Open factuur Dommel voor maand ná opzeg: betalen of niet?

Vragen over het omschakelen naar een andere provider.
Plaats reactie
RoosZwart
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 nov 2015, 13:06

Gisteren heb ik een mail gestuurd naar Dommel om mijn abonnement voor internet en vaste telefonie (reeds 3 jaar klant) te laten opzeggen op 15 december. Enkele dagen daarvoor gaat Telenet komen om een nieuwe internetverbinding installeren (geen telefoon meer). Aangezien Dommel op 16 december zou vernieuwd worden heb ik ervoor gekozen om de dag daarvoor te laten opzeggen, zodat in het geval Telenet niet meteen zou werken de downtime zo klein mogelijk blijft.

Nu had ik op 18 november van Dommel al een pro forma invoice gekregen voor de betaling van de hernieuwing op 16 december, te betalen voor 9 december. Aangezien ik gedomicilieerd ben heb ik gisteren uit voorzorg reeds de domiciliëring geblokkeerd en de betaling bij mijn bank geweigerd (de betaling gebeurt normaal gezien automatisch de 3e of de 4e van de maand). Vandaag kreeg ik van Dommel een bevestiging van mijn opzeg, waarbij ze me ook het volgende meldden:

"Ondertussen dienen we u er op te wijzen dat eventuele, huidige en toekomstige (bvb telefoonkosten of opzegvergoedingen), openstaande proforma facturen, contractueel nog dienen voldaan te worden op ons rekeningnummer."

Moet ik de openstaande factuur, die in feite bestemd is voor de periode 16/12-15/01, nu betalen of niet? De huidige kaderovereenkomst van Dommel bevat geen opzegtermijn meer:

"13.3. De opzegging van het abonnement door de Klant dient schriftelijk te gebeuren via e-mail, brief of aangetekend schrijven. De bevestiging van deze opzeg zal via e-mail aan de Klant worden overgemaakt op het contactadres dat in de database van SCHEDOM NV/SA gekend is. De opzeg zal onmiddellijk ingaan op het moment dat dit schrijven door SCHEDOM NV/SA ontvangen wordt of op de datum die de klant aangeeft in dit schrijven."

(http://www.dommel.be/contract/contract-nl.pdf)

Ik kan ook op geen andere plaats in het contract een dwingende reden vinden om de factuur te betalen, maar langs de andere kant ben ik zeker geen expert in deze materie. Het bericht in de bevestigingsmail is natuurlijk onderdeel van een standaardmail, hoewel ik bij mijn aanvraag tot opzegging expliciet vermeld heb dat ik de openstaande factuur voorlopig geweigerd had bij mijn bank. Misschien moet ik Dommel nog eens contacteren om een persoonlijk antwoord te krijgen? Wat zouden jullie doen?
Laatst gewijzigd door RoosZwart 30 nov 2015, 14:58, in totaal 1 gewijzigd.
jimghw
Member
Member
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 apr 2004, 11:31
Bedankt: 12 keer

In dit geval lijkt me de gebruikelijke 1 maand opzeg toch de standaard? Ik kan me niet inbeelden dat je bvb 3 dagen voor de 'vernieuwing' moet gaan afzeggen.

Verder worden blijkbaar hun facturen reeds 1 maand op voorhand aangemaakt (18 november, voor internet vanaf 15 december,...), op deze manier is er natuurlijk sowieso spraken van een maand opzeg?

Ik denk dat je sowieso te laat bent met hen op de hoogte te brengen van de anulatie van je contract, 2 weken lijkt me niet aanvaardbaar...

[Afbeelding Post made via mobile device ]
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

jimghw schreef:In dit geval lijkt me de gebruikelijke 1 maand opzeg toch de standaard? Ik kan me niet inbeelden dat je bvb 3 dagen voor de 'vernieuwing' moet gaan afzeggen.

Verder worden blijkbaar hun facturen reeds 1 maand op voorhand aangemaakt (18 november, voor internet vanaf 15 december,...), op deze manier is er natuurlijk sowieso spraken van een maand opzeg?

Ik denk dat je sowieso te laat bent met hen op de hoogte te brengen van de anulatie van je contract, 2 weken lijkt me niet aanvaardbaar...

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Dommel vereist geen opzegtermijn.
2 weken is dus ruim op tijd.

Ik zou zeggen: stuur een mail naar Dommel, en zeg hun dat je deze niet zult betalen daar je betaald hebt voor de resterende periode.
Normaal laten ze deze dan vallen.

Mocht je hier geen antwoord op krijgen (want daar zijn ze experts in, bij Dommel), zal je de factuur toch dienen te betalen waarna je deze terug gecrediteerd zult krijgen.
Zo werkt het "systeem" helaas.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het systeem kan de pot op. Wat je niet verschuldigt bent (op voorwaarde dat je volgens hun algemene voorwaarden op tijd opgezegd hebt) betaal je niet.
Also, geldt hier de telecom wet niet, die je na 6 maand toelaat om op eender welk moment te stoppen?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
RoosZwart
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 nov 2015, 13:06

Leuk om ook eens iets positiefs over Dommel te kunnen melden: ik heb een mail gestuurd naar hun facturatiedienst met de vraag om de factuur in te trekken, en kreeg al na 40 min. het volgende antwoord: "U mag deze gewoon negeren. We kunnen deze indien nodig wel verwijderen maar pas nadat uw lijn is opgezegd."

:banana:

Het is natuurlijk maar subjectief, maar ik heb (ook in verband met een recent technisch probleem) echt de indruk dat hun klantendienst er met grote sprongen op vooruit is gegaan.
Plaats reactie

Terug naar “Overstappen”