Computers voor een school(tje)

Iets te koop? Naar iets op zoek? Aparte regels gelden in dit forum (zie sticky).
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1921
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 160 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

cadsite.

Dat is natuurlijk een persoonlijke mening. Maar een school heeft ook eindtermen te halen. En hoe kan je die halen zonder een minimum ict matriaal?

http://www.ond.vlaanderen.be/curriculum ... termen.htm
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Sasuke schreef:de combo Windows rds + Chromebooks oid
Dan moet je al RDS infrastructuur hebben... ik denk niet dat dergelijk scholen een probleem hebben met enkele desktops aan te kopen.
Sasuke schreef:is goedkoper dan Full Microsoft stack.
Scholen hebben echt wel super deals bij Microsoft... die betalen heus niet de volle pot.

Trouwens mij lijkt Windows 10 S (al is het nog even wachten) een beter alternatief dan een Chromebook.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Wat is "een minimum"?
Er staan PC's. 4 Per klas ongeveer en er zitten 16 leerlingen per klas. OK, het zijn oude dingen, maar ze werken nog. Dat ze wat trager zijn ga ik niet tegenspreken. Dat het kleine schermen zijn ook niet. Maar ze doen wat ze moeten doen.

Enne, @Sasuke
In vorige antwoorden las ik dat het niet uitmaakt of het desktops of laptops zijn en de school is in Lichtervelde.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

cadsite schreef:Ik denk dat er hier vergeten wordt dat het hier gaat over een basisschool. Lager onderwijs dus.
Ja er zijn budgetten voor scholen, maar zelfs ik vind IT niet belangrijk genoeg volop te investeren in hardware voor het lager. We krijgen minstens 2 keer per jaar inzage met toelichting in de volledige boekhouding van de school waar onze kinderen zitten. Ik ben heel blij dat ze geld geven aan IT, maar dat het niet gaat naar het laatste en het nieuwste.
Ik vind het belangrijker dat er nette toiletten zijn, dat het gebouw regelmatig gekuist wordt, dat er uitstappen gedaan worden, dat er gezwommen wordt, (lach niet) dat het toiletpapier niet gerantsoeneerd wordt,...
Als er ouders zo zot zijn om hun tijd en energie te steken in het opkalefateren van oude krengen die wel nog voldoen, zoveel te beter!
Chapeau dat ouders dat willen doen
1 ding wordt wel vergeten: ook al zijn het goed werkende oude krengen, je moet per toestel zoeken naar drivers (die meestal problemen opleveren wegens te ouderdom), updagten (véél tijd nodig op oude krengen) en dit valt op de nek van de IT coördinator.
Dit is ook 'budget' dat beter, efficienter gebruikt kan worden dan het draaiend houden van oude krengen waarbij er wel in elke les eentje zegt: "meester/juf ik krijg een foutmelding".
Of gaan we ons onderwijs afzwakken tot "een IT coördinator kost niks want hij loopt er toch rond"?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

bruma schreef:je moet per toestel zoeken naar drivers (die meestal problemen opleveren wegens te ouderdom), updagten (véél tijd nodig op oude krengen)
Als ik kijk naar de diverse PC's en laptops in familie en vriendenkring die ik al heb geupdate naar Windows 10 dan ben ik nog nooit een driver moeten gaan zoeken (tenzij voor een scanner ed. maar ik denk dat daar in deze context geen sprake van is).
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Niet elke school heeft een IT-coördinator.
Uiteraard moet er een correcte kosten/baten gemaakt worden, maar dat kan alleen met alle gegevens. Ik spreek voor de school van mijn kinderen, hoe het er aan toe gaat bij anderen kan ik niet over meespreken.
Maar je moet het nu ook niet overdrijven. Een schooltje met zo'n 20 PC's is echt geen hocus/pocus.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cadsite schreef:Ik vind het belangrijker dat er nette toiletten zijn, dat het gebouw regelmatig gekuist wordt, dat er uitstappen gedaan worden, dat er gezwommen wordt, (lach niet) dat het toiletpapier niet gerantsoeneerd wordt,...
Als er ouders zo zot zijn om hun tijd en energie te steken in het opkalefateren van oude krengen die wel nog voldoen, zoveel te beter!
Misschien moeten de ouders af en toe de toiletten en gebouwen eens kuisen, wat toiletpapier doneren, ... dan heeft men budget voor een deftige PC :lol:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Het toiletpapier was in een andere school, maar in de huidige school kuisen de ouders de klassen.
Ik doe dat met plezier. Door het geld dat daardoor vrijkomt kunnen ze voor veel meer ondersteuning zorgen tijdens opvangmomenten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Mooi om de inspanningen van de ouders te zien op welk vlak dan ook... maar tegelijk ook schrijnend voor een land dat zich een groot imago aanmeet op gebied van onderwijs :cry:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

