Foute afrekening mobiel internet (roaming)

redcap
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 Jan 2008
Bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Re: Foute afrekening mobiel internet (roaming)

Berichtdoor redcap » 07 Jul 2014, 21:35

iRockabizzydilly schreef:Hmm, ik zou toch niet helemaal tevreden zijn... de bochten waarin men zich wrong om het toch maar als correct te bestempelen waren beneden alle peil, en het gaat hier om een 'eenmalige (commerciële) geste' en dus hebben ze het opgelost met de interne policy dat klanten met klachten over facturatie van ongewilde roaming (gsm stond zo ingesteld zonder hun medeweten, app op achtergrond zonder medeweten, etc) bij de eerste keer dat ze zoiets voorhebben en er contact over opnemen eenmalig worden vergoed.

Da's hier dus compleet naast de kwestie want het gaat om foute verrekening van verbruik, en bij de volgende mogelijke fout bij facturering kan men zeggen dat men al eenmalig de compensatie toekende en je dus geen recht meer hebt op rechtzetting, want ze zouden perfect opnieuw een foute facturatie als een ongewilde/onbewuste facturatie kunnen behandelen en dan sta je nergens.

Klopt. Wat ik nog niet verteld heb: de tweede keer dat ik naar de klantendienst belde zei de mevrouw dat ik slechts enkele honderden kilobytes verbruikt had, maar dat het de tijd was die belangrijk was. Toen werd ik even boos, en ging ze te rade bij een collega. Na een paar minuutjes wachtmuziek beweerde zij plots dan ik 2,6 gigabytes verbruikt had. Mijn echtgenote heeft helemaal niets gedaan met haar GSM, dat weet ik zeker. Een GSM gebruikt op 1 nacht nooit die hoeveelheid data op de achtergrond. Hier verdenk ik Belgacom dus van plantrekkerij en leugens, althans de medewerkster.


powaq schreef:Het zal inderdaad wel die data via satelliet op de boot geweest zijn denk ik..
Ik heb ook zo eens een paar minuten gebeld op de boot naar Engeland en die grap heeft met 10 euro gekost. Ik had er totaal niet bij stilgestaan dat dat een niet-EU netwerk is.(is opzich ook een beetje schandalig en disproportioneel die prijzen maar goed..)

Ik hoor nu van iemand anders dat dit wel eens zou kunnen kloppen. En dan mag ik tevreden zijn met de refund. Eigenlijk vind ik dit niet kunnen: je weet als consument niet in welk land je in dit geval terecht komt met je GSM. Je zit wellicht in niet-terroriale wateren, maar mogen ze je dan zomaar in de USA termineren zonder enige vorm van verwittiging? Niet vind ik. Ze moeten je daar duidelijk voor waarschuwen, niet 1 keer, maar 3 keer ! Een verantwoordelijkheid van P&O Ferries hier wel.

redcap
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 Jan 2008
Bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Re: Foute afrekening mobiel internet (roaming)

Berichtdoor redcap » 07 Jul 2014, 21:50

Gevonden !
http://www.att.com/travelguide/coverage ... 4&MNC=CING

Data Usage:
Pay Per Use Data Rate $0.0195 per KB

Als ik dit tarief toepas op het effectief verbruikte aantal KBytes, dan klopt dit nagenoeg perfect.
Facturatie van Proximus was dus ok. De helpdesk een stuk minder, maar de refund maakte veel goed ;)

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 13827
Lid geworden op: 28 Apr 2008
Locatie: Waregem
Bedankt: 2240 keer
Recent bedankt: 23 keer
Uitgedeelde bedankjes: 619 keer
Contact:

Re: Foute afrekening mobiel internet (roaming)

Berichtdoor philippe_d » 07 Jul 2014, 23:16

Dit is wel een straf verhaal. Blijkbaar is dus niemand op de hoogte dat je op een veerboot tussen BE en Uk, eventjes op een US netwerk zit?
Of dit wel wettelijk is? Lokale of Europese wetten tellen blijkbaar niet in internationale wateren :-(

Telkens we een Europese grens oversteken, krijgen we tot vervelens toe sms'jes met info over de tarieven (verplichting van Europa).
Ik vind dat de operatoren ook bij het overschrijden van een niet-Europese grens zo'n sms'jes zouden mogen sturen, zodat je als consument op de hoogte bent van het betreffende tarief ....

redcap schreef:Facturatie van Proximus was dus ok. De helpdesk een stuk minder, maar de refund maakte veel goed ;)

Facturatie is zelden fout, dat gaat toch alles automatisch. Maar de Helpdesk heeft hier wel serieus steken laten vallen. Ze zouden toch ook op de hoogte moeten zijn van deze Gerrie toestanden?

redcap schreef:Gevonden !
http://www.att.com/travelguide/coverage ... 4&MNC=CING
Data Usage:
Pay Per Use Data Rate $0.0195 per KB

Als ik dit tarief toepas op het effectief verbruikte aantal KBytes, dan klopt dit nagenoeg perfect.

Als dit werkelijk een USA netwerk is, zoals de Helpdesk blijkbaar op zijn computer zag, dan zou je toch normaal aan de roaming tarieven voor USA moeten gefactureerd worden?
Dit is voor data €12.00 per MB (kan dat kloppen?)
Tenzij je de optie "Daily Travel Surf" activeert.
Dat kost €3.50 per dag (50 MB inbegrepen), daarna €0.20 per MB.
Misschien een idee voor op de terugtocht :-D

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Laatst gewijzigd door philippe_d op 07 Jul 2014, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Typfouten verbeterd ( 12 EUR per MB)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Proximus B-box3 + Fritz!Box 7590 int, FW 07.00, met PPPoE.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

redcap
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 Jan 2008
Bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Re: Foute afrekening mobiel internet (roaming)

Berichtdoor redcap » 07 Jul 2014, 23:21

philippe_d schreef:Als dit werkelijk een USA netwerk is, zoals de Helpdesk blijkbaar op zijn computer zag, dan zou je toch normaal aan de roaming tarieven voor USA moeten gefactureerd worden?
Dit is voor data $12.00 per MB (kan dat kloppen?)
Tenzij je de optie "Daily Travel Surf" activeert.
Dat kost €3.50 per dag (50 MB inbegrepen), daarna €0.20 per MB.
Misschien een idee voor op de terugtocht :-D


Ik heb ruw weg gerekend: 3 Megabytes = 3000 * 0.0195 = 58,5 dollar. Omgerekend in euro klopt dat ongeveer.
Ik heb ondertussen Daily Travel passport geactiveert (een nieuwe roaming optie): dat kost 2 euro per effectief gebruikte dag binnen de EU, en 5 euro op de boot :)
http://www.belgacom.be/en/id_t_daily_tr ... broad.html

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 13827
Lid geworden op: 28 Apr 2008
Locatie: Waregem
Bedankt: 2240 keer
Recent bedankt: 23 keer
Uitgedeelde bedankjes: 619 keer
Contact:

Re: Foute afrekening mobiel internet (roaming)

Berichtdoor philippe_d » 07 Jul 2014, 23:38

Misschien is het beter om je telefoon op de boot helemaal niet te gebruiken (vliegtuig mode)?
Want wie zegt dat de Daily Travel pasport tarieven ook geldig zijn op de boot bij gebruik van een satelietnetwerk :-(

[Afbeelding Post made via mobile device ]
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Proximus B-box3 + Fritz!Box 7590 int, FW 07.00, met PPPoE.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

redcap
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 Jan 2008
Bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Re: Foute afrekening mobiel internet (roaming)

Berichtdoor redcap » 07 Jul 2014, 23:43

Dat is het plan ja. Is meer als voorzorg, ook voor de komende vakantie in Turkije.
Want als je daar je mobiele data durft opzetten zonder optie, ben je pas gesjost. Met 'daily travel passport' 5 euro voor max 20 Mbytes. En dan nog zal het opletten zijn.
Een lokaal SIM kaartje kopen is daar minder handig omdat je IMEI nummer daar moet geregistreerd worden, tegen betaling. Een keer per maand scannen ze daar het netwerk en blokkeren ze alle niet geregistreerde IMEI nummers. Als je wat pech hebt qua timing, ben je je krediet kwijt en de mogelijkheid om je GSM te gebruiken. Maar dat is voer voor een ander topic ;)

Bedankt allemaal voor de suggesties en medeleven ;) Leuk forum hier !

Gebruikersavatar
krisken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 18072
Lid geworden op: 07 Nov 2006
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Bedankt: 879 keer
Recent bedankt: 19 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1733 keer
Contact:

Re: Foute afrekening mobiel internet (roaming)

Berichtdoor krisken » 08 Jul 2014, 00:20

redcap : eventjes van GSM veranderen in Turkije is dus niet simpel als ik het zo hoor?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië + Billi (2x 100/30Mbps profiel)
Telefonie = WeePee + Speakup + Billi + OVH
GSM = Orange Koala Smartphone + Scarlet Red
TV = Bhaalu + Netflix + Orange
Netwerk = Mikrotik & UBNT powered

redcap
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 Jan 2008
Bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Re: Foute afrekening mobiel internet (roaming)

Berichtdoor redcap » 08 Jul 2014, 00:33

krisken schreef:redcap : eventjes van GSM veranderen in Turkije is dus niet simpel als ik het zo hoor?

Neen, hier staat er alles over: http://digigee.waarbenjij.nu/reisversla ... in-turkije

redcap
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 Jan 2008
Bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Re: Foute afrekening mobiel internet (roaming)

Berichtdoor redcap » 08 Jul 2014, 10:40

Finale conclusie van dit verhaal: Proximus facturatie bleek uiteindelijk correct, hoge roaming kosten werden veroorzaakt door het onbewust connecteren naar een Amerikaanse GSM provider, meer bepaald AT&T die een GSM mast geïnstalleerd heeft op de ferries van P&O (waaronder deze die de overvaart verzorgen tussen Zeebrugge en Hull). Deze GSM infrastructuur connecteert via satelliet naar het AT&T netwerk in de USA.

Hele verhaal was uiterst verwarrend, finale bevindingen:
- er werd niet gemeld door P&O at er hoge roaming kosten van toepassing waren (te dubbel checken tijdens terugvaart)
- er werd geen SMS verstuurd ter waarschuwing (misschien niet verplicht buiten EU?)
- informatie van telefonische helpdesk Proximus was niet transparant en ook niet altijd correct
- online Proximus medewerker Eva was zeer behulpzaam en zorgde voor een refund, waarvoor dank
Laatst gewijzigd door redcap op 08 Jul 2014, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.

iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 Jun 2013
Bedankt: 172 keer
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer

Re: Foute afrekening mobiel internet (roaming)

Berichtdoor iRockabizzydilly » 08 Jul 2014, 11:08

Dan moet er met andere woorden AT&T gestaan hebben op het toestel, bij de provider? Goed om weten... Wel eigenaardig dat er geen waarschuwing per sms kwam, inderdaad. Dit geldt normaal ook buiten de EU want daar wordt normaal geen onderscheid voor gemaakt.

De Eurostar kan dus toch al bij al goedkoper uitkomen :P

Gebruikersavatar
krisken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 18072
Lid geworden op: 07 Nov 2006
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Bedankt: 879 keer
Recent bedankt: 19 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1733 keer
Contact:

Re: Foute afrekening mobiel internet (roaming)

Berichtdoor krisken » 08 Jul 2014, 11:54

Weet je op welke ferry dit was? Ik moet binnenkort naar de UK en wil daar toch eens op letten...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië + Billi (2x 100/30Mbps profiel)
Telefonie = WeePee + Speakup + Billi + OVH
GSM = Orange Koala Smartphone + Scarlet Red
TV = Bhaalu + Netflix + Orange
Netwerk = Mikrotik & UBNT powered

redcap
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 Jan 2008
Bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Re: Foute afrekening mobiel internet (roaming)

Berichtdoor redcap » 08 Jul 2014, 11:58

iRockabizzydilly schreef:De Eurostar kan dus toch al bij al goedkoper uitkomen :P

Niet als je fiesten wil meenemen :-)

krisken schreef:Weet je op welke ferry dit was? Ik moet binnenkort naar de UK en wil daar toch eens op letten...

Ja, deze: http://www.poferries.com/tourist/conten ... n-zehu.htm

Gebruikersavatar
krisken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 18072
Lid geworden op: 07 Nov 2006
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Bedankt: 879 keer
Recent bedankt: 19 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1733 keer
Contact:

Re: Foute afrekening mobiel internet (roaming)

Berichtdoor krisken » 08 Jul 2014, 12:01

En weet je de naam van de boot/ferry? Of zouden ze dit op allemaal hebben? 2 jaar geleden tussen dover en calais had ik namelijk noppes ontvangst.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië + Billi (2x 100/30Mbps profiel)
Telefonie = WeePee + Speakup + Billi + OVH
GSM = Orange Koala Smartphone + Scarlet Red
TV = Bhaalu + Netflix + Orange
Netwerk = Mikrotik & UBNT powered

redcap
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 Jan 2008
Bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Re: Foute afrekening mobiel internet (roaming)

Berichtdoor redcap » 08 Jul 2014, 12:02

Geen idee. Ik vermoed dat dit tegenwoordig op alle ferries van P&O hetzelfde is.

devastator
Premium Member
Premium Member
Berichten: 538
Lid geworden op: 01 Nov 2005
Locatie: /dev/tty1
Bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

Re: Foute afrekening mobiel internet (roaming)

Berichtdoor devastator » 08 Jul 2014, 13:22

Ik ben in de zomer met de boot vanuit Ijmuiden naar Newcastle geweest.

Ik kreeg onderweg een SMS dat ik verbonden was met een sattelietnetwerk, met daarbij ook de bedragen voor data, bellen en SMS'en
Afbeelding

cyrano
Pro Member
Pro Member
Berichten: 261
Lid geworden op: 20 Dec 2008
Bedankt: 34 keer
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer

Re: Foute afrekening mobiel internet (roaming)

Berichtdoor cyrano » 08 Jul 2014, 14:00

iRockabizzydilly schreef:Dan moet er met andere woorden AT&T gestaan hebben op het toestel, bij de provider? Goed om weten... Wel eigenaardig dat er geen waarschuwing per sms kwam, inderdaad. Dit geldt normaal ook buiten de EU want daar wordt normaal geen onderscheid voor gemaakt.

De Eurostar kan dus toch al bij al goedkoper uitkomen :P



Geen melding via SMS én waarschijnlijk ook niks opvallend op 't scherm. NSA dragnet surveillance aan de grenzen van de 'Five Eyes" landen? En de reizigers mogen er voor betalen. Fijn.

iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 Jun 2013
Bedankt: 172 keer
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer

Re: Foute afrekening mobiel internet (roaming)

Berichtdoor iRockabizzydilly » 08 Jul 2014, 14:02

Precies of dat fameus dragnet enkel via Amerikaanse netwerken werkt, niet dus.

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 13827
Lid geworden op: 28 Apr 2008
Locatie: Waregem
Bedankt: 2240 keer
Recent bedankt: 23 keer
Uitgedeelde bedankjes: 619 keer
Contact:

Re: Foute afrekening mobiel internet (roaming)

Berichtdoor philippe_d » 08 Jul 2014, 14:08

redcap schreef:Hele verhaal was uiterst verwarrend, finale bevindingen:
- er werd niet gemeld door P&O at er hoge roaming kosten van toepassing waren (te dubbel checken tijdens terugvaart)
- er werd geen SMS verstuurd ter waarschuwing (misschien niet verplicht buiten EU?)
- informatie van telefonische helpdesk Proximus was niet transparant en ook niet altijd correct
- online Proximus medewerker Eva was zeer behulpzaam en zorgde voor een refund, waarvoor dank

Zeer goede samenvatting en uiterst leerrijk voor andere gebruikers.
Enkele zaken zijn mij nog niet duidelijk'
1) welk tarief werd door Proximus in rekening gebracht?
    - het tarief dat door AT&T gepubliceerd wordt ($ 0.0195 per kB)?
    - Of het tarief dat Proximus publiceert voor roaming USA (€ 12.00 per MB)?
2) Is op de Ferry de optie "Daily Travel Surf (€3.50 per dag) of "Daily Travel Pasport (€5.00 per dag) geldig, of telt dit niet voor sateliet netwerken?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Proximus B-box3 + Fritz!Box 7590 int, FW 07.00, met PPPoE.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 Jun 2013
Bedankt: 172 keer
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer

Re: Foute afrekening mobiel internet (roaming)

Berichtdoor iRockabizzydilly » 08 Jul 2014, 14:35

Wel een beetje off topic maar toch:

Welke provider vraagt er nu in godsnaam 12 EUR/MB omdat het roaming is, laat staan in de VS (wat vaak als extended zone wordt gezien, of Europe+).
- Mobistar: 3,63 EUR/MB in de VS
- Base: 3,50 EUR/MB in de VS

Edit: Proximus vraagt 14,52 EUR/MB, geen 12! (Excl. BTW vs Incl. BTW)

http://www.belgacom.be/nl/id_p_res_int_ ... l?tabnav=1

Zelfs bellen en sms'en is gevoelig goedkoper bij de andere 2 providers. En daar moet Proximus niet afkomen met het argument dat ze een beter netwerk hebben. Betere roamingakkoorden is veelal ook niet waar als je zo ziet waar Orange group allemaal zit en hoe groot het in feite is (Mobistar dus in BE).

redcap
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 Jan 2008
Bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Re: Foute afrekening mobiel internet (roaming)

Berichtdoor redcap » 08 Jul 2014, 15:11

philippe_d schreef:Enkele zaken zijn mij nog niet duidelijk'
1) welk tarief werd door Proximus in rekening gebracht?
    - het tarief dat door AT&T gepubliceerd wordt ($ 0.0195 per kB)?
    - Of het tarief dat Proximus publiceert voor roaming USA (€ 12.00 per MB)?
2) Is op de Ferry de optie "Daily Travel Surf (€3.50 per dag) of "Daily Travel Pasport (€5.00 per dag) geldig, of telt dit niet voor sateliet netwerken?

1) Ik ga uit van 0.0195/Kbytes. Dit klopt omgeveer met mijn eigen berekeningen. 12 euro Mbytes is goedkoper, het was eerder 14,3 euro . (43 euro voor 3Mbytes)
2) Ik heb vanaf gisterenavond optie "Daily Travel Pasport". Ik ga er vanuit dat het dan 5 euro per dag zal zijn (er van uitgaande dat je onder de limieten blijft). Ik denk niet dat Proximus een verschil ziet of dat dit een satellietverbinding is, of een connectie in de states.
Ik ga het ook niet meer testen, roaming zal afstaan ;)

redcap
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 Jan 2008
Bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Re: Foute afrekening mobiel internet (roaming)

Berichtdoor redcap » 08 Jul 2014, 15:12

iRockabizzydilly schreef:Edit: Proximus vraagt 14,52 EUR/MB, geen 12! (Excl. BTW vs Incl. BTW)

Tja, dan weet ik het niet. Beide tarieven zijn ongeveer vergelijkbaar dan.

iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 Jun 2013
Bedankt: 172 keer
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer

Re: Foute afrekening mobiel internet (roaming)

Berichtdoor iRockabizzydilly » 08 Jul 2014, 17:04

Toch wel enorm verschil met andere Belgische operatoren, ik kan het niet begrijpen. Da's gewoon arrogant.

Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1897
Lid geworden op: 29 Jan 2004
Bedankt: 163 keer
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer

Re: Foute afrekening mobiel internet (roaming)

Berichtdoor Tomsworld » 08 Jul 2014, 18:43

Gewoon even gevonden via google :

http://www.att.com/travelguide/coverage ... 4&MNC=CING

Ik verbaas me wel dat een amerikaanse provider mag uitzenden, ik veronderstel dat deze apparatuur enkel aan mag gezet worden op internationale wateren.
Provider: Belgacom comfort VDSL2 100/20 Vectoring & DLM enabled ( Abbo 100/6 ) + Telenet Bussiness 240 ( Test )
Netwerk: BBox3 (Sagem), Unifi Edgerouter Lite, 2 x UniFi® AP AC Pro 's + switches Voip: Voip Ovh + 3*net
Tv: BGC TV met decoder v4 + v5

iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 Jun 2013
Bedankt: 172 keer
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer

Re: Foute afrekening mobiel internet (roaming)

Berichtdoor iRockabizzydilly » 08 Jul 2014, 18:46

Waarschijnlijk enkel in internationale wateren. 'k Heb daar geen problemen mee, maar 't had wel duidelijker mogen zijn voor de passagiers blijkbaar.

cyrano
Pro Member
Pro Member
Berichten: 261
Lid geworden op: 20 Dec 2008
Bedankt: 34 keer
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer

Re: Foute afrekening mobiel internet (roaming)

Berichtdoor cyrano » 08 Jul 2014, 22:17

iRockabizzydilly schreef:Precies of dat fameus dragnet enkel via Amerikaanse netwerken werkt, niet dus.


Iemand die met een GSM-only toestel aan boord van een ferry gaat, laat geen internet footprint achter. Een GSM footprint wel. Laat ons de twee niet door mekaar halen. En een overgang van België naar pakweg Nederland is niet zo interessant. Veel te veel wegen, geen tijdstabel.

Weird: niks te vinden over een AT&T deal met P&O op 't net.

Wel over gratis wifi in de bar van de cruise schepen. Satelliet toegang is peperduur. Als P&O een goede deal gedaan had met AT&T zou je toch wel enkele persberichtjes verwachten?

Aan boord van ferries en cruiseschepen zijn er blijkbaar maar 2 aanbieders: AT&T en Vodafone.

Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1897
Lid geworden op: 29 Jan 2004
Bedankt: 163 keer
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer

Re: Foute afrekening mobiel internet (roaming)

Berichtdoor Tomsworld » 08 Jul 2014, 22:53

Zie mijn link hoger over de coverage.

http://www.rivieramm.com/images/categor ... _feb13.pdf

Kan je ook wat vinden VSAT

--------------

We gaan offtopic misschien afsplitsen naar een apart topic, mobiele netwerken op ferries / schepen ?
Provider: Belgacom comfort VDSL2 100/20 Vectoring & DLM enabled ( Abbo 100/6 ) + Telenet Bussiness 240 ( Test )
Netwerk: BBox3 (Sagem), Unifi Edgerouter Lite, 2 x UniFi® AP AC Pro 's + switches Voip: Voip Ovh + 3*net
Tv: BGC TV met decoder v4 + v5

Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5703
Lid geworden op: 05 Feb 2010
Locatie: kortrijk
Bedankt: 288 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 123 keer

Re: Foute afrekening mobiel internet (roaming)

Berichtdoor proximusboyke » 08 Jul 2014, 23:27

ik weet nie waar sommigen dit vanddan halen dat proximus 0.50€ vraagt bij roaming per mb
er staat duidelijk

http://www.belgacom.be/nl/id_p_res_int_ ... l?tabnav=1

Standaardtarieven om te surfen
Op laptop, tablet, iPad, gsm of smartphone € 0,24/MB
iphone 7 plus orange arend love
iphone x 256gb orange arend love
mercedes e220 IEW orange
AirCard 810S + cic mobile in saint cyprien
nokia 930 + cic mobile
imac orange boost
ipad pro 12,9 - 256gb IEW orange
orange love

redcap
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 Jan 2008
Bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Re: Foute afrekening mobiel internet (roaming)

Berichtdoor redcap » 09 Jul 2014, 00:44

proximusboyke,
Ik heb dat de dame van Proximus gisteren zelf moeten wijsmaken. Op haar scherm stond nog altijd 50 eurocent.
Van opgelegde maximumtarieven had zij nog nooit gehoord, het enige wat telde was haar scherm :-)

Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5703
Lid geworden op: 05 Feb 2010
Locatie: kortrijk
Bedankt: 288 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 123 keer

Re: Foute afrekening mobiel internet (roaming)

Berichtdoor proximusboyke » 09 Jul 2014, 00:53

ja dat is wat op het scherm staat.
0.50 € is voor in belgie
iphone 7 plus orange arend love
iphone x 256gb orange arend love
mercedes e220 IEW orange
AirCard 810S + cic mobile in saint cyprien
nokia 930 + cic mobile
imac orange boost
ipad pro 12,9 - 256gb IEW orange
orange love

redcap
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 Jan 2008
Bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Re: Foute afrekening mobiel internet (roaming)

Berichtdoor redcap » 09 Jul 2014, 20:56

Hier het overzicht vanuit E-Services, waaruit blijkt dat ik er na de 2 refunds van Proximus niet ben achteruit gegaan. Een extraatje van 12,11 euro :wink:
Bijlagen
httpscssprepaid.proximus.jpg

Gebruikersavatar
bollewolle
Premium Member
Premium Member
Berichten: 742
Lid geworden op: 16 Nov 2007
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Bedankt: 55 keer
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer

Re: Foute afrekening mobiel internet (roaming)

Berichtdoor bollewolle » 09 Jul 2014, 21:14

Het internationale wateren verhaal zou trouwens ook niet kloppen want die zijn er niet tussen BE en de UK. Eventueel buiten de territoriale wateren, maar ik weet niet wat de wetgeving daar omtrent is.

cyrano
Pro Member
Pro Member
Berichten: 261
Lid geworden op: 20 Dec 2008
Bedankt: 34 keer
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer

Re: Foute afrekening mobiel internet (roaming)

Berichtdoor cyrano » 09 Jul 2014, 22:09

Spirit of Brittania zou 't eerste schip van de P&O vloot zijn dat uitgerust is met een geïntegreerd satelliet communicatie systeem. En die zit op de Dover-Calais verbinding, volgens Wikipedia/

https://en.wikipedia.org/wiki/MS_Spirit_of_Britain

redcap
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 Jan 2008
Bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Re: Foute afrekening mobiel internet (roaming)

Berichtdoor redcap » 17 Jul 2014, 11:31

Naar aanleiding van deze tread een artikel op Astel.be:
http://www.astel.be/Cote-belge-risque-d ... aming_4457 (franstalig)
http://www.astel.be/P-verzorgt-GSM-dien ... en-UK_4454 (nederlandstalig)

Daarnet opgebeld door een journalist van Sudpresse die het artikel hierboven wou verifiëren. Het is inderdaad niet volledig correct (het GSM netwerk is enkel actief op zee), dus heb hem het hele verhaal uit de doeken gedaan.


Terug naar “Proximus (Belgacom)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast