ver van centrale: opties

Vragen over het omschakelen naar een andere provider.
Plaats reactie
SlasZ
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 maa 2017, 07:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

TL;DR: ver van de centrale, ik zit nu vast aan Proximus internet terwijl ik via Scarlet hogere snelheden kan halen (tot 100KB/s meer) maar sinds 16feb bieden ze geen ADSL meer aan (VDSL geen optie). Ik zoek opties.

Lang verhaal:
Ik woon in een afgelegen dorpje nabij de Luxemburgse grens en zit redelijk ver van de centrale.
Sinds we daar wonen (2j) zit ik bij Proximus (ADSL) en daar haal ik ongeveer 3.5mbit/s download (upload is iets van 128kbit/s). In de praktijk is het iets van max 350KB/s.
Nu heb ik eind januari gezien dat ik plots €5 moet betalen per 20gb hoewel ik een pack unlimited had bij Internet Start. Bon, dus ik vraag aan bij Scarlet die voor een paar euro minder 500GB aanbieden. Echter een paar dagen later zie ik dat ik toch nog gratis volume kan bijbestellen (foutje op de admin pagina?) dus beslis ik toch te blijven bij Proximus. Zeer snel annuleer ik Scarlet (binnen de 14 dagen) en bel Proximus om die opzeg ongedaan te maken. Geen probleem volgens de medewerker.
Echter wordt Proximus toch afgeschakeld en kan ik (gelukkig) een weekje ofzo internetten via Scarlet. Hier haal zelfs een hogere snelheid (tot 480KB/s download) dus iets meer dan bij Proximus. Maar het duurt dus niet lang want ik wordt zoals verwacht ook afgesloten bij Scarlet. Ondertussen wel gebeld met Proximus en nu hebben ze mijn internet opnieuw aangesloten, maar wel niet meer tegen de oude voorwaarden maar met de nieuwe (dus effectief 100GB/maand + €5 per 20GB)... Dus ik zeg: opnieuw naar Scarlet maar blijkbaar bieden die sinds 16feb geen ADSL meer aan.... van bad timing gesproken.

Dan maar een aantal alternatieven geprobeerd:
  1. EDPNet: Helaas kunnen wij u geen internet aanbieden want u bevindt zich > 10km van de centrale en we kunnen geen 1Mbps garanderen (Proximus aanvaardt geen verbinding van Edptnet omdat ze gereguleerd werken)
  2. Dommel: geen probleem: wij gebruiken dezelfde infratructuur als Proximus (volgens de helpdesk)
Nu is mijn vraag:
Wat is het verschil in infrastructuur tussen Proximus / Scarlet (die kunnen zeker > 3mbit/s leveren), Edpnet (kunnen wettelijk NIET leveren) en Dommel (zeggen dat ze kunnen leveren maar geen idee qua snelheid).
Gebruikt Edpnet een andere technologie aan hun kant waardoor ze niet kunnen wat Proximus/Scarlet wel kunnen? Het mag technisch gaan ;)
Of houdt Dommel zich voor de 'domme' en gaan ze mij internet aanbieden waarbij ik de 1mbit/s niet haal?

Ik zoek dus meer de technische kant van het verhaal om te begrijpen wat hier gaande is en om zeker te zijn dat Dommel hier doet wat Proximus kan.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Elke provider kan maar leveren wat maximum haalbaar is op je lijn. Dat provider B het beter kan dan A is dus technisch niet correct, ze gebruiken allemaal dezelfde infrastructuur als proximus. Dat sommige providers (edpnet) je niet willen aansluiten is vermoedelijk omdat ze je een minimum aan comfort willen aanbieden wat met zo een lange lijn nipt is.
SlasZ
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 maa 2017, 07:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

