Bijkomende internetprovider

Vragen over het omschakelen naar een andere provider.
Plaats reactie
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Heb nu Edpnet, Telenet als 2e internetverbinding is geen probleem, maar zou ik ook kunnen opteren voor een 2e vdsl verbinding, bv scarlet?
Wat zijn de voorwaarden en welke nadelen zouden er kunnen zijn?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Je kan geen twee xDSL providers op je lijn hebben (theoretisch wel maar qua snelheid lost het niets op).

Je moet dat effectief een tweede koperpaar hebben.
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 606
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

In principe kan dat wel, zei het op een ander koperpaar. Er zijn echter wel enkele beperkingen/regels.

VDSL2 wordt enkel opgeleverd op het "korte" paar. Je zou al meer dan 2 paar moeten hebben binnenkomen, of Proximus herlast jouw "retourpaar" rechtstreeks.(doen ze normaal niet bij mijn weten)

Je kan op je retourpaar ADSL nemen.

Als het de bedoeling is om "redundant" aangesloten te zijn, neem dan Telenet. Je beide internetverbindingen gebruiken dan een ander medium (coax en twisted pair) om "binnen te komen", en de providers gebruiken aparte straatkasten om op de backbone aan te sluiten. Er moet dus al heel wat gebeuren eer je dan offline bent.

Wil je een emergency-internet-verbinding, dan begint 4G/LTE erg interessant te worden als backup.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

serialchiller schreef: VDSL2 wordt enkel opgeleverd op het "korte" paar. Je zou al meer dan 2 paar moeten hebben binnenkomen, of Proximus herlast jouw "retourpaar" rechtstreeks.(doen ze normaal niet bij mijn weten)
doen ze wel :) heb jaren geleden de situatie gehad dat ik van scarlet naar proximus wilde, maar scarlet stond nog actief,
en dan hebben ze gewoon het andere paar komen lassen... ik heb nu dus 2 rechtstreekse paren.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Het andere paar kan dan een eind langer zijn zodat je op een laag profiel komt... niet ideaal dus.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Je kan ook eens kijken naar free wifi Belgium als back-up lijn, of naar Mobistar zijn 4g midi oplossing.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

2x VDSL op één adres betekent inderdaad dat het retourpaar herlast moet worden zodat het een rechtstreeks paar wordt.
Als je een tweede provider wil nemen voor redundantie, dan zou ik uitkijken naar coax (Telenet of Mobistar via kabel) zodat een eventuele uitval van de VDSL geen invloed zou mogen hebben op de coax (tenzij er een algemene stroompanne is uiteraard).
Waarom wil je een tweede verbinding? Het antwoord hierop laat toe je gerichtere tips te geven.
Computer(k)nul
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Back up verbinding vooral.

Mij lijkt dat een mobiele verbinding mss het beste is, echter zal ik een oplossing moeten zoeken om die antenne buiten te krijgen dan, via MV krijg ik niet altijd 4G binnen(te veel beton?)

Wireless België heb ik al is bekeken, maar geen zicht op dichtsbijzijnde locatie, in vogelvlucht 2km :)
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
Locatie: 51RUI0
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer

Bij business VDSL lijnen wordt dat regelmatig gedaan (2x vdsl bundelen om zo hogere snelheid te hebben), dus het kan wel, maar zoals gezegd meestal mits SNA (retourpaar herlassen naar rechtstreeks paar). Als backup internetlijn zou ik het idd ook niet doen, maar eerder coax of 4G nemen.
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

serialchiller schreef:Wil je een emergency-internet-verbinding, dan begint 4G/LTE erg interessant te worden als backup.
Ik kwam zonet dit tegen... http://datanews.knack.be/ict/gadgets/4g ... 43167.html

Al zijn er diverse routers waar je een 4G stick kan inpluggen (wat dan mogelijks wel ontvangst problemen geeft).
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Schoon speelgoed, dat kan ik buitenhangen, nu nog de vrouw overtuigen :)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Valt je internet er dan zo vaak uit dat je een backup nodig hebt (ik veronderstel dat het gewoon privé gebruik is) ?

