identiteitsfraude, wat nu?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Je kan ook even je verhaal doen bij je verzekeringsmakelaar en vragen of je de een of andere hulp of dekking in je verzekering zitten hebt.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

tomw schreef:Is er ergens een betrouwbare bron die dit kan staven? Ik zou dit graag in een (aangetekend) schrijven opnemen.
Er kan alleen gestaafd worden dat vverbeke de wetgeving rond verkoop op afstand niet goed kent.

Bij verkoop op afstand spreekt men nooit over een overeenkomst op papier via de post op een domicilieadres maar over de "duurzame drager". Volgens mijn begrip is een e-mail die in een mailbox op een server staat ook een duurzame drager.

zie http://economie.fgov.be/nl/consument/Ha ... _distance/ en http://www.consumercredit.be/nl/duurzame-drager.html

In deze zaak is de overeenkomst niet geldig omdat een oplichter de identiteit misbruikt heeft van een onschuldig persoon.
Maar dat moet kunnen bewezen worden en dat is hier de moeilijkheid.

Er is echter één positief element in dit verhaal: de oplichter heeft de mailbox van de onschuldige persoon niet misbruikt maar een eigen mailbox gebruikt. Daar ligt de sleutel van het bewijs.

Maar ik veronderstel dat je in je het proces-verbaal en de brief naar de gerechtsdeurwaarder reeds vermeld hebt dat die mailbox niet aan jou toebehoort.
Je kan alleen hopen dat de politie iets doet met de klacht en onderzoekt van wie die mailbox is.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

ITnetadmin schreef:Vergeet niet dat het hier geen correctionele rechtzaak betreft, "guilty until proven innocent" geldt hier dus *niet* !
In een burgerlijke zaak zijn er geen schuldigen, alleen eisers en verweerders. Niettemin geldt dat hij die beweert moet bewijzen: "BW Art. 1315: Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen." Orange beweert dat TS klant is bij hen en schulden heeft gemaakt; het is aan hen om dit te bewijzen. TS moet niet bewijzen dat hij de overeenkomst niet is aangegaan, dat is onmogelijk.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

raf1 schreef: Er is echter één positief element in dit verhaal: de oplichter heeft de mailbox van de onschuldige persoon niet misbruikt maar een eigen mailbox gebruikt. Daar ligt de sleutel van het bewijs.
Het is een mailbox die iedereen kan aangemaakt hebben, dus geen bewijs jammer genoeg.

raf1 schreef:
Je kan alleen hopen dat de politie iets doet met de klacht en onderzoekt van wie die mailbox is.
Gaan ze geen geld en middelen in steken. Cyber Crime Unit is te klein en heeft te weinig budget om voor een rekeningetje van 900 Euro op zo iets te worden gezet. Dat gaat op het stapeltje "opgelicht op tweedehands" om te laten verjaren.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

raf1 schreef: Er is echter één positief element in dit verhaal: de oplichter heeft de mailbox van de onschuldige persoon niet misbruikt maar een eigen mailbox gebruikt. Daar ligt de sleutel van het bewijs.

Maar ik veronderstel dat je in je het proces-verbaal en de brief naar de gerechtsdeurwaarder reeds vermeld hebt dat die mailbox niet aan jou toebehoort.
Je kan alleen hopen dat de politie iets doet met de klacht en onderzoekt van wie die mailbox is.
1. traceren IP

Ik heb ooit eens een IP laten uitpluizen door de FCCU, zie het verhaal van de radarverklikker spammer. Maar: ik had wel reeds het IP, de FCCU moest enkel nog uitzoeken wie de gebruiker was. Die had dan een flut uitvlucht "ik zag een man in een wagen op een laptop, kort nadien was mijn internet afgesloten, mijn wifi is gekraakt, je mag op mijn laptop kijken dat ik niks mispeutert heb", waarop het gerecht vastliep, zaak geseponeerd.

