Internet op afgelegen locatie, welke opties?

Vragen over het omschakelen naar een andere provider.
Joris_N
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 dec 2016, 12:06

Een gebuur van mij heeft zijn huis op zo'n 150m van de straat staan.
Momenteel heeft hij internet via ADSL van Orange, maar dit wordt op 1 januari stopgezet omdat hij te ver van de centrale zit. In de speedtests haalt hij zelf nog geen 1mbit/s download en 0,2mbit/s upload.
Nu is hij op zoek naar een andere internet provider.
Telenet is een optie, maar omdat zijn huis op 150m van de straat staat moet er een dikke (en vooral dure) kabel gelegd worden om het signaalverlies tegen te gaan, PE20 coax vermoed ik. Zelfs als hij deze zelf zou kopen en leggen komt dit waarschijnlijk in de buurt van de 1000€.

Nu is hij gaan horen om internet via 4G te nemen via Orange, Easy internet @ Home
Maar dit wilden ze hem niet verkopen omdat de 4G dekking op zijn adres te zwak zou zijn... Ik ben er geweest en op mijn smartphone met Orange sim-kaart haalde ik toch 4mbit/s download en 2mbit/s upload, wat al een hele verbetering is t.o.v. zijn huidige adsl snelheid. Hij overweegt nu om betere antennes op die Flybox van mobistar te zetten zodat zijn 4G ontvangst beter is, maar zonder garantie van Huawei (de maker van deze flybox) willen de mensen in de orange winkel hem geen abonnement geven.

Zijn er nog andere (goedkope) opties die hij kan overwegen?
Internet via satelliet misschien? Maar dan heb je soms nog een coax kabel nodig?
Heeft er iemand ervaring met SkyDSL ?
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Kan er een device aan de straatkant gezet worden om via een richtantenne een verbinding te maken naar zijn huis.
Hiervoor moet er aan de straatkant
- electriciteit zijn
- mogelijkheid tot montage
- relatief vrij zicht naar het huis

Eventueel internet delen/sharen met een buur via richtantenne?
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
Locatie: 51RUI0
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer

Tooway via de KA sat werkt ook goed! Je hebt natuurlijk wel meer latency door de satelliet, maar zeker een optie indien geen 4G aanwezig is...
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1921
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 160 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik zou toch eens een proximus winkel binnenstappen en vragen wat de mogelijkheden zijn. Hij had al wel adsl, maar ik kan me perfect voorstellen dat proximus wel een oplossing kan aanbieden. Graafwerken zijn bij proximus iets heel raar, van heel duur tot gratis.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik zou inderdaad ook iets zetten in het begin van het huis waar je een modem kan in steken, samen met een router zoals Mikrotik. En daarna gewoon fiber leggen tot aan je huis waar je een switch zet met fiber. Heb je 100% de volle snelheid, ongeacht of je kiest voor Telenet, Orange of iets anders.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