Bij 4G als backup moet je natuurlijk wel stilstaan bij je verbruik... als je op dat moment Netflix aan het kijken bent zou je volume er wel eens heel snel kunnen door zijn... en dan zit je opnieuw zonder backup.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Die backup zou enkel voor mij zijn, en nee uitval is zeer beperkt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Persoonlijk zou ik gaan voor een xDSL / Coax combinatie... twee verschillende technologieën en minder zorgen wat betreft je verbruik dan 4G.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2520
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Inderdaad, coax + xDSL is beste combinatie. Bij Telenet kun je Basic Internet nemen als puur backup lijntje...

Weet niet welke router je hebt, maar bv. ASUS routers hebben een DUAL WAN optie, dus misschien zou je ze zelfs beide tegelijk kunnen gebruiken? :banana:

Misschien komt er een 4G thuisaanbod ooit in België, maar het is onduidelijk. Momenteel heb ik bv. op 4G thuisinternet (Vikings Unplugged) en heb zo'n 800GB vorige maand doorgejaagd. Maar moet wel zeggen: er drijven steeds meer en meer twijfels naar boven of het commercieel haalbaar aanbod zou kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Dima_2005 schreef:Momenteel heb ik bv. op 4G thuisinternet (Vikings Unplugged) en heb zo'n 800GB vorige maand doorgejaagd.
Kan je hier meer informatie omtrent verschaffen? Lijkt mij uitermate interessant als backup als het prijskaartje meewil.
Computer(k)nul
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

heb een fritzbox 7490, geen dualwan dus :)

Die basic internet van Telenet is zeker een optie, alleen de prijs samen met mijn huidig digitale tv abbo komt gevaarlijk dicht in de buurt van een Whop/Whoppa, verleidelijk dus voor die paar euro meer. Wel geen problemen met het aantal tv's in huis

Scarlet trio als back-up, dan kon ik huidig kabel abbo opzeggen, en nog tv hebben. Alleen 3 tv's laten draaien zal niet lukken denk ik. Daarmee de vraag of een 2e vdsl verbinding mogelijk zou zijn.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2520
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Sinna schreef:
Dima_2005 schreef:Momenteel heb ik bv. op 4G thuisinternet (Vikings Unplugged) en heb zo'n 800GB vorige maand doorgejaagd.
Kan je hier meer informatie omtrent verschaffen? Lijkt mij uitermate interessant als backup als het prijskaartje meewil.
Momenteel is er even veel informatie beschikbaar als wat ik gegeven heb: het is een test met 100 testers. Het is een samenwerking door Viking Lab (Mobile Vikings), JOIN Experience en BASE. Bedoeling is om te zien wat gemiddelde verbruik is als je werkelijk ongelimiteerd krijgt. En ook van hoe het allemaal al dan niet werkt via 4G.
Na de afloop van de test (begin februari) gaat er een evaluatie komen en een eventueel onderzoek naar commerciele haalbaarheid van een lancering van een aanbod. Maar verwacht het zeker niet in de eerste paar maanden. De kans bestaat ook dat het gewoon noppes wordt en er niks komt. Ook mogelijk.

De reacties zijn doorgaans positief. MAAR ik (en nog paar andere zware gebruikers) hebben al zendmasten doen crashen. :banana:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dima_2005 schreef: Maar moet wel zeggen: er drijven steeds meer en meer twijfels naar boven of het commercieel haalbaar aanbod zou kunnen zijn.
Los van het commerciële is dit gewoon technisch niet haalbaar... overboekingsfactoren op data netwerken zijn enorm.

Allemaal leuk dus als je één dergelijke gebruiker in test op zo'n mast hebt zitten... maar als je zo tien mensen hebt kan je het wel vergeten.

Vergeet niet dat 4G net zoals coax gewoon een shared medium is !
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

r2504 schreef:
Dima_2005 schreef: Maar moet wel zeggen: er drijven steeds meer en meer twijfels naar boven of het commercieel haalbaar aanbod zou kunnen zijn.
Los van het commerciële is dit gewoon technisch niet haalbaar... overboekingsfactoren op data netwerken zijn enorm.

Allemaal leuk dus als je één dergelijke gebruiker in test op zo'n mast hebt zitten... maar als je zo tien mensen hebt kan je het wel vergeten.

