Van ADSL naar Telenet - Wat met telefonie?

Vragen over het omschakelen naar een andere provider.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 maa 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 42 keer

De overstap van onze ADSL lijn naar Telenet (whoppa) wordt binnenkort gerealiseerd, maar ik zit nog met enkele praktische vragen, vooral wat betreft alle analoge telefoons in huis met een modem-only (op korte termijn voorlopig geen overgang naar VOIP) Er is wel al Telenet Digitale TV..

Waarom probeer ik een modem-only te bekomen? Lijkt me gewoon gemakkelijker om mijn bestaande netwerkinfrastruktuur met oa. VPN server over te schakelen, geen dubbele NAT's, gemakkelijkere port-forwarding, geen nutteloze wifi/straling in de garage, etc. Maar is er dan nog Telenet-telefonie mogelijk?

Huidige situatie:

Code: Selecteer alles

   Proximus Classic Line
               |
           Splitter
               |
               |-------- ADSL --------- BBOX2 ----------- (Wireless) router ---------- Lokaal netwerk (oa. VPN server)
               |
               |_____ Telefoon 1 (analoog, wel DECT)
               |_____ Telefoon 2 (puur analoog)
               |_____ Telefoon 3 (puur analoog)

          Telenet
               |
  kabelsplitter/versterker
               |
               |-------- Modem-only  voor TV Interactiviteit (EuroDOCSIS2.0, zal veranderd moeten worden)
               |                                                       |
               |                                        via Powerline adapter
               |                                                       |
               |-----------------------------------------      HD Digicorder 

Ook, om de TV-interactiviteit te behouden met een modem-only, is er een bijkomende switch nodig (geen probleem), gekoppeld aan de kabelmodem, waarbij dus 1 netwerkkabel richting router gaat, en eentje richting Digicorder (via Powerline adapter)?

Maar klopt mijn stelling: als je telenet-telefonie wil gebruiken, zit je 'vast' (alles is relatief natuurlijk) aan een HGW?

Mvg,

Timo
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

Neen, er zitten ook 2 telefoonaansluitingen op een gewone modem.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Er zitten op de CV6181E twee RJ11-aansluitingen, zie http://www.dsl-cable.net/site/doc/cable ... -const.pdf.
Computer(k)nul
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Het is wel zo, dat, als je maar één telefoonnummer hebt, er maar één analoge poort actief is.
De TS moet dus zijn 3 telefoons (parallel) aansluiten op de actieve PSTN poort (TEL1), zoals hij deze nu aansluit achter de VDSL2 splitter.

Eigenlijk wel jammer dat beide poorten niet actief zijn (zelfs met één nummer), zodat 2 gelijktijdige gesprekken mogelijk zouden ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Je geeft in uw startpost al aan om geen VOIP te willen nemen.
Ik zou toch aanraden om VOIP te nemen:
- lagere prijs (zowel éénmalige kost, gesprekskost als "abonnementskost")
- meer functies: altijd nummerherkenning (bij TNET/BGC moet je daar veel voor betalen)
- geen installatie: uw centrale hang je aan uw ISP-modem en dan heb je overal DECT ontvangst. Als je niet toekomt, kan je range-extenders plaatsen die uw DECT bereik vergroten.
- handiger: je kan meerdere inkomende én uitgaande gesprekken tegelijk voeren, afhankelijk van het aantal handsets dat je hebt (uw smartphone kan je ook als handset gebruiken)
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 953
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 50 keer

En hoeveel spaar je daarmee uit als je een pack hebt met telefonie & tv inbegrepen...

Omdat internet sowieso wordt genomen en meestal ook TV, is het verschil in prijs met/zonder telefonie zo klein gemaakt dat mensen dat erbij nemen.
Hierdoor zorgen ze ervoor dat klanten niet snel geneigd zijn om te veranderen van provider omdat het dan omslachtiger is.
Heppie NY!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Telenet
Internet&TV: €51,69 (+€10 installatiekost) -> 30/3 100Gb limiet (WTF dat is duur :eek: )
Whopp: €61,14 (+€0) -> 100/6 150Gb limiet

Belgacom
Internet Start + TV: €45,95
Internet Start + TV + telefoon: €57,95
Voor €12 per maand kan je veel VOIP'en hé :)
Gebruikersavatar
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 maa 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 42 keer

Ik stel het meedenken voor VOIP wel op prijs, hoor.

