CGNAT staat zwaar toe bij Pay & Surf?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Ontheronix
Pro Member
Pro Member
Berichten: 270
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:27
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 2 keer

Ik heb last van packet loss bij VOIP, bij Mobile Vikings. De mast staat 3km weg (-103 dBm) dus daarom overgestapt naar Proximus. Ik raak echter niet geregistreerd (error 408 request timeout). Bij MV had mits STUN en ICE geen problemen.

Ik heb zowat alles getest:

Via een Asus 4G-n12 (4G modem):

- verschillende softphones: X-lite, Zoiper, 3CX. Allemaal met STUN en ICE enabled.

Via een Asterisk server in DMZ, SIP en RTP poorten geforward. STUN en ICE enabled.

Via smartphone:
- CSIPSimple. STUN en ICE enabled.

Zijn er mensen die wél positieve ervaringen hebben? :-(

Edit: sinds kort kan CGNAT in MyProximus afgezet worden. Hier verder: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 32#p677932
driesp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 jan 2014, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

Ik heb zelf al het probleem gehad met UDP icm met NAT, dat wanneer de source poort van een bepaalde applicaties 'fixed' is,
en die source poort is in gebruik door een andere gebruiker, dat dit voor een connectie probleem zal zorgen.

DUS indien mogelijk, probeer de source poort aan te passen in de voip applicatie. (kies at random eentje boven de 1024)

De VOIP server beheer je zelf?
Draait die asterisk? Dan moet je er nog voor zorgen dat die voor die user NAT=yes is.
STUN e.d. heb je normaal niet nodig.
Ontheronix
Pro Member
Pro Member
Berichten: 270
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:27
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 2 keer

De source poort kan niet in gebruik zijn door een andere gebruiker want het toestel waarmee ik probeer is telkens de enige device op het netwerk :)
Ik beheer alles zelf inderdaad. NAT staat op yes bij Asterisk. Ondertussen geprobeerd met een SPA112 ook. Ik geraak soms (lijkt willekeurig) geregistreerd, maar na een dag ofzo verliest hij de registratie en slaagt er niet meer opnieuw in opnieuw te registreren.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”