De mentaliteit van de directie is vaak het probleem.
Durf je in het onderwijs te wijzen op het feit dat IT deftig moet gebeuren omdat het om een netwerk gaat (4 pcs per klas x wss toch een redelijk aantal klassen) dat vaak al geen kmo netwerkje meer is, maar eerder een groot bedrijfsnetwerk qua grootte, dan is de eerste "kneejerk" reactie steevast "we zijn maar een school en geen bedrijf, daar is geen budget voor".

Of vrij vertaald: "20 jaar geleden moesten we daar geen geld insteken en nu willen we niet veranderen want we snappen niet dat een netwerk van deze grootte niet gewoon kan werken zoals bij ons thuis, met een routertje dat tegelijk switch en wifi doet, en een paar pc'kes die gedoneerd zijn door de ouders".
Ik kende nog geen 10 jaar geleden lagere scholen die het deden met pcs gedoneerd door de ouders, waar nog windows 98 op draaide.
Waar de ITer nog geen 6000 euro per jaar had om heel de IT te doen, incl switchen (router van de provider, geen firewall), wifi kwam van een consumentenroutertje dat als AP dienst deed, een laptopklas was ooit gedoneerd maar intussen al op leeftijd en geen vervangbudget.
Amateurisme ten top. Maja, "we zijn maar een school, dat is allemaal ni nodig" he.

In veel scholen is de lokale IT coordinator overigens *nog altijd* "de leerkracht die het meest van computers kent en 5 uurtjes per week bijkrijgt om den IT te doen".
Als ze nog ene hebben, en het ni geoutsourced is aan ne zelfstandige of een bedrijfje dat 1 keer per week nen ITer stuurt om de opgestapelde problemen te fixen en dan terug te vertrekken naar zijn volgende bestemming.

Sorry, maar bij mij is het duidelijk: we doen het degelijk, of we doen het niet.
Dat wil niet zeggen "top of the line duur materiaal" ofzo, maar wel "degelijk", dus:
- PCs van hetzelfde merk en zelfde of opvolgend type (dat is nu eenmaal uren uitgespaard bij onderhoud), én met dezelfde windows op (een school enterprise license, geen 50 verschillende oems van gedoneerde of tweedehands pcs met versies gaande van xp tot 10)
- een fatsoenlijke backbone, dus managed switchen (dat mag 100mbps zijn zolang de backbone poorten maar gbps aankunnen) die wat protocols aankunnen (ik denk bv aan vlans trunking en link aggregation, tree spanning, ...), een fatsoenlijke firewall (een goed servertje en pfsense erop bv), een backup internet lijntje (mag 3g zijn)
- een domain, dus een windows AD voor user rights management, waarin alle apparatuur gestoken wordt, dat maakt finegrained control toch echt wel makkelijker
- fatsoenlijke APs voor eventuele wifi, dus géén goedkope misbruikte consumentenroutertjes, maar bv unifi of edimax pro units, dat is niet superduur maar ook geen 30 euro zoals die goedkope routertjes vaak

Als je dat niet wil opbrengen, dan ben je als school eerlijk naar jezelf en naar de ouders toe, en zeg je dat internet en computers geen prioriteit zijn en dat je het liever met bord en krijt doet.

Maar die verschrikkelijke "we willen dat onze IT niks kost" mentaliteit moet eruit.
Je bent geen hobbylab waarin gepruld en geexperimenteerd wordt met 50000 dingetjes, je draait een productienetwerk.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Wie is meestal de IT coördinator (middelbaar onderwijs)? De leerkracht informatica!
Wie is de leerkracht informatica? De leerkracht Wiskunde die weet waar de aan/uit knop staat van een pc!

