Oplichters via vaste telefoon

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
LaserJet
Premium Member
Premium Member
Berichten: 552
Lid geworden op: 01 dec 2008, 18:52
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 28 keer

Sinds een kleine 2 maand hebben we zo'n tuttimus pack van Proximus met een nieuw vast nummer.

We worden om de 3 dagen (zeker wekelijk 2 of 3 keer) gebeld door mensen die een survey van ons willen afnemen. Ze praten (een beetje gebrekkig) Engels maar ze pushen wel enorm hard. Ze vragen steeds om onze gegevens (naam en adres) en zeggen dan dat de survey "EU Regulated" is of iets dergelijks. We hebben onze gegevens niet doorgegeven, maar ze blijven wel steeds bellen en het blijkt niet op te houden.

Het nummer dat op de vaste telefoon verschijnt is anoniem.

Ook vroeg ik me af of het kan dat dit telefoonnummer niet al eens gebruikt is geweest in het verleden? Aangezien, naast de Engelstalige vermoedelijke oplichters, er ook een paar keer gebeld werd door personen met de gedachte dat wij een andere persoon waren die dit nummer heeft.

Ik heb ook geen idee hoe de bellers anders dit nummer kunnen hebben, omdat dit een nieuw nummer zou moeten zijn die ik niet zomaar ergens opgeef/doorstuur.

Iemand tips of idee hoe ik dit kan aanpakken?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wie een Fritzbox heeft als modem bij Proximus, kan in die FB instellen dat oproepen met een anoniem nummer geblokkeerd moeten worden. Hoe het met de eigenste modems van Proximus zit weet ik niet. Zelf heb ik een FB7490 en het gebeurt vaker dat ik gebeld word door hetzelfde nummer of door een anoniem nummer. Kwestie van het 1 keer te configureren en je hebt er nooit meer last van.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 23 keer

lastig als uw familie anoniem belt natuurlijk :bang: :lol:

is bij ons het geval dus :roll:

ps: geen afbreuk aan uw tip, alleen spijtig genoeg niet van toepassing voor mezelf dus
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Ik heb sinds kort ook Tuttimus en dus een vaste lijn bij gekregen.
Ik gebruik ze niet, maar krijg er ook oproepen op. Wie belt kan ik niet zien, omdat de caller-id een betalende optie is.
Sinds een weekje heb ik mijn Fritzbox geconfigureerd dat de vaste lijn opgenomen wordt door de beruchte "Lenny". Volgens de log heeft er al iemand 11 minuten met Lenny gebabbeld ;-)
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Kun je soms eens uitleggen hoe je Lenny configureerd in een FB?

Bedankt.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Staat hier ergens uitgelegd op het forum in de rubriek VoIP onder het kopje "spam oproepen van nr..."
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

broke23 schreef:lastig als uw familie anoniem belt natuurlijk :bang: :lol:
is bij ons het geval dus :roll:
Ik gebruik 2 systemen:
- anonieme oproepen komen (onmiddelijk) op de voicemail, met een bericht dat we geen anonieme oproepen aannemen. De beller (vb familie) kan een bericht achterlaten
- oproepen afkomstig van ongewenste nummers worden doorgestuurd naar Lenny
johan.devos schreef:Kun je soms eens uitleggen hoe je Lenny configureerd in een FB?
Eerst Lenny toevoegen aan je Phonebook, en een verkort nummer toekennen (vb **701) Dan ongewenste (of anonieme) oproepen doorsturen naar: **701
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

broke23 schreef:lastig als uw familie anoniem belt natuurlijk :bang: :lol:
Ik weet niet bij welke provider je familie zit .... maar ze kunnen als familie toch eenmalig de CLIP activeren naar jou toe ??
Bij Proximus is CLIP eenmalig toch laten zien via code ===> #31* nummer naar waar # en dan sturen.
Je zal dan wel het nummer zien van je familie (als ze bij Proximus zitten) !!
# = hekje
* = sterretje

En dan nog simpeler, je familie programmeert dat zo in hun telefoonboek in hun toestel voor jou nummer (als ze bij Proximus zitten).
Telkens dat ze dan uitbellen via het telefoonboek naar jou nummer zal jij wel hun nummer zien !

