Fijn solderen in het Antwerpse

Iets te koop? Naar iets op zoek? Aparte regels gelden in dit forum (zie sticky).
UB_16779
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 21 jan 2011, 14:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 4 keer

Ik heb een Medion laptop waarvan een plastieken stukje waar de adapter contact maakt met het zijbordje dat het moederbord van stroom voorziet, van afgebroken is. Als ik het afgebroken stukje echter hard tegen het een ijzeren stukje op dat zijbord druk, maakt de stroom wel contact en kan de laptop opstarten. Ik zoek nu iemand die dit contact dus definitief kan herbevestigen en dus fijn kan solderen. Ik woon zelf in Wilrijk (Antwerpen) maar wil me zeker een eind verplaatsen en ook vergoeden. Alvast bedankt.
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 33 keer

eensteven schreef:Ik heb een Medion laptop ......
Ik zoek nu iemand die dit contact dus definitief kan herbevestigen en dus fijn kan solderen. Ik woon zelf in Wilrijk (Antwerpen) .
Als oude rakker van 75 en méér dan een halve eeuw in de electronica heb ik weliswaar op zijn minst een paar duizend uren ervaring met solderen. Ik heb daartoe ook een hele reeks van soldeerbouten, van micro-soldeerboutje voor microscoopwerk tot eentje waarmee je een hele dakgoot aan elkaar zou kunnen solderen. Daarenboven woon ik in Wilrijk.
Nu heb ik ook al wel powerconnectors van laptops die losgekomen waren op het moederbord terug gesoldeerd maar uit uw uitleg kan ik onmogelijk uitmaken wat er hier nu eigenlijk kapot is. Ik heb het drie keer langzaam gelezen en snap er nog niks van.
In alle geval als het zou gaan over een losse power connector dan is het terug solderen op zichzelf dertig seconden werk terwijl het demonteren en terug in elkaar zetten van de laptop een helse karwei is waar ik op mijn leeftijd niet meer aan begin.
vandaar... als je zelf die demontage doet dan stuur je maar een PM en mag je altijd langs komen.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

MIsschien zouden foto'tjes van het kapotte onderdeel wem makkelijker zijn?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Toen ik de titel las dacht ik dat het ging over de solden in Antwerpen, want die winkels solderen ook. Kwas dus mis.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 176 keer

Zo lang er geen nieuwe power connector op moet, is dat inderdaad direct gedaan. Als je in Hoboken geraakt, kan je vandaag nog langskomen als je wil.
UB_16779
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 21 jan 2011, 14:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 4 keer

Mijn uitleg was misschien inderdaad niet zo duidelijk en heb het stuk nu niet bij de hand dus kan er ook niet direct een foto van nemen. Het betreft alleszins de aansluiting voor de stroom op een reeds gedemonteerde laptop. Ik zal per privébericht contact opnemen met bobsys1 en Petervanakelyen. Allemaal bedankt voor de snelle respons, ben blij verrast.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6783
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

De "powerplug" of "dc Jack" van uw notebook is dus losgekomen of afgebroken.... Zoek op ebay eerst ff op dc jack en het type van uw notebook naar een nieuwe, als je toch moet solderen kan je beter ineens een nieuwe solderen. (de meeste zijn zwartgeblakerd omdat ze al een tijdje slecht contact geven)

http://www.benl.ebay.be/sch/i.html?_nkw ... m270.l1313
UB_16779
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 21 jan 2011, 14:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 4 keer

Met veel dank aan bobsys1 is het euvel verholpen, hoera !
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2943
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 591 keer
Bedankt: 81 keer

Leuk voor je, had hem ook een PM gestuurd ivm een losse USB connector van m'n smartphone. (kabel moet goed gepositioneerd worden of geen oplading)
Maar heb nog geen reactie.
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 33 keer

Petrikske schreef:Leuk voor je, had hem ook een PM gestuurd ivm een losse USB connector van m'n smartphone. (kabel moet goed gepositioneerd worden of geen oplading)
Maar heb nog geen reactie.
Oeps, meteen mijn PM nagekeken en inderdaad uw bericht gevonden. Sorry.
Als ik het goed lees kan het inderdaad één van beide dingen zijn die je opsomt.
Maar... heb je de nodige tools om dat ding te demonteren? Die heb ik waarschijnlijk niet en hij zal toch open moeten om uitsluitsel te krijgen over ofwel losse schroeven ofwel losse soldering.

