identiteitsfraude, wat nu?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

ldw schreef:Veel advies in de trant van x aantal getekende brieven sturen (of straffer nog, een advocaat inschakelen)... Waarom zou jij zoveel tijd, geld en energie verdoen voor een fout van een ander? Laat ze maar is voor een rechter bewijzen dat jij een schuld bij hun hebt, en negeer al die zever. Blaffende honden bijten niet...
En bewijs jij dan maar eens voor de rechtbank dat JIJ niet degene bent die het contract heeft afgesloten. De aanvraag blijkt namelijk (voor zover ik het begrijp) met een geldige ID gebeurd te zijn.

ID fraude bestaat, maar ik vrees dat de bewijskracht in dit geval nog steeds bij de TS ligt, daar dat hij er 'slachtoffer' van werd.
Als zijn ID effectief als gestolen/gefraudeerd stond aangegeven vóór deze feiten gebeurden, was het een ander verhaal.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

tomw schreef:Ze beweren ook een kopie te hebben van mijn identiteitskaart. Mijn naam, geboortedatum, en identiteitskaartnummer blijken te kloppen, echter is er een ander adres in dezelfde stad opgegeven, en ook het emailadres klopt niet (is met een andere naam), wat hoogstwaarschijnlijk ook gewoon een fake naam is.
Ander adres en ander email . Jij hebt deze dus niet aangekocht en bijgevolg zal orange jouw niet kunnen aanklagen. Doorgaans als je ID ingelezen word, dan heeft men ook het adres geregistreerd dat in het bevolkingsregister is ingegeven. De registratie is dus niet correct gebeurd.
Zij moeten dus bewijzen dat je schuldig bent, wat dus niet mogelijk is. Je kan je familiale inschakelen om je te vertegenwoordigen in de rechtbank en je kan ook klacht indienen tegen fraude van identiteit. Deze twee zaken staan los van elkaar.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Gevaarlijke veronderstelling....
Er wordt hier trouwens iets te makkelijk uitgegaan dat Orange 'wel in de fout' zal zijn.

Ik begrijp de situatie maar al te goed, maar sinds mijn identiteit (lees: nummerplaat vd wagen) onterecht werd gebruikt op een ander voertuig, heb ik helaas mogen ondervinden hoe moeilijk het te bewijzen is dat jouw identiteit misbruikt werd.
Wraakroepend, maar de harde realiteit!
Aangezien de TS pas na het vaststellen van mogelijk misbruik zijn ID kaart liet ongeldig verklaren, heeft hij helaas weinig verhaal tov orange/rechter.
Tenzij dat er camerabeelden/onomstotelijk bewijs zou opduiken mag en kan orange ervan uitgaan dat TS het contract aanging - ze hebben namelijk harde (ID) bewijzen in handen!

Emailadres / andere naam zijn argumenten die niet meespelen in zo een zaak aangezien met een copy vh ID zou hebben.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Heb ik ook al gezegd.
Nogmaals de waarschuwing: ik ken iemand die bij een bank werkt die me al verteld heeft dat een kopie van je ID al genoeg kan zijn voor de rechter om het contract als bindend te beschouwen. Een handtekening is *niet* nodig!

Je staat volgens mij echt niet sterk in je schoenen hier, en kan maar beter zoveel mogelijk informatie en bewijs verzamelen.
De overheid legt de bewijslast in deze zeer zeer vaak bij het slachtoffer.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Moest er nu in de toekomst iets gelijkaardigs gebeuren, kan je wel vragen om deze zaak te herbekijken.
Maar deze keer vrees ik voor een 'jammer maar helaas'
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

axs schreef:Gevaarlijke veronderstelling....
Er wordt hier trouwens iets te makkelijk uitgegaan dat Orange 'wel in de fout' zal zijn.
Gezien zijn pas niet gestolen is wil dit zeggen dat ze zelf die kopie niet gemaakt hebben maar ze er eentje van iemand geaccepteerd hebben. Dat lijkt me toch een fout.
Wat is het nut van die steeds duurder wordende plastieken kaart als een simpele scan of foto volstaat?
Niettemin zouden ze dat dan dringend mogen verbieden, contracten tekenen met de chip. De nieuwe pas is er gekomen (zoals zo veel dingen) onder het mom van veiligheid maar als een kopie volstaat is ze maar zo veilig als de oude (gratis) kaart.
Gebruikersavatar
tomw
Premium Member
Premium Member
Berichten: 585
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 10 keer