Bij andere providers weet ik dat niet of ze dat al dan niet ondersteunen !
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Bestaat er ook een nederlandse of vlaamse Lenny?
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 23 keer

Familie zit niet bij proximus spijtig genoeg
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat afsluithekje heb je iirc zelfs niet nodig.

Ik heb een goedkoop antwoordapparataat op de vaste lijn aangesloten, dat met een automatisch vooringeproken stem iets zegt in de zin van "Please leave your message after the beep", en hierdoor zonder enige persoonlijke info mee te geven (niet in de tekst en niet in de stem). De meesten antwoorden niet en hangen direct op. Pech dan.

Nummerherkenning kost bij telenet overigens nog altijd 5 euro per maand; het is een schande dat dat niet in de standaard service inbegrepen is vandaag de dag, maar het zorgt er wel voor dat ik de nummer niet zomaar kan achterhalen.

Ik bel terug als de boodschap belangrijk is, maar ik weiger ook met een of andere receptie of callcenter te werken. Als ik terugbel en ik kom niet uit bij de persoon die de boodschap achterliet hang ik terug op.

Op de GSM hetzelfde principe overigens, een onbekend nummer (daarom niet eens prive, gewoon niet gekend door mijn contacts list) komt *altijd* op mijn voicemail terecht. Dat is mijn filter.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

als je een VZW of zaak hebt bellen ze regelmatig op de vaste lijn om je op te lichten ....

vaak lichten ze je dan op aan de hand van de gegevens op de website van de vereniging of zaak
Afbeelding
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mij bellen ze ook regelmatig. Sinds ik me op de lijst https://www.bel-me-niet-meer.be/ gezet heb zijn het alleen nog buitenlandse oplichters. (+44 nrs) . Gewoon direct inhaken, geen tijd verspillen.

Die Robinson-lijst werkt effecief moet ik zeggen. Mijn neef had het zelfde probleem, bij hem is het ook opgelost.

Geheime nummers niet opnemen is geen optie: soms bellen ze van Eandis voor serieuze zaken (waar ik zelf om vroeg). Dat is ook met geheim nummer. Of nog andere firma's die terugbellen.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

petzl schreef:als je een VZW of zaak hebt bellen ze regelmatig op de vaste lijn om je op te lichten ....

vaak lichten ze je dan op aan de hand van de gegevens op de website van de vereniging of zaak
Op het werk krijgen we inderdaad ook dikwijls oproepen met het doel om persoonlijke gegevens te ontfutselen.
Wat ik me altijd afvraag: hoe gaat zo'n oplichting dan verder in zijn werk? Is dat gewoon doel: gegevens verzamelen om nog geloofwaardigere social engineering te kunnen voeren de volgende maanden? Of gaan ze op een andere manier te werk?
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

