Computers voor een school(tje)

Iets te koop? Naar iets op zoek? Aparte regels gelden in dit forum (zie sticky).
Gebruikersavatar
ArcsS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 171
Lid geworden op: 25 dec 2009, 10:14
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 3 keer

Ik werk op een lager schooltje van ongeveer 100lln.
Sinds kort zijn er enkele laptops weggevallen (dood, roken, ...), en zoals jullie misschien wel/niet weten zijn schoolbudgetten niet superhoog.
Zo wou ik langs deze weg eens proberen om aan wat materiaal te raken.
Ik weet dat er bedrijven zijn die zo soms hele partijen 'sponseren', maar ik heb geen idee om zulke te bereiken.

De computers dienen enkel maar voor tekstverwerking en internetopzoekwerk.
Windows 10 zou wel moeten kunnen draaien.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Kleine tip zo heb ik het vroeger ook vaak gedaan. Vraag bij mensen die bij de school betrokken zijn, ouders, partners van leerkrachten dat ze het vragen op hun werk, grotere bedrijven schenken vaak afgeschreven materiaal. Bij ons gebeurd dit ook zeker voor scholen, vaak zonder os maar met licentie. Hoe dan ook als school kan je daar nog goedkoop aangeraken, succes.
Gebruikersavatar
ArcsS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 171
Lid geworden op: 25 dec 2009, 10:14
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 3 keer

Bedankt voor de tip, dit proberen we, maar heeft nog niet echt succes gehad :s
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik hoor vooral het tegenovergestelde.
Grote bedrijven (wereldwijd 100K+ personeel) doen daar niet (meer?) aan mee, wegens "gedoe".
> de data moet veilig zijn (wat betekent dat je personeel moet betalen die alle HDD/SSD eruit haalt)
> er mag geen belangenvermenging zijn (ik zal dat wel regelen), of financieel gewin

Bij ons op het werk wordt alles centraal vernietigd, na 4-5 jaar gebruik.
Het project waar ik nu zit idem: vroeger verkochten ze nog bureaumateriaal, maar waren er klachten over vriendjespolitiek. Sinds enkele jaren gaat alles systematisch op de afvalcontainer.

Mijn advies voor uw probleem:
> in de kringloopwinkel verkopen ze soms loten van laptops, allemaal dezelfde. Ga er met uw directie (dat staat chic, de directeur komt mee :)) naartoe en overleg wat er mogelijk is. Ik heb zo een Lenovo Core i5 van 5 jaar oud gekocht, SSD ingestoken en die kan zeker nog 4-6 jaar mee (W10). In het beste geval heb je een ouderraad met een ICT werkgroep die dat soort jobkes (SSD vervangen, W10 installeren) voor de school kan doen.
> er zijn ook bedrijven die 2de hands laptops verkopen (opgekocht van bedrijven vermoed ik dan), zo kan je ook
http://www.media-monster.be/pc-portable-82
https://www.laptopservices.nl/
http://www.pro-pc.be/tarif.html
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Uit welke regio ben je?
Misschien kan je je licht eens opsteken bij grote IT partners? In onze buurt denk ik spontaan aan Trust-IT & Savaco.
Gebruikersavatar
ArcsS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 171
Lid geworden op: 25 dec 2009, 10:14
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 3 keer

heist_175 schreef:Mijn advies voor uw probleem:
> in de kringloopwinkel verkopen ze soms loten van laptops, allemaal dezelfde. Ga er met uw directie (dat staat chic, de directeur komt mee :)) naartoe en overleg wat er mogelijk is. Ik heb zo een Lenovo Core i5 van 5 jaar oud gekocht, SSD ingestoken en die kan zeker nog 4-6 jaar mee (W10). In het beste geval heb je een ouderraad met een ICT werkgroep die dat soort jobkes (SSD vervangen, W10 installeren) voor de school kan doen.
De meeste kringloopwinkels waar ik geweest ben vragen onrealistische prijzen voor echt oude hardware.
Harde schijf vervangen kan ik zelf, voor windows kan ik bij onze ict-coördinator terecht, deze werkt in een andere school van onze scholengroep.
Het moet zelfs geen i5 zijn, mijn dagdagelijkse computer is een c2duo met ssd en 8GB ram, en deze werkt zeer vlot voor wat ik nodig heb. In school hebben ze zelfs nog veel minder nodig.
heist_175 schreef:> er zijn ook bedrijven die 2de hands laptops verkopen (opgekocht van bedrijven vermoed ik dan).
Dan gaan de prijzen direct een stuk de hoogte in :s
cadsite schreef:Uit welke regio ben je?
Misschien kan je je licht eens opsteken bij grote IT partners? In onze buurt denk ik spontaan aan Trust-IT & Savaco.
Ikzelf ben van Lichtervelde, voor een mooi aanbod zijn we wel bereid om moeite te doen.
Echter ben ik totaal niet op de hoogte van IT partners ... moest je er zo nog weten ... :)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Nog partners van die grootteorde ken ik niet. Diegenen die ik opnoem zitten in Kortrijk, dus op zich valt dat nog mee qua afstand.
Mocht het voor onze school zijn zou ik ook zeker een oproep doen op facebook en linkedin. Vraag ook even aan de verantwoordelijken of je advertentieruimte op de site of op evenementen in ruil mag aanbieden. Wettelijk mag dan, maar niet elke school is daar happig op.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik betaalde €200 voor een Lenovo Core i5, in Kringloopwinkel Zuiderkempen (niet echt uw regio dus)
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Moeten het laptops zijn?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Hambeurzen bezoeken! Zeker de grotere zoals bvb http://www.uba.be/nl/hambeurs-82
60 euro voor een vrij goede desktop (core I5 met 4GB ram en 250GB disk)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Uit eigen ervaring in 2 basisscholen: probeer u te beperken tot hetzelfde type.
Zo kan je met images werken en is alles voor iedereen hetzelfde.

Support leveren op een computerpark dat bestaat uit allemaal verschillende uitgerangeerde desktops van buurtbewoners etc, is geen cadeau.
Gebruikersavatar
ArcsS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 171
Lid geworden op: 25 dec 2009, 10:14
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 3 keer

tb0ne schreef:Moeten het laptops zijn?
Het moet niet, computers blijven op eenzelfde plek staan.
krisken schreef:Hambeurzen bezoeken! Zeker de grotere zoals bvb http://www.uba.be/nl/hambeurs-82
60 euro voor een vrij goede desktop (core I5 met 4GB ram en 250GB disk)
Mooie prijs, maar voor ons niet echt mogelijk, we zouden het al in de vrije tijd moeten doen, het kan een verloren rit zijn ook.
heist_175 schreef:Uit eigen ervaring in 2 basisscholen: probeer u te beperken tot hetzelfde type.
Zo kan je met images werken en is alles voor iedereen hetzelfde.
Support leveren op een computerpark dat bestaat uit allemaal verschillende uitgerangeerde desktops van buurtbewoners etc, is geen cadeau.
Moesten we aan een lotje uitgerangeerde desktops/laptops kunnen raken zou het ideaal zijn. Maar om al ons bestaand materiaal op te geven voor nieuw zal niet lukken.
Onze ict-coördinator hangt de computers/laptops aan zijn server en zo wordt Windows automatisch geinsalleerd. Problemen hebben we (nog) niet echt.
Het gaan dan ook wel over maar 26 stuks, laptops juffen en directie inclusief.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Een scholengroep zonder budget voor nieuwe PC's ... bizar ... ik reken enkele scholen tot mijn klantenbestand en die hebben redelijk mooi materiaal eigenlijk.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

de meeste grote bedrijven leasen hun laptops (bv bij Belgacom/proximus, dell, hp, ...)
Na de lease periode worden die vervangen en in bulk verkocht.
De bulk koper die kijkt ze na, vernvangt versleten stukken en biedt ze terug aan als tweedehands.
ik heb niet meteen een link meer maar in het Brusselse (Jette?), dilbeek, en ten zuiden van Brussel (Halle) zaten tot voor kort van die bulk verkopers.
Het feit dat die nog rond e 100-150€ kosten heeft te maken met de bulkprijs die ze nog krijgen indien ze ze uitvoeren (verschepen).
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Infotheek is er zo éne bijvoorbeeld.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
ArcsS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 171
Lid geworden op: 25 dec 2009, 10:14
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 3 keer

Sasuke schreef:Een scholengroep zonder budget voor nieuwe PC's ... bizar ... ik reken enkele scholen tot mijn klantenbestand en die hebben redelijk mooi materiaal eigenlijk.
Vraag mij geen details hoor, maar het komt er op neer dat je een budget 'krijgt', dit budget moet je op voorhand opsplitsen in verschillende posten.
Aangezien we een basisschool zijn, hebben we geen computers nodig voor cad-tekeningen/photoshop/... , dus wordt er niet echt rekening gehouden met nieuwe computers. Ik zeg niet dat er geen budget naar gaat, maar het is niet superveel. (de school draait op veel meer dan computers, maar het is een handig hulpmiddel)
Er moet enorm gewikt en gewogen zijn en als je dan een tegenslag hebt is het budget snel weg.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Mail bedrijven en wat openbare diensten.
Onlangs heeft een school hier in de buurt een batch (50 tal) redelijk recente pc's (i3 met Quadro videokaart) gekregen, zonder HDD's weliswaar.
Met de budgetten die ze jaarlijks maar krijgen een geschenk uit de hemel.
Sasuke schreef:Een scholengroep zonder budget voor nieuwe PC's ... bizar ... ik reken enkele scholen tot mijn klantenbestand en die hebben redelijk mooi materiaal eigenlijk.
Er zijn kleine scholen die het jaarlijks moeilijk hebben om met de budgetten rond te komen.
Ze krijgen gewoonweg weinig omdat het maar een kleine school is.

En dan zijn er de grotere scholen in steden a la Mechelen en Gent die een massa budget krijgen.
Dat budget moet men elk jaar volledig opsoeperen of ze krijgen het jaar erop minder. Bijgevolg staat daar dikwijls nieuw / recent materiaal.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

een poos terug was er op een eu shop van een of andere chinese winkel tablets te koop 10" Z8300 4GB full HD scherm met zowel win10 als android 5.1
zou ook een optie kunnen zijn kostprijs 165€ (en gezien ze geleverd werden vanuit een au shop geen verdere kosten/taksen).
Iki heb er niet op gelet of er nog kortingen kwamen bij meerdere stuks
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik ken nochthans genoeg kleine scholen waar het anders is, maar OK. Niet elke school gebruikt zijn budget hetzelfde natuurlijk.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

bruma schreef:een poos terug was er op een eu shop van een of andere chinese winkel tablets te koop 10" Z8300 4GB full HD scherm met zowel win10 als android 5.1
zou ook een optie kunnen zijn kostprijs 165€ (en gezien ze geleverd werden vanuit een au shop geen verdere kosten/taksen).
Iki heb er niet op gelet of er nog kortingen kwamen bij meerdere stuks
Juist ja .. voor een school ... goeie tip (*sigh*)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
crackjack
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 okt 2015, 07:41
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 24 keer

http://www.pgeneration.be/ is een mogelijkheid
Zelf nog niets aangekocht...
FRDDP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 364
Lid geworden op: 25 aug 2015, 12:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 32 keer

Eens mailen naar [email protected], Gentse IT firma die nogal veel leveringen doet aan allerlei scholengroepen en bedrijven, tot ver buiten Gent.
Zijn vrij snel in offertes opstellen, kunnen ook bij OEMs voor specifieke doeleinden stevige kortingen bekomen die als gevolg hebben dat betere toestellen in budgetten passen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

ArcsS schreef:Aangezien we een basisschool zijn, hebben we geen computers nodig voor cad-tekeningen/photoshop/... , dus wordt er niet echt rekening gehouden met nieuwe computers. Ik zeg niet dat er geen budget naar gaat, maar het is niet superveel. (de school draait op veel meer dan computers, maar het is een handig hulpmiddel)
Er moet enorm gewikt en gewogen zijn en als je dan een tegenslag hebt is het budget snel weg.
Dus samengevat (ik heb ook nog in het onderwijs gewerkt):
De budgetbeheerders vinden computers wel interessant en belangrijk, maar het mag weer niks kosten.
Absolute schande.
Als ze pcs willen aankopen, moeten ze ook de vervangkosten op x jaar budgetteren.
Er is gewoon geen enkel excuus om dat niet te doen.

Ik heb over de jaren geleerd om daar weinig medelijden mee te hebben.
Scholen waar de directie computers belangrijk vindt, die hebben daar budget voor.
De rest ziet dat als een verliespost waar geen geld in mag kruipen.

Ik kan me al voorstellen hoe het netwerk er daar uitziet.
Geen goeie switchen, wss belabberde firewall als er al eentje is, zeker geen backup internet, als er al wifi is met huisroutertjes die als AP dienen, ...
En dan maar klagen dat het op niks trekt.

Ik kan het bovenstaande advies alleen maar bijtreden: een beetje professionaliseren, en zeker een uniforme reeks workstations voorzien. Er zijn bedrijven die dat allemaal refurb verkopen ook.



De andere schande is natuurlijk het weggooien van materiaal door bedrijven.
Die moesten wettelijk verplicht worden om dat aan de nonprofit sector te schenken.
Gebruikersavatar
foxhound
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 06 mei 2009, 16:35
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 19 keer

ook misschien een interessante firma NTS computers in Nederland http://www.nts.nl/site/html/modules/wiw ... lang=dutch. Kopen we bij ons op het werk vaak 2e hands laptops zijn dan meestal HP Probooks, 2e generatie i5 processor en dergelijke. Werkt perfect voor nog wat lichte dingen (remote desktop client enzo). Ze hebben vaak redelijk goede prijzen en doen ook nog wat bulk kortingen enzo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ArcsS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 171
Lid geworden op: 25 dec 2009, 10:14
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 3 keer

ITnetadmin schreef: Dus samengevat (ik heb ook nog in het onderwijs gewerkt):
De budgetbeheerders vinden computers wel interessant en belangrijk, maar het mag weer niks kosten.
Absolute schande.
Als ze pcs willen aankopen, moeten ze ook de vervangkosten op x jaar budgetteren.
Er is gewoon geen enkel excuus om dat niet te doen.

Ik heb over de jaren geleerd om daar weinig medelijden mee te hebben.
Scholen waar de directie computers belangrijk vindt, die hebben daar budget voor.
De rest ziet dat als een verliespost waar geen geld in mag kruipen.

Ik kan me al voorstellen hoe het netwerk er daar uitziet.
Geen goeie switchen, wss belabberde firewall als er al eentje is, zeker geen backup internet, als er al wifi is met huisroutertjes die als AP dienen, ...
En dan maar klagen dat het op niks trekt.

Ik kan het bovenstaande advies alleen maar bijtreden: een beetje professionaliseren, en zeker een uniforme reeks workstations voorzien. Er zijn bedrijven die dat allemaal refurb verkopen ook.

De andere schande is natuurlijk het weggooien van materiaal door bedrijven.
Die moesten wettelijk verplicht worden om dat aan de nonprofit sector te schenken.
Dit is nu wat bij het haar gegrepen.
Ik ben zelf geen leraar, maar de computers zijn een hulpmiddel. Het is geen vereiste om iedere klas 5 computers te geven. Het maakt het de juffen enkel wat comfortabeler om les te geven.
Hoe ze met het geld omgaan zijn mijn zaken ook niet, maar we kunnen nergens van klagen. Als er dan toch bedrijven zijn die ze over hebben kunnen ze de school er mee helpen en kan de school het geld in belangrijkere zaken stoppen.

Ons netwerk is volledig nieuw, maar hierover wil ik zelfs niet discussiëren want dit doet nu niks ter zake.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik zou daar echt geen moeite insteken, als ge ziet dat er al een dell laptop is vanaf 350 euro.
Koop er 10, ge hebt nieuw, identiek materiaal, een windows licentie en support van Dell als er iets van hardware defect is.

Bovendien gaat niet heel de school die computers tegelijk gebruiken, ze moeten maar uitlenen via een kalender.

Stel dat die dingen 2 jaar meegaan, dat is 1800 euro per jaar. Als dat teveel is, zou ik ergens anders gaan werken ;-)
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Vergeet niet dat er een serieus verschil is tussen overheidsscholen (gemeenschapsonderwijs, provinciaal onderwijs, gemeenteonderwijs) en het katholieke net. Mijn vrouw geeft les in het secundair en de best uitgeruste scholen zijn die van het GO.
Dat scholen in steden veel geld krijgen is omdat die veel kansarme leerlingen hebben. Die scholen passeren 2 keer langs de kassa: ze krijgen extra lesuren én ze krijgen extra middelen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

brubbel schreef:dat is 1800 euro per jaar. Als dat teveel is, zou ik ergens anders gaan werken ;-)
Er zijn heel wat leerkrachten die zelf de computer/s voor hun klas kopen, zo zijn ze tenminste zeker dat ze een pc hebben.
Opnieuw: niet van horen zeggen hé, zelf (meermaals) meegemaakt.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

