Aansluiting Internet

Vragen over het omschakelen naar een andere provider.
Plaats reactie
de7erv
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 mei 2012, 12:50
Bedankt: 2 keer

Ik verhuis volgend jaar naar een eigen woonst en ben mijn hoofd aan 't breken over welke provider ik ga nemen.
Na het besluiten van geen vaste lijn te nemen zit ik vast aan Telenet. Nu is er eind vorig jaar een uitspraak geweest waardoor 3th parties toegang krijgen tot hun netwerk en eigen ISP's kunnen oprichten.

Zijn er nog opties buiten Telenet en zijn er al bedrijven van plan om internet via het Telenet netwerk aan te bieden?
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Mobistar maar dan ga je nog even kunnen wachten, zij zijn de enige die hebben ingetekend.
Waarom geen proximus internet start voor 27,5 eur, dan heb je tenminste 50 mbit ipv 30 bij telenet.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Hangt er vanaf wat jou internet verbruik gaat zijn. Ben je iemand die enkel af en toe je mail checkt en meer niet? Neem het goedkoopste (telenet of proximus hun simpelste abbo's).

Ben je een meer eisende gebruiker dan raadt ik aan naar proximus en andere operatoren op diens netwerk te kijken (scarlet, edpnet). Afhankelijk van je afstand kun je 100 à 50 Mbit download halen, in mijn optiek genoeg voor menig gezin. Hier zul je weinig gezaag hebben over download limieten handig als je netflix draait en/of kinderen hebt.

Bij Telenet is het meer oppassen geblazen betreft limieten maar je bent wel zekerder van een snelheid, prijzen liggen wel hoger.
de7erv
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 mei 2012, 12:50
Bedankt: 2 keer

Inderdaad, ik ben geklasseerd als een zware verbruiker. Mijn ouders hebben een dommel abonnement met een limiet van 750 dat ruimschoots voldoet.
met 300 zou ik toekomen. Ik heb gehoord dat Telenet zeer lastig doet over grootverbruikers en deze op "smallband" zet tijdens drukke periodes.

Daar zou ik graag naartoe gaan maar daarvoor heb je een vaste lijn nodig. Ikzelf gebruik nooit een vaste lijn dus ga dit ook niet nemen.


Alvast bedankt voor de reacties!



EDIT: Ik ben ook van plan om Netflix te nemen.
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

27,5 eur is prijs met de vaste lijn inbegrepen, daar komen geen kosten meer bij dus, en zit in de buurt van de prijs van Telenet.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Als je een zware verbruiker bent en kijkt naar minstens 300 GB zijn dit je opties:

Telenet fiber 200 - 70 Euro
Telenet fluo 150 - 49 Euro (2TB volume, maar ik denk dat de prijs excl btw is?)
Proximus maxi - 48 Euro
EDpnet vdsl - 46 Euro (is met hun telefoon lijn, gebruik je het niet so be it, het verlaagt de prijs)
Scarlet heeft onlangs een limiet ingevoerd dacht ik?
Dommet heeft soms wat issues, kijk ik niet naar.

Proximus & edpnet zijn ongelimiteerd, telenet zit ook ergens 500/750 zeker?
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Je vergeet Proximus start met de optie ongelimiteerd Internet voor 27,5 + 7,5 €. valt moeilijk te kloppen.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

@goztow klopt! Ik had niet naar opties gekeken. Het enigste nadeel van die start is dat je beperkt bent tot 50/4 aan snelheid.

Omzekerheid betreft die optie
Laatst gewijzigd door gunmaster 13 aug 2015, 17:05, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

de7erv schreef:Na het besluiten van geen vaste lijn te nemen zit ik vast aan Telenet.
Dat was vroeger zo, maar vandaag kan bij Scarlet of Proximus een internetabonnement nemen zonder meer.
Vanaf 27,50 euro/maand bij Proximus: http://www.proximus.be/nl/id_cr_int/par ... ernet.html
Vanaf 35 euro/maand bij Scarlet: https://www.scarlet.be/nl/internet/vdsl2/

Bij andere providers zoals EDPnet ben je verplicht om EDPnet Telefonie erbij te nemen waardoor het abonnement 10 euro duurder uitvalt. Je bent echter niet verplicht om een telefoontoestel op de telefoonlijn aan te sluiten, dus in de praktijk heb je dan internet voor 45,95 euro/maand: http://edpnet.be/nl/thuis/surfen.html

Via http://proximus.be/internetsnelheid kan je testen over welke internetsnelheden je op jouw nieuw adres kan beschikken.