mailracer schreef:Elke provider kan maar leveren wat maximum haalbaar is op je lijn. Dat provider B het beter kan dan A is dus technisch niet correct, ze gebruiken allemaal dezelfde infrastructuur als proximus. Dat sommige providers (edpnet) je niet willen aansluiten is vermoedelijk omdat ze je een minimum aan comfort willen aanbieden wat met zo een lange lijn nipt is.
De uitleg van Edpnet was dat ze bij Proximus misschien over andere technieken beschikken om toch die snelheid kunnen leveren. Als ze bij Edpnet zien dat ik op 10km van de centrale zit zal de theoretische snelheid inderdaad onder de 1Mbps liggen. Dus ofwel heeft Proximus weet van een centrale die dichter ligt (3Mbps haal je als je rond de 3,5-4km van de centrale ligt) of ze hebben een techniek om toch een sterker signaal door te sturen. Welke van de 2 is het?

Hoe verklaar je dan ook de hogere snelheid van Scarlet? Misschien omdat de rest van het dorp op Proximus zit en ik de enige was met Scarlet (minder contentie)?
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

als je geen al te groot verbruik hebt zou je mss mobiel internet kunnen afwegen, heb je 3Gof 4G of is daar ook niet in geinvesteerd en moet je het nog met Edge doen ?
de kabel komt er ook niet zo je een VOO aansluiting of weet niet hoe het daar heet, kan nemen?
..of internet via sateliet is tegenwoordig ook betaalbaar en met redelije snelheden, natuurlijk niet voor grote afnames....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
SlasZ
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 maa 2017, 07:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

laroyj schreef:als je geen al te groot verbruik hebt zou je mss mobiel internet kunnen afwegen, heb je 3Gof 4G of is daar ook niet in geinvesteerd en moet je het nog met Edge doen ?
de kabel komt er ook niet zo je een VOO aansluiting of weet niet hoe het daar heet, kan nemen?
..of internet via sateliet is tegenwoordig ook betaalbaar en met redelije snelheden, natuurlijk niet voor grote afnames....
4g is er niet (wel van Luxemburgse provider), 3g met moeite. Het gaat mij eerder om ongelimiteerd dan snelheid (300KB/s is voldoende voor thuis werken / Netflix / ...). Volgens mij bestaan er nog geen ongelimiteerde 4g abonnementen?
VOO biedt hier enkele digitale TV aan, blijkbaar ontbreekt er iets in hun kastje om internet te leveren :roll: en natuurlijk onmogelijk om zicht te krijgen op een mogelijke aansluiting.
Satelliet is te overwegen, al is dit niet ideaal voor het occasionele online spel vanwege de latency... SkyDSL biedt ongelimiteerd internet via satelliet (tot 25Mb/s) dus dat zit wel goed overigens.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

SlasZ schreef:Wat is het verschil in infrastructuur tussen Proximus / Scarlet (die kunnen zeker > 3mbit/s leveren), Edpnet (kunnen wettelijk NIET leveren) en Dommel (zeggen dat ze kunnen leveren maar geen idee qua snelheid).
Gebruikt Edpnet een andere technologie aan hun kant waardoor ze niet kunnen wat Proximus/Scarlet wel kunnen? Het mag technisch gaan ;)
Of houdt Dommel zich voor de 'domme' en gaan ze mij internet aanbieden waarbij ik de 1mbit/s niet haal?
Voor zover ik het begrijp is er géén enkel verschil tussen Proximus en de genoemde providers (OLO's), ze gebruiken allemaal hetzelfde Proximus netwerk, met dezelfde ADSL lijnkaart, uit dezelfde centrale.
Dat je bij Scarlet een hoger profiel kreeg is volgens mij zuiver toeval, er is géén enkele reden waarom Scramet in staat zou zijn om jou een hogere snelheid aan te bieden. Ze hadden jouw waarschijnlijk op een 4.6 mbit profiel gezet (maar dat zou Proximus ook kunnen).

