parlofoon belgacom forum R208 centrale

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
fdoucet
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 nov 2015, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Ik heb hier een belgacom forum R208 centrale en deze werkt pefect, alleen de buiten parlofoon is stuk.
Waar kan ik een nieuwe 2 draads parlofoon vinden? Of welke parlofoon werkt op mijn telefooncentrale?
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

r208_r106.jpg
De R208 is van voor het jaar 2000, veel programmeren was er niet bij toen voor een parlofoon.
Ik veronderstel dat het gaat om de vroegere 2 draads parlofoon van de Vivaldi-reeks ..... is al lang niet meer te krijgen.

Ze gebruiken nog altijd 2 draads parlofoons maar met meer toeters en bellen .... en ook de prijs is er naar !

Firma Fasttel is nu leverancier van Belgacom/Proximus en wel met dit model:
====> http://www.fasttel.com/#id=1321&seotitl ... d-elegance

Of dit gaat werken op een R208 .... ????
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1515
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Indien je op die 2-draads een gewone analoge telefoon kan aansluiten, zouden die van Fastel ook wel moeten werken. Fastel is wel redelijk duur.. :)
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 328
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 20 keer

Beste

Je moet even het deksel van de centrale openen:


Deze kan namelijk voorzien zijn van een parlofoon module, dan kan je er eender welke standaard 3draads parlofoon op aansluiten

[Afbeelding Post made via mobile device ]
fdoucet
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 nov 2015, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Amaai, Fastel is heel duur.
De enige 2 draads deurparlofoon die ik nog kan vinden is de Bticino Linea 2000.
Kan me iemand zeggen of deze buitenpost ook werkt op mijn analoge centrale?
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Ik heb hier nog zo'n buiten-unit liggen, nieuw in de doos... Misschien iets voor jou?
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Ik heb normaal wel ergens nog een deurbel/parlofoon unit liggen voor een Belgacom Forum centrale, ik zou eens moeten kijken welke precies het is.
fdoucet
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 nov 2015, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

KRL100 schreef:Ik heb hier nog zo'n buiten-unit liggen, nieuw in de doos... Misschien iets voor jou?
Een buiten unit voor mijn forum 208 of bedoel je een Bticino Linea 2000?
fdoucet
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 nov 2015, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

iRockabizzydilly schreef:Ik heb normaal wel ergens nog een deurbel/parlofoon unit liggen voor een Belgacom Forum centrale, ik zou eens moeten kijken welke precies het is.
Dat zou geweldig zijn, als je er een hebt mag je me ook een privé bericht sturen op [email protected]

alvast bedankt.
fdoucet
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 nov 2015, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Kan iemand me nu helpen? Heb nog steeds geen parlofoon.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

Ik sprak over de Vivaldi parlofoon die niet meer bestaat bij Belgacom/Proximus, ik ging er van uit dat je over die sprak.
Zet er een foto bij .... misschien is er dan iemand die er zo nog eentje heeft.
In 1996 had het een aankoopprijs van iets minder dan 8000 Bfr.

In die parlofoon kan je niets programmeren.
Het enige wat je kon was een brugje zetten voor 3db meer voor de luidspreker of de microfoon of beide.
Het andere was een brugje voor het aanpassen van de frequentie instelling voor de toon "einde gesprek".
Vivaldi Parlofoon.jpg
Ofwel koop je een nieuwe/2de hands en dan is de vraag werkt het of werkt het niet ?
Andere namen van andere parlofoons van Belgacom zijn: Telemini, Wizzard, Access, Belgacom Doorphone, Forum Doorphone.

In de meeste nieuwe parlofoons (voor PABX) kan je zelfs programmeren .... en dan zou het wel eens kunnen dat je ook
de analoge poort op de R208 centrale moet her-programmeren.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

Nog een extra aanvulling, de Vivaldi parlofoon maakte gebruik van de Flash mode .... (geen DTMF)
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Is de oude parlofoon eigenlijk niet meer te herstellen? Vaak is het gewoon wat oxidatie...
fdoucet
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 nov 2015, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

De oude heeft dikwijls last van vocht.
Telkens het een paar dagen slecht weer is kruipt er vocht in de parlofoon, dan blijft hij hangen of werkt niet.
Na een paar dagen mooi weer werkt hij weer goed. Heb het al met silicone afgespoten, maar blijft een probleem.
Laatst gewijzigd door TiTanium 10 dec 2015, 17:22, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: CAPS = ROEPEN en dat doen we hier niet :)
fdoucet
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 nov 2015, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Bssoft schreef:Ik sprak over de Vivaldi parlofoon die niet meer bestaat bij Belgacom/Proximus, ik ging er van uit dat je over die sprak.
Zet er een foto bij .... misschien is er dan iemand die er zo nog eentje heeft.
In 1996 had het een aankoopprijs van iets minder dan 8000 Bfr.

In die parlofoon kan je niets programmeren.
Het enige wat je kon was een brugje zetten voor 3db meer voor de luidspreker of de microfoon of beide.
Het andere was een brugje voor het aanpassen van de frequentie instelling voor de toon "einde gesprek".
Vivaldi Parlofoon.jpg
Ofwel koop je een nieuwe/2de hands en dan is de vraag werkt het of werkt het niet ?
Andere namen van andere parlofoons van Belgacom zijn: Telemini, Wizzard, Access, Belgacom Doorphone, Forum Doorphone.

