(incorrecte?) meting datavolume

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
matthiasdb
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 18 aug 2016, 14:23
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 4 keer

Situatie:

Mijn vriendin (al meer dan 1 jaar abonnee) heeft Mobilus S met 2 GB data.
Ze kwam elke maand zonder problemen toe met deze 2 GB tot deze week...

Maandag om 10.00h een SMS dat ze op zondag 23/07/2017 om 17.18h over haar limiet is gegaan...
Ik kijk dit na op myproximus en zie dat we 4 euro extra moeten betalen

actie reactie > ze schakelt haar mobiele data op haar iphone volledig uit (lees iets na 10.00h).

Vandaag een melding dat ze op maandag 24/07/2017 om 08.53 het totaalbedrag van het abonnement heeft overschreden met 10 euro
Ze kijkt dan in de MyProximus app en daar staat dat we ondertussen al 32 euro buiten bundel zitten (gegevens tot 25/07/2017 09.16h)...

van 4 naar 10 op een paar uur en van 10 naar 32 op weer geen paar uur... :?

Dus tussen het moment dat ze haar mobiele data uitschakelt (maandag iets na 10h) en vandaag 09.16h zouden ze nog voor 22 euro data hebben verbrast, terwijl ze op dat moment gewoon thuis zat met een actieve verbinding op de wifi.

Als ik dan proximus contacteer zien ze dat de mobiele data uitstaat van 09.45h tot 17.17h, waarna deze dan terug ingeschakeld zou zijn tot 21.28h
(deze laatstgenoemde periode zitten wij gewoon thuis in de zetel, naast het wifi AP...)


Nu, naast heel die zever van welles nietes op mobiele data verbonden te zijn, verbaas ik mij ook vooral dat nu plots die 2 GB er volledig door zou zijn terwijl we dit gewoon nog NOOIT voor hebben gehad.
Haar gebruik/surfgedrag is niet gewijzigd en ze let er steeds op dat als ze binnen is ze zeker op de wifi zit.

Ik krijg vooral veel argwaan omdat ik tussen mijn facebook statussen van vrienden en vrienden van vrienden heel wat bemerkingen zie van nog personen bij Proximus die plots moeten bijbetalen voor hun "verbruik buiten bundel" terwijl ze anders altijd zonder problemen de maand uit hebben gedaan (en het gaat hier dan bij bepaalde mensen om bedragen die plots naar 100€ extra gaan)

Zitten er onder de UB'ers nog alerte gebruikers die hebben opgemerkt dat hun verbruik plots deze maand/vorige maand uit de klauwen is gelopen terwijl dit voorheen nooit het geval is geweest?
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Een toestel als de iPhone heeft toch een functie om het dataverbruik te monitoren?
Ben je daar al eens gaan kijken?
matthiasdb
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 18 aug 2016, 14:23
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 4 keer

decat schreef:Een toestel als de iPhone heeft toch een functie om het dataverbruik te monitoren?
Ben je daar al eens gaan kijken?
Ja maar de periodes lopen niet gelijk... dus periode van data monitoring op iPhone loopt niet gelijk met periode mobiel verbruik proximus... geeft dus geen correct overlappend beeld
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Toevallig geen wifi-assist opstaan op de iPhone?
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16726
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 573 keer
Bedankt: 770 keer

verbruik-px.PNG
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

matthiasdb schreef: Ja maar de periodes lopen niet gelijk... dus periode van data monitoring op iPhone loopt niet gelijk met periode mobiel verbruik proximus... geeft dus geen correct overlappend beeld

Ik zou het zéér straf vinden dat men de datum van de facturatiecyclus op het toestel niet kan aanpassen.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

matthiasdb schreef:Haar gebruik/surfgedrag is niet gewijzigd en ze let er steeds op dat als ze binnen is ze zeker op de wifi zit.
Ben je dat 100% zeker? Tijdens vakantieperiodes wijzigt het (surf)gedrag van de meeste mensen aanzienlijk. De gazetten staan er vol van. Allemaal jammerende mensen die zich niet bewust zijn van hun gedrag en dan maar de provider als schuldige aanwijzen terwijl ze op voorhand goed wisten dat verbruik buiten hun bundel automatisch wordt gefactureerd aan zeer dure tarieven.
matthiasdb schreef:Ja maar de periodes lopen niet gelijk... dus periode van data monitoring op iPhone loopt niet gelijk met periode mobiel verbruik proximus... geeft dus geen correct overlappend beeld
Je kan dat toch berekenen per dag en dan extrapoleren naar een maand of een staafdiagram maken in Excel. Wiskunde op school heeft een nut hoor!