Deze zaak is complexer: het gerecht moet eerst het IP opvragen die die mailbox heeft benaderd, en dan moeten ze bij de ISP uitzoeken wie dit is. 2 stappen dus.

2. de levering van de telefoons

Er zijn twee telefoons overhandigd aan de oplichter. Hoe is dit gebeurd? Is hij een shop binnengewandeld met jouw kopie van de ID en heeft hij ze meegekregen, of heeft hij ze op een bepaald adres ontvangen? Indien ontvangen op een adres wat niet aan de topicstarter toebehoort, dan heb je toch de dader? Indien de shop ze heeft meegegeven, hebben ze dan niet de foto op de id kaart vergeleken met die van de oplichter?

Orange moet deze feiten toch kunnen overhandigen aan jou, de deurwaarder of het gerecht, dus concreet:

- hoe en waar is het contract tot stand gekomen
- op welke manier zijn de phones in kwestie overhandigd aan de oplichter

Dat zijn cruciale elementen in deze zaak. Als ze daarop niet willen antwoorden dan is Orange zowiezo in gebreke.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ben jij ooit al ns een bestelling gaan ophalen in een winkel?
Vaak is het genoeg van de achternaam van de bestelling te geven. Ze vullen al gauw zelf de voornaam in, je zegt ja, en hopsakee, daar is je pakje.
Gebruikersavatar
tomw
Premium Member
Premium Member
Berichten: 585
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 10 keer

Bent u dit jaar het slachtoffer geworden van misleiding, bedrog, fraude of oplichting? Dan kan u als consument of bedrijf sinds eind februari terecht op een nieuw centraal meldpunt van de overheidsdienst FOD Economie: meldpunt.belgië.be. Intussen hebben al ruim 20.000 Belgen dat gedaan, blijkt uit nieuwe cijfers van de overheidsdienst.
http://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161228_026498

Hoogdringend tijd dat ze er iets aan doen dus
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Ik denk persoonlijk dat je minnelijke schikking moet overeen komen, .. omdat de kosten van een advocaat gewoon hoger gaan uitvallen. Vraag of dit een mogelijkheid is en ook waarom je bereid bent dit te doen. Zeg dat je 50% van het bedrag wil betalen. En als het ooit voorkomt kan je dit als bewijs aanhalen, dat je gewillig geweest bent om tot een oplossing te komen. Tot slot is het bewaren van je gegevens ook jouw verantwoordelijkheid. Natuurlijk bespreek dit eerst met een advocaat, als je zoiets stuurt doe het aan getekend of laat je advocaat dit doen, enz..

Of je moest natuurlijk een rechtsverzekering hebben zoals DAS.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Gevalletje van oplichting bij een reseller.
Klant staat uur in een drukke winkel vragen te stellen.. verkoper heeft geen marge op smartphone maar wel op dat abbo... dus om snel van klant af te zijn neemt hij genoegen met het afschrijven van de gegevens van een copy ipv. het origineel.
De verantwoordelijke van dit gevalletje moet je (lees Orange) dus zoeken bij de reseller.
Om zo'n toestanden tegen te gaan moet de reseller een paar maanden wachten op z'n geld (en de terugbetaling van die smartphones)
Ofwel zijn die dus wel enkele maanden betaald, ofwel weet Orange verdomd goed dat ze de factuur naar de verkeerde stuurt. Naar u ipv naar de reseller.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Ofloo schreef:Ik denk persoonlijk dat je minnelijke schikking moet overeen komen, .. omdat de kosten van een advocaat gewoon hoger gaan uitvallen.
Tenzij je klacht wil neerleggen met burgerlijke partijstelling bij de onderzoeksrechter en onderzoeksdaden vraagt zie ik niet onmiddellijk wat een advocaat kan dat TS niet kan.