Als de aansluiting of bekabeling in de nieuwe woonst nog niet in orde is, vind je daarover alle info op https://www.proximus.be/nl/id_cr_buildi ... ouwen.html

Idem voor Telenet: https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... -verhuist/ of in PDF-formaat: Telenet-kabelbrochure
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Goztow schreef:Je vergeet Proximus start met de optie ongelimiteerd Internet voor 27,5 + 7,5 €. valt moeilijk te kloppen.
Die optie is afgeschaft al een maand, enkel bestaande abonnementen kunnen het nemen.
Of kan hier iemand met een recent abonnement bevestigen dat hij online via my proximus het nog kon bestellen?
de7erv
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 mei 2012, 12:50
Bedankt: 2 keer

Is het waar dat als je het duurste abonnement bij Telenet pakt en je teveel download er waarschuwingen komen? Of dat je op smallband gezet wordt ook al is het ongelimiteerd?

Een medewerker van Telenet beweert van niet maar zou toch graag de meningen van andere Telenet klanten horen
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Je kan dit instellen (wanneer en wat voor meldingen, bv. op scherm of via mail).

In ieder geval kom je altijd op smallband terecht maar tegen 5 Mbps is dit prima werkbaar.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

de7erv schreef:Of dat je op smallband gezet wordt ook al is het ongelimiteerd?
Klopt, onder de noemer "Telenet Netwerkbeheer" past Telenet een aantal strenge beperkingen toe.
Als je 500 GB in minder dan één maand verbruikt hebt overdag, verlagen ze de snelheid overdag naar 1 Mbps upload en 10 Mbps download.
Sommige netwerkprotocollen op basis van P2P-technologie of onbekende protocollen worden ook vertraagd tot 200 Kbps upload afhankelijk van de regionale netwerkbelasting.
Alle info op https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... erkbeheer/
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

raf1 schreef:Klopt, onder de noemer "Telenet Netwerkbeheer" past Telenet een aantal strenge beperkingen toe.
Als je 500 GB in minder dan één maand verbruikt hebt overdag, verlagen ze de snelheid overdag naar 1 Mbps upload en 10 Mbps download.
Je kan het echt niet laten hé... Telenet is duidelijk je beste vriend niet en je gekleurde boodschappen steken dan ook constant de kop op.

Met smallband bij Telenet kan je zelfs nog Netflix kijken !

Ik ken mensen bij BGC die nog niet eens 10 Mbps halen onder NORMALE omstandigheden ! Moet ik dit nu ook bij ieder post komen vertellen :roll:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Gekleurde booschap: is het fout wat hij zegt?
Is de smalband bij Telenet 10/1, ondanks het feit dat je unlimited download hebt (dit is een echte vraag, ik weet het niet)?

Dat Belgacom niet overal 50/4 aanbiedt, is genoegzaam bekend (ik zit zelf maar op 30/4). Je weet dat ook op voorhand.
Maar dat ongelimiteerd niet ongelimiteerd is, is toch wel vermeldenswaardig?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Gekleurde booschap: is het fout wat hij zegt?
Wat niet, wel de manier waarop... 500 GB per maand kan je moeilijk "strenge beperkingen" noemen... zeker als je nadien nog steeds 10 Mbps hebt (enkel tijdens de piekuren, tijdens de daluren blijf je je volledige snelheid behouden), genoeg om zelfs streaming video te bekijken !
heist_175 schreef:Is de smalband bij Telenet 10/1, ondanks het feit dat je unlimited download hebt (dit is een echte vraag, ik weet het niet)?
Smallband is 10 Mbps down tijdens de piekuren... staat op de vermelde link.
heist_175 schreef:Dat Belgacom niet overal 50/4 aanbiedt, is genoegzaam bekend (ik zit zelf maar op 30/4). Je weet dat ook op voorhand.
Dat Telenet limieten heeft ook... wat is je punt ?