Kunnen we uw geval hier verder behandelen i.p.v via PM?
Dat is leuker voor de anderen en mogelijk kan iemand ons verder helpen als we op een probleem stuiten. Pas als er persoonlijke gegevens bij te pas komen gaan we over naar PM, OK?
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6783
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

Nog werk :-) Ik heb hier nog een nokia E7 liggen waarvan de Usb connector is "versleten", ik kan wel een beetje solderen, maar zo fijn gaat m'n petje te boven.
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 33 keer

iceke schreef:Nog werk :-) Ik heb hier nog een nokia E7 liggen waarvan de Usb connector is "versleten", ik kan wel een beetje solderen, maar zo fijn gaat m'n petje te boven.
Inderdaad geen sinecure maar ik heb een micro soldeerbout en stereo microscoop voor dat soort dingen.
Indien je het vervangonderddeel kan vinden en de GSM kunt demonteren kunnen we het alvast proberen.
En gratis wel te verstaan :-D
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6783
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

Gratis hoeft niet, ik zal 1tje bestellen.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2943
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 591 keer
Bedankt: 81 keer

bobsys1 schreef:Oeps, meteen mijn PM nagekeken en inderdaad uw bericht gevonden. Sorry.
Als ik het goed lees kan het inderdaad één van beide dingen zijn die je opsomt.
Maar... heb je de nodige tools om dat ding te demonteren? Die heb ik waarschijnlijk niet en hij zal toch open moeten om uitsluitsel te krijgen over ofwel losse schroeven ofwel losse soldering.

Kunnen we uw geval hier verder behandelen i.p.v via PM?
Dat is leuker voor de anderen en mogelijk kan iemand ons verder helpen als we op een probleem stuiten. Pas als er persoonlijke gegevens bij te pas komen gaan we over naar PM, OK?
Allemaal goed voor mij.
Zal alvast zo'n connector via Ebay bestellen voor het geval hij moet vervangen worden, wat misschien zowieso het meest aangewezen is.
Een wallcharger en een stel extra batterijen had ik onlangs al besteld voor het geval toestel helemaal niet meer op te laden zou zijn.
Zal ook al es bekijken hoe ik die smartphone uit elkaar moet halen want ik ben ook geen held in die dingen, heb al wel een filmpje gevonden op youtube.



Dus zal opnieuw contact met je opnemen zodra ik de USB connector heb ok?
Alvast bedankt.
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 33 keer

Petrikske schreef: Zal ook al es bekijken hoe ik die smartphone uit elkaar moet halen want ik ben ook geen held in die dingen, heb al wel een filmpje gevonden op youtube.
Filmpje bekeken. Lijkt me nog mee te vallen. Die tools heb ik ook wel. Mogelijk kunnen we het samen proberen?
Reken dan toch op een uur of twee om alles klaar te krijgen.
Tweede helft augustus zou een probleem kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2943
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 591 keer
Bedankt: 81 keer

Ik houd het in gedachten (Augustus) maar spoedig zal ik 4 batterijen hebben, dus ik kan al iets hebben dan. :wink:
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6783
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

Kweet niet over welke smartphone het gaat, maar ik heb speciaal voor dit soort dingen een setje schroevendraaiers gekocht.
Nokia bv gebruikt nogal speciaal vijzen, apple & samsung is dan weer met elk 2,5€ setje uit de gamma open te vijzen.
zjoz
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 aug 2013, 11:19

Beste allemaal,
ik heb eveneens een probleem rond fijn solderen. Mijn echtgenote ging per ongeluk op de gps zitten in de auto en het contact van de usbmini oplader is daardoor losgekomen. Dus zoek ik iemand die dit fijn zou kunnen solderen.
Kan iemand helpen?? Ik woon in Kalmthout. Ik moet morgen wel in Antwerpen zijn.
groeten,
zjoz
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Fijn soldeerwerk aanbieden lijkt een gat in de markt te zijn! :)
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

In onze consumptiemaatschappij zullen de grote bedrijven het niet graag zien als je daarmee afkomt ;).
zjoz
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 aug 2013, 11:19