Sommige scholen nemen een ICT Coördinator aan, en behandelen deze zoals het hoort. Echter het gros van de scholen hebben die "titel" gewoon gegeven aan iemand die "iets" meer kent van computers dan de gemiddelde leerkracht. Zwaar ondergewaardeerd beroep ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

+1. De laatste twee jaren van mijn lager onderwijs kwamen ze mij regelmatig uit de klas halen omdat ze in de ICT les niets konden afprinten :bang: . ICT les werd uiteraard gegeven door een gewone leerkracht die ons wel met Word ging leren werken.

Het gaat inderdaad al lang niet meer om kleine netwerkjes met een handjevol PC's en dat vraagt een deftige infrastructuur met deftig onderhoud. Daarom niet top-of-the-line, maar wel degelijk. En ja, dat kost geld.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Dat er veel fout loopt is inderdaad een feit.
Een ICT coördinator op school is vaak de leerkracht met het meeste PC kennis, als je geluk hebt. Anders is dat de persoon die niet voldoende uren had om een voltijdse opdracht te hebben. Ik heb dat nog gezien in een lagere school, die dame begreep het verschil niet tussen hosting en een domeinnaam. :bang:

Daarnaast, een ICT coördinator moet werken met oud :twisted: materiaal, krijgt te weinig uren en is daarenboven onderbetaald naar IT normen, wie trek je daarmee aan?

Ik heb ook nog maar net mijn lerarenopleiding (de oude GPB of D-cursus) afgerond, daarin kregen we een half lesje over hoe "ICT te integreren in het onderwijs". Kregen we daar toch geen les over "web 2.0" zekers? Over het online maken van een woordwolk, voilà, opgelost, de doelstelling is behaald.

Maar daar is de TS niets mee geholpen. Blijkbaar is er daar geen budget om de een of andere reden en wenst hij de schade te beperken door hen te helpen aan bruikbaar recup materiaal. Dat het niet ideaal is zal niemand tegenspreken, maar je moet ergens beginnen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

krisken schreef:Wie is meestal de IT coördinator (middelbaar onderwijs)? De leerkracht informatica!
Wie is de leerkracht informatica? De leerkracht Wiskunde die weet waar de aan/uit knop staat van een pc!

Sommige scholen nemen een ICT Coördinator aan, en behandelen deze zoals het hoort. Echter het gros van de scholen hebben die "titel" gewoon gegeven aan iemand die "iets" meer kent van computers dan de gemiddelde leerkracht. Zwaar ondergewaardeerd beroep ...
Nagel op de kop.
En vaak krijgen ze er dan nog maar 5 uurtjes per week voor.
Trouwens, in het middelbaar onderwijs bestaat "ict coordinator" zelfs niet (enkel in het lager), de mensen die de job doen zijn dus statutair vaak "administratief medewerker/bediende", met navenant wedde (en voor de selfmade ITer die geen bachelor kan voorleggen is dat dus op middelbaar niveau, denk C1-C2 niveau qua overheidsbarema).
Veel scholen gekend waar er in 5 jaar 6 ITers passeerden, omdat niemand gek genoeg was om voor dat loon al dat werk te doen.
Wie trek je als school dus aan: de avondschool IT student of pas afgestudeerde ITer die ervaring wil opdoen, of de net-nog-niet-op-pensioen ITer die rustig wil uitbollen en niet teveel wilt aanpassen.
Resultaat: totaal geen visie.

Dit jaar nog tegengekomen:
- de bijhangende basisschool die de gebouwen deelt heeft een hippie achtige als ITer heeft, die geen bal van netwerken afkent (zijn eigen IP range niet eens weet of kan opzoeken) en denkt dat wifi slecht is en dus stelselmatig alle APs verwijdert waardoor de andere ITer die elke keer terug kan plaatsen.
- de net vervangen ITer (een van de "ik bol uit naar mijn pensioen" groep) zag het nut niet in meer dan een unmanaged switch of twee, geen firewall uiteraard, hopeloos archaische infrastructuur, ... ; daar heeft de wel vooruitziende directie paal en perk aan gesteld en een ietwat competentere ITer gezocht.
- na 20 jaar plannen eindelijk groen licht krijgen voor een nieuwbouw, blijkt dat de architect die de plannen in 1995 opgesteld had slechts 1 stopcontact had voorzien per lokaal, en geen netwerkbekabeling (uiteraard, de plannen waren van 1995, toen je niet meer nodig had). Dezelfde architect zag trouwens nog altijd het nut er niet van in, en ging zoiezo geen wijzigingen aanbrengen in plannen waar hij al 20 jaar niet meer voor betaald was. Gelukkig dat de ITer on site met zijn schoen op tafel geklopt heeft en eiste dat de plannen eerst aan de 21e eeuw aangepast zouden worden.