[quote="ArcsS"

Dit is nu wat bij het haar gegrepen.
Ik ben zelf geen leraar, maar de computers zijn een hulpmiddel. Het is geen vereiste om iedere klas 5 computers te geven. Het maakt het de juffen enkel wat comfortabeler om les te geven.
Hoe ze met het geld omgaan zijn mijn zaken ook niet, maar we kunnen nergens van klagen. Als er dan toch bedrijven zijn die ze over hebben kunnen ze de school er mee helpen en kan de school het geld in belangrijkere zaken stoppen.

Ons netwerk is volledig nieuw, maar hierover wil ik zelfs niet discussiëren want dit doet nu niks ter zake.[/quote]

En *waar* zeg ik dat er per klas 5 pcs moeten staan?
Ik zeg dat als je PCs wil, al zijn dat er 5 voor de hele school, dat je die budgeteert *en* dat je hun uiteindelijke vervanging ook budgeteert.
Dat "we kopen die dingen aan als eenmalige investering en binnen x jaar zien we dan ooit weer wel" gedoe is gewoon BS.

Ofwel bouw je een netwerk met computers en neem je dat serieus op, en niet "het mag niks kosten", ofwel steek je niks en doe je het op de oude manier, met bord en krijt.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

ITnetadmin schreef:
ArcsS schreef: Dit is nu wat bij het haar gegrepen.
Ik ben zelf geen leraar, maar de computers zijn een hulpmiddel. Het is geen vereiste om iedere klas 5 computers te geven. Het maakt het de juffen enkel wat comfortabeler om les te geven.
Hoe ze met het geld omgaan zijn mijn zaken ook niet, maar we kunnen nergens van klagen. Als er dan toch bedrijven zijn die ze over hebben kunnen ze de school er mee helpen en kan de school het geld in belangrijkere zaken stoppen.

Ons netwerk is volledig nieuw, maar hierover wil ik zelfs niet discussiëren want dit doet nu niks ter zake.
En *waar* zeg ik dat er per klas 5 pcs moeten staan?
Ik zeg dat als je PCs wil, al zijn dat er 5 voor de hele school, dat je die budgeteert *en* dat je hun uiteindelijke vervanging ook budgeteert.
Dat "we kopen die dingen aan als eenmalige investering en binnen x jaar zien we dan ooit weer wel" gedoe is gewoon BS.

Ofwel bouw je een netwerk met computers en neem je dat serieus op, en niet "het mag niks kosten", ofwel steek je niks en doe je het op de oude manier, met bord en krijt.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

ArcsS schreef: Dit is nu wat bij het haar gegrepen.
Ik ben zelf geen leraar, maar de computers zijn een hulpmiddel. Het is geen vereiste om iedere klas 5 computers te geven. Het maakt het de juffen enkel wat comfortabeler om les te geven.
Hoe ze met het geld omgaan zijn mijn zaken ook niet, maar we kunnen nergens van klagen. Als er dan toch bedrijven zijn die ze over hebben kunnen ze de school er mee helpen en kan de school het geld in belangrijkere zaken stoppen.

Ons netwerk is volledig nieuw, maar hierover wil ik zelfs niet discussiëren want dit doet nu niks ter zake.
En *waar* zeg ik dat er per klas 5 pcs moeten staan?
Ik zeg dat als je PCs wil, al zijn dat er 5 voor de hele school, dat je die budgeteert *en* dat je hun uiteindelijke vervanging ook budgeteert.
Dat "we kopen die dingen aan als eenmalige investering en binnen x jaar zien we dan ooit weer wel" gedoe is gewoon BS.

Ofwel bouw je een netwerk met computers en neem je dat serieus op, en niet "het mag niks kosten", ofwel steek je niks en doe je het op de oude manier, met bord en krijt.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Oops, niet gezien dat dit het gezocht forum was, dus ipv te editen heb ik alles 3x gepost.
Is er een mod die effe kan helpen?
Gebruikersavatar
ArcsS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 171
Lid geworden op: 25 dec 2009, 10:14
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 3 keer

Ik zeg niet dat jij dat hebt gezegd, ik illustreerde gewoon mijn bericht.
Kort samengevat: Waarom geld geven aan nieuwe computers die overkill zijn terwijl je oude die nog zeer goed kunnen dienen eventueel gratis kunt krijgen ?