Ik heb nu eens op de Orange site zitten kijken om te zien welk abonnement er juist is afgesloten. Ik dacht Panter 50 begrepen te hebben, maar dat bestaat niet. Hoogstwaarschijnlijk was het Panter 55. https://e-services.business.orange.be/m ... one_nl.pdf
Eerste factuur (september) was 127,38€, tweede factuur (oktober) was exact 110,00€.
Wordt er de eerste maand kosten aangerekend voor iets? Indien niet, dan is waarschijnlijk minstens één sim kaart gebruikt. Dan moeten ze toch ook kunnen zien met welke GSM masten er verbinding is geweest? De vraag is als ze dat gaan willen onderzoeken... 17,38€ extra verbruiken op zo'n zwaar abonnement is wel heel veel.
Zouden ze trouwens de IMEI nummers van die smartphones niet registreren, voor dat ze die meegeven/opsturen?
Laatst gewijzigd door tomw 31 dec 2016, 16:38, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

tomw schreef: Wordt er de eerste maand kosten aangerekend voor iets? Indien niet, dan is waarschijnlijk minstens één sim kaart gebruikt. Dan moeten ze toch ook kunnen zien met welke GSM masten er verbinding is geweest? De vraag is als ze dat gaan willen onderzoeken...
Zouden ze trouwens de IMEI nummers van die smartphones niet registreren, voor dat ze die meegeven/opsturen?
Gezien de factuur op jouw naam staat, kan je toch die facturen opvragen? Dan weet je meteen met wie ze gebeld hebben.
En op welk adres/waar werden die smartphones geleverd, of heeft de dader ze in een verkoopspunt meegenomen?

In dat eerste geval weet je toch wie de dader dan is op basis van zijn leveradres.
Gebruikersavatar
tomw
Premium Member
Premium Member
Berichten: 585
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 10 keer

Op beide vragen weet ik helaas niet het antwoord. Deze vragen staan open bij Orange. Normaal gezien tegen maandag middag antwoord, als ze zich aan hun 'binnen 5 dagen antwoord' houden. Door de problemen dat ze nu al enkele dagen hebben reken ik hier echter niet op :(.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

MClaeys schreef:
axs schreef:Gevaarlijke veronderstelling....
Er wordt hier trouwens iets te makkelijk uitgegaan dat Orange 'wel in de fout' zal zijn.
Gezien zijn pas niet gestolen is wil dit zeggen dat ze zelf die kopie niet gemaakt hebben maar ze er eentje van iemand geaccepteerd hebben. Dat lijkt me toch een fout.
Wat is het nut van die steeds duurder wordende plastieken kaart als een simpele scan of foto volstaat?
Niettemin zouden ze dat dan dringend mogen verbieden, contracten tekenen met de chip. De nieuwe pas is er gekomen (zoals zo veel dingen) onder het mom van veiligheid maar als een kopie volstaat is ze maar zo veilig als de oude (gratis) kaart.
Heb je paypal, .. wat moet paypal doen om toegang te krijgen tot uw bank account, .. niks het nummer kennen.

In het verleden is me reeds al meerdere malen gebleken dat bedrijven zonder boe of bah gewoon domicilie kunnen starten bij uw bank, .. het is me al een paar keer overkomen dat er een domicilie actief was op mijn bank van één of ander bedrijf, .. dit was nog voor sepa, ook paypal heeft reeds 2x een domicilie gekregen bij mijn bank en er geld afgehaald, nu had ik dat geld wel gespendeerd maar dit is gebeurd zonder mijn medeweten, dus heb ik het terug geblokkeerd en hier verder geen zaak van gemaakt.

Bewijs is een illusie, bij rechtbanken is me dat ook al opgevallen dat roddels snel voor waar aangenomen worden, dat experts vaak genegeerd worden omdat de rechter vind dat het toch wel niet zo erg zal zijn enz.

