Oplichters via vaste telefoon

LaserJet
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 28 keer
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer

Oplichters via vaste telefoon

Berichtdoor LaserJet » 12 Jul 2017, 15:12

Sinds een kleine 2 maand hebben we zo'n tuttimus pack van Proximus met een nieuw vast nummer.

We worden om de 3 dagen (zeker wekelijk 2 of 3 keer) gebeld door mensen die een survey van ons willen afnemen. Ze praten (een beetje gebrekkig) Engels maar ze pushen wel enorm hard. Ze vragen steeds om onze gegevens (naam en adres) en zeggen dan dat de survey "EU Regulated" is of iets dergelijks. We hebben onze gegevens niet doorgegeven, maar ze blijven wel steeds bellen en het blijkt niet op te houden.

Het nummer dat op de vaste telefoon verschijnt is anoniem.

Ook vroeg ik me af of het kan dat dit telefoonnummer niet al eens gebruikt is geweest in het verleden? Aangezien, naast de Engelstalige vermoedelijke oplichters, er ook een paar keer gebeld werd door personen met de gedachte dat wij een andere persoon waren die dit nummer heeft.

Ik heb ook geen idee hoe de bellers anders dit nummer kunnen hebben, omdat dit een nieuw nummer zou moeten zijn die ik niet zomaar ergens opgeef/doorstuur.

Iemand tips of idee hoe ik dit kan aanpakken?

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 532 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer

Re: Oplichters via vaste telefoon

Berichtdoor Jack Daniels » 12 Jul 2017, 15:19

Wie een Fritzbox heeft als modem bij Proximus, kan in die FB instellen dat oproepen met een anoniem nummer geblokkeerd moeten worden. Hoe het met de eigenste modems van Proximus zit weet ik niet. Zelf heb ik een FB7490 en het gebeurt vaker dat ik gebeld word door hetzelfde nummer of door een anoniem nummer. Kwestie van het 1 keer te configureren en je hebt er nooit meer last van.
MacMini - Vu+ Zero - Fritz!Box 7490 + VoIP - 12x Sunpower 318 zonnepanelen

broke23
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer

Berichtdoor broke23 » 12 Jul 2017, 15:36

lastig als uw familie anoniem belt natuurlijk :bang: :lol:

is bij ons het geval dus :roll:

ps: geen afbreuk aan uw tip, alleen spijtig genoeg niet van toepassing voor mezelf dus

johcla
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 125 keer
Uitgedeelde bedankjes: 562 keer

Berichtdoor johcla » 12 Jul 2017, 15:44

Ik heb sinds kort ook Tuttimus en dus een vaste lijn bij gekregen.
Ik gebruik ze niet, maar krijg er ook oproepen op. Wie belt kan ik niet zien, omdat de caller-id een betalende optie is.
Sinds een weekje heb ik mijn Fritzbox geconfigureerd dat de vaste lijn opgenomen wordt door de beruchte "Lenny". Volgens de log heeft er al iemand 11 minuten met Lenny gebabbeld ;-)

johan.devos
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 81 keer
Uitgedeelde bedankjes: 94 keer

Berichtdoor johan.devos » 12 Jul 2017, 16:27

Kun je soms eens uitleggen hoe je Lenny configureerd in een FB?

Bedankt.

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Jack Daniels » 12 Jul 2017, 16:55

Staat hier ergens uitgelegd op het forum in de rubriek VoIP onder het kopje "spam oproepen van nr..."

philippe_d
Moderator
Moderator
Bedankt: 2053 keer
Recent bedankt: 29 keer
Uitgedeelde bedankjes: 576 keer

Berichtdoor philippe_d » 12 Jul 2017, 17:06

broke23 schreef:lastig als uw familie anoniem belt natuurlijk :bang: :lol:
is bij ons het geval dus :roll:

Ik gebruik 2 systemen:
- anonieme oproepen komen (onmiddelijk) op de voicemail, met een bericht dat we geen anonieme oproepen aannemen. De beller (vb familie) kan een bericht achterlaten
- oproepen afkomstig van ongewenste nummers worden doorgestuurd naar Lenny

johan.devos schreef:Kun je soms eens uitleggen hoe je Lenny configureerd in een FB?