De limieten zijn trouwens duidelijk... de werkelijke snelheid weet je bij Proximus pas weken/maanden na je effectieve aansluiting.
heist_175 schreef:Maar dat ongelimiteerd niet ongelimiteerd is, is toch wel vermeldenswaardig?
Wat is er niet ongelimiteerd aan ? Internet stopt niet met werken op smalband (zoals bij BGC als je geen "onbeperkt" hebt)... je blijft tijdens de piekuren nog steeds surfen tegen 10 Mbps en tijdens de daluren zelfs aan volledige snelheid. Of bedoel je dat je snelheid niet meer is zoals op je specificaties vermeld... tja, voor het overgrote deel van de Proximus klanten is dat ALTIJD zo !

Graag een beetje objectief dus... als je wil bashen open je maar een apart topic :roll:

Op je smalband kan je trouwens enkel en alléén tijdens de piekuren 1.5 TB downloaden... plus nog eens 30 TB tijdens de daluren.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

r2504 schreef:Wat niet, wel de manier waarop... 500 GB per maand kan je moeilijk "strenge beperkingen" noemen...
Streng = zich stipt houdend aan wet of voorschrift. Bij 500,001 GB verbruik overdag wordt je dus onherroepelijk op 10/1 Mbps gezet en dat is streng.
r2504 schreef:zeker als je nadien nog steeds 10 Mbps hebt (enkel tijdens de piekuren, tijdens de daluren blijf je je volledige snelheid behouden), genoeg om zelfs streaming video te bekijken !
Niet genoeg voor 4K-streaming wat ondertussen algemeen beschikbaar is bij tal van streamingdiensten. Een consument die 70,79 euro per maand voor het duurste internetabonnement betaalt, verwacht ook z'n 4K-smart-TV in onberispelijke kwaliteit blijft werken.

Een consument die 10/1 Mbps genoeg vindt, had zich voor 25 euro/maand wel een ouderwets ADSL-lijntje aangeschaft in plaats van de duurste Telenet-formule.
Laatst gewijzigd door raf1 14 aug 2015, 15:05, in totaal 1 gewijzigd.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

10mbps down is veel beter dan veel mensen in pakweg Frankrijk kunnen krijgen als fullspeed.
Dat gezegd, onbeperkt definieren mensen toch vaak als "onbeperkt aan volle snelheid".
Aangezien je snelheid gelimiteerd wordt na een bepaalde hoeveelheid, is dat niet echt onbeperkt. Je kan dan wel niet te hard klagen want de beperking is zeker leefbaar (hoewel, als je met een groot gezin zit die vaak streamen kan dat een issue geven).

Nu is de fysieke realiteit zo dat onbeperkt niet bestaat. De backbones moeten die traffiek ook nog aankunnen.
De KULeuven bv zit, iirc, op 10Gbps backbones en die lopen dit jaar vol (de traffiekstijging is een mooi vast percentage per jaar).
Daar zijn ze naar 40Gbps en uiteindelijk naar 100Gbps aan het overstappen.
Ergens stopt het, altijd.

Probleem is dat dat geen mooie marketing is, dus doen bedrijven als telenet en belgacom aan overselling. En dat lukt mooi tot een meerderheid van hun users beginnen de capaciteit ten volle te benutten (bonuspunten als er een aantal op dezelfde node zitten, dan ist direct prijs).
En dat mensen dat "onbeperkt" verhaaltje beginnen te geloven. Maar ik vind niet dat die mensen in fout zijn; ik vind dat men niet mag adverteren/beloven wat men niet levert, ook niet als dat met een sterretje en kleine lettertjes is.