In de meeste nieuwe parlofoons (voor PABX) kan je zelfs programmeren .... en dan zou het wel eens kunnen dat je ook
de analoge poort op de R208 centrale moet her-programmeren.
Inderdaad, deze op de foto is degene ik zoek.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Deze heb ik hier nog liggen (gloednieuw) in de doos:
IMG_1016.JPG
IMG_1014.JPG
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

@iRockabizzydilly, dat is de Belgacom Doorphone 101 uit de 100 reeks.
Die werkt enkel nog in DTMF mode.

Was de opvolger van de Access Doorphone (vanaf 2003).
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PABX (26) Access Doorphone.jpg
De Access was de laatste die nog wel in Vivaldi mode kon werken, via her-programmatie van de Access.

Probleem is dat de nieuwe generatie Parlofoons ook een extra aparte voeding nodig hebben (220V adapter).
De Vivaldi doorphone had dat feitelijk niet nodig.
Je kon wel aparte voeding geven maar dat diende enkel en alleen voor het slot/bijkomende bel/licht voor de drukknop.
@fdoucet geeft aan dat er maar een paar is, geen extra paar voor aparte voeding over te sturen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dus de eerste mogelijke oplossing is:
1 - een parlofoon die Flash ondersteund.
2 - geen aparte voeding (220V adapter).
3 - mogelijk om op een interne analoge poort te koppelen.

Een tweede mogelijke oplossing is:
1 - een parlofoon die DTMF ondersteund.
2 - parlofoon zelfs kunnen programmeren.
3 - geen aparte voeding (220V adapter).
4 - in de R208 moet de poort worden ge-herprogrammeerd.
5 - mogelijk om op een interne analoge poort te koppelen.

Een derde mogelijke oplossing, is een parlofoon dat je moet koppelen als een inkomende lijn (VF-DTMF/Impuls):
normaal kan je tot 2 externe lijnen koppelen .... als er maar een lijn is gekoppeld kan je dit overwegen.
Als er dan op de knop van de parlofoon word geduwd zal de R208 dit aanzien als een inkomende oproep
en gaat de belgroep voor deze inkomende lijn bellen.
Hier is dan ook een her-programmatie van de R208 nodig.

Vierde mogelijkheid .... een extra paar tot aan de parlofoon aanbrengen voor een extra voeding (220v adapter).
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 328
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 20 keer

fdoucet schreef:Kan iemand me nu helpen? Heb nog steeds geen parlofoon.
Zoals ik reeds aanhaalde; in de R208 kan je ook een parlofoonmodule mpx004 plaatsen
hiermee kan je zowat elke 3 draads parlofoon aansluiten.

Zo een module heb ik mss nog ergens liggen.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

fdoucet schreef:De oude heeft dikwijls last van vocht.
Telkens het een paar dagen slecht weer is kruipt er vocht in de parlofoon, dan blijft hij hangen of werkt niet.
Na een paar dagen mooi weer werkt hij weer goed. Heb het al met silicone afgespoten, maar blijft een probleem.
Iemand zoeken met wat basis electronica kennis, ding laten uitkuisen, inc printplaat, met pcb reiniger, alle solderingen eens laten nasolderen, alle contacten poetsen, en dan terug goed monteren en zorgen dat er geen echte waterinsijpeling mogelijk is. Veel kans dat je dan nog wat levensjaren eruit haalt, en tgaat sneller zijn dan blijven zoeken naar een vervanger.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

cybersurfr schreef:Zoals ik reeds aanhaalde; in de R208 kan je ook een parlofoonmodule mpx004 plaatsen
hiermee kan je zowat elke 3 draads parlofoon aansluiten.
Hij beschikt maar over 1 paar = 2draden.
PS: en "zowat elke 3 draads parlofoon" aansluiten dat wel, of het ook effectief zal werken is een andere vraag 8)

@fdoucet, dat van @FlashBlue kan je ook overwegen.
AVFDAK
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 maa 2018, 11:54

@ Bssoft: Is de Belgacom Doorphone 101 uit de 100 reeks nog te koop? Dit is precies wat ik zoek. Wat zou de kostprijs zijn? Bedankt!
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

AVFDAK schreef:@ Bssoft: Is de Belgacom Doorphone 101 uit de 100 reeks nog te koop? Dit is precies wat ik zoek. Wat zou de kostprijs zijn? Bedankt!
Belgacom Doorphone 100 reeks is reeds vervangen door de Forum Doorphone van Fasttel (sinds 2009/2010).

Op 2de hands heb ik er al gezien die te koop werden aangeboden ==> @iRockabizzydilly had er nog eentje: zie in de vorige berichten met foto's !

PS: je kan zo maar geen doorphone kopen apart in een Proximus winkel ==> word volgens mijn weten altijd verkocht of verhuurt samen met een PABX !
lix
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 sep 2018, 17:56

iRockabizzydilly schreef:Deze heb ik hier nog liggen (gloednieuw) in de doos:

IMG_1016.JPGIMG_1014.JPG
Zou je deze parlefoon nog te koop hebben? Ik ben nog op zoek naar dit model...
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”