krisken schreef:Ik zou inderdaad ook iets zetten in het begin van het huis waar je een modem kan in steken, samen met een router zoals Mikrotik. En daarna gewoon fiber leggen tot aan je huis waar je een switch zet met fiber. Heb je 100% de volle snelheid, ongeacht of je kiest voor Telenet, Orange of iets anders.
Zo hebben wij het op kantoor ook opgelost.
Heb je wel een kastje nodig aan de straat die redelijk droog is en stroom ter beschikking heeft.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Waarom niet naar 4G van Proximus uitkijken, al is het maar tijdelijk tot een vaste oplossing wordt gekozen ?
http://www.bipt.be/nl/consumenten/inter ... -netwerken
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Het idee is "gestolen" van iemand die ik ken die een weekendhuisje heeft in de Ardennen. We spreken over 15 weekendhuisjes op een terrein dat +/- 250m van de weg af ligt, allen gebouwd toen er van internet amper sprake was (begin jaren 90). De bewoners hebben samen gelegd om een stroomkabel te laten lopen tot de voorkant van het terrein, waar ze een klein kastje hebben geplaatst (type straatmeubilair, iets als een KVD van Proximus, maar ongeveer de helft qua grootte). Vanaf daar hebben ze een fiber gelegd welke uitkomt in een tweede kastje (zelfde type), en vanaf daar heeft iedereen een UTP kabel lopen naar zijn eigen woonst. Op die manier delen ze een VDSL lijn, en blijkt vrij goed te werken.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Dat is inderdaad een goede oplossing, maar ze daar legden ze allemaal samen en hielpen misschien nog graven ook.
Als de topic starten een beetje handig is kan hij inderdaad in z'n vrije tijd een gleuf graven van 60 cm diep , 150 m lang, kabel en fiber leggen en laten aansluiten door iemand die kennis van zaken heeft. Een waterdicht kastje plaatsen en het apparatuur monteren is ook niet voor iedereen weggelegd om dit te doen.
Totaal prijs zal ook in de buurt liggen van wat Telenet vroeg niet ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Het eerste jaar werkte dat gewoon op een "niet zo mooie" manier :-)
De fiberkabel en de stroomkabel lagen in PVC buizen van 5m elk (type was beetje als deze : https://pvcbuis.com/pvc-afvoerbuis/) die zo aan elkaar gezet waren gewoon over de grond (nabij de bomen uiteraard) tot het eerste huisje waar de router stond, en vanaf daar met losse UTP kabels naar de andere buisjes met hier en daar nog eens een switch tussen etc. In het begin van hun terrein (oprit) hadden ze een plastic opbergdoos uit de Ikea (http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/S09850874/) gezet. één gaatje waarlangs de fiber, stroomkabel en de Belgacomkabel binnen kwam en klaar. Wat stenen (keien) op die doos zodat die stevig op zn plaats bleef et voila je hebt een low budget internetverbinding :-)

De kasten en het ingraven van de kabel is later gebeurd (iets meer dan een jaar later). En zo kost het ook niet echt veel geld.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Hier in de buurt staat ook een huis +- 100 meter van de straat. Electriciteitspalen ( en dus ook Telenet coax ) lopen door tot +- 20 meter voor het huis.
Hoe ze het geregeld hebben weet ik niet.

PS: gewoon iemand anders dat 4G abo bij Orange laten bestellen.
Joris_N
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 dec 2016, 12:06

bedankt voor de reacties.

De modem van Telenet dichter bij de straat zetten lijkt mij een goede optie, daar had ik zelf nog niet aan gedacht.
Televisie heeft hij al via satelliet en dat wil hij zo houden, dus hij heeft alleen internet nodig.

Modem in een waterdichte behuizing op 50m van de aansluitpaal die op straat staat en vanaf daar met een netwerkkabel van 100m naar zijn huis waar een routerke staat.

geschatte kosten:
60m coax PE11: 80€
100m elektriciteitskabel om de modem van stroom te voorzien: 75€
100m UTP kabel (maximum lengte): 35€
150m wachtbuis: 115€
Tp-link WR-841N router: 20€
Waterdichte plastic behuizing: 20€
Telenet installatiekost (online promo -20€ ) 30€
--------------------------------------------------------
Totaal: 375€
Telenet basic internet abonnementskost: 27,5€/maand

Al bij al een stuk minder duur dan een PE20 kabel van 150m.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Vergeet niet dat "een stroomkabeltje leggen in de tuin" niet zomaar snel snel mag.
Dat moet gewapende kabel zijn en minimaal 60cm onder de grond zitten.
http://www.livios.be/nl/bouwinformatie/ ... nd-leggen/
matenet
Plus Member
Plus Member
Berichten: 112
Lid geworden op: 06 aug 2010, 15:21
Bedankt: 27 keer

Mag zeker een niet-gewapende kabel zijn (gewoon XVB), maar moet dan wel een bijkomende bescherming hebben, vandaar dus de wachtbuis die wordt meegenomen in de prijs, zo begrijp ik het toch.
Kenniey
Premium Member
Premium Member
Berichten: 479
Lid geworden op: 15 apr 2011, 22:57
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 56 keer