Ik zit met volgende randvoorwaarden/eisen/wensen:
We hebben nu al een verbruik tussen 400 en 800 gig per maand. Dus die abo's met 100gig of 150gig zijn ontoereikend, spijtig genoeg.

Dan komen we ineens al bij een hogere prijsklasse van abo's :(

Ook zijn er dan bijkomende kosten voor een SIP-server en/of ATA (gemakkelijkste is misschien een Fritzbox aanschaffen?), en dienen er nieuwe telefoontoestellen gekocht worden (ja toch?). Eer we break-even zijn met de nodige investeringskosten met de besparing via een VOIP-provider, zijn we alweer vele jaren verder?

Even huidige tariefplan schetsen:
- TV: 24,70€ per maand (incl. huur HD Digicorder)
- Tel & Internet: Proximus - Pack met Classic Line + Internet Comfort (limiet: 650gig, aan te vullen met gratis volumepacks): 53,95€

Totaal per maand: 78,65
Telenet Whoppa: totaal per maand: 75,94€

Overgaan naar een andere DSL-provider lost mijn snelheidsprobleem van 4Mbit niet op, er is nog altijd geen VDSL2 beschikbaar, dus: Telenet!
Nu met hun 500gig verbruik in de piekuren, hoef ik het surfgedrag van het gezin niet te wijzigen. En zelfs al zijn we grootverbruiker en vallen we terug op 10mbit, dan nog is het 2,5 keer zo snel als wat we nu hebben!

Komt me, los van de nu geldende promo, al goedkoper uit dan de huidige opzet. Grootste obstakel was dus die limiet de voorbije jaren.

Als ik nu enkel TV&Internet wil bij Telenet, met voldoende limiet, schiet er enkel Internet Fiber 200 over: 70,79€, daarbij dan nog 24,70€ voor TV (want dit bestaat niet in een pack), en dan nog een VOIP oplossing erboven op (nieuwe hardware en (lage) abonnementskosten), dan zijn we nog verder van huis :)

Ik zie (voorlopig) niet hoe VOIP ons goedkoper zou uitkomen, maar ik hoor het graag als dat toch het geval zou zijn :)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Als je nu enkele ADSL hebt en je een hogere snelheid wil (wat ik kan begrijpen - 4Mbps DL is echt Middeleeuws), dan zal je idd naar Telenet moeten.
Ik veronderstel dat je de weet hoe je kan nagaan of je ADSL, ADSL2 of VDSL hebt, kortom welke snelheid je van Belgacom kan krijgen? -> Belgacom Internet Speedtest en/of EDPNet lijntest.

Mocht je bij Belgacom kunnen blijven, zou ik volgende voorstellen:
Internet Start + Optie unlimited + TV = €25,70 + €7,5
VOIP via WeePee/FreeVOIPDeal -> Gigaset N300 + handset/s naar keuze (bv C530 - te koop als pack C530IP)
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Die TV is toch niet gratis bij internet start?
Optie unlimited is niet meer mogelijk voor nieuwe klanten is onlangs ergens vermeld hier op het forum.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

TV is idd niet gratis, ik was de prijs van het pack incl TV aan het opzoeken en had te snel op submit geklikt.

(2de poging)
Mocht je bij Belgacom kunnen blijven, zou ik volgende voorstellen:
Internet Start + Optie unlimited + TV = €45,95 + €7,50 = €54 -- De TS is nu al klant bij Belgacom, dus het is een gokje dat hij die optie als "Start" nog zou krijgen.
Internet Comfort + TV = €53,95
VOIP via WeePee inkomend (éénmalig €20) en FreeVOIPDeal uitgaand (1cent naar vaste lijn en een halve cent naar GSM)
Benodigde VOIP hardware: Gigaset C530IP (€70 bij Makro of €88 bij Coolblue). Extra handsets kosten €70 voor eentje en €90 voor 2.
Gebruikersavatar
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 maa 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 42 keer

Ben dan natuulijk vergeten te melden dat over een ADSL-lijntje geen HD TV mogelijk is.. Dus daar zou het dan ook een stap terug zijn tov Telenet TV.

