slachtoffer betalende sms diensten

mikeyd
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 Jan 2011
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

slachtoffer betalende sms diensten

Berichtdoor mikeyd » 01 Feb 2018, 21:37

hallo

onlangs slachtoffer geworden van betalende sms diensten (telefuture en Ikangoo)
zonder iets te doen of een sms vooraf te onvangen hebben ter verificatie
als je zoekt op internet zie je dat dit geen alleenstaand geval is en meer mensen enorme facturen krijgen.


ik kreeg al een eerste sms van 8euro en een ander van 3 euro in de week.

nu heb direct stop gestuurd maar had al een factuur van 11 euro te betalen
proxi wil en zal dit niet compenseren zoals gevraagd voor trouwe klanten.

ze hebben deze sms diensten geblokkeerd......alleen vraag ik mij af of dit dan zo wel is
1) want de nummers zijn gestuurd beginnend met 8xxx en die zijn gratis dacht ik (dus waarom een factuur sturen)
2) op de site van proxi staat dat de de blokkeringen behalve 8xxx nummers kunnen toegepast worden
(https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... keren.html)

iemand ervaring?
dit is de kanker van de sms fraude in de toekomst be aware!!!!!

Gebruikersavatar
krisken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 17596
Lid geworden op: 07 Nov 2006
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Bedankt: 838 keer
Recent bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1683 keer
Contact:

Re: slachtoffer betalende sms diensten

Berichtdoor krisken » 01 Feb 2018, 21:39

Jammer dat ze standaard meteen alles blocken. Dat wilt ook zeggen dat bvb De Lijn niet langer werkt.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië + Billi (2x 100/30Mbps profiel)
Telefonie = WeePee + Speakup + Billi + OVH
GSM = Orange Koala Smartphone + Scarlet Red
TV = Bhaalu + Netflix + Orange
Netwerk = Mikrotik & UBNT powered

mikeyd
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 Jan 2011
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Re: slachtoffer betalende sms diensten

Berichtdoor mikeyd » 01 Feb 2018, 21:46

dit kan mij eigenlijk niks schelen dat ze alles blokkeren

maar ze geven zelf aan op hun site dat ze de nummers met 8XXX niet blokkeren omdat dit volgens mij de gratis sms diensten hieronder zittenµ

"ms diensten

- 2xxx (andere)

- 3xxx (andere)

- 4xxx (publieke en commerciële diensten)

- 5xxx (beltonen, logo’s en spelletjes)

- 6xxx (beltonen, logo’s en spelletjes)

- 61xx (tv-spellen)

- 7xxx (inhoud voor volwassenen)

- 8xxx (gratis diensten)

- 9xxx (abonnementsdiensten)
"
en de 2 sms'en die deze weekelikse abonnementen factureren kwamen van nummers beginnend met 8


ps ik zie bij Orange op hun site ook dat ze deze content blokkeren met uitzondering van nommers beginnen met 8

(https://www.orange.be/nl/hulp/facturen- ... -blokkeren)

M_016
Plus Member
Plus Member
Berichten: 121
Lid geworden op: 23 Aug 2017
Bedankt: 9 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Re: slachtoffer betalende sms diensten

Berichtdoor M_016 » 01 Feb 2018, 21:56

8xxx is inderdaad gratis (en wordt dus niet geblokkeerd)
Ik vrees dat de afzender zich als 8xxx identificeert en u een al dan niet gevraagde dienst factureert
Het is aan de afzender om te bewijzen dat u deze dienst gevraagd/onderschreven hebt en indien hij dit niet kan, moet hij u terugbetalen
Desgevallend klacht neerleggen bij ombudsdienst telecommunicatie (van Px valt spijtig genoeg op basis van diverse meldingen op de fora nog altijd weinig medewerking of initiatief te verwachten)
https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... =mcommerce
http://www.ombudsmantelecom.be/nl/hoe-k ... tml?IDC=41

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 13569
Lid geworden op: 28 Apr 2008
Locatie: Waregem
Bedankt: 2174 keer
Recent bedankt: 26 keer
Uitgedeelde bedankjes: 603 keer
Contact:

Re: slachtoffer betalende sms diensten

Berichtdoor philippe_d » 02 Feb 2018, 18:04

mikeyd schreef:ik kreeg al een eerste sms van 8euro en een ander van 3 euro in de week.
nu heb direct stop gestuurd maar had al een factuur van 11 euro te betalen

Welk soort abonnement heb je?
Hoe ben je te weten gekomen dat er 11 euro moet betaald worden? factuur ontvangen? afgegaan van belkrediet?

Je moet een onderscheid maken tussen het ontvangen van betalende sms'en, en het inschrijven bij een dienstaanbieder, die deze diensten factureert via het M-PAY systeem.
Zulke diensten kunnen een "gratis" sms zijn (komende van een 8xxx) nummer, maar de dienst zelf kan gefactureerd worden via het M-PAY systeem.

mikeyd schreef:onlangs slachtoffer geworden van betalende sms diensten (telefuture en Ikangoo)
zonder iets te doen of een sms vooraf te onvangen hebben ter verificatie

Inschrijven bij zo'n aanbieders kan ook door bepaalde websites te bezoeken via je GSM. Je klikt ergens op OK of VOLGENDE (uit nieuwsgierigheid), en voor je het weet ben je ingeschreven in die dienst ...
Het blokkeren van SMS naar verkorte nummers, of een STOP bericht zal dus niet helpen in dit geval, want de inschrijving gebeurde via een website.

Het louche van deze hele zwendel is dat Proximus met die gangsters samenwerkt, en jouw GSM nummer automatisch meestuurt met de https header. Ik vind dit trouwens een grove schending van de privacy, want dat wil zeggen dat je dus niet anoniem kan surfen met je GSM :-( .

M_016 schreef:van Px valt spijtig genoeg op basis van diverse meldingen op de fora nog altijd weinig medewerking of initiatief te verwachten

Op de Proximus website (zie link in vorige berichten) staat duidelijk dat je de Helpdsek mag bellen om deze diensten te stoppen, indien je nà het "STOP" bericht, of contact met de diensten leverancier, toch nog betalende sms'en blijft ontvangen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7490 int, FW 113.06.80 , VDSL2 Annex A, sync 100/20 (vectoring), native IPv6 (Proximus).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.


Terug naar “Proximus (Belgacom)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast