Nieuwe provider icm pfSense

Vragen over het omschakelen naar een andere provider.
Plaats reactie
Obscurax
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mei 2016, 11:19
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Volgende maand verhuis ik uit het ouderlijk huis en ik ben zo stilletjes aan het shoppen voor een internet en TV abonnement.
In het ouderlijk huis hebben we een 2 modem only installaties van Telenet (1 voor tv en 1 voor internet). De modem voor het internet hangt aan een gevirtualiseerde pfSense router. De ESXi omgeving verhuist mee en ik zou dan ook graag terug pfSense gebruiken als router. Het internetabonnement betreft een 'Business Fibernet 200' abonnement.
Ik heb het verbruik de afgelopen maanden wat in het oog gehouden om zo beter een beslissing te kunnen nemen. De laatste maanden was overigens erg rustig qua streamen en zo wegens drukte.

15/04 tot 14/05 = 164,19GB
15/03 tot 14/04 = 153,92GB
15/02 tot 14/03 = 263,86GB
15/01 tot 14/02 = 181,22GB
15/12 tot 14/01 = 203,60GB

Ik wil graag Internet en TV (telefonie is optioneel), TV is van minder belang voor ons en zal daarom niet in de vergelijking meegenomen worden.

Zo kwam ik op volgende abonnementen uit:
Telenet Whoppa
200 Mbps + Onbeperkt downloadlimiet
€69,23 (eerste 12 mnd) ipv. €77,93/mnd incl decoder
gratis installatie, gratis activatie, gratis modem, €35 cashback
€795,76 eerste jaar, erna €935,16/jaar

Proximus Internet Comfort Pack + TV
100 Mbps + Onbeperkt downloadlimiet
€54,95/mnd incl decoder
€59 installatie, gratis activatie, gratis modem
€718,4/jaar

Scarlet Trio
30 Mbps + Onbeperkt downloadlimiet
€39/mnd incl decoder
€99 installatie, gratis activatie, gratis modem
€567/jaar

Telenet vind ik te duur. Dan Blijft er nog Proximus en Scarlet over.
Scarlet Trio komt er als het voordeligst uit, maar is ook het traagst. Ik lees her en der wel wat je soms een 50Mbps profiel krijgt wat ik dan wel weer acceptabel zou vinden. Ik heb schrik dat 30Mbps te traag zal zijn. Dit zijn alvast de lijn testen, iemand die weet op welk profiel ik zal uitkomen en kan schatten wat de afstand tot de ROP is?

Test edpnet:
VDSL 70 Mbps
Max Upload 8.62 Mbps - Max Download 66.36 Mbps

Test Proximus:
Piekuren tussen 19 u en 23 u :
Max.: 63,7 Mbps download - 7,4 Mbps upload
Min.: 28,1 Mbps download - 5,5 Mbps upload

Buiten piekuren tussen 23 u en 19 u :
Max.: 63,7 Mbps download - 7,4 Mbps upload
Min.: 28,1 Mbps download - 5,5 Mbps upload

Wij zijn altijd Telenet klant geweest en ik heb dus geen ervaring met VDSL. Naar wat ik hier op het forum gelezen heb, zal de VDSL router in bridge modus modus geplaatst moeten worden en zal pfSense de PPPoE sessie opstarten. Voor het LAN netwerk gebruik ik 10.0.0.0/24 dus IP conflicten zouden geen probleem mogen vormen. Krijg je de PPPoE settings van de provider (Proximus of Scarlet) of moet je specifiek om vragen? Zijn er nog andere zaken die ik moet vragen die van belang zijn zoals paswoorden, welke lijnnummer er gebruikt wordt, etc?
Ik wil graag zoveel mogelijk geïnformeerd zijn als hier iemand langskomt.

Nu nog de keuze maken tussen Scarlet of Proximus.
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 606
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Die bridge-modus voor de recente modem/routers die PX/scarlet plaatst (bbox3) hoeft niet meer. Je kan gewoon je eigen pppoe-sessie opzetten op de pfsense. Opgelet, vraag uw VDSL2 login en paswoord aan de Scarlet-technieker, deze krijg je niet of moeilijk via de helpdesk. Bij PX staat die info op je activatiebrief.
Op de bbox3 dien je enkel je decoder aan te sluiten (en je pfsense ook uiteraard).

Wat betreft de snelheidscaps op de scarlet-abos.... Ik weet het allemaal niet meer. Ben zelf nog klant van een oud Scarlet-product "internet + tv" en zou eens een deftige speedtest moeten doen met de decoder uit.
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

Waarom niet Orange (Mobistar)?

