Van proximus VDSL naar ADSL

Vragen over het omschakelen naar een andere provider.
Plaats reactie
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Hallo,

even kort situatie schetsen. TVVlaanderen gaat buiten, Netflix komt binnen. Ik heb een Proximus Start abonnement. Hierin heb ik 100GB, wat onvoldoende is nu Netflix hier wat ingeburgerd geraakt.
Toen ik 2 jaar geleden net was overgeschakeld naar Proximus had ik zo'n 16Mbps. Als ik kijk bij epdnet of Scarlet zou ik met hun ADSL formule 10Mbps halen. Voor zal dit normaal voldoende zijn, dan kan ik nog Netflix in HD kijken. Zal iets goedkoper zijn dan Proximus, en onbeperkt volume. Upload zal misschien soms wat vervelend zijn, maar ik wil echt zo weinig mogelijk uitgeven, dus dat neem ik er wel bij.
En als het echt niet gaat kan ik nog altijd overschakelen naar VDSL bij dezelfde provider voor €35...

Is dit realistisch?
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Kamiel,

Die 8Mbps is ook weer iets dat voor de happy few is. Bij VDSL hangt het af hoever van de ROP (straatkabinet) je woont. Bij ADSL telt hoe ver je woont van de LEX (de Proximus centrale). Afhankelijk hiervan kan je ook geraken op 4Mbps of 6Mbps bijvoorbeeld. Met deze snelheden kan je nog steeds Netflix kijken, maar dan moet je de kwaliteit terug schroeven en slechts met één TV kijken en niks anders doen (dus zeker niet iets downloaden op je pc, youtube kijken, ...).

Proximus is trouwens druk bezig met iedereen te migreren naar VDSL, daar ze binnen afzienbare tijd alle LEX'en gaan sluiten. Zou mij dus verwonderen mocht je er via Proximus nog zou aan geraken. Bij EDPnet is het nog mogelijk daar zij in vele centrales eigen materiaal hebben. Wat dommel betreft weet ik dat dit niet overal mogelijk is ...

Zou beginnen met het begin : check op www.lijntest.be eens je maximale snelheid voor ADSL. Als ik thuis Netflix kijk zie ik toch pieken naar de 8 a 10Mbps overigens. Hou hier dus ook rekening mee!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

dat zal dus toch moeilijk worden...
Naamloos.jpg
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Scarlet ADSL is aangevraagd... Ben eens benieuwd of ze de beloofde 10Mbps effectief kunnen leveren. Anders was het een kostelijke grap.
Ik ga wel nog mogen bellen, want er zou iemand langs komen op 26 december. Ik vermoed dat dit een vergissing is dat ze op 2de kerstdag komen...
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Waarom zou dat een vergissing zijn? Dat is een gewone werkdag, niet? De banken zijn wel toe, maar verder?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

krisken schreef:Proximus is trouwens druk bezig met iedereen te migreren naar VDSL, daar ze binnen afzienbare tijd alle LEX'en gaan sluiten. Zou mij dus verwonderen mocht je er via Proximus nog zou aan geraken. Bij EDPnet is het nog mogelijk daar zij in vele centrales eigen materiaal hebben. Wat dommel betreft weet ik dat dit niet overal mogelijk is ...
Bij Proximus ga je er inderdaad niet aangeraken, want de prijs van hun abbo's is onafhankelijk van de technologie. Het zou dus géén zin hebben om een Proximus ADSL abbo te betalen.

Wat betreft EDPNET. Hun eigen materiaal in de centrales zal er ook niet meer staan als de centrale ontmanteld wordt.
Vandaar dat alle ROP's uitgerust werden met "multi-DSL kaarten (die zowel VDSL2 als ADSL2+ kunnen leveren.
EDPnet en andere OLo's zullen dus ADSL afnemen van Proximus op dezelfde manier als VDSL: vanuit de ROPs ...

