Proximus verhoogt mobiele data

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Bij de vriendin is het wat een dilemma. Zij heeft Mobilus M, komt daar toe met haar data en die extra data zou ze niet op krijgen. Mobilus S is dan weer te weinig data. Dus ja, als optie was in haar geval beter geweest :twisted: . Op het werk gaat men abonnement van 8GB naar 10GB zie ik op die lijst, das goed want ik zat er deze maand al over.
nete
Pro Member
Pro Member
Berichten: 350
Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 14 keer

Stiaan schreef: Ze misbruiken gewoon hun macht, zo eenvoudig is het. En de gemiddelde belg gaat gewoon mee met de kudde.
Die "macht" hebben ze enkel omdat de overgrote meerderheid ze als lemmingen blijven volgen, zoals je zelf schrijft.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6113
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

nete schreef:
Stiaan schreef: Ze misbruiken gewoon hun macht, zo eenvoudig is het. En de gemiddelde belg gaat gewoon mee met de kudde.
Die "macht" hebben ze enkel omdat de overgrote meerderheid ze als lemmingen blijven volgen, zoals je zelf schrijft.
Niet iedereen is een lemming.
Hoeveel € zou ik kunnen besparen en wat gebeurt er als ik op een ander ga.
Parkeren via SMS is bij proximus zonder gedoe van registratie.
Als ik (weer) mijn factuur vergeet te betalen krijg ik een SMS en daar blijft het bij.
Als enkel prijs telt dan is er goedkoper, maar hé, dan zou iedereen met een dacia sandero rijden ook é.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

proximus telenet en orange als ik alles vergelijk wat ik heb en waarvan ik zeker gebruik maak ! dan zou me dat ongeveer 6 euro schelen bij orange, jah daarvoor ga ik niet overstappen zulle.
en bij orang heb ik dan nog geen vaste lijn en heb ik dan nog geen playmore
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
fibrbuzz1
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 04 sep 2016, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Die prijsverhoging is op geen énkele manier goed te praten :-( Op Europees niveau is er bijna geen enkel land dat zo weinig data geeft als België.
Ik postte dit kort in een andere topic maar is hier ook van toepassing denk ik: How many LTE Gigabytes €30 buys https://i.redd.it/83j651qo9e3z.png.

Te weinig Belgen zijn zich hiervan bewust, want als we op reis gaan kijken we niet snel naar de datatarieven in andere landen, ook al omdat je de taal niet altijd goed begrijpt, dus we weten het eigenlijk niet. Over Frankrijk vindt je info in het Free-topic, je zou ook eens naar de Noorderburen kunnen kijken: Tele2 ongelimiteerd alles voor 25 euro, een FUP van 5GB per DAG (!) welke je kan verlengen wanneer je een SMSje stuurt (dan krijg je weer 1GB gratis erbij, kan je zo blijven doen (als ik het goed begrepen heb van Tweakers, tenminste...) ). Dus 155GB per maand wat je eigenlijk nog gratis kan verlengen. Oost-Europa is al helemaal gek wat datatarieven betreft :-) Maar lagere inkomens daar zijn een factor uiteraard.

Wat maakt onze telecomkosten ZO bijzonder? Er was een week geleden een topic over het feit of Orange hun 4GB prepaid wel zou kunnen volhouden?! 4GB voor 15 euro in andere Europese landen (in abonnementsvorm dan wel) is echt weinig data. Dus waarom zouden de telecomkosten (onderhoud netwerk) bij ons dan zoveel hoger liggen dan in NL of FR? Onze loonkosten zijn ongeveer hetzelfde, belastingen zullen ook niet zoooveel verschillen... En een verschil in dekking, daar twijfel ik ook aan. Met zowel Proximus als Orange (VOO) ben ik in staat om nog SERIEUZE 4g-gaten te vinden. Op de trein van Gent naar Brussel (lijn 50A) heb ik met Orange eigenlijk bijna nergens LTE. Ik kan wel vlot naar live TV kijken via H+ maar van 4G is er bijna geen sprake. Proximus was iets beter maar rond Melle heb je met proximus een volledig dekkingsgat met enkel Edge.

