Snelheid buren = snelheid eigen adres?

Vragen over het omschakelen naar een andere provider.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Drwho
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 08 feb 2014, 17:26
Locatie: Vlaams-Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Van in het begin hebben wij in onze nieuwbouw gekozen voor Telenet, abonnement gewoon mee overgenomen. xDSL was geen optie vanwege de lage snelheden die ik kon meten op adressen van buren. Zit momenteel nog steeds op een basic internet (30/3) en om sneller te gaan bij Telenet is het flink dokken of zo'n triple-play nemen wat ik helemaal niet wil.

Onlangs nog eens wat lijntesten gedaan op adressen hier in de straat en wat blijkt, de xDSL snelheid lijkt flink opgetrokken. Op een adres van een overbuur kom ik op 100/16.5, een huis hier op de hoek van de straat idem. Qua infrastructuur is er niets gewijzigd (vrij oude straat), maar er zal geïnvesteerd zijn in de KVD/ROP...
Voor zover ik op deze kaart (http://bgcmap.narod.ru/) kan zien, ligt de KVD/ROP hier enkele honderden meters vandaan.

Ik heb nog geen koper binnen liggen, maar mijn oprit is nog niet aangelegd en ik heb een energiebocht, dus alsnog koper trekken is weinig moeite.
Kan ik met grote zekerheid verdergaan op de resultaten van de buren voor mijn eigen theoretisch haalbare snelheid?
Check ik dat best met EDPnet (waar ik naartoe wil) of vraag ik proximus uit als eigenaar van het netwerk?
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Een overbuur z'n snelheid mag je niet zo snel op afgaan. Best kan je gewoon op adres nakijken als je geen eigen koper hebt liggen.
Maar ziende dat er 100Mbit download staat is er dus vectoring enabled op de ROP. Wat zijn de minimumsnelheden dat aangegeven zijn?
Zijn die 50 dan zit je in "zone 2", indien hoger zit je in zone 1. In een zone 1 is het bijna zeker dat je van 100/20 kan genieten. In zone 2 is het ook wel mogelijk, maar moet je rekening houden dat je in de praktijk gezien de afstand minder kan krijgen.

Wat zegt lijntest.be ? Dat is van EDPNet zelf. Al gebruikt het de database van Proximus.
Gebruikersavatar
Drwho
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 08 feb 2014, 17:26
Locatie: Vlaams-Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

GuntherDW schreef:Een overbuur z'n snelheid mag je niet zo snel op afgaan. Best kan je gewoon op adres nakijken als je geen eigen koper hebt liggen.
Maar ziende dat er 100Mbit download staat is er dus vectoring enabled op de ROP. Wat zijn de minimumsnelheden dat aangegeven zijn?
Zijn die 50 dan zit je in "zone 2", indien hoger zit je in zone 1. In een zone 1 is het bijna zeker dat je van 100/20 kan genieten. In zone 2 is het ook wel mogelijk, maar moet je rekening houden dat je in de praktijk gezien de afstand minder kan krijgen.

Wat zegt lijntest.be ? Dat is van EDPNet zelf. Al gebruikt het de database van Proximus.
Wat bedoel je met 'gewoon op adres nagaan' zonder huisnummer kan je toch geen test uitvoeren? Alle testen heb ik op lijntest.be uitgevoerd.

Max snelheid VDSL op adres overbuur is 95.95/19.53Mbps
Vdslhu niet beschikbaar.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Ik zou 100/20 mpbs kunnen halen en minimum 50/5 mpbs volgens de lijntest.

Ik haal 30/5 mpbs in realiteit, de lijntest bij mij ook onlangs gewijzigd vroeger gaf de lijntest netjes rond de 20/2 als maximum aan en daarna met vectoring 30/5 maar nu opeens 100/20. Er zijn geen werken gebeurd.
Gebruikersavatar
Drwho
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 08 feb 2014, 17:26
Locatie: Vlaams-Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

lanadekat schreef:Ik zou 100/20 mpbs kunnen halen en minimum 50/5 mpbs volgens de lijntest.

