mobistar begint met 4G+

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

Mobistar zou beginnen 4G+ uit te rollen.

Het staat in de tijd maar ik kan niet lezen, heb geen abonnement.
Enige dat ik zie is het volgende :

4G+ in een notendop

... tegen de snelheid van een breedbandverbinding bij u thuis. Mobistar is de eerste die 4G+ uitrolt in België, in een aantal nog ...

heeft er hier iemand een abonnement op de tijd die kan zien om welke steden het gaat.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Luc Watrin
Pro Member
Pro Member
Berichten: 285
Lid geworden op: 19 okt 2010, 17:10
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 124 keer

Met 4G kunnen we op onze smartphones en tablets supersnel surfen en zeer vlot video's en films bekijken. De drie grote telecomoperatoren van ons land bieden 4G aan, maar de snelheid verschilt, leert een onderzoek van Commsquare. Proximus (in download 24 megabit per seconde) heeft het snelste 4G-netwerk, gevolgd door Mobi- star (15 Mbps) en BASE (11 Mbps).

Mobistar claimt wel de beste dekking te hebben. 91 procent van de Belgische bevolking kan op het 4G-net van Mobistar surfen als men zich buiten bevindt. Proximus en BASE volgen met 86 en 83,5 procent. Alle mikken tegen eind dit jaar op een dekking van ongeveer 100 procent.

Om de achterstand in snelheid goed te maken, investeert Mobistar dit jaar nog eens 150 miljoen euro extra in zijn netwerk, evenveel als vorig jaar. De investeringen drijven niet enkel de snelheid op, het stoomt het netwerk ook klaar voor de forse gebruik van trafiek. Door het groeiende aantal smartphones ging het dataverbruik vorig jaar maal 2,5. Ook dit jaar verwacht Mobistar een meer dan verdubbeling.

Om tot hogere snelheden te komen combineert Mobistar de 800 en 1800 Mhz-frequenties. Vorig jaar liep er al een test op zo'n '4G+'-netwerk in Mechelen. De operator klokte toen af op een (weliswaar theoretische) downloadsnelheid van 200 megabit per seconde, tien keer de huidige snelheid van 4G. Zoals altijd is er een groot verschil tussen theorie en praktijk, maar we mogen van 4G+ of LTE-Advanced een verdubbeling van de snelheid verwachten. De versnelling zullen klanten volgens Mobistar vooral merken bij het downloaden van zware bestanden zoals films, minder bij het surfen en mailen.

Eind vorig jaar al lanceerde Proximus 4G+ in Gent, Antwerpen, Bredene en Leuven. Nu is het nog wachten op toestellen die compatibel zijn met 4G+ om mobiel nog sneller te surfen.

Bron: De tijd
Laatst gewijzigd door Luc Watrin 28 maa 2015, 16:07, in totaal 1 gewijzigd.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

en heb jij dat zelf getypt of ergens gekopiieerd van een website? Indien het laatste: graag bronvermelding...
Luc Watrin
Pro Member
Pro Member
Berichten: 285
Lid geworden op: 19 okt 2010, 17:10
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 124 keer

Het is alleen het artikel van je tijd dat Proximusboyke heeft gezien
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Proximus heeft zogezegd ook al 4G+ (~carrier aggregation over 800 en 1800MHz). Alleen heeft proximus in de steden die ze zogezegd dekken amper masten met 800MHz, dus zal hun 4G+ dekking slechts op enkele plekken in die steden bestaan.
Geen dekkingskaarten en nog geen speedtest/resultaten van iemand die meer haalt dan normaal op het proximus 4G netwerk.