Voor 60m coaxkabel moet je toch PE14 nemen. Anders ga je kwaliteitsverlies hebben.
Max 50 meter met PE11 te doen.
Zeker eens de Grote Netwerf volledig klaar is kan dat mogelijk problemen geven.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Buiten kom je met XVB prima toe.
Ofwel 70cm onder het maaiveld in een buis, ofwel bovengronds bevestigd (aan een hek bv) en ook dit is properder in een buis, maar niet verplicht.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Als je een elektriciteitskabel + UTP ondergronds steekt, kan je toch ook evengoed een coax ondergronds steken...
Want je hebt a 2 wachtbuizen nodig: één voor de elektriciteit en een andere voor de UTP.
Je rekent hier waarschijnlijk de prijs voor een gewone UTP. Die steek je niet ondergronds zonder problemen na een x-aantal jaar.
Wie zegt trouwens dat de installateur wil installeren in een kast buiten? Geen idee of die modems bestand zijn tegen vorst & condensvorming?
Is dus een risico enkele honderden euro's dan je hier zou nemen.

Heb je eigenlijk al prijs gevraagd bij Telenet om kabel tot de woning te voorzien? Want ik zie veel "waarschijnlijks".
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Heb je het adres al eens ingegeven voor Easy Internet @ Home? http://apps.orange.be/gis/jsp/index.jsp?language=nl
De 4G dekking zou "goed" moeten zijn.
Joris_N
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 dec 2016, 12:06

4G dekking op zijn huisnummer is niet gekend, maar de huisnummers ernaast geven een zwak 4G signaal.

Afstand van de bovengrondse aansluiting op straat tot zijn huis is ongeveer 150m. De paal staat aan zijn kant van de straat voor het perceel.
Ik heb 60m gerekend omdat je voor de aansluiting in de paal er 11m bij moet tellen, dus eigenlijk is't 61m. Dat is idd PE14 dan dus die kabel kost wel wat meer ook. (3.9€/meter)

De properste oplossing zou inderdaad zijn om een coax kabel van de straat tot in zijn huis te leggen, maar voor afstanden >80m moet je telenet contacteren volgens de brochure. Daarom dat ik denk dat het minstens een PE20 kabel zal moeten zijn, welke nogal duur is. (6€/meter)
Hij heeft al contact opgenomen met Telenet, en er zou iemand langs komen hiervoor maar hier heeft hij nog niets van gehoord. Misschien best eerst nog eens bellen.

Mag een XVB elektriciteitskabel niet samen met een S/UTP Cat 5e kabel in dezelfde wachtbuis?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

XVB mag idd niet samen met "iets anders" in een buis.
Stroomvoerdende kabels van dezelfde zekering mogen in 1 buis, niets anders.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Mag er glasvezel bij?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Niets dat niet op dezelfde zekering niet (en dezelfde spanning)
Dus: nee.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

heist_175 schreef:XVB mag idd niet samen met "iets anders" in een buis.
Stroomvoerdende kabels van dezelfde zekering mogen in 1 buis, niets anders.
Je kan natuurlijk katholieker zijn dan de paus :-) .

De AREI regels zijn voor vaste installaties.
Als de kabel gevoed wordt via een stekker en stopcontact wordt die beschouwd als een "verlengkabel", en dan gelden deze regels in theorie ook niet (idem wat betreft aderdikte).