Kan iemand helpen bij fijn solderen? Ik vraag om hulp, geen algemene negatieve beoordelingen op de vraag. Of grote bedrijven dat nu graag hebben of niet, lijkt me niet van belang. Wat doen zij wat wij niet graag hebben(of weten?) Ik lees in één van de reacties dat enkele mensen wel fijn kunnen solderen en dat maar enkele minuutjes duurt. Wie wil helpen???
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Chill bro, dat was duidelijk maar een grapje.
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 33 keer

zjoz schreef:Kan iemand helpen bij fijn solderen? Wie wil helpen???
Sommige zaken duren inderdaad maar een paar minuten, andere kunnen heel wat meer tijd in beslag nemen.
Als het probleem niet duidelijk omschreven is zul je minder makkelijk een antwoord krijgen vrees ik.
Uw vorige post gaat over een GPS dacht ik. Wat voor GPS ??? Een TOMTOM? Welk model? Een GPS muis misschien?
Uit de post ZOU men kunnen opmaken dat het eigenlijk niet over de GPS zelf gaat maar over de connector van de lader want er staat letterlijk:
"... en het contact van de usbmini oplader..."
Als het de GPS zelf is dan is alvast een nieuwe connector nodig en die ga je niet zo gauw vinden. Mogelijk is zelfs het demonteren en terug monteren niet zo simpel.
Een duidelijke omschrijving en vooral een duidelijke foto van de beschadiging zou uw geval véél duidelijker hebben gemaakt.
Nu heeft iedereen die zou willen helpen zoveel vragen dat ze waarschijnlijk de boot afhouden omdat ze geen idee hebben wat er nu precies an de hand is en niet eens kunnen oordelen of ze dat unbedingt wel kunnen repareren of zelfs maar raad kunnen geven..
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6783
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

...maar weet iemand een bedrijf waarvoor ik voor zulke dingen kan langsgaan ?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het bedrijf waar je de zaken kocht ?
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6783
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

Nee
cyrano
Pro Member
Pro Member
Berichten: 261
Lid geworden op: 20 dec 2008, 20:44
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 34 keer

Er zijn een paar phone repair shops in Antwerpen. Die hebben ook geen schrik van TomToms. Alleen ben ik vergeten waar ze nu zitten, want ze zijn al eens verhuisd.
cyrano
Pro Member
Pro Member
Berichten: 261
Lid geworden op: 20 dec 2008, 20:44
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 34 keer

Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6783
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik zal daar morgen eens informeren
Quartier
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 mei 2015, 09:24
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Hallo,

Ook ik zit met een probleem dat ik graag verholpen zou zien:

Ik heb een Macbook Unibody A1342. Model late 2009. Nu is de connector tussen mijn koeler (fan) en moederbord losgekomen. Hierdoor werkt mijn koeler niet meer, wat betekent dat de laptop zich na x aantal minuten werken vanzelf afsluit vermits hij te warm wordt.

Ik heb reeds een nieuwe koeler gekocht, maar heb pas hierna ontdekt dat het probleem zich bij de connector voordoet.

Eerlijkheid gebiedt me te zeggen, dat ik dit tijdelijk had kunnen oplossen via een andere manier, maar die werkt nu niet meer. Dus ik hoop dat de connector nog "proper" genoeg is om te werken.

Vandaar dat ik mijn licht hier eens opsteek: het hoeft voor mij niet gratis, maar ik zou de laptop graag gebruiken als muziekdatabase/voor gebruik in de tuin/als backup laptop. Daarom wil ik er geen stukken van mensen aan uitgeven :)

Alvast bedankt voor jullie hulp!
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 33 keer

Quartier schreef: Ik heb een Macbook Unibody A1342. Model late 2009. Nu is de connector tussen mijn koeler (fan) en moederbord losgekomen. Hierdoor werkt mijn koeler niet meer.
Best bereid om te helpen en over de kosten hoef je u geen zorgen te maken.
Ik mag afleiden uit uw verhaal dat het voor u geen probleem is om een Macbook open te krijgen en te demonteren?
Het gaat waarschijnlijk over de connector in bijgevoegd bestand "connector.jpg" aangeduid met groene cirkel?
Kun je dan het moederbord demonteren zoals weergegeven in het bestand "board.jpg"? Ik heb zelf de tools niet om die demontage te doen.
Als dan de connector zelf niet beschadigd is noch de koperbanen aan de achterkant dan zal het wel lukken.
Indien je een foto met zo goed mogelijke resolutie van die connector kunt maken zal dat al veel op voorhand zeggen. (voor en achterkant).
Bijlagen
Board
Board
Connector
Connector
Quartier
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 mei 2015, 09:24
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Dank je voor de snelle reactie,

Het gaat inderdaad om die connector.