Nu Mobistar hier aan begint zullen die veel minder moeite moeten doen, zij hebben immers al quasi overal 800MHz staan. Een Kaart van 4G+ dekking zou leuk zijn. :|
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 503
Lid geworden op: 22 maa 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 55 keer

De versnelling zullen klanten volgens Mobistar vooral merken bij het downloaden van zware bestanden zoals films, minder bij het surfen en mailen.
Dan hoop ik dat de limieten ook meegroeien, want je zal niet ver komen met een film momenteel :bang:

[Afbeelding Post made via mobile device ]
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Als het op testen aankomt, count me in. En ik vermoed ook dat er meer locaties zullen (kunnen) zijn, en dan niet plaatsen zoals Bredene. Op een kaart met onderscheid is het weliswaar inderdaad (nog) wachten (net als bij Proximus trouwens).

Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

mobistar zal 4G+ sneller gaan uitrollen.
Nog meer kosten voor telenet

http://www.zdnet.be/article/162281/mobi ... erder-uit/
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Luc Watrin
Pro Member
Pro Member
Berichten: 285
Lid geworden op: 19 okt 2010, 17:10
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 124 keer

Na Mechelen lanceert Mobistar op 15 mei 4G+ in Brussel en in Bergen;
◾Het 4G+ netwerk van Mobistar zal op dat moment ruim 85% van de Brusselse, 99% van de Mechelse en 91% van de Bergense bevolking dekken;
◾4G+ gebruikers kunnen tot 3 keer zo snel mobiel surfen;
◾Ook de andere 4G-gebruikers zien de prestaties er sterk op vooruitgaan;
◾Mobistar is van plan om zijn 4G+ dekking vanaf 2015 geleidelijk aan uit te breiden naar de grootste steden van het land.

Het 4G-netwerk van Mobistar is vandaag het meest uitgebreide netwerk van het land en dekt 92 % van de Belgische bevolking. In Brussel loopt de dekking zelfs op tot 99 %.

Nadat 4G+ in april 2014 in Mechelen werd getest, zal Mobistar deze technologie (ook wel LTE Advanced genoemd) nu geleidelijk toegankelijk maken voor alle klanten. Vanaf 15 mei zal 4G+ beschikbaar zijn in Brussel (85 % dekking), in Bergen (91 % dekking) en Mechelen (99 % dekking) voor een commerciële test op ware grootte. In de komende maanden wordt het netwerk verder uitgebreid naar andere steden.

Verdrievoudiging van de surfsnelheid voor 4G+ gebruikers en verbeterde prestaties voor alle 4G-klanten

4G+ is een nieuwe technologie die gebruikers met een compatibel toestel tot 3 keer zo snel laat surfen als met 4G. Andere gevolgen zijn een verbeterde dekking en hogere snelheden in gebouwen. Voor 4G+ combineert Mobistar zijn 4G-frequenties 800 MHz en 1800 MHz, waardoor hogere snelheden en een beter bereik mogelijk worden. Er worden snelheden tot 213 Mbps download en 43 Mbps upload gehaald. Met 4G+ evenaart het mobiel internet de snelheid van het vaste internet van de grootste aanbieders van vast internet in België en is het soms zelfs sneller.

De lancering van de 4G+ technologie zorgt ook voor een opwaardering van de prestaties van het ‘klassieke’ 4G van Mobistar. De combinatie van de twee frequentiebanden (800 en 1800 MHz) heeft immers een gunstige invloed voor alle 4G-gebruikers, omdat de bandbreedte zo hoger komt te liggen. Daardoor kunnen snelheden worden gehaald die tot 2 keer zo hoog liggen.

Deze spectaculaire verbeteringen zullen dus voelbaar zijn in Bergen, Mechelen en Brussel.

Mobistar blijft enorm in zijn netwerk investeren om zijn klanten de beste surfervaring te bieden. Naast de implementatie van zijn 4G+ netwerk zal Mobistar ook verder blijven investeren in de ontwikkeling van zijn 4G-netwerk.

Bron: Persbericht Mobistar
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 46 keer

Wat is de impact voor toestellen zonder de 800 band zoals de 1+1?
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Niks. Buiten dat Mobistar op bepaalde 800MHz masten waarschijnlijk nog 1800MHz zal bijplaatsen om 4G+ te hebben. Daar ga je dan met een oneplus ook op kunnen zitten ipv 3G of 2G daarvoor.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Naar verluidt zou er dan ook meer capaciteit vrijkomen op LTE1800 only, maar da's vermoedelijk wel los van het stijgend datagebruik.