De enige hoop die je kan hebben is dat er een ROP komt in jouw omgeving, en je daarop zou kunnen aangesloten worden (voor ADSL2+)
Zo'n ROP hoeft dan niet noodzakelijk "dicht" te zijn (< 1.000m), zelfs als de afstand tot de ROP vb 2-3 km is, zou je al een veel betere snelheid kunnen krijgen dan met ADSL2+ vanuit een centrale die op >5 km ligt (bij 2 km haal je nog 12 mbps op ADSL2+)
SlasZ schreef:Als ze bij Edpnet zien dat ik op 10km van de centrale zit zal de theoretische snelheid inderdaad onder de 1Mbps liggen. Dus ofwel heeft Proximus weet van een centrale die dichter ligt (3Mbps haal je als je rond de 3,5-4km van de centrale ligt) of ze hebben een techniek om toch een sterker signaal door te sturen. Welke van de 2 is het?
Met de snelheid die je hebt kan je onmogelijk 10 km van de centrale zitten.
Of misschien is het nu al zo dat je op een dichtere ROP bent aangesloten (zoals hierboven uitgelegd) ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
eddyfr
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 18 mei 2009, 21:57
Locatie: Yellow City
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Toevallig geen andere modem gebruikt ofzo? En vandaar de hogere snelheid? Of de binnenbekabeling ff opgeblonken :) Anders louter toeval idd. Je bent gewoon aangesloten op een ~4km van de centrale. 10km? Dan heb je zelfs geen adsl signaal meer volgens mij.

Ik zou toch gewoon informeren of de kabel echt geen optie is. Op die ROP kan je wss nog jaren wachten.
TV: CanalDigitaal VU+ Solo2 / Telenet digicorder
ISP: Telenet Business modem-only 300/30
MOBILE: Telenet 30GB
SlasZ
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 maa 2017, 07:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

eddyfr schreef:Toevallig geen andere modem gebruikt ofzo? En vandaar de hogere snelheid? Of de binnenbekabeling ff opgeblonken :) Anders louter toeval idd. Je bent gewoon aangesloten op een ~4km van de centrale. 10km? Dan heb je zelfs geen adsl signaal meer volgens mij.

Ik zou toch gewoon informeren of de kabel echt geen optie is. Op die ROP kan je wss nog jaren wachten.
Neen telkens de standaard Proximus modem gebruikt (bbox3 denk ik). Vorig jaar heb ik ook even een Fritz!box gebruikt (Duits model omgeflashed naar benelux) maar ik merkte geen verschil in snelheid.

Dus de conclusie lijkt dus: Edpnet heeft verkeerde informatie over hoe ver ik van de centrale zit. Kan ik hen niet overtuigen om toch een abonnement af te sluiten (ook al denken ze dat ze geen kwaliteit kunnen leveren)?
Als Dommel het kan prima, dan ga ik met hen in zee, ik ben alleen bang van hun customer service dat ik dan vast zou zitten aan 6 maanden traag internet.
Ik heb al mails gestuurd naar VOO maar nooit reactie ivm mogelijke aansluiting...
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

SlasZ schreef:Ik zoek opties.
Eerste stap is regelmatig checken of je aansluitbaarheid verbetert, er worden dagelijks nieuwe kabels in de grond gestoken, dus ooit moet jouw gemeente aan de beurt zijn:
https://www.scarlet.be/olr/app/addresscheck
https://www.proximus.be/internetsnelheid
http://www.lijntest.be/
https://abonnement.voo.be/nl/Eligibility

Een alternatieve optie is Wifi.
Als je familie of vrienden in de buurt hebt met een snelle internetverbinding kan je eventueel een Wifi-link opzetten met outdoor richtantennes en zo de internetverbinding delen.
Eventueel kan je met een outdoor richtantenne ook een hotspot ontvangen zoals FON en kan je voor 29,90 euro/maand een pass nemen: https://support.fon.com/hc/en-us/articl ... in-Belgium


UITERMATE BELANGRIJK:
Als je met je huidige vaste internetverbinding geen 1 Mbps up/down haalt, dan worden je rechten als Belgische inwoner geschonden.
Vast internet is sinds enkele jaren toegevoegd aan de universele dienst die op elk adres in België beschikbaar moet zijn.
De minimumspecificaties van die universele internetdienst zijn vastgesteld op 1 Mbps up/down op elk uur van de dag, uitgezonderd sporadische vertragingen van maximum 1 uur per dag.