Welke capabele mens krijg je eigenlijk nog zo zot om het te doen?
Eentje die mij ooit vervangen heeft (wou meer tijd voor zijn kinderen dus dacht "ik ga in het onderwijs ITer spelen" (hah :-p ), heeft dat tot pasen uitgehouden, om dan in de prive het dubbel te gaan verdienen om minder dan de helft van het aantal pcs en ander netwerkmateriaal te onderhouden.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

cadsite schreef:Anders is dat de persoon die niet voldoende uren had om een voltijdse opdracht te hebben.

[...]

Maar daar is de TS niets mee geholpen. Blijkbaar is er daar geen budget om de een of andere reden en wenst hij de schade te beperken door hen te helpen aan bruikbaar recup materiaal. Dat het niet ideaal is zal niemand tegenspreken, maar je moet ergens beginnen.
Ja. En die persoon durft dus vaak niet teveel zeggen, want is supercontent dat ie een voltijdse heeft.

"Je moet ergens beginnen."
Dat klopt.
En dat is meestal bij de ITer die een lijn trekt en zegt "zo kan het niet verder", we gaan dit "tegoei" doen en niet bric-a-brac.
Dit soort "heeft er iemand nog iets over" mentaliteit geeft de directie enkel een mentale bevestiging "dat ze goed bezig zijn".
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

ITnetadmin schreef: Dit soort "heeft er iemand nog iets over" mentaliteit geeft de directie enkel een mentale bevestiging "dat ze goed bezig zijn".
denken en kraaien dat ze goed bezig zijn
in een aantal lagere scholen staan die PC's er toch maar om de ouders te sussen
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:En dat is meestal bij de ITer die een lijn trekt en zegt "zo kan het niet verder", we gaan dit "tegoei" doen en niet bric-a-brac.
Dit soort "heeft er iemand nog iets over" mentaliteit geeft de directie enkel een mentale bevestiging "dat ze goed bezig zijn".
En dan zegt de directie maar het werkt nu toch ook :lol:

Als de mentaliteit er niet is dan is het vaak enorm moeilijk om zo'n mensen te overtuigen.
Gebruikersavatar
ArcsS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 171
Lid geworden op: 25 dec 2009, 10:14
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 3 keer

Ik heb de indruk dat er hier nogal veel gespeculeerd wordt. Laat mij dit daarom duidelijk maken.

- De scholen hebben inderdaad eindtermen, deze worden behaald door de inzet van de leerkrachten, welke ondersteund worden door it-materiaal.
Als ik in België van punt A naar punt B wil zal je er even makkelijk raken met een budgetwagen als met een racewagen. De racewagen kan meer, maar het is niet nodig. Computers idem, zolang je er vlot kan op browsen is het oké.

- Over het budgetbeheer/directie: Wij kunnen zeker niet klagen, we hebben wat we nodig hebben. Maar het is blijkbaar moeilijk te verstaan dat als je ergens gratis kan aan raken, je zo het uitgespaarde geld in een ander post kunt stoppen.

- Over onze ICT-er: Wij hebben een zeer bekwame, hij werkt voltijds in een andere school en komt bij problemen helpen in de onze. Als ik problemen kan oplossen moet hij er niet speciaal voor komen. Kan ik het niet, kunnen we beroep doen op hem. De grootste problemen bij ons zijn stekkers die niet inzitten, papierlade leeg in de kopiemachine, volumeknop van het geluid dat uit staat. Verder hebben we niet echt problemen met onze installaties.

- Over ons netwerk: er gebeurt veel in de cloud, zoals gezegd hebben we geen servers of netwerkhardeschijven ofzo lopen. Op de laptops van de directie en leerkrachten na (daar wordt op tijd een backup van gemaakt) zijn er geen kritieke bestanden die problemen kunnen geven als ze verdwijnen.