Maar natuurlijk hoef je geen abo bij Proximus te nemen (zou ik er persoonlijk nóóit voor over hebben, wat je er maar voor krijgt...) maar de alternatieven zijn niet veel beter. MV bv. geeft 2GB voor 15 euro, daarmee zijn ze nog 'beter' dan de rest en ze gaan niet snel 10GB voor 15 euro aanbieden (in hun situatie als MVNO al sowieso financieel onhaalbaar). VOO met 9GB voor 20 euro lijkt op dit moment de beste optie maar is meteen ook 5 euro duurder en voor roaming zeker niet interessant. Dus zonder 'challenger' provider zoals Tele2 in NL bv. zullen we er niet geraken. Hoe zit het eigenlijk met de vierde licentie? Telenet heeft die, maar waarom zou Telenet die mogen behouden? Het kan toch niet zo blijven dat mensen uit andere landen hier hun data kunnen 'volroamen' terwijl wij met moeite iets van die data krijgen :lol:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6113
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Ik praat niets goed, maar herhaal mijn vraag.
Hoeveel moeten providers in andere landen betalen voor licenties en hoeveel is dat hier?
Volgens mij zit er daar al een groot verschil. Verdoken belasting met andere woorden.
fibrbuzz1
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 04 sep 2016, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Zéér goede vraag. (ik had het trouwens niet specifiek op iemand hoor, eerder op de gemiddelde Belg die dit allemaal normaal blijft vinden :-) )
Als het zo blijft zou de EU een maximumprijs op licenties kunnen zetten zodat een paar overheden van EU-landen niet met woekerwinsten gaan lopen op die licenties. Uiteindelijk zie ik nog wel een volledig single digital market in de EU met dezelfde prijzen, gratis roaming is in ieder geval stap 1 (maar we zijn er nog láng niet en dit kan een droom blijven).
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

en hoeveel belastingen voor de mastene enzo dat moet allemaal betaald worden.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
pie
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 sep 2004, 15:39
Locatie: Leuven

fibrbuzz1 schreef:Die prijsverhoging is op geen énkele manier goed te praten :-( Op Europees niveau is er bijna geen enkel land dat zo weinig data geeft als België.
Ik postte dit kort in een andere topic maar is hier ook van toepassing denk ik: How many LTE Gigabytes €30 buys https://i.redd.it/83j651qo9e3z.png.

Te weinig Belgen zijn zich hiervan bewust, want als we op reis gaan kijken we niet snel naar de datatarieven in andere landen, ook al omdat je de taal niet altijd goed begrijpt, dus we weten het eigenlijk niet. Over Frankrijk vindt je info in het Free-topic, je zou ook eens naar de Noorderburen kunnen kijken: Tele2 ongelimiteerd alles voor 25 euro, een FUP van 5GB per DAG (!) welke je kan verlengen wanneer je een SMSje stuurt (dan krijg je weer 1GB gratis erbij, kan je zo blijven doen (als ik het goed begrepen heb van Tweakers, tenminste...) ). Dus 155GB per maand wat je eigenlijk nog gratis kan verlengen. Oost-Europa is al helemaal gek wat datatarieven betreft :-) Maar lagere inkomens daar zijn een factor uiteraard.

Wat maakt onze telecomkosten ZO bijzonder? Er was een week geleden een topic over het feit of Orange hun 4GB prepaid wel zou kunnen volhouden?! 4GB voor 15 euro in andere Europese landen (in abonnementsvorm dan wel) is echt weinig data. Dus waarom zouden de telecomkosten (onderhoud netwerk) bij ons dan zoveel hoger liggen dan in NL of FR? Onze loonkosten zijn ongeveer hetzelfde, belastingen zullen ook niet zoooveel verschillen... En een verschil in dekking, daar twijfel ik ook aan. Met zowel Proximus als Orange (VOO) ben ik in staat om nog SERIEUZE 4g-gaten te vinden. Op de trein van Gent naar Brussel (lijn 50A) heb ik met Orange eigenlijk bijna nergens LTE. Ik kan wel vlot naar live TV kijken via H+ maar van 4G is er bijna geen sprake. Proximus was iets beter maar rond Melle heb je met proximus een volledig dekkingsgat met enkel Edge.

