Goedkoopste ADSL/VDSL provider anno 2015

Vragen over het omschakelen naar een andere provider.
Plaats reactie
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 21 dec 2009, 15:59
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 29 keer

Ik ben op zoek naar de goedkoopste vaste internetprovider. Telenet is geen optie wegens ontbreken van fysieke coax bekabeling op de locatie.

Proximus Start aan €25.5 per maand lijkt na wat opzoekwerk de meest geschikte optie.
Zijn er nog andere abonnementen die ik over het hoofd zie?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Scarlet ADSL is nog een halve euro goedkoper, je moet wel zelf een ADSL-modem voorzien en installeren.
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 176 keer

Moet je bij Scarlet geen actieve telefoonlijn hebben?
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Proximus Start geeft dan wel VDSL (indien mogelijk, tot 70Mbit) t.o.v. ADSL via het Scarlet voorstel... bij Proximus krijg je een Bbox3 bij (nuja, niet wauw, maar beter dan niks) en bij Scarlet moet je zelf een modem zien te kopen. Die halve euro is dus echt wel meer dan de moeite waard.

Ik denk dat bij Scarlet geen actieve lijn nodig is? Wel zo bij EDPnet bijvoorbeeld maar ik vermoed dat het iets te maken heeft met het feit dat Scarlet dochtermaatschappij is van Proximus zelf.

Edit: Intussen eens een bestelling half doorgelopen, er is nergens sprake van een kost voor actieve lijn bij Scarlet.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Hou er rekening mee dat Scarlet Adsl voor 25 € maar tot 12 Mbps in download en 0.625 Mbps in upload geeft
Je hebt wel geen downloadlimiet.
Je betaald wel nog eenmalig € 50.00 Activatiekost internet, zoals Proximus dat ook doet.
Indien je een adsl modem-router met voip zou nodig hebben, heb ik hier nog eentje liggen.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 21 dec 2009, 15:59
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 29 keer

iRockabizzydilly schreef:bij Proximus krijg je een Bbox3 bij (nuja, niet wauw, maar beter dan niks) en bij Scarlet moet je zelf een modem zien te kopen. Die halve euro is dus echt wel meer dan de moeite waard.
Dit vind ik een groot voordeel, dan is de keuze gemaakt :-)
Bedankt voor de reacties.
proz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 675
Lid geworden op: 05 feb 2005, 00:30
Locatie: BE
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 49 keer

Proximus Internet Start is inderdaad de beste keuze
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

wel opletten dat ze deze niet aanrekenen! Heeft me drie maanden moeite gekost om een creditnota van 99,00 € te krijgen :-(

http://www.proximus.be/dam/cdn/sites/ip ... art_nl.pdf
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

de modem is gratis in bruikleen. We weten niet wat jouw situatie was of wat er gebeurde.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

in een ander draadje is reeds aangetoond dat de fout duidelijk bij proximus lag!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
speciall
Pro Member
Pro Member
Berichten: 285
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:49
Locatie: Aarschot
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 7 keer

nog niet aan dommel gedacht?
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 21 dec 2009, 15:59
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 29 keer

Voor zover ik gevonden heb duurder dan Proximus en behalve onbeperkt datavolume (geen vereiste in dit geval) geen meerwaarde.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik sluit mij aan bij proz voor wat betreft de keuze voor Proximus Start. Zonder vaste lijn kost je dat iets van een 25,50 per maand. Bij andere providers zit je nog altijd met de extra kost van raw copper als je geen vaste lijn wilt. Tel daar maar gauw 11 euro per maand bij. De ene uitzondering van 5 euro/maand niet te na gesproken natuurlijk.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Jack Daniels schreef:Ik sluit mij aan bij proz voor wat betreft de keuze voor Proximus Start.
Nochtans kan je bij TN Basic Internet krijgen aan quasi dezelfde prijs... zonder dat je moet hopen dat je de snelheden zal halen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef:Nochtans kan je bij TN Basic Internet krijgen aan quasi dezelfde prijs... zonder dat je moet hopen dat je de snelheden zal halen.
In de eerste post staat dit te lezen: Telenet is geen optie wegens ontbreken van fysieke coax bekabeling op de locatie.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Lord Utopia schreef:de modem is gratis in bruikleen. We weten niet wat jouw situatie was of wat er gebeurde.
Aha, dat is niet onze eigendom ? Ik dacht dat dat gegeven en gekregen was (en bij defect een nieuwe te kopen).
Er staan er ook zoveel te koop op 2e handssites ... is dat dan illegaal ?
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Jack Daniels schreef:In de eerste post staat dit te lezen: Telenet is geen optie wegens ontbreken van fysieke coax bekabeling op de locatie.
Ik lees niet telkens iedere post terug van begin tot einde... maar ook dat is normaal geen probleem.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

