EOL Proximus telegraafdienst

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Heads up dat de telegraafdienst EOL wordt op 30 december.

Tot 29 december 20u kan je nog telegrammen verzenden volgens de modaliteiten vermeldt op de Proximus website (=> Handige diensten => Telegram).
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Dat is ook maar normaal, deze communicatievorm is al jaren zoniet tientallen jaren achterhaald, tegenwoordig heeft men daarvoor modernere communicatievormen zoals bvb e-mail.
Nele
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 dec 2017, 20:35

Telegram is thans een zeer probaar middel om wanbetalers u te laten contacteren
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Wie gebruikt dat zelfs nog? Je betaalt veel geld om 20 woorden over te brengen (afhankelijk van de formule € 16,25 à € 23,75 + € 0,90 / km bij een spoedtelegram) en nog eens € 8,75 per 20 extra woorden, terwijl ik er quasi zeker van ben dat dat bericht niet meer via een telegraaf wordt doorgestuurd, maar gewoon via een internetverbinding.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

WAT? Die prijszetting is *totaal* absurd.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

Enkel ter info:
Telegrafie is de voorloper van alle moderne netwerken, vroeger had de R.T.T. nog Telegrambestellers ==> afgeschaft in 1985, de post stond dan in voor het verdelen van telegrammen en ook de Expresbrieven wat ook door de R.T.T. werd gedaan voorheen.
PS: feitelijk is het eerste netwerk dat van de Fransman Chappe om juist te zijn en dan spreken we van 1803 in ons land !
nickz schreef: ............ terwijl ik er quasi zeker van ben dat dat bericht niet meer via een telegraaf wordt doorgestuurd, maar gewoon via een internetverbinding.
Op het laatste had je geen Telexlijn meer nodig maar had je contact via je PC met Telex-software en de PSTN-modem maakte verbinding met het Telexnetwerk, en niet verschieten in de wereld zijn er nog altijd telexlijnen in dienst, het is zeer betrouwbaar (veiligheid).

Het is de Fax die feitelijk de doodsteek gaf aan de Telex, en dat is al een tijdje geleden.

PS: dit jaar is trouwens het "DCS netwerk" van de R.T.T. uitgeschakeld, dit was ooit "het van het".
Telegram (49)  luxe Telegram.jpg
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Vandaag de laatste dag om nog een telegrammeke te versturen.
Misschien wordt dit ooit een collectors item: het laatste telegram van België :-D
ITnetadmin schreef:WAT? Die prijszetting is *totaal* absurd.
Tja, er waren er nog 8000 dit jaar, dat is 30 per dag. Voor sommigen was de prijs geen bezwaar :-) .
Eens moet je er de stekker uittrekken ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Deze avond heeft Alexander Decroo een allerlaatste telegram verstuurd daarmee behoort de telegrafie in België definitief tot het verleden.
Proximus mag zijn telegraafmachine schenken aan een museum.
Ik vraag me af welke landen nog hun telegrafie hebben afgeschaft of dat in de nabije toekomst van plan zijn.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

0.90 euro per kilometer?
Djeezes, betalen we voor het stroomverlies in de leidingen? (sorry, internet pipes tegenwoordig ;-) )

Er is wss ook allang geen telegraaf meer; gewoon wat software en een printer (gewone mailsoftware zou al genoeg zijn ;-) ).

Ik vermoed, aan het gebruik te zien (deurwaarders and such) dat een telegram nog een juridische functie had, een bewijs van aflevering ofzo dat door andere diensten niet op dezelfde juridische manier ingevuld wordt.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

ITnetadmin schreef:Ik vermoed, aan het gebruik te zien (deurwaarders and such) dat een telegram nog een juridische functie had, een bewijs van aflevering ofzo dat door andere diensten niet op dezelfde juridische manier ingevuld wordt.
Inderdaad, een telegram heeft altijd een juridische draagvlak gehad, de Fax of E-mail had dat in de beginjaren niet, reden: je kan ermee prutsen.
Met een Telexlijn kan je niet prutsen, of je laten doorgaan voor een andere telex, daarom dat ik schreef veiligheid.

Nog even wat geschiedenis: je kon vijf soorten telegrammen versturen:
1 - de gewone telegram ==> werd afgeleverd of bij afwezigheid in de brievenbus (datum en tijd werden genoteerd).
2 - dringende telegram ==> had voorrang op alle andere telegrammen (was met meerprijs).
3 - aangetekende telegram ==> kreeg de verstuurder een bewijs dat er voor werd afgetekend door de persoon in kwestie.
4 - staats-telegram of dienst-telegram ==> vb: onwettig afwezig, terug naar de dienst komen, bevordering, zich ergens gaan aanmelden, enz.
Daar had je soms eens het "ter hand afleveren", was dan ook aangetekend.
5 - Luxe telegram ==> trouwfeesten, verjaardagen, overlijden, enz.
7 dagen op 7, 24 uur op 24 waren toen de grote telexcentra open als ook het instaan voor het afleveren.

Een telegram werd opgevolgd van A tot B, bij problemen waren er inspecteurs die het dan uitzochten !
Je mag ook niet vergeten dat er bij de staatsdiensten er beëdigde personen rondlopen ==> met de graad/functie van een politiebeambte.
Elke dag kreeg elke telegram of elke expres een specifiek nummer + tijdstip ==> voor opvolging.

PS: er waren nog anderen soorten telegrammen.
PS: er waren ook telex providers uit andere landen met hun telex-bureel in België.
PS: de telegram is afgeschaft .... de Telexlijnen (nog) niet, en in sommige landen zal dat nog een tijd duren.
PS: technische info: de spanning op een, 2 draads, Telexlijn is 110V-gelijkspanning eindigend op een Octopolaire prise (8 polig).
PS: ik dacht ook naar mij een telegram te sturen .... met de prijzen te lezen moest ik even slikken, het zal voor een andere keer zijn 8)
Telegram (38)  dienst Telegram.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”