Eerst Lenny toevoegen aan je Phonebook, en een verkort nummer toekennen (vb **701)
Dan ongewenste (of anonieme) oproepen doorsturen naar: **701
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7490 int, FW 113.06.80 , VDSL2 Annex A, sync 100/20 (vectoring), native IPv6 (Proximus).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

Bssoft
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 129 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Berichtdoor Bssoft » 12 Jul 2017, 18:18

broke23 schreef:lastig als uw familie anoniem belt natuurlijk :bang: :lol:

Ik weet niet bij welke provider je familie zit .... maar ze kunnen als familie toch eenmalig de CLIP activeren naar jou toe ??
Bij Proximus is CLIP eenmalig toch laten zien via code ===> #31* nummer naar waar # en dan sturen.
Je zal dan wel het nummer zien van je familie (als ze bij Proximus zitten) !!
# = hekje
* = sterretje

En dan nog simpeler, je familie programmeert dat zo in hun telefoonboek in hun toestel voor jou nummer (als ze bij Proximus zitten).
Telkens dat ze dan uitbellen via het telefoonboek naar jou nummer zal jij wel hun nummer zien !

Bij andere providers weet ik dat niet of ze dat al dan niet ondersteunen !

kamiel
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 31 keer
Uitgedeelde bedankjes: 127 keer

Berichtdoor kamiel » 12 Jul 2017, 18:26

Bestaat er ook een nederlandse of vlaamse Lenny?
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
TV: Netflix, Stievie, VRTNU en vier.be
VOIP: Weepee (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via Raspbx
GSM: Orange (met Chinese Oukitel K4000)

broke23
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer

Berichtdoor broke23 » 12 Jul 2017, 19:37

Familie zit niet bij proximus spijtig genoeg

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 447 keer
Recent bedankt: 5 keer
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer

Berichtdoor ITnetadmin » 12 Jul 2017, 21:48

Dat afsluithekje heb je iirc zelfs niet nodig.

Ik heb een goedkoop antwoordapparataat op de vaste lijn aangesloten, dat met een automatisch vooringeproken stem iets zegt in de zin van "Please leave your message after the beep", en hierdoor zonder enige persoonlijke info mee te geven (niet in de tekst en niet in de stem). De meesten antwoorden niet en hangen direct op. Pech dan.

Nummerherkenning kost bij telenet overigens nog altijd 5 euro per maand; het is een schande dat dat niet in de standaard service inbegrepen is vandaag de dag, maar het zorgt er wel voor dat ik de nummer niet zomaar kan achterhalen.

Ik bel terug als de boodschap belangrijk is, maar ik weiger ook met een of andere receptie of callcenter te werken. Als ik terugbel en ik kom niet uit bij de persoon die de boodschap achterliet hang ik terug op.

Op de GSM hetzelfde principe overigens, een onbekend nummer (daarom niet eens prive, gewoon niet gekend door mijn contacts list) komt *altijd* op mijn voicemail terecht. Dat is mijn filter.

petzl
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 84 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Berichtdoor petzl » 12 Jul 2017, 22:57

als je een VZW of zaak hebt bellen ze regelmatig op de vaste lijn om je op te lichten ....

vaak lichten ze je dan op aan de hand van de gegevens op de website van de vereniging of zaak
Afbeelding

MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 83 keer
Recent bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer

Berichtdoor MarkDM » 13 Jul 2017, 11:00

Mij bellen ze ook regelmatig. Sinds ik me op de lijst https://www.bel-me-niet-meer.be/ gezet heb zijn het alleen nog buitenlandse oplichters. (+44 nrs) . Gewoon direct inhaken, geen tijd verspillen.

Die Robinson-lijst werkt effecief moet ik zeggen. Mijn neef had het zelfde probleem, bij hem is het ook opgelost.

Geheime nummers niet opnemen is geen optie: soms bellen ze van Eandis voor serieuze zaken (waar ik zelf om vroeg). Dat is ook met geheim nummer. Of nog andere firma's die terugbellen.
Voip: 3StarsNet met Linksys SPA3102
Internet: Belgacom Comfort met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+ en TV-Vlaanderen op Xtrend met Open-Pli

cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 18 keer
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer

Berichtdoor cyberbozzo » 13 Jul 2017, 11:03

petzl schreef:als je een VZW of zaak hebt bellen ze regelmatig op de vaste lijn om je op te lichten ....

vaak lichten ze je dan op aan de hand van de gegevens op de website van de vereniging of zaak

Op het werk krijgen we inderdaad ook dikwijls oproepen met het doel om persoonlijke gegevens te ontfutselen.
Wat ik me altijd afvraag: hoe gaat zo'n oplichting dan verder in zijn werk? Is dat gewoon doel: gegevens verzamelen om nog geloofwaardigere social engineering te kunnen voeren de volgende maanden? Of gaan ze op een andere manier te werk?