Toch wel jammer dat de OnePlus One geen 800MHz LTE ondersteuning heeft.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Die meer capaciteit op LTE1800 gaat niet echt merkbaar zijn. Het aantal gsms's dat nu met 4G+ in LTE1800 dekking zowel LTE1800 als LTE800 gaat gebruiken voor snelheid, is niet bepaald veel.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Jammer genoeg nog niet, maar op middellange termijn gesproken zal het wel voor een betere capaciteitsverdeling zorgen aangezien er meer en meer toestellen op de markt en in gebruik zullen zijn die dit wel kunnen. Al is de OnePlus One tegen dan misschien al vervangen? :wink:
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Voor elk 4G+ (cat6) device dat er bijkomt is het dataverbruik of aantal klanten waarschijnlijk al evenredig meegestegen. Belgie is nu niet bekend om de vele high-end telefoons, daar het bij ons niet gebruikelijk is om een telefoon bij een abonnement te nemen, maar er veel meer prepaid en de bijbehorende goedkoper (sub 300 euro) gsm's. En heel de sloot oudere iPhones die ook nog wel gebruikt worden (5,4s,4)
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Dat denk ik ook, maar zonder die evolutie naar CA zou door het stijgend dataverbruik de capaciteitsverdeling wel minder zijn. maar in de praktijk is dat inderdaad niet echt merkbaar.
En effectief, de penetratiegraad van nieuwere generatie smartphones is in België (veel) lager dan het gemiddelde.

Een paar dagen geleden was ik in Lille en zag ik nogal veel reclamepanelen van Free voor de Galaxy S6: 15.99 EUR voor uw abonnement (onbeperkt bellen/sms/mms, 3GB 3G en 20GB 4G en ook internationale oproepen) en 16 EUR/maand voor uw toestel (met voorschot van 69 EUR). Los van netwerkkwaliteit en de al absurd veel lagere prijzen (niet enkel bij Free maar bij alle providers in verhouding tot de Belgische opties) is 16 EUR/maand nogaltijd geen geld voor zo'n nieuwe smartphone: 16x24=384, 384+69=453 dus kostprijs 453 EUR in plaats van de nieuwprijs van 699.99 EUR, zo maar even 246.99 EUR goedkoper dan het toestel los te kopen en bijkomend is het bedrag niet in één keer uitgegeven en is de impact op je portefeuille dus ook minder.
OK, je moet er wel een abonnement bijnemen, maar je moet sowieso nog betalen voor je mobiel verbruik en veel minder dan 16 EUR zal het niet worden. Kortom, in Frankrijk bijvoorbeeld kan een gsm met abonnement kopen letterlijk goedkoper zijn dan het toestel en abonnement los te betalen. Het Belgische verhaal kennen we, geen wonder dus dat het hier (nog) niet gebruikelijk is (geworden).


Ik heb wel (nu pas) gemerkt dat ook de Nexus 6 LTE Cat. 6 heeft, als het er eens van komt moet ik dus eens m'n simkaart switchen en in Brussel, Mechelen of Bergen wat tests doen op zoek naar nog betere resultaten.
Laatst gewijzigd door iRockabizzydilly 10 mei 2015, 12:23, in totaal 2 gewijzigd.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Of er nu CA is of niet zal denk ik niet zo heel veel doen aan de gevoelsmatige drukt op LTE1800 of LTE800. Het enige dat ik kan bedenken is dat er in minder drukke gebieden, waar LTE1800 lang niet alles dekt, LTE800 'last' krijgt van alle cat6 devices die beide banden gebruiken. Als je dan aan de cell edge zit, waar enkel LTE800 is zullen je datasnelheden ongetwijfeld lager zijn dan als datzelfde cat6 device enkel op LTE1800 zat.


Eigenlijk jammer dat er zo weinig gsm's zijn met een open gestelde field test/service mode, waar er zo veel interessante info is op vlak van modem. Bij van die samsungs kon je niet alleen de frequentie zien waar je op zat, maar ook de 3G power state (Cell DCH, PCH, IDLE,...)
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Ik neem aan dat dat wel dusdanig zal worden afgesteld dat wanneer een van beide frequenties te weinig stabiel is, er geen CA is en dus enkel de beter dekkende frequentie verbonden is? In uw voorbeeld dus enkel LTE800 connectie? Anderzijds, of ze nu 'deels' op LTE800 zitten door CA of volledig op LTE800 door niet voldoende LTE1800 dekking, in de eerste instantie lijkt mij de kans op 'last' nog het kleinst aangezien het dataverkeer nog enigszins gespreid zou worden over beide frequenties?

Trouwens, uiteraard zal een Cat. 6 toestel tragere snelheden krijgen over LTE800 dan over LTE1800, da's nu al zo goed als altijd zo voor Cat. 3 en Cat. 4. ;-)
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

lumia zal nog geen cat6 toestellen hebben :-D
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Het gaat er vooral over dat iemand die enkel LTE800 ontvangt van een mast, waarschijnlijk tragere snelheden kan hebben omdat er iemand die dicht tegen de mast zit, zowel LTE800 als LTE1800 tegelijk gebruikt (cat6) terwijl dat niet het geval was als die ene persoon enkel op LTE1800 zat (cat4). Zonder cat6/4G+ is de LTE800 band volledig vrij voor mensen ver van de mast (in afstand of door muren) terwijl met 4G+ dat spectrum ook deels gebruikt wordt door cat6.
Dus:

Mast ----- cat6 user (800+1800) ----------------------------------------------------------------- user die enkel LTE800 nog ontvangt.
Kan alleen maar trager uitdraaien voor de user op LTE800 dan:
Mast ----- cat4 user (1800) ----------------------------------------------------------------------- user die enkel LTE800 nog ontvangt.

Dat LTE800 spectrum moet in het eerste geval gedeeld worden voor beiden.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Ah ok nu begrijp ik volledig waar je op doelde. Goed uitgelegd trouwens. Meer capaciteit zetten op LTE800 zou een oplossing kunnen zijn? 15MHz of zelfs 20MHz in plaats van de huidige 10MHz? Maar da's waarschijnlijk makkelijker gezegd dan gedaan (In Oostenrijk doet A1 dat, in Denemarken Telia en Telenor bijvoorbeeld).
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Meer capaciteit op LTE800 is vrij onmogelijk daar elk van de drie providers slechts 10MHz heeft (10MHz voor de DL en 10 voor de UL). Het enige wat providers kunnen doen is meer masten neerzetten, maar dat is niet zo simpel voor LTE800, dus kunnen ze masten bijplaatsen met enkel LTE1800/LTE2600 en LTE800 als 'basis' netwerk behouden. Dan kan je CA/cat6 LTE aanbieden over 1800/2600 wat voor enorme snelheden kan leveren, veel capaciteit (door zowel veel spectrum, 45-50MHz tov 10MHz voor 800 en doordat je meerdere kleinere cellen kan hebben tov 1 grote LTE800 cell).

Wat ik zou doen als providers is:
1) basisdekking verzorgen met LTE800, zo heb je overal wel dekking, ook diep in gebouwen.
2) LTE1800 toevoegen (of ineens installeren samen met LTE800 zoals mobistar deed)
3) Meer kleinere cellen zetten die enkel LTE1800 en LTE2600 gebruiken, hier haal je serieuze capaciteit mee.

Dus om ervoor te zorgen dat je op LTE800 deftige snelheden blijft behouden zou je denk ik best CA/cat6 LTE aanbieden over 1800+2600. Echter is die dekking niet echt groot en kan de provider wel adverteren met 300Mbps, maar blijft de dekking behouden tot de echt drukke plekken.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

In de praktijk is het inderdaad niet zo simpel gezien de licenties etc., maar in theorie zou het toch kunnen helpen?