Als je het niet leuk vindt dat je moet bijbetalen boven de 2 gigabyte, dan heb je trouwens niet de juiste formule.
Ik heb prepaid bij Mobile Vikings en ik heb nog nooit moeten bijbetalen.
Check http://www.bestetarief.be om een betere formule te vinden.
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

Als ze beweert dat wifi uitstaat en er alsnog een dataverbinding heeft plaatsgevonden dan zou ik ook gokken dat wifi assist ingeschakeld staat. Die schakelt mobiele data in als het wifi signaal onvoldoende is. Kijk dat eens na in de instellingen. Daar staat ook bij hoeveel data er is verbruikt omwille van die 'feature'.
matthiasdb
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 18 aug 2016, 14:23
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 4 keer

jnsvr schreef:Als ze beweert dat wifi uitstaat en er alsnog een dataverbinding heeft plaatsgevonden dan zou ik ook gokken dat wifi assist ingeschakeld staat. Die schakelt mobiele data in als het wifi signaal onvoldoende is. Kijk dat eens na in de instellingen. Daar staat ook bij hoeveel data er is verbruikt omwille van die 'feature'.
Deze was de dader :)

Vermoedelijk was ze dan nog op het AP van boven verbonden (waar de connectie niet zo super goed is, maar af en toe wel bereik geeft in de zetel) waardoor die wifi assist vrolijk zijn diensten begon aan te bieden...

Bon, dat is een dure les geweest, bij deze staat de optie voor eeuwig en altijd uit
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

matthiasdb schreef:Bon, dat is een dure les geweest, bij deze staat de optie voor eeuwig en altijd uit
Tal van andere apps die op de achtergrond blijven draaien, kunnen ook dure lessen veroorzaken.

De enige remedie tegen dure lessen is een dataformule waar het dataverbruik automatisch stopt wanneer een bepaald bedrag is opgebruikt.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

raf1 schreef:
matthiasdb schreef:Bon, dat is een dure les geweest, bij deze staat de optie voor eeuwig en altijd uit
Tal van andere apps die op de achtergrond blijven draaien, kunnen ook dure lessen veroorzaken.

De enige remedie tegen dure lessen is een dataformule waar het dataverbruik automatisch stopt wanneer een bepaald bedrag is opgebruikt.
Ik ga naar VOO mobile en ik dacht dat je daar een limiet kunt instellen dat alles geblokkeerd wordt boven een bepaalde bedrag die je zelf kan kiezen.
matthiasdb
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 18 aug 2016, 14:23
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 4 keer

raf1 schreef:
matthiasdb schreef:Bon, dat is een dure les geweest, bij deze staat de optie voor eeuwig en altijd uit
Tal van andere apps die op de achtergrond blijven draaien, kunnen ook dure lessen veroorzaken.

De enige remedie tegen dure lessen is een dataformule waar het dataverbruik automatisch stopt wanneer een bepaald bedrag is opgebruikt.
Is het uw persoonlijke missie mensen te doen switchen van provider?
Ik stel een vraag op zoek zijnde naar een oorzaak en krijg een hele hoop technische antwoorden/oplossingen aangereikt... buiten die van u die mij enkel (redelijk pushend in mijn ogen) richting een andere provider proberen drijven en mij melden hoe hoog (mijn al dan niet foute) tarieven zijn ( + terzijds insinueren dat ik geen wiskunde zou willen gebruiken... )


alleszins, toch bedankt voor de moeite maar bij deze is het een gevalletje eigen schuld dikke bult.
Ik blijf gewoon bij Proximus voor mijn TV, internet en mobiel abbo in 1 pack.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

matthiasdb schreef:Is het uw persoonlijke missie mensen te doen switchen van provider?
Neen, maar ik had misschien verkeerdelijk de indruk dat je niet tevreden was met het tarief dat aangerekend werd bij overschrijding van 2 gigabyte.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Het zou mij toch sterk lijken dat Wifi Assist wel gebruikt wordt als je mobiele data uitgeschakeld is. Het icoon in iOS verandert trouwens ook opnieuw naar '4G' wanneer die effectief gebruikt wordt hiervoor, dus dat zou toch opgevallen moeten zijn.
Ik zit nu in een identieke situatie trouwens: ik ben over mijn datalimiet gegaan, Wifi assist staan wel nog aan en ik geen extra verbruik meer.
Hoeveel verbruikte data geeft hij bij Wifi Assist aan?

Het echte schandalige is hier in mijn ogen iets wat ik zelf ook iedere keer merk: die sms'en dat je over je data zit komen meestal pas na >12 uur. Daarbij komt dan ook nog dat er zodanig veel vertraging op die app zit dat het echt gekkenwerk wordt om bij te kunnen houden hoeveel je dan buiten je bundel verbruikt hebt.
Die 'uitzonderlijk' 24 uur lijkt bij mij eerder standaard.

iOS bevat inderdaad geen echte data manager spijtig genoeg. Je kan wel je verbruik per app bekijken, maar je moet die teller handmatig resetten. Dus bv elke 1ste van de maand om 00u of wanneer je bundel ook reset. Limieten instellen op je toestel is niet mogelijk. Zit er helaas ook niet aan te komen in iOS 11.
Nog een tip voor de toekomst: in de iOS 11 beta stond bij mij standaard de optie om foto's te uploaden naar mijn iCloud Photo Library over 4G aan. Mede de schuldige waardoor ik deze maand nogal vroeg over mijn limiet ging. Misschien dat hij bij de finale release standaard zal uit staan, ik geef het alvast maar even mee.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”