Maar inderdaad, mocht ik kunnen leven met al die beperkingen zou het een stuk voordeliger zijn en op enkele jaren break-even zijn. Alvast bedankt voor de VOIP hardware-suggesties, ik bekijk die even in detail.

<rant>
Geloof me, Heist_175, ik heb in januari de 10-jarige jubilee gevierd van onze upgrade van 1.1 Mbit naar 4MBit. En de voorbije jaren om de twee maand naar de helpdesk gebeld om te vragen wat de status is..
In hun systemen staat er telkens gewoon een dummy datum. "Ja meneer, ADSL2 binnenkort beschikbaar!" Jaartje later: "Ja meneer, ADSL2+ binnenkort beschikbaar!" "Ja meneer, binnenkort VDSL beschikbaar! Ja meneer, eind 2013 VDSL2 beschikbaar! Ja meneer, 30/6/2015 VDSL2 beschikbaar!" Deze datum was ook in de oude EDPnet tool zichtbaar (dus de voorganger van lijntest.be.. spijtig dat ze die oude versie enkele maanden geleden offline gehaald hebben, was handig, die richtdatum).

Deadlines komen en gaan, en behalve wat geschuifel met DSL providers (omwille van gunstigere limieten en prijzen) is er in al die tijd dus niets veranderd aan het ADSL-lijntje. En door het echte onbeperkte gebruik over ADSL kon er niet eerder naar Telenet en hun limieten overgegaan worden.

Er staat al vele jaren een ROP aan het begin van de straat, dus mijn frustratie was wel groot, maar dan hoor je dat die nooit is aangesloten geweest met glasvezel (en zo zijn er nog hier in de buurt) omwille van geen toelating van de gemeente en dergelijke (stel u voor dat het fietspad opengebroken moet worden voor nutsvoorzieningen, de horror... Of indertijd bij de heraanleg van de straat ALLE nutsmaatschappijen hun werken laten uitvoeren, dat is te veel gevraagd)

In mei zijn de werken eindelijk gestart, Proximus was druk in de weer, maar tot op heden noppes.. vandaar de overschakeling. Is VDSL2 er volgend jaar wel, prima, dan schakel ik weer over met hopelijk een goeie promo op zak, nadat de telenet promo vervalt.
</rant>
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 953
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 50 keer

Wij zaten in dezelfde situatie - ROP die niet was aangesloten - en toevallig via een technieker erachter gekomen dat die er stond maar dus niet was aangesloten.
Hij raadde me aan om er druk achter te zetten bij gemeente en klantendienst alsook de buren hiervoor in te schakelen.
Omdat ik veel mensen in de buurt ken, heb ik die dan ook ingeschakeld en raar maar waar, geen 2 maanden erna was die ROP actief.
Er moesten wel laswerken gebeuren bij mij maar dat was gratis - werd opnieuw klant - en nam ik er natuurlijk graag bij.

Het zou toen idd met de gemeente te maken hebben.
Door bij de gemeentediensten aan te dringen en te achterhalen bij welke dienst ik hiervoor moest zijn, heb ik dan de juiste persoon te pakken gekregen.
Is maar mijn ervaring, je moet natuurlijk bereid zijn om dit te proberen en nog wat te willen wachten ipv over te stappen omwille van vooral die snelheid.

Daar is natuurlijk een van de grote verschillen tussen die 2 heersers: de minimum laagste snelheid.
Met de nieuwe maximale snelheid - alhoewel niet voor iedereen - is het gat terug kleiner.
Hier zijn al meerdere discussies gevoerd over pro en contra deze of andere provider en hoe je het draait of keert; snelheid, volume en prijs zijn de voornaamste factoren.
Heppie NY!
Gebruikersavatar
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 maa 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 42 keer

Sinds verleden week vrijdag zitten we bij Telenet.. Alles wel vlot verlopen, moet ik zeggen..
Ik vroeg specifiek naar de allerlaatste modem-only, maar toch nog het vorige modelletje meegekregen.. De stock moet op, vrees ik, maar ik begrijp het wel..

In ieder geval werkt dat beestje wel prima!

Voorheen met ADSL (snelste speedtest):
Afbeelding

Nu (snelste speedtest):
Afbeelding

We komen weer onder de grote mensen ;) Fijn om bij de two-percenters te horen haha.


En natuurlijk, op het moment van de overschakeling is er plots VDSL2 beschikbaar! 50Mbps down, 6Mbps up.. Too late! Maar dat opent wel perspectieven volgend jaar wanneer de Telenet promo verloopt en we op zoek kunnen naar de beste bang for buck..

En tegen dan zal ik VOIP wel geïnstalleerd hebben, dus bedankt voor de tips! Had even de berekening gemaakt:
Met Happy Time XL hebben we sinds januari nog 47,12€ aan bijkomende belkosten moeten betalen (piekuren + internationaal).
Aan de VOIP tarieven kwam ik aan een worst-case bedrag van 12,93 euro, en dat is ook inclusief alle gratis Happy Time XL daluur-telefoontjes die bij VOIP wel betaald moeten worden..

De investering in nieuwe telefoonhardware zal zich op die manier wel snel terugbetalen..
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

TimoLimo schreef:En tegen dan zal ik VOIP wel geïnstalleerd hebben, dus bedankt voor de tips! Had even de berekening gemaakt:
Met Happy Time XL hebben we sinds januari nog 47,12€ aan bijkomende belkosten moeten betalen (piekuren + internationaal).
Bij Telenet starten de daluren reeds vanaf 16u wat maakt dat je nog alle diensten vlot kan bereiken.

Enkel als je dus echt nood hebt aan overdag bellen kan je een extra rekening bij TN eenvoudig vermijden (internationaal en zelfs GSM zijn gratis).
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zelf hebben wij 2 accounts eentje bij cosmovoip en eentje bij telbo. Voor elk een app.
De telbo gebruiken we zoals we triiing gebruiken maar dan tijdens de piekuren op een wifi en niet langer dan 10 min gesprekken. Daluren triiing natuurlijk.
Voor lange of niet wifi gesprekken gebruiken we de call back van cosmovoip. Deze gesprekken lopen via het reguliere gsm-net en je kunt u dus ook verplaatsen zonder onderbreken, je hebt internet of wifi niet nodig.
Call backs (alle gesprekken bij cosmo) zitten met een connectiekost van 3,9 ct vandaar.
Minuutprijs gsm BE via wifi telbo 0,007$
Minuutprijs gsm BE via call back cosmo 2*0,001€
En de werkelijke kost hangt samen met de waarde welje je betaalt meestal krijg je 10€ of 11$ voor een aankoop van 11€.

Bij telbo krijg je wel nog 90d free landline gesprekken na opladen van 10$ belwaarde, buiten die 90d is het wel 0,02€/min

Bel je naar het buitenland dan zijn andere dellmont's mogelijk goedkoper.
Gebruikersavatar
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 maa 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 42 keer

We gaan het inderdaad eens bekijken of we met dat extra uurtje daluur tov proximus al niet veel kunnen uitsparen.

In ieder geval allemaal bedankt voor de VOIP-tips!

Nog even dit:
Bij het telefoneren was er altijd een gezoem of gefluit of gebrom te horen, vooral voor de andere partij.

Had dan op dit forum gevonden dat het kon liggen aan de combinatie van de modem-only en de gebruikte switch die eraan hangt.

Klopte volledig: switch afkoppelen van modem en er was geen storing meer!
Men gaf dan aan een Dlink DGS-1005d te gebruiken, maar er hing al een DGS-1008d aan, maar dan wel nog de vorige generatie.

Die heb ik dan even verwisseld met een TP-LINK die ik in gebruik had (ken het type-nummer niet meer), en gebrom was weg!
Kan mss bij het lijstje van modem-only VS HGW voor- en nadelen ;) Maar het werkt allemaal wel nu..

Cheers!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

TimoLimo schreef:Klopte volledig: switch afkoppelen van modem en er was geen storing meer!
Hing je switch soms (dicht) tegen de modem ?
Gebruikersavatar
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 maa 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 42 keer

Anderhalve meter in hoogte (zou ik nu niet echt 'dicht' noemen).

De 'ruisloze' switch staat op dezelfde plaats met allemaal dezelfde kabels (behalve de voeding van de switch natuurlijk).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Als ik m'n TP-Link te dicht bij de TN modem plaats krijg ik ook een storing op telefonie... vandaar de vraag.
Plaats reactie

Terug naar “Overstappen”