Qua LTE2600 en capaciteit/snelheid heb je overschot van gelijk uiteraard. Het is opvallend dat er echter maar 'weinig' antennes te vinden zijn op die frequentie. En opnieuw in Frankrijk moet je zelfs niet zoeken in de steden. Enkele maanden geleden vooral SFR die een opvallende aanwezigheid had van LTE2600, enkele dagen geleden vond ik ook veel LTE2600 bij Orange. In België lijkt er dan ook maar 1 provider echt een logische LTE uitrol te maken, en het is duidelijk welke dat is.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

In FR heeft ook niet iedereen een 800/1800/2600 licentie. Daar Free enkel 2600 gebruikt en SFR denk ik ook enkel 800/2600. (anderen ook)

In theorie is het goed mogelijk, maar om extra capaciteit te creëren zijn er uiteindelijk toch meer cellen (met elk een kleiner oppervlak) nodig. En die lenen zich beter voor de hogere frequenties, die zwakken sneller af, wat hier een voordeel is. Je zou gewoon minder hard op 800MHz kunnen stralen, maar dan moet dat serieus lager zijn als 1800MHz of 2600MHz, waardoor je SNR nog steeds vrij laag is en snelheden helemaal inzakken.

En wat de uitrol van LTE in eigen land betreft, die zal grotendeels bepaald worden door budget en mogelijkheden van aanbieders van apparatuur, daar de logische uitrol er onder lijden.

Ik zit hier met een oneplus die geen LTE800 doet, en hoewel het gemis van LTE800 wel pijnlijk is soms, weegt het toch niet op tegen de betere gsm (batterij/scherm/camera) tegenover gelijk geprijsde tegenhangers.

Als ik op dit moment een provider zou beginnen zou ik kijken naar:
1) 10MHz in de 800MHz of 900MHz band om LTE aan te bieden. 5MHz zou eventueel ook nog lukken.
2) Indien het 5MHz in de bovenstaande band wordt zou ik gaan voor 20MHz LTE1800, indien 10MHz LTE800/900 dan zou ik voor 20MHz LTE2100/LTE2600 gaan.

Met die combo kan je veel gedaan krijgen.
bjornvw
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 okt 2013, 11:33
Bedankt: 1 keer

Net even een speedtest gedaan met 4G+ met Samsung Galaxy S6 in het grensgebied Mechelen/Sint-Katelijne-Waver/Bonheiden 97,60Mbps down - 33,50 up (buitenshuis met een ontvangst van 3/4). Binnenshuis was de ontvangst 2/4 en het resultaat met 4G+ was 45,40 down en 11,14 up.

Op dezelfde plek deed ik eveneens een test met Base 4G (4/4 buitenshuis): 88,30 down, 31 up. In huis (3/4) 67 down, 30 up

Ik zie momenteel geen meerwaarde van 4G+.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 46 keer

Is het al actief in Brussel. Kan ik mijn Huawei E5786 gaan testen ;-)
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

bjornvw schreef:Net even een speedtest gedaan met 4G+ met Samsung Galaxy S6 in het grensgebied Mechelen/Sint-Katelijne-Waver/Bonheiden 97,60Mbps down - 33,50 up (buitenshuis met een ontvangst van 3/4). Binnenshuis was de ontvangst 2/4 en het resultaat met 4G+ was 45,40 down en 11,14 up.