Als Orange echt denkt dat ze een zaak hebben, dan moeten ze naar de vrederechter voor een vonnis en dat is laagdrempelig genoeg om jezelf te verdedigen. Grote kans trouwens dat de vrederechter de zaak uitstelt tot het parket het dossier van de identiteitsfraude afhandelt. Een strafrechtelijke zaak gaat immers voor op de burgerlijke: "le criminel tient le civil en état".
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Wat je daar zegt klopt helemaal, ga ik niet tegenspreken, maar op lange termijn zal het gewoon geld kosten en een hoop ellende.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Op dit moment lijkt het bewijs dat Orange in handen heeft maar heel dun. Ik zou op dit punt absoluut geen minnelijke schikking proberen te onderhandelen; dat doe je normaal gesproken pas als het er slecht begint uit begint te zien of omdat de kosten zullen oplopen. In casu: Orange komt bv. met een handgetekend contract op de proppen met een professioneel vervalste handtekening. Bewijzen dat die handtekening vervalst is gaat duizenden euro's kosten die TS niet wil ophoesten.

Nogmaals: de bal ligt in het kamp van Orange. Zij hebben nog niet afdoende bewezen dat er überhaupt een overeenkomst is. Het is aan TS om hun juridische dienst daar dringend op te wijzen.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Indien onschuldig zou ik alvast niet ingaan op een minnelijke schikking. Geld betalen en een oplichter komt er mee weg? Tja, dan maken we het ze wel heel gemakkelijk.
Gebruikersavatar
tomw
Premium Member
Premium Member
Berichten: 585
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 10 keer

Een minnelijke schikking is zeker en vast niet aan de orde. Ik sta recht in mijn schoenen, en betaal nog liever aan een advocaat om mijn gelijk te halen.

Ik ben al vijf jaar aan het werk in een ICT bedrijf, en heb verder ook geen schulden. Ik zie niet in waarom ik twee zo'n dure GSM abonnementen nodig zou hebben en die dan niet te betalen. Het zou ook zeer dom van mij zijn om met die intentie mijn eigen identiteitskaart te gebruiken, maar toch een verkeerd adres op te geven. Ook de smartphones interesseren mij niet, zelf gebruik ik al 2 jaar een simpele Windows phone (met Mobile Vikings herlaadkaart). Als ik een nieuwe wil, dan betaal ik die zelf wel..

Maar zoals gezegd loopt er nog geen gerechtelijke invordering, dus een advocaat is nu nog niet aan de orde. Ik wacht momenteel op een reactie van Orange. Hopelijk kunnen ze mij een kopie van het contract en van de openstaande facturen bezorgen. Bij het inzenden van het PV met begeleidende tekst is mij gemeld dat ik antwoord mag verwachten binnen de 5 werkdagen.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Misschien hulp inroepen van www.juridischforum.be?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
tomw
Premium Member
Premium Member
Berichten: 585
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 10 keer

raf1 schreef: Orange Juridische Dienst,
Bourgetlaan 3,
1140 Brussel
e-mail: legal(at)mail.orange.be
Dit e-mailadres bestaat blijkbaar niet. Het online formulier is "momenteel niet beschikbaar".
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Typfoutje misschien. Adresgegevens komen van https://corporate.orange.be/nl/privacy-policy
Gebruikersavatar
tomw
Premium Member
Premium Member
Berichten: 585
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 10 keer

Nee, probeer zelf maar een testmail te schrijven, komt onmiddellijk terug :(. Toch bedankt voor de info.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Het zal wellicht legal (at) orange.be moeten zijn.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Heel die zever gaat duren tot ze dit eens bij de verkeerde doen, die daadwerkelijk het geld & de moeite er wilt insteken om zowel de provider als de winkel voor de rechtbank te slepen.


En veel van die zaken zou men ook al gedeeltelijk kunnen oplossen door de klant de eerste maand abonnement ter plekke met bancontact of visa (op naam van de contractaanvragen) te laten betalen.
Gebruikersavatar
tomw
Premium Member
Premium Member
Berichten: 585
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 10 keer

Ja inderdaad. En een waarborg vragen voor de "gratis" smartphones, waar ik nu ook voor mag opdraaien.
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

tomw schreef: Zelf heb ik nog geen aangetekend schrijven gekregen, en zou het ook liever zo houden tot zij zelf beginnen met een aangetekende brief.
U heeft wel een aangetekend schrijven ontvangen, in de vorm van een brief die bij u werd afgegeven door een deurwaarder. Orange heeft het zelfs nodig gevonden om het door een deurwaarder te doen afgeven op uw adres ipv door een gewone postbode. Als u dus niet reageert op hun aangetekend schrijven (bezorgd door de deurwaarder) ontkent u dus formeel niet hun claim op u.

tomw schreef: - PV laten opmaken bij politie
- begeleidende brief met PV gestuurd naar Orange en de gerechtsdeurwaarder. Deze laatste heeft ontvangst bevestigd via mail.
Een PV laten opmaken is geen klacht neerleggen, dit is gewoon een registratie van uw verhaal en heeft geen enkele bewijskracht.

tomw schreef:Heb geen zin om hier zelf grote kosten voor te maken als het niet nodig is.
Het versturen van een aangetekend schrijven kost ongeveer 7 euro. Dit is eerlijk gezegd een klein bedrag om uw positie veilig te stellen.

Bel niet of mail niet naar Orange. Het interesseert Orange geen snars of u er persoonlijk met deze zaak iets te maken heeft. zij willen hun geld recupereren en als u de zwakste partij bent zullen zij het uit uw zak kloppen, te verhogen met de invorderings- en gerechtskosten.

Daarom, bel of mail niet met Orange, ook niet met die sympathieke medewerker van Orange of de deurwaarder die dit snel voor u zal oplossen. Communiceer alleen schriftelijk en hou er rekening mee dat elk gesprek wordt opgenomen en de woorden die (dikwijls uit hun verband gerukt) door de tegenpartij tegen u zullen gebruikt worden. Klinkt cynisch, maar zo wordt helaas het spel gespeeld.

Het is niet aan mij om te zeggen wat u moet doen, maar mijn advies blijft hetzelfde: aangetekende brief versturen en voor de rest helemaal niets doen en afwachten naar hun reactie.
Laatst gewijzigd door TanknaT 30 dec 2016, 10:29, in totaal 1 gewijzigd.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Gebruikersavatar
tomw
Premium Member
Premium Member
Berichten: 585
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 10 keer

@TanknaT: Uw advies wordt zeker geapprecieerd.
De brief dat ik van de deurwaarder kreeg was niet aangetekend verstuurd via de gewone post.

Ik heb nog een week tijd om te reageren op die brief. Tegen dan verwacht ik reactie van Orange te hebben ontvangen op mijn mail. Ze geven zelf aan binnen 5 werkdagen te reageren Afhankelijk van die reactie (of geen reactie) stuur ik een aangetekend schrijven naar de deurwaarder en Orange.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Een brief door een deurwaarder afgeven is veel sterker dan een aangetekend schrijven qua bewijslast. Reageer asap aangetekend, Orange gaat voor de rest toch niet meer reageren.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Orange zal uiteraard ook aangetekende brieven verstuurd hebben maar vermoedelijk naar het verkeerde adres (zie de eerste post, adres klopt niet). Daar ze daar geen gehoor kregen zijn ze nu gegaan naar een deurwaarder die het adres van TS heeft opgezocht.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Je kan juridisch gesproken geen kennis nemen van een AS dat niet naar jou wordt verstuurd, laat staan dat het wordt aangeboden. Enkel als je ambtelijk geschrapt bent mogen vonnissen aan de procureur des Konings worden betekend.
Goztow schreef:Een brief door een deurwaarder afgeven is veel sterker dan een aangetekend schrijven qua bewijslast. Reageer asap aangetekend, Orange gaat voor de rest toch niet meer reageren.
Lees deze reactie boven de jouwe nog eens: die deurwaarder heeft blijkbaar een niet-aangetekende brief via de post verstuurd, hij is niet eens langsgeweest. Deurwaarder treedt in deze ook enkel op als incasso aangezien er geen vonnis is. Bewijswaarde nog steeds 0 dus.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

tomw schreef:Net reactie gekregen van Orange dat ze niks kunnen doen met het process verbaal. Ook willen ze mij geen copy van het contract, of van de facturen geven. De zaak zit nu bij de gerechtsdeurwaarder, waardoor ze niks meer kunnen doen. :bang:
Ik zou verder niet reageren en het gewoon tot een rechtszaak laten komen.
Orange moet op dat moment bewijzen dat JIJ dat hebt afgesloten.
Een gerechtsdeurwaarder kan helemaal niks, die moeten namelijk een gerechtelijk bevel hebben om wel iets te kunnen, maar dat hebben ze veelal niet en sturen brieven.
Je hebt Orange bewijs gevraagd en leveren ze niet, dat zegt meer als genoeg, vanaf hier stop jij OOK met reageren.
Geef ze wel aan dat als ze de boel niet bewijzen dat je het laat gaan tot en rechtszaak, verder geen antwoorden meer geven.

Voor een rechter moeten ze het bewijzen, verdedig gewoon jezelf en vraag voor de rechter opnieuw bewijs aan Orange dat ze aantonen dat JIJ dit aanging.

Ga niet in op die deurwaarders want als je dat wel doet dan aanvaard je dat die optreden als persoon in naam van Orange.
Hoe dan ook, stop alle communicatie en wacht op een rechtszaak, verdedig jezelf mocht het zover komen, maar ik denk dat er niks van komt.

Dreigen doen ze altijd en net binnen de wet met ding als: Indien U niet betaald dan ADVISEREN we onze client....bla bla bla....
NOOIT staat erin dat ze onmiddellijk een proces gaan opstarten.

Het zijn vage bewoordingen die voor een leek heel bedreigend aankomen.
Gewoon negeren, steek het in een map.....na een paar jaar geven die het op....ik heb er ervaring mee en het is zeer vervelend.

Stop met reageren en laat het op een proces komen, die komt er toch niet, kost ze veel te veel geld met grote kans op verlies.

Mijn advies is dringend dat je stopt met alle communicatie en negeer alle dreigbrieven tenzij het van het gerecht ZELF komt.
Goztow schreef:Een brief door een deurwaarder afgeven is veel sterker dan een aangetekend schrijven qua bewijslast. Reageer asap aangetekend, Orange gaat voor de rest toch niet meer reageren.
Neen, mag je juist niet doen. Deurwaarders proberen te innen, maar zonder gerechtelijke uitspraak (waar je altijd een uitnodiging voor krijgt) kunnen ze helemaal niks.
Ze mogen het afgeven of opsturen, het heeft allemaal geen enkele waarde zonder gerechtelijk bevel.
NIET reageren is dan ook de boodschap, echt niet doen. Ze hebben geen enkele bevoegdheid zonder rechter die dat uitgesproken heeft.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

tomw schreef: De brief dat ik van de deurwaarder kreeg was niet aangetekend verstuurd via de gewone post.

.
Mijn verontschuldigingen dat ik bij u de indruk gewekt heb dat ik meende dat de deurwaarder op uw adres een een aangetekende brief heeft afgegeven of opgestuurd.
in juridische betwistingen, zijn de 2 meest gebruikte manieren om iemand officieel te notificeren
1) het versturen van een aangetekende brief met de post. Dit wordt door gewone mensen zoals ik gebruikt en kost ongeveer 7 euro.
2) het doen afgeven van een schrijven door een deurwaarder. Dit wordt gebruikt in heel belangrijke zaken en door grote kapitaalkrachtige bedrijven (die dan die kosten hiervoor dan ook meestal terugvorderen van de tegenpartij) en dat kost tussen 150 en 250 euro (ongeveer). Het zou u te denken moeten geven dat Orange naar dit paardenmiddel gegrepen heeft.

U bent dus wel formeel gevat door het schrijven dat de deurwaarder bij u heeft afgegeven. De juridische procedure tegen u is reeds gestart.

Uw positie in deze is, of beter was, redelijk sterk (dat is mijn mening met de feiten waarover ik beschik), mits u zich aan de regels houdt. Echter u verkiest om het feit te negeren dat Orange een procedure tegen u heeft opgestart. Dat is overigens uw volste recht.

Ik vraag mij trouwens af of in het schrijven dat de deurwaarder heeft afgegeven gevraagd wordt om te reageren of te betalen binnen 5 dagen. In het laatste geval zie ik in mijn kristallen bol dat de deurwaarder bij zijn volgend bezoek aan uw adres een dagvaarding aan u bezorgt om voor de rechter te verschijnen.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Didymus schreef: Lees deze reactie boven de jouwe nog eens: die deurwaarder heeft blijkbaar een niet-aangetekende brief via de post verstuurd, hij is niet eens langsgeweest. Deurwaarder treedt in deze ook enkel op als incasso aangezien er geen vonnis is. Bewijswaarde nog steeds 0 dus.
Er is iets veranderd in de wetgeving, de deurwaarder moet geen aangetekend schrijven meer sturen om dit wettig te maken. Raar maar waar is een gewone brief ook goed. Vriendin werkte bij een deurwaarder. Vorig jaar denk ik veranderd voor in de sector te besparen in kosten...

Dus vanaf ze versturen met een gewone brief is dit voldoende en is de termijn gestart bij hun en dan gaan ze verder... uiteraard beslist de rechter.

Op het kantoor van mijn vriendin werkte ze ook voor mobistar(orange), en deze geven de opdracht innen ook al brengt het niets op. Is één van de weinige klanten dat dit nog deed op hun kantoor.
Gebruikersavatar
tomw
Premium Member
Premium Member
Berichten: 585
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 10 keer

Ik negeer deze zaak zeker niet.

Maandag heb ik gebeld naar de deurwaarder die mij aangeraden heeft om te beginnen met de facturen op te vragen bij Orange. Daarvoor heb ik een mail gestuurd naar die deurwaarder. Ook heb ik het PV van de politie gestuurd, waarvan ik bevestiging gekregen heb van de deurwaarder (per mail). Ik veronderstel dat de deurwaarder mijn vraag doorgestuurd heeft naar Orange.
Ook heb ik gebeld naar Orange. Daar hebben ze gemeld dat ik het PV moest sturen via de Contact pagina op hun site. Binnen 5 dagen zou ik antwoord krijgen, tot op heden nog niks gekregen. In de Orange shop hebben ze mij net hetzelfde verteld. Ook heb ik een brief, samen met PV gestuurd naar legal(at)orange.be.

Bij de Ombudsdienst voor Telecom heb ik ondertussen ook een klacht geopend, die al ontvangkelijk verklaard is. Zij hebben Orange verzocht binnen de 10 dagen een standpunt in te nemen.

Ik neem aan dat dit alles niet gewoon als "negeren" aanzien zal worden. Voorlopig ga ik uit van de goede wil van de tegenpartij om deze zaak uit te klaren. Als ik volgende week niks meer weet, dan ga ik inderdaad over tot advokaat/aangetekend schrijven.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

tomw schreef: Ook heb ik gebeld naar Orange. Daar hebben ze gemeld dat ik het PV moest sturen via de Contact pagina op hun site. Binnen 5 dagen zou ik antwoord krijgen, tot op heden nog niks gekregen. In de Orange shop hebben ze mij net hetzelfde verteld. Ook heb ik een brief, samen met PV gestuurd naar legal(at)orange.be.
Stuur communicatie naar Orange via een ouderwets aangetekend schrijven en een kopie daarvan naar legal@.... , dus zeker niet via een webform, via een form ben je nooit echt 100% zeker.
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 883
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
Bedankt: 97 keer

en voor die kopie naar legal@... gebruik je dan nog de tip van @Raf1 -> https://sign.belgium.be/
Gebruikersavatar
tomw
Premium Member
Premium Member
Berichten: 585
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 10 keer

Dat laatste heb ik geprobeerd, maar lukt niet meer omdat mijn huidige eID geblokkeerd is. Toch bedankt voor de tip.
Die site is trouwens dringend aan vernieuwing toe. Heb terug naar Internet Explorer moeten grijpen, want in Chrome werkt het al helemaal niet.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Wat mij meest beangstigt in dit verhaal is, dat ons dit allemaal kan overkomen.
De providers gaan, omwille van gemaksredenen niet te veel controleren.
Een ander leverings- dan het facturatieadres opgeven is ook iets dat niet zo verdacht is.
Ik bestel regelmatig wel eens iets op internet, maar overdag ben ik niet thuis, dus laat ik dat ook op een ander adres aankomen.
Als er dus weinig controle gebeurt op het echt zijn van de aanvrager, dan is het voldoende dat iemand aan je gegevens raakt, en ze kunnen om het even wat bestellen.
Het kan ook ergens een corrupte link tussenin zijn.
Bij de apotheker gebruik je ook je SYS kaart niet meer, je geeft ineens je identiteitskaart, de volgende keer kijken ze zelfs gewoon naar de naam, de rest zit in de computer.
Om gemaksredenen wordt dus bijna niets gecontroleerd, maar als het foutgaat wentelt men de fout af op het slachtoffer.
En er mag dan wel een meldpunt bestaan, dat wil niet zeggen dat ze er ook echt iets mee gaan doen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

tomw schreef:Ik negeer deze zaak zeker niet.
Het is niet mijn bedoeling te verklaren of te insinueren dat u deze zaak negeert, u negeert louter het feit dat Orange nu een juridische procedure tegen u heeft lopen door het laten afgeven van een brief van Orange door een deurwaarder.

Overigens denk ik dat het onnodig om de deurwaarder aangetekend te schrijven. Hij is geen partij of bemiddelaar in deze zaak. Van zijn opdrachtgever (Orange) heeft hij de opdracht ontvangen om bij u een brief af te geven, hij heeft dat gedaan, of op uw adres achtergelaten en wordt daarvoor door de opdrachtgever betaald. Zijn rol is nu uitgespeeld, tenzij hij nog een vervolgopdracht van Orange ontvangt.

De opdrachtgever kan het verslag van de deurwaarder nu gebruiken in zijn verdere stappen naar de rechtbank als bewijs dat zij u rechtmatig hebben verwittigd van hun vordering op u. Dat zijn zij verplicht alvorens u te dagvaarden.

Ik zou mij niet verlaten op de goede wil van de verschillende partijen. Zij willen geld zien en helaas kan het hen geen snars schelen wie dit uiteindelijk zal dokken, u of de plegers van de oplichting.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

tomw schreef:Ik negeer deze zaak zeker niet.

Maandag heb ik gebeld naar de deurwaarder die mij aangeraden heeft om te beginnen met de facturen op te vragen bij Orange. Daarvoor heb ik een mail gestuurd naar die deurwaarder. Ook heb ik het PV van de politie gestuurd, waarvan ik bevestiging gekregen heb van de deurwaarder (per mail). Ik veronderstel dat de deurwaarder mijn vraag doorgestuurd heeft naar Orange.
Ook heb ik gebeld naar Orange. Daar hebben ze gemeld dat ik het PV moest sturen via de Contact pagina op hun site. Binnen 5 dagen zou ik antwoord krijgen, tot op heden nog niks gekregen. In de Orange shop hebben ze mij net hetzelfde verteld. Ook heb ik een brief, samen met PV gestuurd naar legal(at)orange.be.

Bij de Ombudsdienst voor Telecom heb ik ondertussen ook een klacht geopend, die al ontvangkelijk verklaard is. Zij hebben Orange verzocht binnen de 10 dagen een standpunt in te nemen.

Ik neem aan dat dit alles niet gewoon als "negeren" aanzien zal worden. Voorlopig ga ik uit van de goede wil van de tegenpartij om deze zaak uit te klaren. Als ik volgende week niks meer weet, dan ga ik inderdaad over tot advokaat/aangetekend schrijven.
Je had de deurwaarder en Orange gewoon verder moeten negeren, immers je had al een verzoek om de facturen gedaan, je moet dit niet blijven doen.
MAAR er is een wet op de incasso en die stelt dat als je het incassobureau (deurwaarders doen dit ook!) mee gaat communiceren dat je vanaf dat moment ERKEND dat die partij optreed namens Orange.
Door ze te negeren erken je ze niet en kunnen ze niets maar ook niets doen, zelfs geen proces tegen je starten, de rechter verwerpt dat meteen.
Doordat je ze gecontacteerd hebt zijn ze nu gemachtigd namens Orange op te treden en als het bedrag maar hoog genoeg is gaan die wel degelijk een proces voeren.

Mensen ga a.u.b. nooit in op deurwaarders of incassobedrijven zonder gerechtelijke uitspraak, ze kunnen U niets maken maar wel indien JIJ zelf met hen communiceert.
Anyway, je hebt je klacht nu bij de ombudsman liggen dus elke incasso is nu van de baan tot Orange is gaan motiveren en dit verliezen ze.
Vanaf nu loopt alles via de ombudsman en elke poging van Orange of die deurwaarder moet je nu melden bij de Ombudsman want ze mogen U nu NIET contacteren, echter ze zullen het soms toch doen.

Bij bedrijven met onterechte gegevens of facturen is het simpel, vraag de facturen en gegevens op alsook handtekening die eronder moet staan.
Doen ze dit niet wacht dan gewoon tot ze beginnen met incasso of aangetekende schijvens, vanaf dat moment schakel je de ombudsman in en die neemt het over van je.
Ga echt niet in discussie en al helemaal niet met incassobedrijven of deurwaarders die als incasso-dienst optreden, die hebben helemaal geen wettelijke status. Evenmin als advocaten die brieven sturen.
Je kan ze herkennen omdat ze altijd dreigen in vage bewoordingen als: Indien U niet betaald gaan wij ADVISEREN aan onze client een gerechtelijke procedure...bla bla bla....
Er staat nooit "Wij gaan nu een gerechtelijke procedure opstarten indien U niet betaald" dit mogen ze niet want dat is bedreiging en kan je ze gerechtelijk vervolgen.
Ze mogen niks, helemaal niks. Google er maar op.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Ik neem aan dat dit alles niet gewoon als "negeren" aanzien zal worden. Voorlopig ga ik uit van de goede wil van de tegenpartij om deze zaak uit te klaren. Als ik volgende week niks meer weet, dan ga ik inderdaad over tot advokaat/aangetekend schrijven.
Moesten ze van goede wil zijn schrappen ze gewoon alles want uiteraard weten ze zelf ook wel dat er iets niet klopt hé.
Jij bent de zwakke schakel en jij gaat er voor opdraaien.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
ldw
Plus Member
Plus Member
Berichten: 220
Lid geworden op: 11 okt 2010, 09:47
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 25 keer

Veel advies in de trant van x aantal getekende brieven sturen (of straffer nog, een advocaat inschakelen)... Waarom zou jij zoveel tijd, geld en energie verdoen voor een fout van een ander? Laat ze maar is voor een rechter bewijzen dat jij een schuld bij hun hebt, en negeer al die zever. Blaffende honden bijten niet...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

boulder schreef:Om gemaksredenen wordt dus bijna niets gecontroleerd, maar als het foutgaat wentelt men de fout af op het slachtoffer.
DIT.
Plaats reactie

Terug naar “Orange (Mobistar)”