Ik haal 30/5 mpbs in realiteit, de lijntest bij mij ook onlangs gewijzigd vroeger gaf de lijntest netjes rond de 20/2 als maximum aan en daarna met vectoring 30/5 maar nu opeens 100/20. Er zijn geen werken gebeurd.
Net even een lijntest gedaan op het adres van een buurman aan dezelfde kant in de straat, 70m verderop want eerst nog 2 andere nieuwbouwhuizen en tussenin ook nog een stuk braakliggend:
56.04/3.98Mbps. Een heel verschil met mijn overbuur dus.

Als ik dan het hoekhuis neem hier op het kruispunt van mijn straat, mijn kant maar dan slechts 25m van mijn adres dan kom ik weer op 95.95/19.53Mbps uit.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

De "lijntest" op de site van proximus geeft je ook minimum. (ik snap je vraag niet ivm huisnummer?)
http://www.proximus.be/nl/id_cr_intspee ... ectie.html

Maar gezien je uitleg zit je in zone 2, op het randje misschien van zone 2->3? Dan ga je waarschijnlijk max 85/15 ontvangen. Nog altijd best wat meer dan wat je nu hebt echter :D.
Gebruikersavatar
Drwho
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 08 feb 2014, 17:26
Locatie: Vlaams-Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

GuntherDW schreef:De "lijntest" op de site van proximus geeft je ook minimum. (ik snap je vraag niet ivm huisnummer?)
http://www.proximus.be/nl/id_cr_intspee ... ectie.html

Maar gezien je uitleg zit je in zone 2, op het randje misschien van zone 2->3? Dan ga je waarschijnlijk max 85/15 ontvangen. Nog altijd best wat meer dan wat je nu hebt echter :D.
Proximus geeft inderdaad andere resultaten weer, de minima dus?
Hoekhuis vlakbij en overbuur
Lijntest 95.95/19.53Mbps
Proximus 93.6/7.93Mbps

Vooral upload is een opmerkelijk verschil.

Eerstvolgende buur zelfde zijde 70m verderop
Lijntest 56.04/3.98Mbps
Proximus 53.9/4.7Mbps

Hier maakt de upload dan weer de omgekeerde beweging.

Maar het lijkt dus aannemelijk te zijn dat mijn resultaten hier tussenin zullen liggen? Zoals je zegt, waarschijnlijk een zonegrens.

De zones zal je nergens op kaart vinden zeker? :wink:
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Ik zou er niet te veel op vertrouwen, ik weet niet waar u woont. Maar de resultaten die ik krijg op mijn locatie zijn haast onmogelijk. Ik schat dat ik +- 1 KM van de ROP woon en toch geeft de test 100/20 mpbs als maximum. Terwijl dat eerder 30/5 mbps zal zijn.
Als u op minder dan 500-600 meter van de ROP woont zou de lijntest bij u wel correct kunnen zijn.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Weet je alle ROP's staan misschien?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Drwho schreef: Wat bedoel je met 'gewoon op adres nagaan' zonder huisnummer kan je toch geen test uitvoeren? Alle testen heb ik op lijntest.be uitgevoerd.
Je woont er al? Je hebt dus een huisnummer?
Waarom moet je dan bij de buren kijken? Je kan toch op jouw adres checken?
Drwho schreef:Ik heb nog geen koper binnen liggen, maar mijn oprit is nog niet aangelegd en ik heb een energiebocht, dus alsnog koper trekken is weinig moeite.?
PS. Gezien jouw oprit nog open ligt, en er een energiebocht voorhanden is, zou ik toch bij Proximus een "infrastructuuraansluiting" bestellen.
Dat kost je 90€ en verplicht je niets. Maar het bespaart je grote kosten achteraf.
https://www.proximus.be/nl/id_cr_buildi ... ouwen.html