- Over de gehele schoolwerking: Ik ben zelf nooit graag naar school geweest, ik heb het niet hoog op met veel leerkrachten. Echter moet ik hier bijzeggen dat het een unieke school is met toppersoneel die zich dagelijks de volle 100% inzetten voor zowel de leerstof aan te brengen als het welzijn van de leerlingen.

Zoals eerder reeds aangegeven: er zijn budgetten voor ict-materiaal, er kan materiaal worden aangekocht, als het niet anders kan gebeurt het ook op deze manier, maar er zijn alternatieven die ons kunnen helpen.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

zoals reeds aangehaald veel grote bedrijven leasen en zijn geen eigenaar meer van hun laptops

reden: in de leaseprijs zit de interventietijd. Voor ICT in ontwikkeling binnen de 24u krijg je een aan de lijn die een afspraak maakt, meestal de dag erna al en dan komen ze die ter plaatse repareren.
Laatst nog meegemaakt, ze hebben alles bij en je krijgt na een uurtje of 2 een werkende laptop terug.
Oorzaak: met de laatste driver een probleem op t moederbord, we hebben het vervangen.

Eenmaal de leaseperiode achter de rug krijg je een nieuwe. De leasemij zal die niet gratis wegschenken gezien de leaseprijs afhankelijk is van de restwaarde. Dus die worden in bulk verkocht.

Zullen die toestellen nog werken, zeker, kunnen werknemers ie kopen, zelden of nooit.
Ecter die toestellen zijn al enkele jaren oud, wanneer er minder gevraagd werd van de hardware, dus ook minder geheugen, meestal maar rond de 4GB
En net nu die gaan upgraden, zal je al moeite moeten doen om goedkoop aan geheugen te geraken en veel kans dat je het geheugen welke erin zit mag vervangen en in de vuilbak mag gooien. Wat in tegensrijd is met de vereisten van het/een schoolbudget.

En hierboven een verhaal van interventie weergegeven: reden probleem met upgrade van geheugen.
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Ik kom zelf nogal veel in middelbare- en basisscholen. De norm ligt in een middelbare school vaak een pak hoger dan in het basisonderwijs. Deels te wijten aan meer middelen maar zeker ook te wijten aan een andere (beperktere) visie op IT. Dat is hierboven al uitvoerig besproken.

Toch zie ik ook basisscholen die vol hangen met touchscreens in de klassen, bakken ipads en chromebooks hebben. Andere scholen moeten het doen met een paar aftandse pc's per klas. Een klas waar dan nog niet eens een vaste beamer hangt.

Hoe komt dat? Tjah... zoals gezegd: een verschillende visie van de directie maar ook: uitgekiend budgetteren en samenwerken met andere (basis)scholen, het gemak van een aanleunende secundaire school, een 'beter' publiek dat al eens makkelijker wafels koopt of naar het schoolfeest komt, een goed-draaiende ouderraad en een ict-er met de nodige skills.

Tip voor de TS: ik weet dat sommige basisscholen hele loten goedkope pc's halen bij de Nationale Bank van België. Misschien je daar eens op de wachtlijst laten zetten en als het moment er is eens een lichte vrachtwagen huren en naar Brussel rijden (evt. samen afspreken met collega's van andere basisscholen in de buurt).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ArcsS schreef:- Over het budgetbeheer/directie: Wij kunnen zeker niet klagen, we hebben wat we nodig hebben. Maar het is blijkbaar moeilijk te verstaan dat als je ergens gratis kan aan raken, je zo het uitgespaarde geld in een ander post kunt stoppen.
Klassiek dat steeds "als het gratis"' kan in de IT hoek zit... waarom vraagt een school geen gratis bord, stoelen, papier, poetsvrouwen, ... ?

Met dergelijke "als het gratis" kan mentaliteit neemt men je gewoon niet ernstig en verwacht men het jaar erop dat het nog goedkoper dan gratis kan. Stel dus je benodigde budget (firewall, switch, bekabeling, wireless, PC's, ...) op voor deftig materiaal (en niemand zegt hier dat dat een Core i7 moet zijn) en kijk hoeveel je ieder jaar nodig hebt om mee te evolueren.