Een echte pest, ongelooflijk, sinds de lijnen bij OVH zijn, anonieme oproepen kunnen niet meer inbellen en als ze al bellen met een normaal nr blokkeer ik dat nr. Tot nu toe zijn ze er opnieuw 2 x in geslaagd te bellen. Ik had er eens ene aan het lijntje gehouden en telkens fake informatie doorgegeven op z'n vragen. Allemaal niet erg volgens hem, en na 3 min begon hij zich toch wel te ergeren en zei hij dat ik continu opgebeld ging worden en weet ik veel wat nog allemaal... Dreigementen enz in 't Engels...
'k Lig er echt niet van wakker als ge weet dat die mensen ver weg zijn :bang:
Maar blijkbaar verdienen ze er toch genoeg aan om door te doen...
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Ken schreef:Een echte pest, ongelooflijk, sinds de lijnen bij OVH zijn, anonieme oproepen kunnen niet meer inbellen en als ze al bellen met een normaal nr blokkeer
Hoe blokkeer je oproepen bij OVH? Ik heb al eens in het controlpanel gaan kijken maar ik kan niets vinden. Gisteren 5 keer gebeld door "Microsoft tech support" ik werd het wat beu dus 10 minuten meegespeeld tot ze Teamviewer logindetails wilden dus toen gewoon gezegd dat ik hun bedoeling kende en de persoon legde direct in. Maar ... een uur later belde hetzelfde nummer met dezelfde reden maar een andere persoon :bang:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Ik gebruik de nieuwe interface :p
Maar ik denk dat ik het goed heb gedaan, die opties aangevinkt en de nummer op de zwarte lijst gezet :)
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 29 keer

Heb me ooit via internet eens opgegeven om mijn nummer te laten opnemen in een serie die niet mag opgebeld worden op straf van geldelijke boete en krijg sinds dan geen calls meer. https://www.bel-me-niet-meer.be/ was het geloof ik.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

Mja, maar dat helpt niet met die fake Microsoft dudes uit India of Pakistan...

Ik had zelfs ene wat kwaad gemaakt en blokkeerde voortdurend het nr. En die slaagde erin om telkens met een ander nr te bellen. Gedurende 2 dagen.
Het was dan nog eens een locaal Belgisch nummer, maar als ik keek op CRDC database was het onbestaand. Er naartoe bellen werkte ook niet... blijkbaar konden ze via VoIP dus hun uitgaand nr faken zonder probleem.
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
yezzer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 jan 2016, 09:15
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 8 keer

lanadekat schreef:Ik gebruik de nieuwe interface :p
Maar ik denk dat ik het goed heb gedaan, die opties aangevinkt en de nummer op de zwarte lijst gezet :)
ik vraag me gewoon af of de filter "zwarte lijst" bij OVH eveneens effect heeft op de geporteerde lijn dan wel op het eigen toegekende nummer
m.a.w. als je in de manager dus bijvoorbeeld +22 en +44 op de zwarte lijst kiepert, geldt dat dus ook voor de aan de sip lijn gekoppelde alias?
(=eventueel uw overgedragen nummer dus)
weet er dat soms iemand, thx!
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik wou even hier iets oppikken.

Ik word sinds vandaag gebeld door 02 808 85 08

Ik weet niet wie dat is maar android herkent dit als een fraude achtig nummer.

Kan iemand mij dit bevestigen?
michel68
Member
Member
Berichten: 99
Lid geworden op: 15 sep 2015, 19:32
Locatie: Westerlo
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 7 keer

Nummer gewoon blokkeren.

https://www.wieheeftgebeld.nl/nummer/028085209 zal wel een variant zijn van callcenter vermeld in link
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het probleem met dit allemaal is dat het probleem ligt bij de eindgebruiker. Die moet maar in staat zijn technisch gezien om die calls op te vangen, te routeren.

Niet iedereen heeft die kennis of de technische mogelijkheden. Met een Fritzbox is dat blijkbaar vrij eenvoudig. Met een gewone consumententelefoon kun je niets doen. Mijn voip Gigaset heeft zelfs niet de optie op anonieme nummers of specifieke nummers op een bepaalde manier te behandelen.

Het niveau waar dit zou moeten gebeuren is op niveau van de telecomoperator. Die zou standaard opties moeten aanbieden om dergelijke zeveraars tegen te houden. (white listing/black listing, anonieme oproepen blokkeren of anders routeren, oproeren van bepaalde landen blokkeren of eerst via een soort van audio-capcha sturen, IVR met pincode om oproep door te laten, gedeelde zwarte lijsten, etc. )

WeePee heeft 0,0 van dergelijke opties. Heb geen weet dat een Proximus of Telenet zoiets heeft. Scarlet ook niet toen ik dat nog had.