fredo66 schreef:
Lord Utopia schreef:de modem is gratis in bruikleen. We weten niet wat jouw situatie was of wat er gebeurde.
Aha, dat is niet onze eigendom ? Ik dacht dat dat gegeven en gekregen was (en bij defect een nieuwe te kopen).
Er staan er ook zoveel te koop op 2e handssites ... is dat dan illegaal ?
Je kan een BBOX3 eveneens kopen, bvb bij EDPnet.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

fredo66 schreef:Aha, dat is niet onze eigendom ? Ik dacht dat dat gegeven en gekregen was (en bij defect een nieuwe te kopen).
Er staan er ook zoveel te koop op 2e handssites ... is dat dan illegaal ?
* Er zijn mensen die - op eigen initiatief - een Bbox-3 gekocht hebben. Deze zijn er eigenaar van, en kunnen er dus mee doen wat ze willen, dus ook 2de-hands verkopen.
* Er zijn mensen die op initiatief van Proximus een Bbox-3 gekregen hebben (of hun Bbox-2 omgeuild hebben). Deze was gratis, en in bruikleen.
* Tenslotte zijn er de nieuwe klanten, die onmiddelijk een Bbox3 in bruikleen kregen.
Bij de gratis Bbox-3 staat op de factuur "huur modem" aan €0.00

En dan zijn er waarschijnlijk die een - in bruikleen gekregen - Bbox-3 (illegaal?) verkopen, met de hoop dat ze er meer dan €50 kunnen voor krijgen (dit is de prijs die je moet betalen aan Proximus, bij het niet inleveren van de modem na einde contract).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Persoonlijk vind ik het niet logisch dat je een bbox 3 koopt, als je een modem koopt, kan je beter 1tje hebben waar je echt mee kan doen en laten wat je wil, bbox is een dichtgetimmerd ding. Ik zou deze gewoon in bruikleen nemen, of een alternatieve kopen die whitelisted is.

Goedkoopste:
Adsl(2)
Scarlet € 25.00/maand @ MAX. 12/0.625 ~ onbeperkt
VDSL2
Px start € 25.50/maand @ MAX. 70/4 ~ 100GB (+ € 7.5/maand onbeperkt -> € 33.00/maand)

Ik zie persoonlijk maar 1 winnaar voor uw situatie. Namelijk de start van PX.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Die modems zijn in bruikleen, en doordat de factuur 0 euro is wordt ook die niet verzonden. Zo heb ik hier al een goed jaar nog een bbox2 liggen waarvan ik veronderstelde dat deze mijn eigendom was, tot bleek dat ik die nog steeds kosteloos huur volgens de Px systemen (tijdens/na opnieuw klant worden).

Had ik die verkocht wegens "het ligt hier toch maar in de weg" en niet "ik hou die toch maar even bij voor als ik nog eens overstap" dan had ik er vast nog niets van gehoord. Menselijke fouten (wel een TV decoder ingeleverd maar bij stopzetten van alle Px diensten was men de bbox2 blijkbaar vergeten + ik zelf die in de foute veronderstelling was dat deze van mij was).

Met Telenet die vraagt om je modem te laten staan bij schrappen van diensten of een verhuis, de mogelijkheid tot aankopen en de verwarring die reclame creëert met "gratis modem" (gratis huur? Gratis eigendom?) kan ik me wel inbeelden dat er heus ook mensen "hun" (bruikleen)modem tweedehands verkopen ter goeder trouw, maar dat technisch illegaal doen.

Vraag ik me (in mijn verhaal bijvoorbeeld) wel af of daar ooit problemen zouden van komen. Het lijkt mij niet dat Proximus actief bezig is om die modems terug te vragen (boven vernoemde bbox2 ligt hier nog steeds). Wat als die compleet afgeschreven zijn binnen 5 jaar? Gaan ze daar nog 50€ voor vragen denk je?
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 75 keer

r2504 schreef: Nochtans kan je bij TN Basic Internet krijgen aan quasi dezelfde prijs... zonder dat je moet hopen dat je de snelheden zal halen.
Nochtans kan je bij Proximus op de site vooraf kijken welke snelheden je zal halen. 'Hopen' lijkt me dus niet het goeie woord.
EDPnet FIBER XS (150/50)
NL Ziet + VTM Go
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Correctie... je bent het woordje in bold vergeten
jantje81 schreef:Nochtans kan je bij Proximus op de site vooraf kijken welke snelheden je MAXIMAAL zal halen.
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 75 keer

De snelheid die je op http://www.proximus.be/internetsnelheid kan zien wijkt zeker niet meer af van wat je effectief krijgt dan de snelheid die Telenet belooft t.o.v. wat een deel van de gebruikers haalt in de piekuren (en soms ook daarbuiten).
EDPnet FIBER XS (150/50)
NL Ziet + VTM Go
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
Plaats reactie

Terug naar “Overstappen”