Op dezelfde plek deed ik eveneens een test met Base 4G (4/4 buitenshuis): 88,30 down, 31 up. In huis (3/4) 67 down, 30 up

Ik zie momenteel geen meerwaarde van 4G+.
Dat zal waarschijnlijk zelfs geen 4G+/cat6 LTE geweest zijn. Wel mooie resultaten.
mgo72 schreef:Is het al actief in Brussel. Kan ik mijn Huawei E5786 gaan testen ;-)
Ik denk dat je een van de eerste zal zijn om te testen :wink:
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

bjornvw schreef:Net even een speedtest gedaan met 4G+ met Samsung Galaxy S6 in het grensgebied Mechelen/Sint-Katelijne-Waver/Bonheiden 97,60Mbps down - 33,50 up (buitenshuis met een ontvangst van 3/4). Binnenshuis was de ontvangst 2/4 en het resultaat met 4G+ was 45,40 down en 11,14 up.

Op dezelfde plek deed ik eveneens een test met Base 4G (4/4 buitenshuis): 88,30 down, 31 up. In huis (3/4) 67 down, 30 up

Ik zie momenteel geen meerwaarde van 4G+.
Bedoel je dan dat uw toestel aangaf dat je op 4G+ zat? Want inderdaad het lijkt eerder geen 4G+ resultaat te zijn, al zijn het wel zeer goede resultaten voor 4G. Indien het toestel dus echt 4G+ aangaf vraag ik me af wat de snelheden daar zouden geweest zijn over 'standaard' 4G. Lager waarschijnlijk.

Hoe dan ook zijn het geen resultaten die te beklagen vallen, verre van. :-)
bjornvw
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 okt 2013, 11:33
Bedankt: 1 keer

Bedoel je dan dat uw toestel aangaf dat je op 4G+ zat? Want inderdaad het lijkt eerder geen 4G+ resultaat te zijn, al zijn het wel zeer goede resultaten voor 4G. Indien het toestel dus echt 4G+ aangaf vraag ik me af wat de snelheden daar zouden geweest zijn over 'standaard' 4G. Lager waarschijnlijk.

Hoe dan ook zijn het geen resultaten die te beklagen vallen, verre van. :-)
Er staat inderdaad 4G+ op het scherm. Woensdag doe ik enkele tests in het centrum van Mechelen, in de omgeving van een Mobistar antenne.
Bijlagen
schermafbeelding.jpg
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Ik kijk uit naar die resultaten! Hoe dan ook blijven de reeds behaalde snelheden uitstekend.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 46 keer

Moet ik hiervoor een andere sim gaan halen? Dacht dit ergens gelezen te hebben.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Het hangt er vanaf hoe oud u simkaart is? In meeste gevallen niet dacht ik. Al kan het nooit kwaad.
bjornvw
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 okt 2013, 11:33
Bedankt: 1 keer

Ik kijk uit naar die resultaten! Hoe dan ook blijven de reeds behaalde snelheden uitstekend.
Dit is een resultaat van een test vlak tegen een Mobistar antenne aan het Douaneplein in Mechelen.

4G+ is op zeer weinig plaatsen beschikbaar en al zeker niet wanneer je aan het rijden bent. Er lijkt mij nog veel werk aan de winkel.
Bijlagen
Screenshot_2015-05-15-01-00-37.jpg
koach
Pro Member
Pro Member
Berichten: 307
Lid geworden op: 13 aug 2011, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 10 keer

Komaan dat is al super snel !
bjornvw
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 okt 2013, 11:33
Bedankt: 1 keer

Komaan dat is al super snel !
Uiteraard is dit supersnel, maar het is 'maar' 10Mbps sneller dan de 4G van bijvoorbeeld Base. Mobistar maakt reclame met 99% 4G+ dekking en dat verhaal klopt niet en dat was de essentie van de boodschap.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

waar heb jij dat gezien dat ze zeggen 99% 4G+ dekking, ze zijn maar net begonnen.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

http://www.zdnet.be/nieuws/162281/mobis ... erder-uit/
Ze claimen dat ze hun experimenten verder zetten en begonnen met een uitrol van 4G+ in Brussel en Bergen, nadat in april ze begonnen zijn met uitrol in Mechelen. Letterlijke quote: "Eerste introductie". Wat ze op Twitter inderdaad wel aangeven is dat Mechelen 99% dekking zou hebben. Zo te zien heb je dat dus niet overal zoals je aangeeft, maar theorie en praktijk zijn voor alle providers uiteenlopende zaken.

En ze geven aan, logisch, dat snelheden gaan tot 213Mbit. Sleutelwoord: tot.
up to 213 Mbps download everywhere!
Afhankelijk van de locatie zal je wel ergens die hoge snelheden halen in de praktijk. Maar we zitten dan ook nog maar in launchfase, en verbetering zal je op termijn zeker zien (geef het 3 tot max. 6 maanden).

Afbeelding
Deze bijvoorbeeld is in centrum Gent afgenomen, maar op 'standaard' 4G, met 20MHz op LTE1800 en dat was in experimentele fase. Onnodig te zeggen dat dit een uitstekend resultaat is, onafgezien met welke technologie het is behaald. Met 15MHz op LTE1800 haalden ze al van dicht bij launch serieuze snelheden (zie https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=79&t=39615).

Ook uw resultaten zijn op zich uitstekend, al heb je gelijk dat voor 4G+ je (nog) meer zou mogen verwachten. Maar dat komt, ongetwijfeld.
Laatst gewijzigd door iRockabizzydilly 16 mei 2015, 15:28, in totaal 2 gewijzigd.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Met nog een sidenote:

4G+ maakt gebruik van 800MHz en 1800MHz. Zolang jij in goede dekking van 1800MHz bevindt (en dus logischerwijs ook goede dekking van 800MHz) dan kan je de hogere snelheden halen die 4G+ over 4G biedt.
Vanaf je verder van de mast zit en 1800MHz signaalsterkte zwakker wordt, zal je over die band minder snelheid halen en is 4G+ nog maar een beetje sneller dan 4G (1800MHz kan maar beperkt gebruikt worden door het mindere signaal). Zit je tegen of over de rand waar 1800MHz reikt, dan is de snelheid van 4G+ gelijk aan die van 4G, daar ze allebei slechts de 800MHz band gebruiken, met de bijbehorende snelheden.

99% 4G+ coverage bieden in Mechelen is misschien technisch gezien correct, maar in de praktijk haal je buiten de 1800MHz dekking slechts 4G snelheden. En de kans daarop is nog wel vrij groot als je wat dieper in bebouwing gaat en/of verder van de mast zit.

(iets in mij denkt dat ze de LTE800 dekking van alle masten waarop 4G+ geactiveerd is nemen als 4G+ dekking, terwijl je niet in heel dat gebied voordeel zult halen aan 4G+)

90 a 100Mbps is nog steeds een goed resultaat. Alleen zou je op dezelfde plek op rond dezelfde tijd eens met een niet 4G+ device moeten testen.

Eigenlijk zou er eens iemand moeten mailen naar Mobistar om een testsim te vragen voor een artikel over 4G+ op de technologiesite Userbase.be
Laatst gewijzigd door AndRo555 16 mei 2015, 15:10, in totaal 1 gewijzigd.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Yep, en mogelijks is de dekkingsindicatie van 4G+ dan gebaseerd op de best dekkende frequentie (LTE800 dus in de meeste gevallen) maar misschien geen indicatie over hoe goed de dekking is op LTE1800 en dus geen indicatie van al dan niet potentieel hogere snelheden. Mogelijks is de interpretatie van signaalsterkte op 4G+ zelfs toestel/fabrikant afhankelijk.

Hoe dan ook is het los van snelheid ook een kwestie van capaciteitsverdeling. Het mag dan maar iets sneller zijn dan gewone 4G, de belasting van het netwerk is wel meer verdeeld. En het blijft heel snel, ook nog voor alle hedendaagse zwaardere toepassingen.
bjornvw
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 okt 2013, 11:33
Bedankt: 1 keer

4G+ duikt ook op in Antwerpen. Vanavond voor het eerst opgemerkt op de ring rond Antwerpen vlak voor de Craeyebeeckxtunnel.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Plaats reactie

Terug naar “Orange (Mobistar)”