[Afbeelding Post made via mobile device ]

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

raf1 schreef:Niet genoeg voor 4K-streaming wat ondertussen algemeen beschikbaar is bij tal van streamingdiensten.
Hoe belachelijk ga je het nog maken... als je 4K streaming (voor 2015 heeft Netflix trouwens 14 aankondigingen van 4K materiaal) al moet aanhalen om toch maar een negatief beeld op een product te werpen begint het echt wel zielig te worden hoor. Nu ja, straks kom je weer met het gemiddelde gezin met 5 kinderen die allemaal 10u per dag streaming doen en nooit naar hetzelfde kijken (lekker sociaal).
ITnetadmin schreef:10mbps down is veel beter dan veel mensen in pakweg Frankrijk kunnen krijgen als fullspeed.
Daar hoef je echt niet voor naar Frankrijk te kijken hoor... xDSL beperkingen zat in Belgie.

Ik kan ook niet meer dan 20 Mbps krijgen op VDSL2, nochtans woon ik in een stad (en niet in Bachten de Kupe).
ITnetadmin schreef:Aangezien je snelheid gelimiteerd wordt na een bepaalde hoeveelheid, is dat niet echt onbeperkt.
xDSL beperkt die snelheid vanaf dag één voor het merendeel van z'n klanten... ja, dat is een technische beperking (maar dat is de beperking bij TN ook). Het verschil is dus dat je bij xDSL de snelheid NOOIT zal halen, maar wel ALTIJD de volle prijs mag betalen... wat mij betreft is dat ook niet onbeperkt.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Het is toch gewoon te zot voor woorden, dat men hier Telenet op dit punt wil blijven verdedigen. De kabelinternetaanbieders van de buren, Voo en Ziggo zijn minstens 30% goedkoper en hebben geen limiet van 500 GB, laat staan smalband van 10 Mbps.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

raf1 schreef:Het is toch gewoon te zot voor woorden, dat men hier Telenet op dit punt wil blijven verdedigen.
Het gaat niet over Telenet verdedigen... het gaat erom dat jij steeds de provider moet bashen terwijl het DSL aanbod evenzeer "ernstige" beperkingen heeft.

Ik ga heus niet beweren dat Telenet de ideale en goedkoopste provider is (want dat is hij niet, en Proximus evenmin).

Een klein beetje objectiviteit zou je sieren...
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Klopt, maar bij Proximus ben je wel iets goedkoper af.
Alleszins voor een klassiek internet abonnement only mag je me altijd een goedkopere zoeken :)
Voor de packs daarentegen is hij inderdaad zeker niet de goedkoopste.
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 75 keer

r2504 schreef: Ik kan ook niet meer dan 20 Mbps krijgen op VDSL2, nochtans woon ik in een stad (en niet in Bachten de Kupe).
En is dat recent nog gecheckt? 20 Mbps was enkele jaren een veelvoorkomend maximum maar vandaag niet meer. Ik zeg niet dat het overal zo zal zijn maar in de meeste stedelijke gebieden haal je echt wel 40-50 Mbps download.
EDPnet FIBER XS (150/50)
NL Ziet + VTM Go
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
Flup
Pro Member
Pro Member
Berichten: 354
Lid geworden op: 05 maa 2004, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

TS verhuist pas volgend jaar dan kan de situatie (oa mobistar) misschien wat anders zijn. Ook weten we eigenlijk niet of hij aansluitbaar is en of kabel/proximus beide al binnen liggen. Allemaal factoren die de keuze kunnen beïnvloeden. Hij geeft aan netflix te gebruiken en volume is dus belangrijk ... maar wat met snelheid en welke (hoofd-)prijs wil hij daarvoor betalen?

Anyway dit topic dreigt ook weer te ontaarden in een welles-nietes tussen proximus en telenet. Ze hebben allebei hun troeven en beperkingen en mensen kunnen volgens mij die specificaties zelf ook wel vergelijken. Als mensen dan toch verkeerde inschattingen maken denk ik eerder dat men het belang van snelheid gaan overschatten en het belang van het volume eerder gaan onderschatten (bijv netflix gebruikers, cloud systemen met gigabytes aan dagelijkse backups .. ).
Iedereen moet die keuze zelf maken en zich goed informeren (oa door de verwachte snelheden op te zoeken bij VDSL) . Vaak zijn er ook mensen die gewoon het beste willen en daarvoor de hoofdprijs betalen, mij niet gelaten hoor ;). Ik ben blij met 50/4 en TV voor 39€/m (+1.2€ voor OVH voip telefoon). Het enige wat me wel kan storen is mensen die telenet de hemel in prijzen om voor zichzelf te rechtvaardigen waarom ze zoveel betalen (whoppa is al vlug 75.94€/m). En heel vaak leent hun gebruiksprofiel hier zelfs niet voor... dan heb ik liever dat mensen zeggen. Het maakt me niet uit... ik wil het snelste en ik wil daarvoor (de hoofdprijs) betalen. Case closed , toch?
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het is en blijft moeilijk om objectief voor en nadelen van een provider op te sommen zonder daarbij persoonlijke vooroordelen te laten meespelen. Dat merken we ook in de telenet modem vs hgw topics.



Ik ga toch een neutrale poging wagen.


Telenet/coax:
- Coax is een medium dat nog tegen een stootje kan; er zit nog ruimte en bandbreedte op.
- Coax kan een bepaalde snelheid redelijk goed garanderen. Maar omdat ie shared is kunnen je buren toch wel voor wat beinvloeding zorgen. Zie volgend punt.
- Coax is een shared medium, je krijgt dus 1 lijn vanuit de kast die meerdere gezinnen kan bevoorraden, zeker vanuit appartementen. Je deelt dus de bandbreedte.
- Tv signalen worden op coax verzonden via de DVB-C standaard. Coax heeft genoeg bandbreedte om alle signalen in permanente broadcast te dragen, je kan dus in theorie zoveel analoge tvs aansluiten als je wil; digitale beperkingen zijn enkel zoveel als Telenet wil toelaten.
- Het coax tv signaal gaat rechtstreeks naar je tv zonder via je modem/router te passeren. Het gaat dus je internet niet beinvloeden.
- Je moet, als gevolg daarvan, de coax rechtstreeks tot bij je tv (of digicorder) laten toekomen.
- Telenet levert voor je internet standaard een toegetimmerde modem/router. Deze kan je enkel bedienen via hun klantenzone op de website. Je kan wel een modem only vastkrijgen om een eigen router achter te zetten. Verdere afhandeling van de voor en nadelen hiervan kan je in een modem vs hgw topic terugvinden.
- Neem je telefonie bij Telenet af, dan gaat dat via de modem/router, en is dat voip tot daar. Erachter sluit je een gewone analoge telefoon aan. Weet wel dat je telefonie niet zal werken bij stroompanne. Voor alarmcentrales wordt een batterij voorzien om de modem/router van stroom te voorzien.


Belgacom/telefoonkabel: (enfin, proximus, maar old habits die hard)
- Telefoonkabel is wat sommigen een end-of-life technologie durven noemen. Er kan hier en daar nog wat snelheid uitgeperst worden, maar het gevolg is dat de modernste technieken zeeeeer afstandsgevoelig zijn. Zie volgend punt.
- Telefoonkabel heeft hierdoor moeite om je een bepaalde snelheid te garanderen, vandaar de verschillende profielen waar men het over heeft. Hoe verder van de rop, hoe trager je snelheid. Je hebt gelukkig wel niet te veel last van je buren. Zie volgend punt.
- Telefoonkabel is geen shared medium. Elke aansluiting krijgt dus zijn eigen paartje.
- Tv signalen worden verdeeld via de IPTV standaard. Dit is een IP broadcast en is beperkt in aantal streams afhankelijk van de snelheid van je internet (zie volgend item)
- Het IPTV signaal is een IP stream en moet dus via je modem/router passeren. Elke tv digicorder vraagt het kanaal op dat je wil bekijken aan de server, en je bent dus beperkt in het aantal tvs dat je kan bekijken omdat je niet oneindig veel aparte streams kan opzetten.
- Je tv krijgt dus zijn signaal ook van een netwerkkabel.
- Belgacom levert een bbox, waar dus zoals eerder gezegd zowel je internet als je tv uit vertrekken. De bbox heeft een userinterface die je intern kan bereiken.
- Neem je telefonie bij Belgacom af, dan is dat POTS telefonie. Dus gewoon analoog, naast je modem, en blijft deze werken in geval van stroompanne.



Ik ga nog wel het een en ander vergeten zijn, en ik heb express beide kanten puntje voor puntje proberen te vergelijken, zodat er niet echt sprake is van "voordelen" en "nadelen", maar van technische achtergrond, zodat iedereen zelf kan beslissen wat voor hem de voor en nadelen zijn.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Telefoonkabel is niet per se meer EOL dan coax. Beiden vergen serieuze investeringen om hogere snelheden te halen. Al is het bij coax mogelijk om de snelheden van vandaag op morgen omhoog te gooien ten koste van wat de gebruikers maximaal per maand aan data zullen kunnen verstoken. (meer piekverbruik)

Mocht Proximus nu serieus investeren en het grootste deel van zijn klanten sub 100m krijgen, dan kunnen ze aan iedereen 1000/100Mbps down up bieden. Echter kan telenet dat ook door hogere frequenties te gebruiken en nodes te ontdubbelen. Echter kost dat ook veel geld. (heel hun netwerf gedoe)

Uiteindelijk komt het neer op hoeveel snelheid je wilt hebben (en volume in mindere mate). Kan je met VDSL xx Mbps krijgen op jouw adres? Is dat genoeg voor jou? Dan neem je gewoon koper. En veel mensen denken dat ze 100Mbps+ willen terwijl ze met 50Mbps eigenlijk al meer dan genoeg hebben. Wil je meer snelheid? dan betaal je gewoon meer aan Telenet, en krijg je meer.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

dat is inderdaad ook de reden waarom ik voor Proximus gekozen heb en blijf (was ook iets goedkoper) want ik had al voldoende toen ik nog op 30/6 stond,
en al wat ik erbij gekregen heb via DLM, had ik zelf niet naar gevraagd, ik zou nu met een bbox3 met zekerheid een 70/10 krijgen (vectoring) maar dan moet ik mijn bbox2 omruilen voor een bbox3, wat ik nog altijd kan doen natuurlijk, nu haal ik met mijn bbox2 50/10. Ik denk dat ik hiermee bij jan modaal behoor :-)
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 75 keer

ITnetadmin schreef: Ik ga toch een neutrale poging wagen.
Met alle respect, maar hier zijn de nadelen van koper uitvergroot en die van coax geminimaliseerd en omgekeerd. Dan keer ik het ook even om.

Telenet:
- Op elke plaats waar je tv wil kijken heb je ook een coax-aansluiting nodig naast de UTP-kabel voor de interactiviteit.
- Telenet geeft in DVB-T op elk moment alle tv-zenders tegelijk door. De Telenetkabel zit helemaal vol. Nieuwe zenders worden tot de afschakeling van analoge televisie niet toegevoegd (tenzij er een andere voor moet sneuvelen) en waarschijnlijk is de ruimte die vrijkomt wanneer analoge tv wordt afgeschakeld nodig voor internetdiensten.
- Telenet hanteert erg strikte limieten, zoals max. 150 GB per maand. Dat is krap waardoor je snel naar het duurste pakket wordt gepusht.
- De vreemde prijzenpolitiek van Telenet is erop gericht om zoveel mogelijk bundels van minstens 3 producten (internet, tv en vaste telefonie + evt mobiele diensten) te pushen. Nadeel is dat je diensten moet afnemen die je niet gebruikt om de kosten te drukken.
- Sowieso zijn alle diensten via de kabel duur. Ofwel betaal je de hoofdprijs ofwel word je zwaar beperkt qua internetverbruik.

Proximus / Scarlet
- Je kan overal een tv-decoder aansluiten waar netwerk beschikbaar is, ook via een wifi-bridge 100% zonder kabels of powerline-toestanden.
- Bij Proximus TV krijg je alleen de zenders over je koperlijn die je effectief bekijkt of opneemt. De rest blijft in de verdeelkast op straat die voorzien is van een glasvezelverbinding die een veel hogere capaciteit heeft dan de coax van Telenet. Hierdoor kan Proximus veel meer zenders ter beschikking stellen en dat doen ze dan ook.
- De snelheid hangt af van de afstand t.o.v. een aansluitpunt. Het kan zijn dat je (heel) weinig bandbreedte hebt maar dat komt zeker in druk bevolkte gebieden niet zo vaak voor. Je kan dit ook vooraf raadplegen via proximus.be/internetsnelheid. Vanaf 50 Mbps is wat je bij Telenet meer krijgt in het dagdagelijks gebruik niet merkbaar.
- Er zijn geen downloadlimieten of ze zijn erg ruim. Bij Proximus kan je zelfs gratis onbeperkt volumeblokken toevoegen.
- Er zijn FritzBox modems toegelaten die je de mogelijkheid geven je eigen lijn te monitoren + zonder bijkomende toestellen je interne netwerk zelf te beheren.

Diensten via de koperlijn zijn in bijna alle gevallen goedkoper dan via de kabel. Bij Scarlet heb je 300 GB internet, vaste telefoon en een basisaanbod tv voor 39 euro (ivm Whop 65 euro met de helft minder internet en wat meer tv). Bij Proximus betaal je voor internet comfort 70/5, onbeperkt volume + volwaardig aanbod tv 54 euro. Bij Telenet kan je kiezen voor Internet Fiber 200 + Digital tv (16 euro kabel, 8,70 euro decoder, 70,79 internet = 95,49 euro per maand) of kiezen voor een telefoonlijn erbij die je misschien niet wil: Whoppa 75,94 euro.

Je kan zo bewijzen wat je wil. Ik word nogal eens door familie en vrienden ingeschakeld om één en ander mee te overdenken in functie van de keuze voor een internet en tv-aanbieder. Meestal doe ik een test bij Proximus, halen ze 50 Mbps of meer => Proximus, zo niet stuur ik ze naar Telenet. Lijkt me in de meeste gevallen de beste keuze.
EDPnet FIBER XS (150/50)
NL Ziet + VTM Go
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

En hoeveel TV's kunnen ze terzelfdertijd bedienen binnenshuis?
Ik heb vorige maand TN whoppa aangeschaft en mits de korting voor 1j betaal ik rond de 65€, kan op 4 plaatsen TV kijken (3 analoog door eigen keuze). Als we naar de kust op weekend gaan heb ik 1 proximus free die meer uitvalt omdat die weggedrukt wordt door de wifrees.
Ok bij mij thuis kan proximus maar 20Mbps aanleveren.
Voor elk zijn voor en tegens, onze situatie vóór TN was proximuslijn, edpnet just in case en digitale tv TN, voor 1j betalen we evenveel maar hebben wel sneller internet én hetzelfde TV comfort
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 407
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 33 keer

jantje81 schreef:


- Er zijn geen downloadlimieten of ze zijn erg ruim. Bij Proximus kan je zelfs gratis onbeperkt volumeblokken toevoegen.
Ik kan van die gratis volumeblokken niets meer vinden op de Proximus site.

Volgens de Proximus website kan je wel volumeblokken bij kopen aan 5 Euro.

Hiervoor krijg je dan :
- 5 GB (als je Internet Start klant bent)
- 20 GB (als je Internet Comfort klant bent)

http://www.proximus.be/nl/id_cr_volp/pa ... packs.html
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Dat is wss voor de varianten die niet onbeperkt zijn. In de e-services kan je bij de opties een volumeblok bijkopen aan 0 euro. Je kan er ineens een hele boel kopen waardoor je wat reserve hebt. In praktijk is het internet dus wel zo goed als ongelimiteerd.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

jantje81 schreef:
ITnetadmin schreef: Ik ga toch een neutrale poging wagen.
Met alle respect, maar hier zijn de nadelen van koper uitvergroot en die van coax geminimaliseerd en omgekeerd. Dan keer ik het ook even om.

