebruikt dan heb je dezelfde ervaring als mij bij de Proximus CGNAT, namelijk dat je publiek IP tijdens een sessie vrij stabiel blijft, toch zeker als je je niet verplaatst.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Heb het probleem gemeld aan Orange. Benieuwd of ik reactie ga krijgen..
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 364
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 9 keer

Is niet enkel het geval bij orange. Ik had dit ook toen ik bij telenet zat (recent overgeschakeld naar Orange). Vooral wanneer ik in de wagen zat had ik dit voor. En bij een andere grootbank (ING). Ik heb nog maar enkele dagen Orange, maar zal dit de komende dagen toch nog eens testen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Med schreef:Is niet enkel het geval bij orange. Ik had dit ook toen ik bij telenet zat (recent overgeschakeld naar Orange). Vooral wanneer ik in de wagen zat had ik dit voor. En bij een andere grootbank (ING). Ik heb nog maar enkele dagen Orange, maar zal dit de komende dagen toch nog eens testen.
Ja maar als het in de wagen is dan komt het gewoon door van cell over te schakelen dat je IP verandert, dat heb ik ook voor hoor, zie hierboven.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb geen last met bankzaken over 4 G en heb orange. Buitenland kom ik niet veel.
StefkeDB
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 sep 2010, 14:39
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb een Oneplus 3T, en mijn bankzaken (BNP en Bank Van Breda) werken via 4G zonder problemen. Ook vorige maand in Engeland én in Frankrijk...
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

KBC , zowel via orange als PX geen problemen

Bij PX had ik ook wel data abo met securtiy optie en hier bleken sommige poorten geblokkeerd te zijn ,
Afbeelding
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

bij argenta zet ik m'n wifi uit anders geraak ik idd niet ingelogged... ip wifi wordt gebruikt over 3G/4g of omgekeerd
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Met KBC geen issues over 3G/4G in zowel binnen als het (verre) buitenland.
Frequent gebruiker van de KBC app tijdens reizen in EMEA, Russia en US via een proximus business abbo.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zoals ik destijds al schreef is het probleem al lang opgelost :
Tomby schreef: Ik heb eens mobiel internet geconfigureerd volgens de manuele instelling gedocumenteerd door Orange, en dan werkt het blijkbaar wel ! Kijkend naar de automatische settings, zie ik daar inderdaad verschillen, waar bij de automatische settings er een Proxy geconfigureerd wordt. Bizar genoeg werkt het dus NIET met een Proxy, maar wel zonder ?! Beide profielen zijn overigens IPv4 only.
PS: nog een significant verschil is het APN type. Bij het automatisch profiel is dit 'default,wap' terwijl bij de manuele settings Orange 'default,supl' voorschrijft. Geen idee wat dat overigens is.
Plaats reactie

Terug naar “Orange (Mobistar)”