Kijk misschien ook eens bij de lokale middenstand voor sponsering.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

ArcsS schreef:- Over het budgetbeheer/directie: Wij kunnen zeker niet klagen, we hebben wat we nodig hebben. Maar het is blijkbaar moeilijk te verstaan dat als je ergens gratis kan aan raken, je zo het uitgespaarde geld in een ander post kunt stoppen.

- Over ons netwerk: er gebeurt veel in de cloud, zoals gezegd hebben we geen servers of netwerkhardeschijven ofzo lopen. Op de laptops van de directie en leerkrachten na (daar wordt op tijd een backup van gemaakt) zijn er geen kritieke bestanden die problemen kunnen geven als ze verdwijnen.

Zoals eerder reeds aangegeven: er zijn budgetten voor ict-materiaal, er kan materiaal worden aangekocht, als het niet anders kan gebeurt het ook op deze manier, maar er zijn alternatieven die ons kunnen helpen.
- "gratis" is niet altijd "beter"; fatsoenlijk materiaal gratis krijgen is goed, slecht onaangepast materiaal gratis krijgen is niet goed, want het blijft slecht onaangepast materiaal. Hoewel budget belangrijk is, betekent "goedkoper" niet automatisch "beter", en iets dat gratis is maar werkt is daarom nog niet beter dan iets dat geld kost en beter werkt.

- cloud; dus dan zijn er toch minstens 2 internetlijnen als failover moest het internet uit liggen, nu alle belangrijke data offsite is, hoop ik?
Enne, geen server of network storage => geen domain neem ik aan, dus geknoei op user authentication niveau en allerlei andere miserie; en geen network storage betekent dat er dus niks lokaal is om snel effe iets op te zetten, alsook filmpjes en educatief materiaal op te plaatsen zodat dat niet altijd over de internetlijn moet gaan, of (erger nog) lokaal op de pc wordt gezet.

Alternatieven die helpen, daar ga ik akkoord mee.
Maar ze moeten helpen, en niet de status quo bevestigen of versterken.
Ik breek daarom jouw ITer niet af, maar feit is dat hij blijkbaar dit soort bric-a-brac toelaat.
De enige manier om directies dit af te leren is te zeggen "als het niet fatsoenlijk gaat, dan stellen we het gewoon uit tot het wel fatsoenlijk kan".
De "we zijn nu effe tijdelijk verder geholpen" mentaliteit werkt nefast, want ze geraken dat gewoon en het is wel de ITer die in de eerste plaats vloekt, en de leerkrachten die vervolgens de gevolgen bewust of onbewust tegenkomen.

Ik zeg het, ik heb de job gedaan. En bij mij was de lijn duidelijk. Als het niet fatsoenlijk kan, dan stellen we het uit tot het wel fatsoenlijk kan.
Ik ben toen begonnen met een servertje op een tafel in een lokaaltje, en daar is rap een rack gekomen met een paar servers, gevirtualiseerd zodat de backups makkelijker worden en de recovery sneller kan, een altijd onontbeerlijke lokale file storage voor allerhande filmpjes, fotos, en ander materiaal, een backuplijntje, een layer 3 core switch voor oa inter-vlan routing en managed switchen voor het netwerk fatsoenlijk te beheren (oa afzonderlijke vlans administratie en leerlingen), een upsje voor de clean shutdowns, en kabelgoten ipv losse kabels om het een beetje fatsoenlijk en veilig te maken voor de leerlingen die anders losse netwerkkabels en stroomkabels/stekkerbalken overal hebben rondslingeren, en een central controlled wifi AP systeem (edimax pro) om alles goed en snel te beheren en op te volgen, alsook een monitoring systeem via syslog en snmp.