Ik wil natuurlijk geen onveilige situaties promoten, maar wat kan er gebeuren? Gezien er door deze kabel praktisch geen stroom zal lopen (modem + NIU) zal die ook geen noemenswaardige storing teweeg brengen op de UTP ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Joris_N schreef:De properste oplossing zou inderdaad zijn om een coax kabel van de straat tot in zijn huis te leggen, maar voor afstanden >80m moet je telenet contacteren volgens de brochure. Daarom dat ik denk dat het minstens een PE20 kabel zal moeten zijn, welke nogal duur is. (6€/meter)?
Gezien je toch een "tussenstation" voorziet op 60m van de straat, vroeg ik mij af of je daar niet gewoon een versterker kan plaatsen, en vandaar met een coax verlengen tot in de woning?
Misschien kompenseert dat het signaalverlies wel voldoende om geen duurdere coax te moeten gebruiken?
En dan de modem in huis (dan heb je ook de mogelijkheid voor TV en internet) ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Waarom gebruik je UTP, en niet fiber?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Of waarom geen WiFi met richtantenne (vb. Ubiquiti Nano)? Is er vrij zicht tussen de straat en het huis?

Je zou zelf je eigen internet kunnen delen met je buur! Officieel mag dit niet...

Mijn buur en ik gebruiken ook elkaar's internet (als backup). We heben beide unlimited maar ik heb VDSL, hij Telenet.

Hij heeft een thuisoffice en werkt bijna altijd thuis en in geval van problemen met Telent Internet (heel zelden trouwens) kan hij mijn internet gebruiken.

Ik kan me zelfs voorstellen dat mensen dit meer zullen doen als onze providers hun prijzen blijven "indexeren". Netflix laat dit wel toe trouwens om hun diensten te delen.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Wifi is zeker een optie, alleen wat traag. Als je daar een +100Mbps verbinding laat toekomen (telenet, of fiber in de toekomst) en kom je er niet met die loco's of nano's. Fiber is trouwens vrij goedkoop, en kan verder dan 100 meter.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Eh. Idd. Je voorgestelde oplossing met UTP gaat miserie geven op die afstand.
Je sprak van 150m te overbruggen, terwijl UTP maximaal 90m aankan (in theorie 100, maar dat zou ik zoiezo al niet riskeren).

Ofwel probeer je de modem aan de straatkant stroom te geven en fiber te steken (met alle voorwaarden vandien, hoewel je dat wss als "verlengdraad" verkocht krijgt aan arei), ofwel kijk je of het mogelijk is om gewoon een coax te trekken (dan ben je ineens "future proof" als de persoon ooit van gedacht verandert en tv via de kabel zou willen nemen).

Goedkoop zal het alleszins niet worden, of je nu een dure coax legt, of een fiber (met 2 bijhorende media convertors).
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

krisken schreef:Wifi is zeker een optie, alleen wat traag. Als je daar een +100Mbps verbinding laat toekomen (telenet, of fiber in de toekomst) en kom je er niet met die loco's of nano's. Fiber is trouwens vrij goedkoop, en kan verder dan 100 meter.
Traag is relatief, want sneller dan de huidige 1Mbps ADSL ben je al snel een pak beter.

Indien die telefoondraad ook langs het kabelpunt loopt (en er power is) zou je naast de modem daar ook een paar VDSL converters zetten en dan het internet verder via VDSL naar je huis brengen.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Mag er glasvezel bij?
Niets dat niet op dezelfde zekering niet (en dezelfde spanning)
Dus: nee.
Glasvezel is niet geleidend, waarom dat niet samen zou mogen met XVB vind ik in het AREI niet terug.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
peve
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 apr 2012, 15:48
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 4 keer

heist_175 schreef:XVB mag idd niet samen met "iets anders" in een buis.
Stroomvoerdende kabels van dezelfde zekering mogen in 1 buis, niets anders.
Kan je het betreffende artikel in het AREI vermelden?
Volgens mij is het immers zo dat je geen losse draden (zoals VOB) van verschillende stroomkringen in dezelfde buis mag trekken, wat ook logisch lijkt.
Voor kabels mag dat wel en is in veel gevallen eigenlijk praktisch onvermijdelijk.
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 328
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 20 keer

ITnetadmin schreef:Eh. Idd. Je voorgestelde oplossing met UTP gaat miserie geven op die afstand.
Je sprak van 150m te overbruggen, terwijl UTP maximaal 90m aankan (in theorie 100, maar dat zou ik zoiezo al niet riskeren).

Ofwel probeer je de modem aan de straatkant stroom te geven en fiber te steken (met alle voorwaarden vandien, hoewel je dat wss als "verlengdraad" verkocht krijgt aan arei), ofwel kijk je of het mogelijk is om gewoon een coax te trekken (dan ben je ineens "future proof" als de persoon ooit van gedacht verandert en tv via de kabel zou willen nemen).

Goedkoop zal het alleszins niet worden, of je nu een dure coax legt, of een fiber (met 2 bijhorende media convertors).
idd altijd geleerd dat volgens spec utp max 100m mag
als je echter een cat 7 s/ftp gebruikt dewelke dikkere aders heeft en shielding per paar zou deze dan niet verder geraken?

je kan dan een cat 7 in een buis steken, binnen een simpel poe switch en buiten een poe extractor om je modem te voeden. of een poe kitje
https://www.google.be/webhp?sourceid=ch ... nk+poe+200

cat 7 kost 1 euro de meter + poe kitje van 25euro dus + wachtbuis
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

Kabel type is niet het enige wat een rol speelt bij UTP, timing ook! Er zijn overigens wel flinke verschillen tussen verschillende merkten, sommige tplinks halen de 120 meter, zelfs als een 180 meter gezien (100 mbps, geen gigabit), maar met andere switches gaat dat dan totaal weer niet (zelfs geen link of terugval naar 10 mbps)
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Waarom wilt iedereen persé UTP leggen en waarom geen fiber? Er moet 150 meter overbrugt worden, dan is UTP gewoon afgeschreven. Dan moet je ofwel fiber leggen ofwel draadloos werken als er vrij zicht is... Straks ga ik nog een oplossing lezen waarin men TS gaat aanraden om in het midden van het pad een extra switch te steken zodat hij 2x 75m heeft en zo gigabit kan hebben :s

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 328
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 20 keer

krisken schreef:Waarom wilt iedereen persé UTP leggen en waarom geen fiber? Er moet 150 meter overbrugt worden, dan is UTP gewoon afgeschreven. Dan moet je ofwel fiber leggen ofwel draadloos werken als er vrij zicht is... Straks ga ik nog een oplossing lezen waarin men TS gaat aanraden om in het midden van het pad een extra switch te steken zodat hij 2x 75m heeft en zo gigabit kan hebben :s
omdat dit voordeliger is? fiber moet je prefab kopen of ga je zelf lassen?
media converters nogal prijzig

utp heeft als spec 100m in alle omgevingen, als je 150m legt in een storingsvrije omgeving en de aders zijn dik genoeg ivm spanningsval...

maw als utp werkt en je een economisch valabele oplossing bied

graag prijsopgave voor een oplossing met fiber voor 150m te overbruggen
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik denk dat een kleine 200m fiber met allers erop en eraan toch redelijk duur zal zijn (600€ voor fiber, connectors en converters?)

En waarom zou je halverwege geen Gbit switch plaatsen met Cat6 UTP? 't Is natuurlijk een 1 extra point of failure, maar toch beter dan bv. 2 richtantennes (2 points of failure) en lagere performantie met die antennes!

Een goede coax is natuurlijk ook mogelijk maar daarmee beperk je jezelf tot Telenet en dan is later bv. geen VDSL mogelijk.
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 328
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 20 keer

als er idd een switch in the middle nodig is neem je een https://www.netgear.com/support/product ... ar_organic

voeding via poe en geeft de poe verder door
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Mediaconverters zijn prijzig? Voor een goeie 50 euro incl btw heb ik er 2 stuks die gigabit aankunnen. Dat gaan we nu ni echt duur noemen hé?
Of nog beter koop je een deftige router aan de ene kant (waar je de modem zet) en een deftige switch aan de andere kant (waar je computers staan) waar gewoon SFP reeds aanwezig is.