€49/maand voor 100 Mbps down en 6 Mbps up.
Onbeperkt surfvolume en Orange TV.
Voor €10/maand extra krijg je 200 Mbps down en 12 Mbps up.

Indien je één van hun vereiste dierenabonnementen voor de gsm hebt (weet nu niet precies welke het zijn), krijg je zelf €10 korting per maand.

Ik vind het geen slechte deal voor mensen die geen vaste lijn nodig hebben.

EDIT: om van de korting te genieten heb je minstens Panter 45 nodig.
Maar daarbuiten nog steeds een strakke deal voor zo'n gegarandeerde snelheden.

EDIT2: blijkbaar heb je sowieso een abonnement bij Orange nodig om er klant te worden voor internet en TV.
Wist ik niet! (was dit altijd al zo?)
Sorry voor de valse hoop indien je niet bij Orange/Mobistar zit! :s
Blond doesn't mean stupid :roll:
Obscurax
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mei 2016, 11:19
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

serialchiller schreef:Die bridge-modus voor de recente modem/routers die PX/scarlet plaatst (bbox3) hoeft niet meer.
Dat is wel ideaal en bedankt voor de andere info.
IYZY schreef: EDIT2: blijkbaar heb je sowieso een abonnement bij Orange nodig om er klant te worden voor internet en TV.
Wist ik niet! (was dit altijd al zo?)
Sorry voor de valse hoop indien je niet bij Orange/Mobistar zit! :s
Had dit zelf ook eerst proberen aan te vragen, maar dan kwam ik bij de laatste stap en zag dat je reeds een Orange abonnement moet bezitten.
Jammer maar helaas, ik ben Mobile Viking.
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

Obscurax schreef:Had dit zelf ook eerst proberen aan te vragen, maar dan kwam ik bij de laatste stap en zag dat je reeds een Orange abonnement moet bezitten.
Jammer maar helaas, ik ben Mobile Viking.
Dit vind ik een domme zet van hun.
Als ik nu alleen woonde en geen kindjes had, zou dit echt heel interessant zijn (+ de meeste mensen hebben toch geen vaste lijn meer nodig, wij hebben dat nu gewoon voor in geval van nood, zeer af en toe de fax en ik denk dat het alarm ook via de telefoonlijn gaat).

Ik ben wel bij Orange, maar heb geen abonnement…
Hiermee beperken ze hun eigen aanbod wel.
Jij kon bijvoorbeeld een klant zijn voor hun…
Blond doesn't mean stupid :roll:
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Wat de snelheidcaps betreft:
Scarlet Trio = 40 Mbps/5 Mbps
Scarlet Internet VDSL2 = 100 Mbps/ 8 Mbps

Allebei snel genoeg voor Netflix Ultra HD dat nooit meer dan 17 Mbps verbruikt.
ben.w
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 dec 2015, 18:17

Trio geeft mij 5.6mb/sec download en 460kb/sec upload. Heel tevreden voor 39eur per maand en kan het zeker aanraden met jou lijnwaardes. Je zal beginnen op 30mbit en na enige weken stijgen naar 50mbit. Als de technieker komt inderdaad direct de pppoe gegevens vragen.
tonym
Premium Member
Premium Member
Berichten: 484
Lid geworden op: 18 jan 2010, 16:56
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

Afgaande op de Proximus lijntest zal je waarschijnlijk in zone 1 non vectoring zitten.
Hier is het lijnprofiel 70/10 en bij Scarlet TRIO zal dit gecapt worden op 50/4.
Als je met de Scarlet cap kan leven de beste deal die je zal vinden met VDSL2.

zonetabel: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=24&t=46577
Obscurax
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mei 2016, 11:19
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

ben.w schreef:Trio geeft mij 5.6mb/sec download en 460kb/sec upload. Heel tevreden voor 39eur per maand en kan het zeker aanraden met jou lijnwaardes. Je zal beginnen op 30mbit en na enige weken stijgen naar 50mbit. Als de technieker komt inderdaad direct de pppoe gegevens vragen.
Dat klikt goed. €39 is echt een koopje in vergelijking met de rest.
tonym schreef:Afgaande op de Proximus lijntest zal je waarschijnlijk in zone 1 non vectoring zitten.
Hier is het lijnprofiel 70/10 en bij Scarlet TRIO zal dit gecapt worden op 50/4.
Als je met de Scarlet cap kan leven de beste deal die je zal vinden met VDSL2.

zonetabel: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=24&t=46577
Bedankt voor de info, die zonetabel is wel handig. Ik denk dat ik hier wel mee kan leven.

Afgaande op jullie info zal het Scarlet worden, bedankt allemaal voor jullie input.
Plaats reactie

Terug naar “Overstappen”