Als jouw recht op 1 Mbps internet geschonden wordt, dan moet je klacht indienen bij de Ombudsdienst voor Telecommunicatie en een oplossing eisen. Check ook of het BIPT voor jouw adres, correcte informatie verschaft over de snelheid die beschikbaar zou moeten zijn: http://bipt.be/nl/consumenten/internet/ ... andtoegang

Verwijs in je klacht duidelijk naar de universele dienst, het recht op 1 Mbps internet vraag aan de ombudsman om een kopie van je klacht ook aan het BIPT over te maken zodat zij actie kunnen ondernemen.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 12:36, in totaal 1 gewijzigd.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Tim.Bracquez schreef: Dit is voor in de Ardennen in een woongebied met meer dan 50 huizen (tot 100+) die allemaal gewoon geen internet krijgen en zelfs geen GSM ontvangst.

Ga zelf binnenkort in mijn straat internet (4G uit Frankrijk; kort bij de grens waar een 100Mbit+ 4G beschikbaar is) voorzien via een mast en dit verdelen over de 9 huizen
Leuk project, zeker een post maken van maken als het klaar is :wink: . Ik ben benieuwd naar de gebruikte hardware, intertnetformule, kostprijs enzoverder.
Internet delen zouden we meer moeten doen, als we een groot genoeg project kunnen maken en het in het nieuws komt doen de providers misschien iets nuttigs. Maar ik vrees dat die liever met advocaten gaan afkomen dan met een degelijke oplossing.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Tim.Bracquez schreef:Ach doe geen moeite, die mannen zijn niets meer waard.
Jammer. Maar klachten zijn altijd goed voor de statistieken waarmee misschien ooit iets gedaan wordt.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

@raf1: Klopt wel, maar als je klaagt over bv fouten die providers maken dan antwoorden ze hierop gewoon "ga naar een andere provider". Dus denk nu niet dat ze statistieken bij houden.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik vond volgende quote uit het jongste verslag over de universele dienst van het BIPT wel stuitend.
De dekkingskaarten geven bijgevolg aan dat de functionele internettoegang op quasi het gehele territorium gewaarborgd is. Bovendien dient aangestipt te worden dat, ondanks het uitblijven van een aanwijzing van de aanbieder van de geografische component, het BIPT geen weet heeft van klachten van consumenten dienaangaande.
Het BIPT moet daar jaarlijks verslag over uitbrengen, volgend jaar kunnen ze toch al niet meer schrijven dat ze van niets weten.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

@raf1: De klachten gaan al over 4+ jaren dat ze officieel klacht in dienen ieder jaar op rij sommige mensen. Nog niets.... Dus vrees dat BIPT niets registreert van die klachten. Ook als ze zeggen dat ze dit nog maar eerste keer horen en ik hun op voorgaande klachten moet wijzen... Zucht.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

@raf1: Correct. Ze doen er gewoon ook niets aan, zelfs nooddiensten kan je niet bellen, dus wetgeving is leuk... Maar zo'n pruts controle orgaan helpt niet veel buiten geld kosten voor ons als burger. Het is zelfs zo dat er ginds gratis grond aangeboden is geweest voor een mast te zetten, maar uiteraard willen providers niet mee als ze er niet genoeg aan verdienen en niet verplicht worden door BIPT. De gemeente zelf is zeer los in het aanleggen van infrastructuur in mijn geval, gewoon om de buurt/economie daar te laten groeien.