Als je dan toch beslist om (binnen de 3 maand) Proximus klant te worden, schijnt het dat je die 90€ terugkrijgt.
Drwho schreef:Check ik dat best met EDPnet (waar ik naartoe wil) of vraag ik proximus uit als eigenaar van het netwerk?
Als je EDPnet wilt, en er is nog geen aansluiting, zal EDPnet jouw 450€ "SNA" aanrekenen:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=44&t=49039
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Drwho
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 08 feb 2014, 17:26
Locatie: Vlaams-Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

lanadekat schreef:Ik zou er niet te veel op vertrouwen, ik weet niet waar u woont. Maar de resultaten die ik krijg op mijn locatie zijn haast onmogelijk. Ik schat dat ik +- 1 KM van de ROP woon en toch geeft de test 100/20 mpbs als maximum. Terwijl dat eerder 30/5 mbps zal zijn.
Als u op minder dan 500-600 meter van de ROP woont zou de lijntest bij u wel correct kunnen zijn.
Even nagemeten op Google maps, zit op ongeveer 500m van de ROP.

fvhbrugge schreef:Weet je alle ROP's staan misschien?
ROP's zijn op deze kaart te vinden. Aan welke database het gelinkt is weet ik niet, want gehost op een Russisch domein, wie de site uitbaat ¯\_(ツ)_/¯

http://bgcmap.narod.ru/
Laatst gewijzigd door Drwho 26 dec 2016, 20:04, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Deze kaart is minstens 5 jaar oud en nog nooit upgedated!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Drwho
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 08 feb 2014, 17:26
Locatie: Vlaams-Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

philippe_d schreef:
Drwho schreef: Wat bedoel je met 'gewoon op adres nagaan' zonder huisnummer kan je toch geen test uitvoeren? Alle testen heb ik op lijntest.be uitgevoerd.
Je woont er al? Je hebt dus een huisnummer?
Waarom moet je dan bij de buren kijken? Je kan toch op jouw adres checken?
Drwho schreef:Ik heb nog geen koper binnen liggen, maar mijn oprit is nog niet aangelegd en ik heb een energiebocht, dus alsnog koper trekken is weinig moeite.?
PS. Gezien jouw oprit nog open ligt, en er een energiebocht voorhanden is, zou ik toch bij Proximus een "infrastructuuraansluiting" bestellen.
Dat kost je 90€ en verplicht je niets. Maar het bespaart je grote kosten achteraf.
https://www.proximus.be/nl/id_cr_buildi ... ouwen.html

Als je dan toch beslist om (binnen de 3 maand) Proximus klant te worden, schijnt het dat je die 90€ terugkrijgt.
Drwho schreef:Check ik dat best met EDPnet (waar ik naartoe wil) of vraag ik proximus uit als eigenaar van het netwerk?
Als je EDPnet wilt, en er is nog geen aansluiting, zal EDPnet jouw 450€ "SNA" aanrekenen:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=44&t=49039
Het is een nieuwbouw, op wat vroeger braakliggend was. Huisnummer is nog niet gekend in hun systeem. Vandaar dat ik zoek op omliggende adressen.

Hm, ik had net mijn elektricien gevraagd om prijs te maken voor plaatsing van een smartttube. 90€ door proximus zelf Valt goed mee, maar eens kijken wat ik zelf moet doen. Ik heb maar erg weinig tijd.

Ik ben sowieso van plan koper te steken, dus die 450€ bij edp daar blijf ik mooi van weg.
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Het is beter om enkel te kijken op het adres van je naaste buren en niet je overburen. Dat geeft je de meeste kans om een juist resultaat te krijgen. De overkant is sowieso een andere kabel. Of dezelfde maar dan zit je dichter/verder. Zeldzamer is al dat je buur op een andere kabel zou zitten maar hier heb ik het voor ik woon zowat op het einde van een kabel die slechts 60m lang is. Mijn buurman langs de ene kant zit zelfs op een volledig andere kvd/rop die al snel een 400m ver staat...
Plaats reactie

Terug naar “Overstappen”