In se zou ik het volledige moederbord kunnen demonteren. Vermoedelijk kan je niet solderen als het moederbord niet volledig gedemonteerd is?
Ik vraag dit omdat we bij niet volledige demontage snel zouden kunnen testen of de oplossing werkt (na het terug aankoppelen van de batterij natuurlijk)

Ik stuur je vanavond foto's door van mijn persoonlijke moederbord, waarop je het probleem hopelijk duidelijker op kan zien.

Bedankt
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 33 keer

Quartier schreef:Dank je voor de snelle reactie,
In se zou ik het volledige moederbord kunnen demonteren. Vermoedelijk kan je niet solderen als het moederbord niet volledig gedemonteerd is?
Bedankt
Hangt ervan af. Ik las dat de connector los gekomen was. Die kan je alleen maar correct terug solderen aan de achterkant. Verder gebeurd dat onder een microscoop waar ruimte beperkt is en de plaats waar die connector staat maakt dat alleen mogelijk als het moederbord gedemonteerd is. Het is me namelijk onduidelijk wat er nu precies gebeurd is met die connector. Een foto zal veel zeggen. Probeer de best mogelijke camera en neem een macro shot van de connector alleen, zo groot en zo scherp mogelijk. Dus liefst nog veel meer detail dan in de foto die ik stuurde.
Eventueel van de bovenkant alleen als je het nog liever nog niet demonteerd. Daarna zien we wel.
Quartier
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 mei 2015, 09:24
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Afbeelding

Afbeelding

dit zouden de twee foto's moeten zijn. Zoals je ziet is er wel wat residu van snellijm op het logic board terecht gekomen. Ik weet niet of je een idee hebt of dit nog goed komt?

Thanks
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 33 keer

Quartier schreef: dit zouden de twee foto's moeten zijn. Zoals je ziet is er wel wat residu van snellijm op het logic board terecht gekomen. Ik weet niet of je een idee hebt of dit nog goed komt?

Thanks
Ziet er nog deftig uit. Moeten we proberen.
Ik ben op pensioen en alle dagen thuis. Kies maar iets wat u past om af te spreken.
Quartier
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 mei 2015, 09:24
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Dank je, ik stuur je een pm om verder af te spreken.
Quartier
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 mei 2015, 09:24
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Bobsys1 heeft ook mij uitstekend geholpen!

Met de microscoop de lijmresten verwijderd en met microsoldeerbout de verbindingen tussen connector en moederbord terug gesoldeerd.

Ik heb de macbook terug in elkaar gezet en de koeler werkt perfect!

Erg hard bedankt!


Afbeelding

Afbeelding


nog een filmpje van de werking
https://www.dropbox.com/s/jyyz3nrxa064i ... 4.mov?dl=0
Sandratje
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 maa 2016, 12:35

Beste bobsys1,

Ik vond geen andere manier om u te contacteren, dus hoop ik dat dit zo lukt ?? :???:
Soldeert u nog steeds ? Bij mijn carkit is de mini USB connector afgebroken. Dit is bevestigd met 6 soldeerpuntjes.
Ikzelf heb jammer genoeg het gerief niet om dit te herstellen.
Met vriendelijke groeten Sandra
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 33 keer

Sandratje schreef:Beste bobsys1,
Ik vond geen andere manier om u te contacteren, dus hoop ik dat dit zo lukt ??
@ Sandratje

Graag had ik u geholpen maar helaas kan dat niet meer wegens ouderdom, onvoldoende gezichtsvermogen en motoriek. (ik ga naar de 80 )
Mocht je echter iemand kennen die dat nog wél kan maar het materiaal niet heeft mag hij het mijne altijd gebruiken.
Je hebt hier een goede stereo microscoop en een micro bout voor nodig naast scherp zicht en vooral absoluut geen bevende handen :-D

Bobsys
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 176 keer

Ik studeer momenteel in Nederland, dus ben niet zo vaak in Antwerpen, maar in een weekend ben je altijd welkom :)
Plaats reactie

Terug naar “Te koop / Gezocht”