Van EDPnet naar telenet

Vragen over het omschakelen naar een andere provider.
Plaats reactie
johand
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 07 sep 2011, 07:38
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 14 keer

ik ben momenteel bij EDPnet, en ben daar eigelijk tevreden over. laatste tijd wel 2 maal een weekje zonder internet gezeten. Lijnen getest en OK bevonden door EDPnet, maar toch geen sync. De eerste maal testmodem ontvangen en daar werkte het ook niet mee, dus mijn Fritzbox 7360 V1 was OK. uiteindelijke bleek en iets mis in de kast, wat door een Belgacom interventie werd rechtgezet.

eerste keerhttp://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 40#p614203

Nu weer van dat, exact zelfde probleem. Mijn modem werkt nog (bij ouders getest), dus maar direct interventie gepland. Ontdanks tevreden van EDPnet (niet van Belgacom lijnen?), overweeg ik klant te worden van Telenet, en er enkel Internet te nemen. Vaste telefoon hebben we niet nodig en ook geen digitale TV.

Enig advies?

Dank u, Johan
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Je kan het EDP eigenlijk niet kwalijk nemen dat er blijkbaar (weer) iets schort aan het Proximus-netwerk (wat zij gebruiken).
Uit je vorige draad leid ik af dat je wellicht weer door een 'domme' Px-technieker afgekoppeld bent in een kast omdat je een raw-copper hebt. Sommigen lijken te lui te zijn (zonder te willen veralgemenen) om hun documentatie erbij te nemen om te bepalen op welk paar een nieuwe VDSL-aansluiting gemaakt mag worden. Ze luisteren even of er een kiestoon is en indien niet gaan ze er voor het gemak van uit dat het koperpaar niet in gebruik is...
Ik vermoed dat Raf1 je hier verder zal kunnen helpen.
Computer(k)nul
johand
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 07 sep 2011, 07:38
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 14 keer

Sinna schreef:Je kan het EDP eigenlijk niet kwalijk nemen...
Dat doe ik niet,maar ik zit wel weer een week zonder internet. Als het zit zoals jij zegt, kunnen ze dat paar dan niet labelen met "EDP Raw Copper" of zoiets om dat in de toekomst te vermijden?
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Ik ben zelf geen Px-tech en op zich zou dat volledig gedocumenteerd moeten zijn. Maar wat baten kaars en bril als de uil niet zien en lezen wil? :)
Ik krijg soms de indruk dat het tegenwoordig allemaal snel-snel moet gaan waardoor er zgz. geen tijd meer is om de documentatie te lezen.
Computer(k)nul
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1669
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 95 keer

Sinna schreef:Je kan het EDP eigenlijk niet kwalijk nemen dat er blijkbaar (weer) iets schort aan het Proximus-netwerk (wat zij gebruiken).
Uit je vorige draad leid ik af dat je wellicht weer door een 'domme' Px-technieker afgekoppeld bent in een kast omdat je een raw-copper hebt. Sommigen lijken te lui te zijn (zonder te willen veralgemenen) om hun documentatie erbij te nemen om te bepalen op welk paar een nieuwe VDSL-aansluiting gemaakt mag worden. Ze luisteren even of er een kiestoon is en indien niet gaan ze er voor het gemak van uit dat het koperpaar niet in gebruik is...
Ik vermoed dat Raf1 je hier verder zal kunnen helpen.
Bij VDSL2 loopt er altijd een identificatie signaal over de lijn, ook als dat een OLO is.
Het is alleen als de OLO eigen apparatuur (adsl/adsl2+) in de centrale heeft staan dat het indentificatie signaal er niet is.
Dit komt in de praktijk minder en minder voor, op de residentiele markt is het produkt 'cityline' van dommel zo'n voorbeeld.
Edpnet hoort hier niet bij, ook niet voor adsl/adsl2+.

Documentatie is nog minder te vertrouwen dan het identificatie signaal. Ik heb al kvd's gehad vroeger waar de documentatie bijna niemand juist had staan.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Bij raw copper is er inderdaad ook een "soort" kiestoon aanwezig, dit is te checken met een analoog telefoontoestel rechtstreeks op de NTP-contactdoos.
Je kan bellen naar 1924 en je hoort dan het identificatienummer van je koperpaar.

Als identificatie via 1924 niet werkt, is er inderdaad een probleem bij Proximus.

Als je de problemen beu bent, is overstappen het enige juiste advies.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

redman schreef:Documentatie is nog minder te vertrouwen dan het identificatie signaal. Ik heb al kvd's gehad vroeger waar de documentatie bijna niemand juist had staan.
Dan vraag ik mij af hoe bij een kabelbreuk de juiste paren terug gevonden kunnen worden...
Computer(k)nul
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1669
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 95 keer

Bij een kabelbreuk wordt toch gewoon op een kleine afstand de hele bundel vervangen en de twee uiteinden aan mekaar gelast.
Gewoon de kleurencode volgen, denk nie dat die meer doen...
johand
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 07 sep 2011, 07:38
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 14 keer

Als je telenet hebt, is je tv dan aangesloten op coax of op Lan kabel?
maw coax tot aan de modem/router, en vanaf dan alle (ook TV) op Lan lkabel)?
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tv's/digicorder op coax, voor interactiviteit LAN.

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk
johand
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 07 sep 2011, 07:38
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 14 keer

satsurfer schreef:Tv's/digicorder op coax, voor interactiviteit LAN.
Kan je iets duidelijker verwoorden?
Moet er coax EN een lan kabel aanwezig ijn aan de TV?
"interactiviteit", wat versta je daaronder?
jorisx
Premium Member
Premium Member
Berichten: 490
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 43 keer

bij Telenet heb je coax nodig als drager voor de beelden.
Wil je ook interactiviteit, dan dien je nog een LAN-kabel in de decoder te pluggen.
website Telenet schreef: Met een interactieve Digibox of Digicorder kun je…
  • de TV-gids tot 14 dagen checken
  • genieten van een optimale gebruikservaring van het Yelo TV-menu
  • films en programma’s opvragen uit de TV-theek (o.a. gratis nieuwsuitzendingen of het aanbod van Play en Play More)
  • persoonlijke pincodes instellen voor je gezinsleden voor opvragingen uit de TV-theek
  • je opnames delen met al je decoders (als je ook een Digibox hebt)
  • je extra pakketten op al je decoders bekijken
  • genieten van Terugkijk TV (als je Play of Play More hebt)
Indien je geen LAN-kabel hebt liggen naar je TV en ook niet eenvoudig een kabel kan leggen, dan zijn powerline-adapters misschien een uitkomst. Deze gebruiken je elektriciteitsnet als netwerk. (meer uitleg kan je op de site van Telenet vinden)

Volgens de testers van Mobistar kan je bij hun de decoder ook via Wifi verbinden met je modem en heb je dus geen LAN-kabel nodig.
Laatst gewijzigd door jorisx 06 jan 2016, 09:01, in totaal 1 gewijzigd.
johand
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 07 sep 2011, 07:38
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 14 keer

ok bedankt, als ik het goed begrijp komt er dus coax binnen, die wordt aan de modem/router aangesloten. Vervolgend vertrekt er ook een coax van de modem/router naar de TV + eventueel een LAN kabel.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

BuitenlijnCoax op versterker, die gaat naar tv's en 1 naar modem (only). Bij modem only 1 UTP kabel naar uw fritzbox 7360 (in bridge modus).

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “Overstappen”