Maar natuurlijk hoef je geen abo bij Proximus te nemen (zou ik er persoonlijk nóóit voor over hebben, wat je er maar voor krijgt...) maar de alternatieven zijn niet veel beter. MV bv. geeft 2GB voor 15 euro, daarmee zijn ze nog 'beter' dan de rest en ze gaan niet snel 10GB voor 15 euro aanbieden (in hun situatie als MVNO al sowieso financieel onhaalbaar). VOO met 9GB voor 20 euro lijkt op dit moment de beste optie maar is meteen ook 5 euro duurder en voor roaming zeker niet interessant. Dus zonder 'challenger' provider zoals Tele2 in NL bv. zullen we er niet geraken. Hoe zit het eigenlijk met de vierde licentie? Telenet heeft die, maar waarom zou Telenet die mogen behouden? Het kan toch niet zo blijven dat mensen uit andere landen hier hun data kunnen 'volroamen' terwijl wij met moeite iets van die data krijgen :lol:
Vind het schandalig wat daar in België gebeurt op gebied van telecom.
Zelf woon ik momenteel in Sofia, Bulgarije, (akkoord, lonen zijn hier lager, hoewel soms zelfs hoger hier in de IT sector dan in België) betaal voor mijn internet, telefoon, vaste telefoon en gsm met dual sim 40 euro per maand.
Internet is hier fantastisch, glasvezel netwerk met de glasvezel kabel rechtstreeks in de modem, geen limieten, ook geen FUP zoals de zogezegde "geen limiet" van Proximus. Televisie gaat eveneens over dat glasvezel netwerk zonder enige impact op snelheid van internet. Ik heb een van de kleinere abo's met 100mbit down en 60mbit up. je kan gaan tot 1gbit down en 1gbit up
Mijn gsm heeft onbeperkt bellen, 20GB data op 4G (eenmaal over deze limiet, gaat het gewoon iets trager, maar nog aanvaardbaar snel, of kan je bijkopen als je terug full speed wilt binnen de maand) en 380 minuten internationale gesprekken per maand (EU, Rusland, VS, Canada,...).
Duo sim voor data in de tablet en dan ook nog onbeperkte vaste telefoon (waar in feite gewoon een sim kaart in steekt die enkel op de GSM toren in de buurt, dus binnen een bereik van ongeveer een kilometer van de woning, werkt)
Afbeelding Afbeelding
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Ja, ze kunnen zo om de week volume bijvoegen, en de prijzen opslaan.
Niet iedereen zal dat extra volume nodig hebben of gebruiken, maar iedereen die bij Proximus zit, betaalt het wel.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
kristofmertens
Pro Member
Pro Member
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 aug 2013, 20:26
Locatie: Aarschot
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 34 keer

Waarom zou Orange moeten volgen?
Orange is nog steeds voordeliger voor minder of hetzelfde geld.

Neem nu Dolfijn 15, 2u30 belminuten, 1,5GB, onbeperkt smsen, onbeperkt bellen naar nummers op zelfde factuur, gratis cloud.
Vergelijk dit met Mobilus S, 2u belminuten, 1,5GB, onbeperkt smsen, onbeperkt app naar keuze.

Mij lijkt Orange nog ver de voordeligste en kwalitatief beter netwerk (toch in mijn geval)

Via Twitter hebben ze mij reeds bevestigd dat ze niet mee zullen volgen aan deze trend.

Wat ik steeds niet snap is dat ook huidige klanten extra zullen moeten betalen.
Ik dacht dat als een contract getekend is alle voorwaarden voorhanden moeten blijven, zo ook de prijs.
Dat is hetzelfde als je een wagen koopt en een overeenkomst hebt de garagist het factuur zou verhogen bij het afhalen.
Lijkt mij toch niet eerlijk.
TV: Telenet + CI+ module
Internet: Telenet Giga internet
GSM: Orange Go Plus + Extra Surf Card, Orange Go Light
FRDDP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 364
Lid geworden op: 25 aug 2015, 12:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 32 keer

boulder schreef:Ja, ze kunnen zo om de week volume bijvoegen, en de prijzen opslaan.
Niet iedereen zal dat extra volume nodig hebben of gebruiken, maar iedereen die bij Proximus zit, betaalt het wel.
Indien dit het geval zou zijn zou het juist voordelig zijn voor de klant:
Aan de hand van de specifieke noden van de klant in kwestie zal er dus volgens die redenering altijd een moment komen dat een goedkoper abonnement plots alsnog voldoende data biedt. Met andere woorden, op die manier kan een lager abonnement/tarief plots wel volstaan in het specifiek profiel.
En indien dit zich dan nog effectief zou blijven herhalen zit er op termijn zelfs een potentiële 2de verlaging in, enzoverder.

Niet dat ik niet begrijp wat je wil zeggen, maar uw scenario houdt juist een voordeel in en is juist potentieel nadelig voor de provider zelfs al zou het ook een prijsstijging inhouden.
nete
Pro Member
Pro Member
Berichten: 350
Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 14 keer

proximusboyke schreef:proximus telenet en orange als ik alles vergelijk wat ik heb en waarvan ik zeker gebruik maak ! dan zou me dat ongeveer 6 euro schelen bij orange, jah daarvoor ga ik niet overstappen zulle.
Da's 72 euro per jaar.

Als morgen een paar miljoen klanten de grote drie (voorlopig) vaarwel zeggen, dan, ja dan zal er hier iets veranderen, maar tot nu toe kan je die grote drie geen ongelijk geven, integendeel.
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1421
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 300 keer

Duidelijke boodschap van Alexander De Croo
De prijsverhoging die Proximus begin augustus doorvoert op onder meer zijn mobiele abonnementen is niet in goede aarde gevallen bij minister van Telecommunicatie Alexander De Croo (Open Vld).
http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/ ... doen.dhtml
fibrbuzz1
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 04 sep 2016, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Goede boodschap, maar helpt het mobiele landschap van België natuurlijk niet echt vooruit, gezien de andere providers niet echt veel betere opties bieden (zoals al gezegd is) dus je behoudt een beetje een status quo... En nochtans voor vast internet is het nu al stukken beter geworden, veel providers die 500 à 750GB data geven wat eigenlijk perfect doenbaar is of zou moeten zijn. En acceptabele dienstverlening, ook op VDSL is het heel goed nu. Maar de mobiele markt is nog steeds horror hier... Het is een beetje alsof de politie zou zeggen, je woont in een gevaarlijke buurt? Verhuis gewoon...
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

Het geld die ze verliezen zal van ergens moeten komen.
De regering doet hetzelfde geld verliezen turteltaks andere taksen dusja decroo moet nieveel zeggen :-D
en infeit doen ze het allemaal, de ene al wat beter ingepakt dan de andere.
telenet king kong waardoor de king eerder geneigd zal zijn een kong te nemen of een wigo en voila ze hebben extra inkomsten.
orange die binnenkort zijn tarieven zal bekend maken zal ook wel zodaning zijn dat de mensen gaan kiezen voor iets die 1 of 2 euro duurder zal zijn.
telenet die de hele hoge snelheden met een optie zal aanbieden.
Ik blijf erbij ze hadden veel beter gedaan als optie en veel data voor weinig geld, vele mensen gingen dat met vakantie in vooruitzicht bijgenomen hebben en hun inkomsten waren ook op peil. En de meeste mensen zouden redeneren ja is wel gemakkellijk dus gaan we de optie niet opzeggen of er niet meer aan denken.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
nete
Pro Member
Pro Member
Berichten: 350
Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 14 keer

fibrbuzz1 schreef:Goede boodschap
Goede boodschap (dat gebroebel van De Croo) ??? Nog erger dan het gebroebel van Margot (want die mens MOET dat van zijn baas verkondigen).

"Als het nodig is" zal hij van operator veranderen... Had er nu gestaan: Mijn nieuwe simkaart is besteld...
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Dat zou een leugen geweest zijn...

Hij heeft op Radio 1 verkondigd dat het over zijn hele kabinet gaat en dat er dus een aanbesteding moet worden uitgeschreven.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Decroo heeft wel raar gereageerd, hij sprak niet over zijn private situatie maar over de facturen van zijn kabinetten.
Ik geloof niet dat het kabinet decroo nu speciaal prijs zal opvragen voor zijn kabinet, omwille van volgende redenen:
- facturen kabinet zitten in groter pakket raamcontract federale overheid, dus niet apart per kabinet.
- contracten hebben bepaalde looptijd van enkele jaren en kunnen niet omwille van een mediahype opgezegd worden.
- de prijs die de FOD betaalt is een pak lager dan die van de consument en die prijs gaat normaal niet omhoog als de gewone consument meer moet betalen.

PS en privaat zal hij ook wel niet van operator veranderen gezien de speciale kortingen die belangrijke politici (net als alle journalisten) krijgen.
nete
Pro Member
Pro Member
Berichten: 350
Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 14 keer

fvhbrugge schreef:Decroo heeft wel raar gereageerd
Ik denk dat de ganse politieke meute een IT zonneslag gehad heeft of zo, want wat ze tegenwoordig uitkramen is te belachelijk voor woorden:

Een maand of zo geleden: grote tamtam in het nieuws, onze Vlaamse regering over de "Itsme" app die een paar grootbanken ontwikkeld hebben en die de hemel op aarde moet zijn om in te loggen en bankzaken te regelen.
Ik ben toevallig geen klant bij de dure banken en wat kan ik met "itsme" ? Enkel en alleen mijn ingebrachte persoonlijke gegevens raadplegen.
De app is dus ergens voor 5% in orde.

Een paar dagen geleden weer tamtam van onze Vlaamse regering in het nieuws, ditmaal over de app "112.be". Er bestaan al tientallen van die apps waarvan er enkele (o.a. LifeAssyst, wel in het Engels), ook op een vergrendeld scherm kunnen opgeroepen worden (tenslotte maakt dat het verschil tussen prima of waardeloos). Bij "112.be" niet dus.

Maar we dwalen af...
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

Er is nog een tijd geweest dat 10gb ongeveer 10€ koste (2010) maar die zijn enorm gezakt denk ik.
Dus moest iedereen ze opgebruiken dan nog doen ze er winst aan.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
fibrbuzz1
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 04 sep 2016, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Al in 2010, 7 (!!) jaar geleden kocht ik bij JIM Mobile 500MB voor 5 euro, 10 euro per GB dus. http://archive.is/vb8zU
Nu betaal je bij Proximus 15,99 voor 1,5 GB, wat duurder is dan dat tarief :? Denk niet dat iemand die tarieven kan goedkeuren of verdedigen anno 2017...
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”