Wat betreft ADSL2 snelheden. De afstand tot de ROP zal bepalend zijn voor het ADSL2+ profiel, in de meeste gevallen zal dit veel beter zijn dan vanuit de centrale: op 2km van de ROP heb je nog 12 mbps (max. snelheid dat Proximus aanbiedt op ADSL).
Zie http://hierzo.net/#ui-tabs-1 > DSL calculator voor de relatie tussen ADSL2 snelheid en afstand.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

philippe_d schreef:Vandaar dat alle ROP's uitgerust werden met "multi-DSL kaarten (die zowel VDSL2 als ADSL2+ kunnen leveren.
Zijn er nog voordelen aan dat ze beiden nog kunnen opleveren? (Wat ik dus bedoel is zijn er nog voordelen van ADSL2+ tegenover VDSL2 die er voor zorgen dat het blijft bestaan?).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

- Blijkbaar kunnen de OLO's goedkoper ADSL leveren dan VDSL2, dat zou dus een reden kunnen zijn (voor users die de VDSL2 snelheid niet nodig hebben of de VDSL2 prijs niet willen betalen).
- Klanten die verder zitten dan 1.400 meter van de ROP kunnen geen VDSL2 krijgen, maar ADSL2+ kan tot enkele kilometer ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

kamiel schreef:dat zal dus toch moeilijk worden...

Naamloos.jpg
Hoeveel downloadvolume wil je eigenlijk ? Bij Telenet is het goedkoopste internet 150 GB per maand (i.p.v. 100 GB bij proximus).
Gezien je magere dowloadwaarden via adsl/vdsl zou dat probleem dan toch verholpen zijn ... En prijs internet start proximus = telenetprijs
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Proximus is net langs geweest om Scarlet te activeren.
10Mbps download en 0,5Mbps upload.
Bij gewoon surfen merk ik alvast geen groot verschil.

Update na enkele uren gebruik. Voorlopig werkt ons internet wel ok.
1 pc netflix in HD, 1 pc spelletjes en 1 pc wat surfen en youtube, en dat werkt zoals het hoort.

@krisken: ik zie inderdaad ook pieken tot bijna 12Mbps bij het starten van een netflix film. Ik vermoed dat dit is doordat netflix ook wat buffert. Maar daarna zakt dit gewoon tot een 5 à 6Mbps. Ik kan op een andere pc ook gewoon youtube kijken, maar dan duurt dat bufferen wel een pak langer.

Ik zie in de Fritzbox wel dat de download tot 12Mbps gaat terwijl ik eigenlijk maar 10Mbps zou kunnen downloaden, geen klachten dus.
"Onbeperkt" internet voor €25/maand is meer dan faire prijs!
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

@kamiel

door mijn binnenkomend signaal van Netflix af te stellen op SD ipv HD, maak ik gebruik van de automatische HD "upscaling" feature van mijn Sony smartTV, en dit zonder hoog dataverbruik...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Dan geef je 490 000 euro uit voor een villa in natuurgebied, ga je een webshop uitbaten en ben je verwonderd dat er alleen maar ADSL ligt. :bang:
Wel in alle vier windrichtingen vlakbij een Wireless België node.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Maandag had ik toch problemen met netflix en m'n ADSL verbinding.
Bij de instellingen voor afspelen kan je kiezen tussen "normaal" of "hoog". Stond al altijd op hoog zonder problemen tot maandag. Maar blijkbaar is "hoog" ofwel HD ofwel UHD. En HD is geen probleem, maar de film de we maandag gingen kijken was blijkbaar UHD en dus kreeg ik melding dat er een probleem was met m'n internetverbinding. Bij "normaal" speelde de film gewoon mooi af...
Dus eigenlijk kan ik zelf niet bepalen of ik een film in HD of UHD wil kijken??? Spijtige zaak.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

De instelling 'hoog' geeft enkel Ultra HD beeldkwaliteit als aan al deze voorwaarden is voldaan:
- Je hebt het duurste abonnement (voor vier schermen, € 11,99 / maand)
- De serie/film is beschikbaar in Ultra HD
- Het afspeelapparaat ondersteunt Ultra HD

Je kan de instelling ook gewoon op 'automatisch' laten staan, dan bepaalt Netflix zelf de best mogelijke kwaliteit in functie van je internetsnelheid.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Die 3 voorwaarden zijn voldaan.
Maar ik heb over die automatisch gekeken! Zal dit eens proberen.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Plaats reactie

Terug naar “Overstappen”