De telecomproviders gooien hun eigen ruiten in. Hoe meer van dergelijk oproepen uitkomen bij hun klanten hoe meer mensen gaan zeggen; f*** it, ik zeg mijn (vaste)telefoon op. Zelfs als die 'gratis' inbegrepen is in mijn pack.
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 22 dec 2004, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer

Ik krijg oproepen van niet bestaande random nummers, gefaked via voip. IMHO is het gewoon onmogelijk om die spammers te stoppen. Ik hou nu alles tegen wat anoniem is en uit het buitenland komt, en krijg nog gemiddeld 1 telefoon per dag (dat zijn dan net die nummers die een Belgisch telefoonnummer faken).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

WalterB1 schreef: De telecomproviders gooien hun eigen ruiten in. Hoe meer van dergelijk oproepen uitkomen bij hun klanten hoe meer mensen gaan zeggen; f*** it, ik zeg mijn (vaste)telefoon op. Zelfs als die 'gratis' inbegrepen is in mijn pack.
AFAIK zijn hun handen ook gebonden en mogen zij geen oproepen die van buiten Belgie komen (ongeacht het nummer dat ze spoofen) blokkeren, want dan zijn al die ITU verdragen en regels van toepassing en wat nog.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 5998
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

WalterB1 schreef:De telecomproviders gooien hun eigen ruiten in. Hoe meer van dergelijk oproepen uitkomen bij hun klanten hoe meer mensen gaan zeggen; f*** it, ik zeg mijn (vaste)telefoon op. Zelfs als die 'gratis' inbegrepen is in mijn pack.
Pas er wel mee op met dat op te zeggen, want het zou kunnen dat je je pack voordeel kwijt bent. Gewoon telefoon uittrekken :)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

@ Ccatalyst
er is geen enkele regel die telecomoperatoren verplicht all +CC of +CC NDC codes te ondersteunen, m.a.w. het is perfect sommige bestemmingen of origines niet ondersteund worden
de facto zal dit evenwel zelden gebeuren; origines worden ook om historische redenen zelden geblokkeerd (belasting systemen, beperkte analysecapaciteit, …) en heeft veelal weinig zin vermits "oplichters" regelmatig kunnen en zullen van +CC NDC veranderen en/of CLIs "vervalsen" (=vervangen)

Ref.: toegekende/gereserveerde +CC codes ITU-T
https://www.itu.int/itudoc/itu-t/ob-lis ... 64_763.pdf

P.S.
Op de Proximus/Belgacom website was "destijds" een lijst van voor uitgang geblokkeerde nummers terug te vinden (naar aanleiding van fraudegevallen met dure internationale nummers), of dit nog het geval is weet ik niet (op het eerste zicht niet direct een dergelijke publieke lijst meer terug te vinden)
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Proximus blacklist die buitenlandse telefoonnummers wel degelijk, alleen, het is zoals met spam, het komt telkens van een ander buitenlands nummer. Er is dus geen manier om dit volledig te voorkomen.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Je kan je gerust de vraag stellen of het voor een doorsnee mens echt nodig is om constant bereikbaar te zijn. We deden het ooit zonder.

De vaste gaat hier enkel uit, inkomend enkel op Gsm ( die op stil staat)

Een hoop oeverloos gelul en gerinkel bespaart. :lol:
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

@CCatalyst Ik bedoel niet dat telecomoperators gewoon standaard van alles zouden gaan blokkeren. Wel dat die aan hun klanten toegang zouden moeten geven tot een controlepaneel waarmee die klant dat zelf kan beheren.

Doet mij een beetje denken aan wijlen pre-paid GSM provider Simyo . Die hadden het meest uitgebreide controlepaneel om zaken in te stellen dat ik ooit heb gezien in hun klantenzone. Heel fijnmazig.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”