Ken
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 74 keer
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer

Berichtdoor Ken » 13 Jul 2017, 11:39

Een echte pest, ongelooflijk, sinds de lijnen bij OVH zijn, anonieme oproepen kunnen niet meer inbellen en als ze al bellen met een normaal nr blokkeer ik dat nr. Tot nu toe zijn ze er opnieuw 2 x in geslaagd te bellen. Ik had er eens ene aan het lijntje gehouden en telkens fake informatie doorgegeven op z'n vragen. Allemaal niet erg volgens hem, en na 3 min begon hij zich toch wel te ergeren en zei hij dat ik continu opgebeld ging worden en weet ik veel wat nog allemaal... Dreigementen enz in 't Engels...
'k Lig er echt niet van wakker als ge weet dat die mensen ver weg zijn :bang:
Maar blijkbaar verdienen ze er toch genoeg aan om door te doen...
@Work Telenet Business Fibernet 200/25. @Home Orange Love Internet+TV + boost 200/20, Orange Arend Pro+Huawei Honor9

lanadekat
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 40 keer
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer

Berichtdoor lanadekat » 13 Jul 2017, 11:58

Ken schreef:Een echte pest, ongelooflijk, sinds de lijnen bij OVH zijn, anonieme oproepen kunnen niet meer inbellen en als ze al bellen met een normaal nr blokkeer

Hoe blokkeer je oproepen bij OVH? Ik heb al eens in het controlpanel gaan kijken maar ik kan niets vinden. Gisteren 5 keer gebeld door "Microsoft tech support" ik werd het wat beu dus 10 minuten meegespeeld tot ze Teamviewer logindetails wilden dus toen gewoon gezegd dat ik hun bedoeling kende en de persoon legde direct in. Maar ... een uur later belde hetzelfde nummer met dezelfde reden maar een andere persoon :bang:

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Jack Daniels » 13 Jul 2017, 12:14

lanadekat
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 40 keer
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer

Berichtdoor lanadekat » 13 Jul 2017, 15:46

Ik gebruik de nieuwe interface :p
Maar ik denk dat ik het goed heb gedaan, die opties aangevinkt en de nummer op de zwarte lijst gezet :)

AfAX
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer

Berichtdoor AfAX » 13 Jul 2017, 17:48

Heb me ooit via internet eens opgegeven om mijn nummer te laten opnemen in een serie die niet mag opgebeld worden op straf van geldelijke boete en krijg sinds dan geen calls meer. https://www.bel-me-niet-meer.be/ was het geloof ik.

Ken
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 74 keer
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer

Berichtdoor Ken » 15 Jul 2017, 20:34

Mja, maar dat helpt niet met die fake Microsoft dudes uit India of Pakistan...

Ik had zelfs ene wat kwaad gemaakt en blokkeerde voortdurend het nr. En die slaagde erin om telkens met een ander nr te bellen. Gedurende 2 dagen.
Het was dan nog eens een locaal Belgisch nummer, maar als ik keek op CRDC database was het onbestaand. Er naartoe bellen werkte ook niet... blijkbaar konden ze via VoIP dus hun uitgaand nr faken zonder probleem.
@Work Telenet Business Fibernet 200/25. @Home Orange Love Internet+TV + boost 200/20, Orange Arend Pro+Huawei Honor9

yezzer
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer

Berichtdoor yezzer » 16 Jul 2017, 19:52

lanadekat schreef:Ik gebruik de nieuwe interface :p
Maar ik denk dat ik het goed heb gedaan, die opties aangevinkt en de nummer op de zwarte lijst gezet :)

ik vraag me gewoon af of de filter "zwarte lijst" bij OVH eveneens effect heeft op de geporteerde lijn dan wel op het eigen toegekende nummer
m.a.w. als je in de manager dus bijvoorbeeld +22 en +44 op de zwarte lijst kiepert, geldt dat dus ook voor de aan de sip lijn gekoppelde alias?
(=eventueel uw overgedragen nummer dus)
weet er dat soms iemand, thx!

Terug naar “Proximus (Belgacom)”