Hiervoor zijn er een paar opties van bijvoorbeeld Mikrotik:
- http://www.ip-sa.com.pl/rb962uigs-5hact2hnt-p-2053.html
- http://www.ip-sa.com.pl/crs125-p-1471.html
- http://www.ip-sa.com.pl/rb260gs-p-1375.html
- http://www.ip-sa.com.pl/rb260gsp-p-1529.html
- http://www.ip-sa.com.pl/rb2011-rb3011-c-214_257.html

Uiteraard heb je dan wel nog SFP modules nodig, welke ook ni de kostprijs zijn ...
- Multimode : http://www.ip-sa.com.pl/mikrotik-c-19500009.html
- Singlemode : http://www.ip-sa.com.pl/mikrotik-c-19500014.html

En dan moet je uiteraard nog kabel hebben. Ik zou zeggen zoek eens op ebay?
http://www.benl.ebay.be/itm/100M-328FT- ... SwgyxWXUl3

Neem er zo twee met zo een stukje om deze aan elkaar te koppelen ... klaar!
Kortom : Voor pakweg een 300 euro heeft hij een bedrijfszekere oplossing waar hij gigabit kan over gooien, en hij dus zeker is naar de toekomst toe. Ik zie het probleem echt niet?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

peve schreef:
heist_175 schreef:XVB mag idd niet samen met "iets anders" in een buis.
Stroomvoerdende kabels van dezelfde zekering mogen in 1 buis, niets anders.
Kan je het betreffende artikel in het AREI vermelden?
Volgens mij is het immers zo dat je geen losse draden (zoals VOB) van verschillende stroomkringen in dezelfde buis mag trekken, wat ook logisch lijkt.
Voor kabels mag dat wel en is in veel gevallen eigenlijk praktisch onvermijdelijk.
art203
Hoe plan je een UTP of een glasvezel af te zekeren op 240V :)?
Afbeelding
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 328
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 20 keer

krisken schreef:Mediaconverters zijn prijzig? Voor een goeie 50 euro incl btw heb ik er 2 stuks die gigabit aankunnen. Dat gaan we nu ni echt duur noemen hé?
Of nog beter koop je een deftige router aan de ene kant (waar je de modem zet) en een deftige switch aan de andere kant (waar je computers staan) waar gewoon SFP reeds aanwezig is.

Hiervoor zijn er een paar opties van bijvoorbeeld Mikrotik:
- http://www.ip-sa.com.pl/rb962uigs-5hact2hnt-p-2053.html
- http://www.ip-sa.com.pl/crs125-p-1471.html
- http://www.ip-sa.com.pl/rb260gs-p-1375.html
- http://www.ip-sa.com.pl/rb260gsp-p-1529.html
- http://www.ip-sa.com.pl/rb2011-rb3011-c-214_257.html

Uiteraard heb je dan wel nog SFP modules nodig, welke ook ni de kostprijs zijn ...
- Multimode : http://www.ip-sa.com.pl/mikrotik-c-19500009.html
- Singlemode : http://www.ip-sa.com.pl/mikrotik-c-19500014.html

En dan moet je uiteraard nog kabel hebben. Ik zou zeggen zoek eens op ebay?
http://www.benl.ebay.be/itm/100M-328FT- ... SwgyxWXUl3

Neem er zo twee met zo een stukje om deze aan elkaar te koppelen ... klaar!
Kortom : Voor pakweg een 300 euro heeft hij een bedrijfszekere oplossing waar hij gigabit kan over gooien, en hij dus zeker is naar de toekomst toe. Ik zie het probleem echt niet?
euuuh, je geeft een link voor 100meter fiber, daar gaan we er niet mee komen

mss vergelijken met dingen die hier te koop zijn en je enige waarborg op kan genieten?
als die fiber niet deugt zal die Koreaan wel zeggen dat de connector vervuilt is...
Plaats reactie

Terug naar “Overstappen”