Dus "ver van centrale: opties", zoek een optie met 4G of satelliet, BIPT kan je mailen maar verwacht er niet te veel van buiten een word(!!) document met een antwoord terug te sturen.
SlasZ
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 maa 2017, 07:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Ik had intussen een abonnement aangevraagd bij Dommel (daar doen ze geen lijntest blijkbaar) en intussen is de lijn al geactiveerd (heb nu zowel Proximus als Dommel login).
Beide zijn even 'snel', al vraag ik me af of het niet sneller kan.
Dit zijn de lijnwaarden (Bbox3 Sagem tool):

Code: Selecteer alles

Downstream current bit rate:   3.360 kbps
Upstream current bit rate:     384 kbps
Downstream max bit rate:       9.600 kbps
Upstream max bit rate:         1.352 kbps
Downstream attenuation:        37,0 dB
Upstream attenuation:          19,0 dB
Downstream noise margin:       25,1 dB
Upstream noise margin:         30,0 dB
Vectoring down:                no
Vectoring up:                  no
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      unknown
DSL standard:                  ADSL
Afstand tot de centrale wordt geschat op 3.8km.

Is een hoger profiel hier mogelijk en zou Dommel die kunnen activeren?
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

6 Mbit zou kunnen of misschien 9 via ADSL2
SlasZ
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 maa 2017, 07:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Tomsworld schreef:6 Mbit zou kunnen of misschien 9 via ADSL2
Tof, maar hoe overtuig ik Dommel om dit te proberen? Of moet dit via Proximus gebeuren?
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

SlasZ schreef:Tof, maar hoe overtuig ik Dommel om dit te proberen? Of moet dit via Proximus gebeuren?
Zolang je nog klant bent bij Proximus zal het het snelst zijn om dit via hen te doen. Er is geen garantie dat ASDL2+ mogelijk is, maar je lijn lijkt ruim goed genoeg voor een 4,6 Mbps profiel over ADSL.

Edit: Je attainable bitrate is te hoog om ADSL1 te zijn bedenk ik nu net. Misschien gebruik je toch ADSL2(+) en zou nog hoger dan 4,6 Mbps mogelijk zijn.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
SlasZ
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 maa 2017, 07:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Amazor schreef:
SlasZ schreef:Tof, maar hoe overtuig ik Dommel om dit te proberen? Of moet dit via Proximus gebeuren?
Zolang je nog klant bent bij Proximus zal het het snelst zijn om dit via hen te doen. Er is geen garantie dat ASDL2+ mogelijk is, maar je lijn lijkt ruim goed genoeg voor een 4,6 Mbps profiel over ADSL.

Edit: Je attainable bitrate is te hoog om ADSL1 te zijn bedenk ik nu net. Misschien gebruik je toch ADSL2(+) en zou nog hoger dan 4,6 Mbps mogelijk zijn.
En hoe pak ik dat het beste aan? Bij Proximus heb ik nu een Start abonnement. Gewoon bellen naar de technische helpdesk en vragen dat ze de snelheid verhogen?
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

SlasZ schreef: Gewoon bellen naar de technische helpdesk en vragen dat ze de snelheid verhogen?
Technische helpdesk idd. Ik kan je wel niet garanderen dat ze dat gaan willen doen. Ik heb nog voorgehad dat ze dit meteen veranderen, soms willen ze een technieker ter plaatse hiervoor, misschien mag niet iedereen het doen, maar ze kunnen je telefonisch op een ander profiel plaatsen.
Hopelijk krijg je nog antwoord van grotere kenners hier, want ik weet niet of dit effect zal hebben op je Dommel-verbinding.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
SlasZ
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 maa 2017, 07:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Amazor schreef:
SlasZ schreef: Gewoon bellen naar de technische helpdesk en vragen dat ze de snelheid verhogen?
Technische helpdesk idd. Ik kan je wel niet garanderen dat ze dat gaan willen doen. Ik heb nog voorgehad dat ze dit meteen veranderen, soms willen ze een technieker ter plaatse hiervoor, misschien mag niet iedereen het doen, maar ze kunnen je telefonisch op een ander profiel plaatsen.
Hopelijk krijg je nog antwoord van grotere kenners hier, want ik weet niet of dit effect zal hebben op je Dommel-verbinding.
Ja dat is ook de vraag.. is dat een centrale instelling of afhankelijk van de provider?
Plaats reactie

Terug naar “Overstappen”