Vergeet niet dat 4G net zoals coax gewoon een shared medium is !
Op de huidige (4G) netwerken in hun vorm zoals het nu is is dat inderdaat geen oplossing op grote schaal. Echter is dit technisch perfect haalbaar met het spectrum en de technologie die er nu is. 2600MHz is zo goed als ongebruikt en echt veel small/nano/pico/femto/whatever cells zijn er nog niet. De capaciteit kan perfect omhoog, alleen is dat economisch niet interessant op het moment. Echter zou het goed kunnen zijn dat dergelijke dingen zoals MV unplugged en Mobistar hun aabod het wel economisch kunnen maken. Kosten van het netwerk worden dan immers verdeeld over meer klanten.
Het moeilijkste is dat er geconcurreerd moet worden tegen technologien die hun last mile al hebben liggen. Die hebben relatief weinig kosten op dat vlak, terwijl er wel degelijk geinvesteerd moet worden in het laatste 4G/5G/WiGig/... stuk dat een mobiele provider moet doen.

En even een ruwe capaciteitsbenadering:
Huidige LTE:
Vaak 3 sectoren 2x10MHz op band 20 (800MHz) 2X20MHz op band 3 (1800MHz) en 2x2MiMo LTE (Cat4 of tegenwoordig als cat6)
Max (wireless) capaciteit: = 3*(75+150) = 675Mbps

Vandaag de dag mogelijke technologie:
50MHz spectrum (800+1800+2600MHz), 6 sectoren, cat5 4x4MiMo
Capaciteit = 6*(150+300+300) = 4.5Gbps

Indien 5GHz wifi spectrum ook gebruikt mag worden:
(350MHz 5GHz + 50MHz cellular)
Capaciteit = 40*150*6 = 36Gbps per site.

Dit is natuurlijk de theorie en in praktijk zit het er altijd wat onder. Maar het toont wel aan dat er nog rek in zit, zeker voor 4x4MiMo en laat dat nu net makkelijker implementeren in vaste oplossingen dan in mobile, door power en plaats beperkingen.
En het is inderdaad shared medium, maar wel eentje waar je met MiMo nog veel uit kan halen.


En wie weet wat 5G op het vlak van technologische en economische haalbaarheid zal brengen. 60GHz+, Massive MiMo (1000x1000 klinkt leuk), ...
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Dima_2005 schreef:Het is een test met 100 testers. Het is een samenwerking door Viking Lab (Mobile Vikings), JOIN Experience en BASE. Bedoeling is om te zien wat gemiddelde verbruik is als je werkelijk ongelimiteerd krijgt. En ook van hoe het allemaal al dan niet werkt via 4G.
Ik vrees dat een test base van maar 100 personen niet echt representatief is, en al zeker niet als het een test voor de happy few is. Die hebben sowieso al een ander (lees: zwaarder) gebruikersprofiel dan de doorsnee consument.
Computer(k)nul
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

AndRo555 schreef: Vandaag de dag mogelijke technologie:
Capaciteit = 6*(150+300+300) = 4.5Gbps
Indien 5GHz wifi spectrum ook gebruikt mag worden:
Capaciteit = 40*150*6 = 36Gbps per site.
Ik zou wel eens willen weten met hoeveel Gbps een antennesite verbonden wordt.
10Gbps ? 20 ? 30 ?

Dat kan immers ook de maximale capaciteit van een site bepalen.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

fvhbrugge schreef:
AndRo555 schreef: Vandaag de dag mogelijke technologie:
Capaciteit = 6*(150+300+300) = 4.5Gbps
Indien 5GHz wifi spectrum ook gebruikt mag worden:
Capaciteit = 40*150*6 = 36Gbps per site.
Ik zou wel eens willen weten met hoeveel Gbps een antennesite verbonden wordt.
10Gbps ? 20 ? 30 ?

Dat kan immers ook de maximale capaciteit van een site bepalen.
Natuurlijk zit daar ook een limiet op. Echter is dit tegenwoordig vaak zo niet overal fiber. En dan kan je al veel capaciteit creeeren door de eindapparatuur te vervangen. Hetzelfde 'probleem' hebben wired providers ook, op een gegeven moment hebben die ook 10Gbps of 100Gbps nodig of meer.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik zou in jouw plaats toch echt gaan voor dit: https://www.mobistar.be/nl/producten-en ... ernet-home
Plaats reactie

Terug naar “Overstappen”