Je kan zo bewijzen wat je wil. Ik word nogal eens door familie en vrienden ingeschakeld om één en ander mee te overdenken in functie van de keuze voor een internet en tv-aanbieder. Meestal doe ik een test bij Proximus, halen ze 50 Mbps of meer => Proximus, zo niet stuur ik ze naar Telenet. Lijkt me in de meeste gevallen de beste keuze.
Ik wil helemaal niks bewijzen.
En een aantal dingen die je zegt zijn al impliciet of expliciet verwerkt. Dat van die coax tot bij de tv staat er bv letterlijk in.
Maar je hebt een punt, mijn opsomming is idd niet volledig; ik zal dus een aantal puntjes bijvoegen.
Prijzenpolitiek/verkoopstactieken echter zet ik er niet bij. Dit is een ietwat technische opsomming, de rest kan iedereen zien als ze de telenet/belgacom pakketten opzoeken; dit zijn de verborgen technische verschillen tussen de twee, die leken niet kennen en waar geen van beide partijen veel tamtam rond gaat pakken wegens te technisch.
Het probeert een vergelijking coax/telefoonkabel te zijn, geen vergelijking telenet/belgacom. De reden waarom de namen aangehaald worden is dat telenet op de coax monopolie heeft en belgacom de infrastructuurbeheerder van de telefoonkabel is.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

@jantje81, je hebt er natuurlijk ook flink aan getrokken hé.
Het gaat er natuurlijk om wat je wil, wat je nodig hebt, wat je wil betalen, en waarmee je tevreden bent.
Ik heb het vooral moeilijk met de combinatie van internet en TV. Ja je kan gaan mengen met providers, maar in ons geval kom ik niet goedkoper uit, rekening houdende met mijn wensen.
Ik woon in een dicht bevolkt en centrum kort bij een ROP van Proximus, ik schat zo'n 500 meter, dat is twee straten verder. Moet toch kunnen?
Ik krijg amper 20 mbit ter beschikking. Twee TV's en internet zou al niet mogelijk zijn, volgens Proximus.
Sorry, maar ik snap de politiek van Proximus echt niet.
Dit is natuurlijk het grote voordeel van Coax. Iedereen heeft op alle plaatsen evenveel snelheid, en kan technisch gezien oneindig veel TV's aansluiten.
Wij kijken op 4 TV's digitaal, en kunnen dan nog eens bij elke TV één of twee opnames maken. In het totaal zijn dat 10 verschillende beelden in ons geval.
Niet dat we hiervan constant gebruik maken maar het gebeurt wel eens.

Internet gebruik is geen probleem meer, er wordt niet gekeken naar de limiet. Grote downloads doen we buiten de piekuren, en de rest gaat volop door.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

jantje81 schreef:- Telenet hanteert erg strikte limieten, zoals max. 150 GB per maand. Dat is krap
Het blijkt soms moeilijk om je in iemands anders plaats te stellen... vooral als het op volume gebruik aankomt.

Moest dit echte zo zijn dan had TN vermoedelijk geen klanten meer.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

r2504 schreef:
jantje81 schreef:- Telenet hanteert erg strikte limieten, zoals max. 150 GB per maand. Dat is krap
Het blijkt soms moeilijk om je in iemands anders plaats te stellen... vooral als het op volume gebruik aankomt.

Moest dit echte zo zijn dan had TN vermoedelijk geen klanten meer.
Inderdaad. Het aantal 65+ ers dat over de 150GB per maand gaat zal op 1 hand te tellen zijn. Dat is al een grote markt die telenet zo kan bedienen zonder dat die tegen limieten aanstoten.
De UB'ers hier zijn meestal de 1% (of 0.1%) van de grotere verbruikers.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Denk je echt dat het enkel +65 mensen zijn die geen problemen hebben met hun limiet :roll:

Ik genoeg jonge mensen in technische functies die geen 20 GB per maand gebruiken !
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Natuurlijk zijn er ook andere mensen die met veel minder toekomen. Het was alleen maar om te duiden dat gemiddelde UB'er niet representatief is als gemiddeld gebruiker. En een 150GB limiet dus ook als laag zal aanzien, terwijl dat niet zozeer hoeft te zijn voor vele.
Plaats reactie

Terug naar “Overstappen”