Een "klein beetje netwerk" bestaat niet.
Softwarematig zijn er overigens genoeg gratis of goedkope oplossingen voor scholen.
- VMware geeft iirc nog altijd 50% korting, maar je kan even goed zelf met xenserver aan de slag (en iirc, hoewel ik geen fan ben, kan je bij windows server licenses gratis hyperv virtualisatie gebruiken).
- G-data geeft voor iirc 450 euro een school site license voor een enterprise AV product, centraal gemanaged
- Monitoring via syslog en snmp, daar zijn genoeg gratis oplossingen voor te vinden
- Wifi APs die semi professioneel zijn kan je voor een 150 euro per stuk op de kop tikken bij zowel Ubiquiti als Edimax
- Windows licenses zijn onder MS-KIS zeer goedkoop in vgl met de normale prijzen, ik raad Sumika aan
- Als firewall is pfSense gratis, enkel een toestel kopen om het op te draaien
- Hardware is altijd iets duurder, maar refurb is te vinden, en Supermicro servers zijn een mooi B-merk alternatief als je ze niet te duur wilt; voor je core switch kan je met wat kennis van zaken naar bv mikrotik neigen, of een ander semi pro merk
- Een UPSje kost geen stukken van mensen, een kleine rack ook niet; en koop je een goeie ups dan zijn de batterijen met een kleine kost te vervangen wanneer ze end of life zijn

Zo zie je maar, het hoeven echt geen cisco's te zijn met dure extraatjes allemaal.
Maar van de andere kant mag het ook geen miserie worden met unmanaged switchen, consumenten routers als APs, overal losliggende kabels, geen local storage, geen domain server, ...


Het probleem dat aangehaald wordt inzake "basisscholen met touchscreens en tablets", is vaak dat men, als men wilt investeren in IT, men wel de touchscreens en de tablets wilt, maar niet de switchen, APs, en andere noodzakelijke behind the scenes apparatuur. En dan loopt het mank.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

r2504 schreef:Klassiek dat steeds "als het gratis"' kan in de IT hoek zit... waarom vraagt een school geen gratis bord, stoelen, papier, poetsvrouwen, ... ?
Dat is ook zo.
De klassen worden gekuist door ouders, de gang, toilet en gemeenschappelijke ruimtes door een betaalde kracht.
Vervoer wordt zoveel als mogelijk gedaan met ouders tegen een km-vergoeding, zo maak je als ouder ook de uitstappen mee wat nog leuk is ook.

Blijft gewoon DE vraag. Wat wil je doen op school qua IT, wat moet je doen en wat heb je daar voor nodig.
Ik zie dat wat ze doen op school bij mijn kinderen perfect lukt met afdankers en gratis ouder-support.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

ITnetadmin, al wat je zegt is juist hoor, maar plaats eens alles in een juist perspectief.
Een school met minder dan 100 leerlingen heeft ook een groot deel kleuters. Bij mijn kinderen zitten er 8 per leerjaar dus 16 per klas. Het hele lagere school gedeelte telt dus 48 leerlingen. Elke klas heeft 4 leerling PC's en 1 leerkracht PC. Dus 15 PC's en eentje voor de coördinatie.
Internet fail-over? Serieus blijven é, 't is een lagere school, geen apotheek. :twisted:
Als 't even niet werkt, wat echt wel uitzonderlijk is, dan stel je dat gewoon even uit.
Gebruikersavatar
ikhlaske
Pro Member
Pro Member
Berichten: 334
Lid geworden op: 15 dec 2010, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 6 keer

Ik werk op de VRT en we hebben net onze desktops vervangen, dus als je je school een mail laat sturen naar Ikhlas.berrazi apenstaart vrt.be
Dan kan ik eens horen! :)
Provider: Orange Fiber 1000/200
Modem/Router: Orange Nokia Fiber Modem + Unify USG
Switch: UniFi 24p + 8p POE 150W
Wifi: Unify AP AC LR + AP AC PRO
GSM: Proximus
Nas: Synology DS 219+ 16GB ram 512GB nvme ssd cache - Synology DS 219se
Backbone: (Plex)
  • Intel NUC - 16GB Ram
  • Intel NUC - 4GB Ram
  • Mac Mini - M1
Gebruikersavatar
ikhlaske
Pro Member
Pro Member
Berichten: 334
Lid geworden op: 15 dec 2010, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 6 keer

For free natuurlijk
Provider: Orange Fiber 1000/200
Modem/Router: Orange Nokia Fiber Modem + Unify USG
Switch: UniFi 24p + 8p POE 150W
Wifi: Unify AP AC LR + AP AC PRO
GSM: Proximus
Nas: Synology DS 219+ 16GB ram 512GB nvme ssd cache - Synology DS 219se
Backbone: (Plex)
  • Intel NUC - 16GB Ram
  • Intel NUC - 4GB Ram
  • Mac Mini - M1
Plaats reactie

Terug naar “Te koop / Gezocht”