'k Heb al vaak voor een rechtbank gestaan, en ik heb ondervonden dat recht niks met gerechtigheid te maken heeft. Het is héél vaak het grote bedrijf dat het betrouwbare imago heeft, dat die gevolgd en vertrouwd wordt.

http://www.wetrecht.nl/betrouwbaarheid-dna-bewijs/

bv dna bewijs hoe vaak wordt dit als bewijs aangehaald, nooit heeft dit waarde als men al 97% dna mach kan halen uit een staal die ze ergens gevonden hebben hebben ze eigenlijk net bewezen dat je geen muis bent, en toch wordt dit aangehaald als bewijs om de publieke opnie te draaien. Maar toch als je hoort dat er dna bewijs gevonden is denkt iedereen het zal hem wel zijn ze hebben bewijs en eigenlijk hebben ze geen bal.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Toen ik mijn rekening registreerde as het nochtans anders. Paypal schrijft kleine bedragen op uw rekening, jij moet ingeven welke bedragen dat waren en deze terug overschrijven... Niks van aan dus dat ze gewoon de nummer nodig hebben.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Heb je geen orange punt in je buurt?
Als je luid genoeg praat met wat volk in de winkel wil het al eens vlotter lukken.
Beleefd blijven, maar luid en duidelijk spreken.

Heb je je makelaar al eens gecontacteerd of er een verzekering kan helpen?
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

MClaeys schreef:Toen ik mijn rekening registreerde as het nochtans anders. Paypal schrijft kleine bedragen op uw rekening, jij moet ingeven welke bedragen dat waren en deze terug overschrijven... Niks van aan dus dat ze gewoon de nummer nodig hebben.
Ik heb ook niet gezegd dat dit de normale procedure is, ik heb enkel gezegd dat dit kan gebeuren, en voor je iemand een leugenaar noemt stel ik voor dat je meer informatie vraagt.
Schermafdruk_2017-01-01_18-15-48.png
Schermafdruk_2017-01-01_18-14-40.png
trouwens al 2 of 3 keer terug moeten blokkeren !!!!!!!!
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ik noem u geen leugenaar, ik zeg dat het niet zo eenvoudig is als een bankrekeningnummer hebben en plunderen maar. Genoeg mensen te vinden met slechte ervaringen van PayPal, daar staat ge heus niet alleen mee.
ldw
Plus Member
Plus Member
Berichten: 220
Lid geworden op: 11 okt 2010, 09:47
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 25 keer

Nog nieuws? Ik kan niet geloven dat een fotokopie van je ID kan gelden als een erkend handtekening. Die dingen worden voortdurend gescand en gefotokopieerd, zo is iedereen die ooit al is ingecheckt heeft in een hotel een potentieel slachtoffer...
Gebruikersavatar
tomw
Premium Member
Premium Member
Berichten: 585
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 10 keer

Nee geen nieuws. Bij Orange zeggen ze dat ze zelf geen contracten/facturen kunnen inkijken door een probleem met hun informatica systeem.
Gebruikersavatar
tomw
Premium Member
Premium Member
Berichten: 585
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 10 keer

Heb nu eindelijk de aankoopbevestiging gekregen van Orange. De abonnementen zijn online afgesloten. Op de aankoopbon staan drie verschillende namen, en twee verschillende adressen.
Leveradres is een sociaal blok ergens in Hoboken, terwijl ik zelf in Ieper woon. Denk dat het voor Orange nu ook wel duidelijk is dat ik er niks mee te maken heb.. Onbegrijpelijk dat hun euro nog niet eerder gevallen is..
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

tomw schreef:Heb nu eindelijk de aankoopbevestiging gekregen van Orange. De abonnementen zijn online afgesloten. Op de aankoopbon staan drie verschillende namen, en twee verschillende adressen.
Leveradres is een sociaal blok ergens in Hoboken, terwijl ik zelf in Ieper woon. Denk dat het voor Orange nu ook wel duidelijk is dat ik er niks mee te maken heb.. Onbegrijpelijk dat hun euro nog niet eerder gevallen is..
Denk dat hun euro wel gevallen is, maar gezond verstand is hier niet aan de orde. Geld krijgen wel, ongeacht van wie.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Als het online afgesloten is, betekent het dan ook dat de bijhorende smartphone per post geleverd is ? Dan zou de politie daar toch wel iets mee moeten kunnen aanvangen, zou ik denken.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

tomw schreef:Heb nu eindelijk de aankoopbevestiging gekregen van Orange. De abonnementen zijn online afgesloten. Op de aankoopbon staan drie verschillende namen, en twee verschillende adressen.
Leveradres is een sociaal blok ergens in Hoboken, terwijl ik zelf in Ieper woon. Denk dat het voor Orange nu ook wel duidelijk is dat ik er niks mee te maken heb.. Onbegrijpelijk dat hun euro nog niet eerder gevallen is..
Nu heb je een afleveradres, en kan je opnieuw klacht gaan indienen bij de politie om deze feiten toe te voegen aan je bestaand PV. Verzoek ook dat ze deze info overmaken aan het gerecht. Zij zullen dit normaal wel onderzoeken gezien fraude. Hopelijk komt het tot bij de onderzoeksrechter en gaat de dader brommen.

Een klacht met burgerlijke partijstelling + een aanzienlijk bedrag claimen voor alle verloren tijd en moeite alsook morele schade behoort tot de mogelijkheden, maar dat kost uiteraard ook tijd.

Voor de juiste procedure best een advocaat raadplegen, maar een PV updaten kost enkel wat tijd en is zonder risico voor jou.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Daar gaan ze voor dat bedrag echt geen gevolg aan geven hoor. Zelfs als Orange het IP op een dienblaadje komt presenteren. Tenzij er bewijzen zijn dat ze op grote schaal aan oplichting doen. Gewoon zorgen dat je zelf volledig buiten verdenking komt, daar mag je dan al blij mee zijn.
Gebruikersavatar
tomw
Premium Member
Premium Member
Berichten: 585
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 10 keer

Heb nu ook de facturen ontvangen, met daarin een ganse lijst aan telefoonnummers waarop gebeld/gesms's werd.
Nu heb ik er toch wel goede hoop op dat onze gerechtelijke diensten deze zaak zullen kunnen oplossen.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

De vraag blijft natuurlijk hoe een bewoner van een sociale blok in Hoboken aan een kopie van een identiteitskaart van iemand uit Ieper komt. Heb je je kaart ergens in het Antwerpse als waarborg gebruikt of laten kopiëren voor het één of het ander? Anders zal de politie of de gerechtelijke diensten hier hopelijk wel achter komen. Ik mag hopen dat ze identiteitsfraude (ongeacht het bedrag) als voldoende ernstig beschouwen om de daders (die nu wellicht gekend zijn) te arresteren en een onderzoek en vervolging in te stellen.
ldw
Plus Member
Plus Member
Berichten: 220
Lid geworden op: 11 okt 2010, 09:47
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 25 keer

nickz schreef:De vraag blijft natuurlijk hoe een bewoner van een sociale blok in Hoboken aan een kopie van een identiteitskaart van iemand uit Ieper komt. Heb je je kaart ergens in het Antwerpse als waarborg gebruikt of laten kopiëren voor het één of het ander?
Iedereen heeft dat al wel is laten kopiëren voor het één of ander...
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Uiteraard, maar dat is de vraag niet. De vraag is waar het 'lek' zich bevond. Als je je identiteitskaart bijvoorbeeld laat kopiëren bij je bankkantoor, zou je ervan uit mogen gaan dat die kopie niet terechtkomt bij één of andere marginaal in Hoboken...
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Hoeft niet van een kopie te komen die je bewust hebt laten maken natuurlijk. Je bent eens gaan bowlen en hebt je pas als onderpand moeten geven bvb. Je verwacht niet dat ze er een kopie van maken, maar men kan het wel achter uw rug doen. Of er moet maar enen uit dienen blok aan een kameraad vragen voor een kopietje en die krijgt het doorgestuurd natuurlijk, of ze werken zelf in een plaats waar een pas als onderpand moet worden gegeven.
Toen ik in weekends nog als externe bij Mediamarkt werkte moest ik bij het binnenkomen mijn pas afgeven en alle serienummers van wat ik bij had laten noteren. Wat ze overdag met die zaken deden, who knows. Daar moet je het voordeel van de twijfel geven. (al vraag ik me eigenlijk af of ze wettelijk wel een pas als onderpand mogen vragen ergens).
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

MClaeys schreef: Toen ik in weekends nog als externe bij Mediamarkt werkte moest ik bij het binnenkomen mijn pas afgeven en alle serienummers van wat ik bij had laten noteren. Wat ze overdag met die zaken deden, who knows. Daar moet je het voordeel van de twijfel geven. (al vraag ik me eigenlijk af of ze wettelijk wel een pas als onderpand mogen vragen ergens).
Ik heb vandaag nog bij Media Markt aan de kassa uitgeroepen dat het kopieren van de ID een schending van de privacy is, en dat je slechts met het ID nummer contracten in iemand anders naam kan afsluiten. De kassierster die hierdoor wel erg stil werd, vertelde doodleuk dat dat met een credit kaart ook kon.

Dus Media Markt weet ervan, en overtreedt gewoon de wet:

https://www.privacycommission.be/de/node/4484
bij een bezoek aan een tentoonstelling moet je soms je identiteitskaart afgeven als waarborg voor de audiogids. Dit is onaanvaardbaar: niet alleen moet je je identiteitskaart op elk moment bij je hebben (ook tijdens je bezoek aan de tentoonstelling), maar je loopt ook nog eens het risico dat je elektronische handtekening en je pincode gestolen worden;
Dus Media Markt is nogmaals in gebreke.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

tomw schreef:Heb nu eindelijk de aankoopbevestiging gekregen van Orange. De abonnementen zijn online afgesloten. Op de aankoopbon staan drie verschillende namen, en twee verschillende adressen. Leveradres is een sociaal blok ergens in Hoboken, terwijl ik zelf in Ieper woon. Denk dat het voor Orange nu ook wel duidelijk is dat ik er niks mee te maken heb.. Onbegrijpelijk dat hun euro nog niet eerder gevallen is..
Goed nieuws, Orange brengt gelukkig zelf de bewijzen aan van hun nalatigheid... :banana:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

fvhbrugge schreef:
tomw schreef:Heb nu eindelijk de aankoopbevestiging gekregen van Orange. De abonnementen zijn online afgesloten. Op de aankoopbon staan drie verschillende namen, en twee verschillende adressen. Leveradres is een sociaal blok ergens in Hoboken, terwijl ik zelf in Ieper woon. Denk dat het voor Orange nu ook wel duidelijk is dat ik er niks mee te maken heb.. Onbegrijpelijk dat hun euro nog niet eerder gevallen is..
Goed nieuws, Orange brengt gelukkig zelf de bewijzen aan van hun nalatigheid... :banana:
Het zou veel beter zijn dat orange bij een online bestelling een bewijs van adres vraagt, bvb een electriciteits, internet of water factuur, teneinde het leveren op fake of addressen van oplichters te vermijden. Uiteraard moeten ze hier dan personeel op zetten, maar dit had heel deze topic overbodig kunnen maken.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

ub4b schreef:
bij een bezoek aan een tentoonstelling moet je soms je identiteitskaart afgeven als waarborg voor de audiogids. Dit is onaanvaardbaar: niet alleen moet je je identiteitskaart op elk moment bij je hebben (ook tijdens je bezoek aan de tentoonstelling), maar je loopt ook nog eens het risico dat je elektronische handtekening en je pincode gestolen worden;
Dus Media Markt is nogmaals in gebreke.
Wel, het eerste was niet echt van toepassing gezien ik niks kocht toen. Ze hebben (bij mijn weten) dus geen kopie van mijn E-ID. Ze bewaarden deze in ruil voor een "badge". Nuja, het is inmiddels al even geleden. Ik heb me dankzij dit topic alvast bekeerd naar het niet meer afgeven van men E-ID, eender waar. Ze moeten maar iets anders vragen (maarja, wat geef je dan. Ik geef liever niks af :p ).
Gebruikersavatar
tomw
Premium Member
Premium Member
Berichten: 585
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 10 keer

Aankoopbon en facturen zijn afgeleverd bij de politie.