Mijn dagdagelijkse pc is een core2duo, heb er een ssd ingestopt en 8gb ram. Ik kom hier ruim mee toe voor Photoshop, Lightroom en internet. Geen moment heb ik een zwaardere gemist.

Heb ook al posts gehad die ik wil aanpassen, spijtig genoeg lukt het niet.
Ik vraag sowieso aan de mods om het topic wat op te ruimen, want zoals je aanhaalt is dit het "te koop/gezocht" onderdeel.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Omdat een te verscheiden "pc park" een hel is om te managen.
Daarom moeten dat geen top of the line toestellen zijn, maar wel iets degelijks en liefst iets met een asset tag, dat je gewoon het servicenummer opzoekt en de ganse driverwinkel aangeboden krijgt.
Geen zelfbouw of bric-a-brac "eentje van dees en twee van die" dus.
Daarom dat ik het woord "professioneel" gebruikte; het is een productienetwerk, geen hobbylab.
Teveel scholen nog zitten in de knutselmentaliteit, en die moeten ze toch echt wel ns leren los te laten als het op hun infrastructuur aankomt.
Teveel IT coordinatoren echter hebben of te weinig te zeggen, of niet genoeg uren om zich er druk over te maken, of gewoon geen idee omdat het eigenlijk "de leerkracht die iets van PCs kent" is.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1452
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik begrijp niet dat het altijd Windows computers moeten zijn. Er is toch een goedkoper, veiliger, duurzamer, efficiënter alternatief ? De Chromebook.
https://www.eurosys.be/nl/bedrijven-ove ... sinstituut
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

R2D2 schreef:Ik begrijp niet dat het altijd Windows computers moeten zijn. Er is toch een goedkoper, veiliger, duurzamer, efficiënter alternatief ? De Chromebook.
https://www.eurosys.be/nl/bedrijven-ove ... sinstituut
In het onderwijs is men 'gestandaardiseerd' op windows
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

In het onderwijs is men gestandaardiseerd op Office, met alle Cloud diensten tegenwoordig kan zelfs een school os onafhankelijk zijn. Een van mijn school klanten werkt bvb volledig op Mac voor de faculteit (leerkrachten en directie) en de rest op Windows, maar das puur uit gewoonte. Dat zouden wel eens Chromebooks kunnen worden.

En als de school toch volledig op Windows zit, de combo Windows rds + Chromebooks oid, is goedkoper dan Full Microsoft stack.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

ArcsS schreef:Ik werk op een lager schooltje van ongeveer 100lln.
Sinds kort zijn er enkele laptops weggevallen (dood, roken, ...), en zoals jullie misschien wel/niet weten zijn schoolbudgetten niet superhoog.
Zo wou ik langs deze weg eens proberen om aan wat materiaal te raken.
Ik weet dat er bedrijven zijn die zo soms hele partijen 'sponseren', maar ik heb geen idee om zulke te bereiken.

De computers dienen enkel maar voor tekstverwerking en internetopzoekwerk.
Windows 10 zou wel moeten kunnen draaien.
Om ff terug naar de TS te komen. Hoeveel heb je nodig, enkel laptops of ook desktops ? Welke regio ? Ik (bedrijf) heb eigenlijk nog wel wat materiaal over denk ik.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Ik denk dat er hier vergeten wordt dat het hier gaat over een basisschool. Lager onderwijs dus.
Ja er zijn budgetten voor scholen, maar zelfs ik vind IT niet belangrijk genoeg volop te investeren in hardware voor het lager. We krijgen minstens 2 keer per jaar inzage met toelichting in de volledige boekhouding van de school waar onze kinderen zitten. Ik ben heel blij dat ze geld geven aan IT, maar dat het niet gaat naar het laatste en het nieuwste.
Ik vind het belangrijker dat er nette toiletten zijn, dat het gebouw regelmatig gekuist wordt, dat er uitstappen gedaan worden, dat er gezwommen wordt, (lach niet) dat het toiletpapier niet gerantsoeneerd wordt,...
Als er ouders zo zot zijn om hun tijd en energie te steken in het opkalefateren van oude krengen die wel nog voldoen, zoveel te beter!
Plaats reactie

Terug naar “Te koop / Gezocht”