Met de nummers op de facturen heb ik zelf wat onderzoek gedaan. Uiterst interessant allemaal, maar ik vraag mij af als ik geen privacy wetten overtreden heb.

Eén van de nummers werd vermeld op een zoekertje op een tweedehands site. Zoekertje is inmiddels verwijderd, kan niks meer zien, bv gebruiker.

Andere nummers ingeven op de Facebook search: resultaat is 4 personen.
De gemeenschappelijke vrienden tussen die personen opgezocht door middel van volgende url: https://www.facebook.com/friendship/<id1>/<id2>/
Deze 4 personen hebben één gemeenschappelijk profiel als vriend. Maarja, wat bewijs je daar eigenlijk mee, niet iedereen heeft facebook, en er kunnen natuurlijk nog meer gemeenschappelijke vrienden zijn.
Deze persoon is 'toevallig' lid van twee openbare groepen in verband met GSM kopen/verkoop/ruilden
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

tomw schreef:Heb nu ook de facturen ontvangen, met daarin een ganse lijst aan telefoonnummers waarop gebeld/gesms's werd.
Dat is toch een rare situatie.

- Ofwel bent u de klant van Orange (die zijn rekeningen niet betaald) en dan hebt u uiteraard recht op deze facturen en het aankoopbewijs. Orange handelt dan correct door u, als hun onwillige klant, deze gegevens te bezorgen. U hebt daar dan recht op.
- Ofwel bent u een derde partij (wiens naam toevallig onrechtmatig gebruikt) werd en heeft u geen recht op deze gegevens omdat dan de privacy van de persoon of personen die Orange opgelicht hebben, geschonden werd. Hoe zou u het vinden als een GSM-operator uw belgegevens aan een derde partij zou bezorgen. Tenzij natuurlijk, u om deze gegevens verzocht hebt, om hen te helpen met hun onderzoek en dan geven zij u deze informatie op hun eigen risico en verantwoordelijkheid (!).

Het is van 2 zaken een, maak zelf uw keuze. Maar zonder over meer feiten te beschikken lijkt het erop dat Orange u nog steeds als klant beschouwd.

Politie zal in het geval van een betwisting over een factuur tussen 2 partijen niet tussenkomen. Dit is geen strafrechtelijk zaak. Dat wordt het wel als het een geval van oplichting betreft, maar daar bent u bij niet betrokken - tenzij als getuige - omdat u niet de benadeelde partij bent.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

TanknaT schreef:[...]maar daar bent u bij niet betrokken - tenzij als getuige - omdat u niet de benadeelde partij bent.
Hé? Zijn naam en gegevens van zijn identiteitskaart worden toch gebruikt om een contract af te sluiten bij Mobistar? Zowel Mobistar als de TS zijn toch betrokken en benadeelde partij?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
tomw
Premium Member
Premium Member
Berichten: 585
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 10 keer

TanknaT schreef: .
Politie zal in het geval van een betwisting over een factuur tussen 2 partijen niet tussenkomen. Dit is geen strafrechtelijk zaak. Dat wordt het wel als het een geval van oplichting betreft, maar daar bent u bij niet betrokken - tenzij als getuige - omdat u niet de benadeelde partij bent.
Ik beschouw mijzelf weldegelijk als benadeelde partij, ook in het politiedossier ben ik geregistreerd als benadeelde partij. De schade zelf is vrij klein: nieuwe identiteitskaart, en wat tijd erin gestopt. Maar vooral het feit dat mijn identiteitskaart gebruikt wordt/werd baart mij zorgen. Ook heb ik natuurlijk nog steeds kleine 900€ schulden bij Orange..
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

selder schreef:
Hé? Zijn naam en gegevens van zijn identiteitskaart worden toch gebruikt om een contract af te sluiten bij Mobistar? Zowel Mobistar als de TS zijn toch betrokken en benadeelde partij?
"De schadelijder dient zijn schade te bewijzen". Lijkt mij in het geval van TS niet gemakkelijk. Het is niet zijn probleem, het is het probleem van Orange, en hij doet er volgens mij goed aan zich hieraan te houden.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Gebruikersavatar
tomw
Premium Member
Premium Member
Berichten: 585
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 10 keer

Ikzelf beschouw het eerder als twee zaken:
- Orange<>Fraudeur
- Mijzelf<>Fraudeur

Op identiteitsdiefstal staan overigens ook zware straffen: zie bv. http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... stal.dhtml
Zoals gezegd heb ik momenteel nog niet echt schade (behalve als ik aan Orange moet betalen), maar ik zou het toch graag gestraft zien.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

tomw schreef:Op identiteitsdiefstal staan overigens ook zware straffen: zie bv. http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... stal.dhtml.
Vraag is natuurlijk waarop de rechter een zware straf uitgesproken heeft?
  • - identiteitsfraude ?
    - zware oplichting (kopen op krediet, leningen aangaan) ?
    - beklaagde was recidiviste
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

De energie, tijd, gemoedsrust (morele schade) die TS verliest door deze fraude is óók schade. Dat realistisch en geloofwaardig begrootten is een ander paar mouwen, maar het is toch vrij evident dat TS een vorm van schade lijdt. Dat staat los van de vorderingen van Orange.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

ub4b schreef:
MClaeys schreef: Toen ik in weekends nog als externe bij Mediamarkt werkte moest ik bij het binnenkomen mijn pas afgeven en alle serienummers van wat ik bij had laten noteren. Wat ze overdag met die zaken deden, who knows. Daar moet je het voordeel van de twijfel geven. (al vraag ik me eigenlijk af of ze wettelijk wel een pas als onderpand mogen vragen ergens).
Ik heb vandaag nog bij Media Markt aan de kassa uitgeroepen dat het kopieren van de ID een schending van de privacy is, en dat je slechts met het ID nummer contracten in iemand anders naam kan afsluiten. De kassierster die hierdoor wel erg stil werd, vertelde doodleuk dat dat met een credit kaart ook kon.

Dus Media Markt weet ervan, en overtreedt gewoon de wet:

https://www.privacycommission.be/de/node/4484
bij een bezoek aan een tentoonstelling moet je soms je identiteitskaart afgeven als waarborg voor de audiogids. Dit is onaanvaardbaar: niet alleen moet je je identiteitskaart op elk moment bij je hebben (ook tijdens je bezoek aan de tentoonstelling), maar je loopt ook nog eens het risico dat je elektronische handtekening en je pincode gestolen worden;
Dus Media Markt is nogmaals in gebreke.
Ga maar eens langs bij Pizza Hut Lochristi dan ... identiek hetzelfde systeem!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

tomw schreef:Ikzelf beschouw het eerder als twee zaken:
- Mijzelf<>Fraudeur

Op identiteitsdiefstal staan overigens ook zware straffen. Zoals gezegd heb ik momenteel nog niet echt schade (behalve als ik aan Orange moet betalen), maar ik zou het toch graag gestraft zien.
Ik zou het ook niet echt plezant vinden als mijn naam in dergelijk dossier stond, maar uw eerste prioriteit zou moeten zijn (althans dat is mijn mening) dat Orange zijn juridische procedure niet doorzet tegen u.
Achteraf kunt u , indien u dat wenst, zich aansluiten bij de vordering van Orange tegen de oplichter(s)

Daartoe kunt u, bij de klacht die u kan indienen tegen onbekenden, behalve valsheid in geschrifte en gebruik van valse stukken, ook identiteitsfraude laten opnemen. Maar hoe u uw schade kunt bewijzen, is mij echt niet duidelijk.

Is er overigens niemand anders die vragen heeft dat Orange die bellijsten en factuurgegevens aan u bezorgd. Bij wijze van proef zou een van de forumleden kunnen proberen de factuurgegevens van iemand anders aan Orange te vragen. Ik kijk uit naar het resultaat
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Plaats reactie

Terug naar “Orange (Mobistar)”