huur raw copper ... GRRRR

Vragen over het omschakelen naar een andere provider.
Plaats reactie
jajest
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 mei 2005, 18:09
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

kan iemand eens zijn licht laten schijnen op dit ?

- bezit geen klassieke belgacom telefoonlijn maar het koperpaar is wel aanwezig in mijn huis
- vroeger zat ik bij edpnet en toen moest ik iets van 11€ extra betalen bovenop de abo prijs voor de huur van het koperpaar.

ben nu op zoek naar een nieuwe (puur) internet leverancier en als ik het aanbod bekijk (telenet buiten beschouwing gelaten) stel ik vast dat ik bij belgacom & scarlet GEEN extra huur koperpaar dien te betalen bovenop het abo... bij edpnet & dommel wel bvb ...

hoe komt dat eigenlijk ? dat is toch een serieus nadeel voor edpnet&dommel ?

kan iemand ook bevestigen dat mijn info hier vermeld correct is? de klantendienst van scarlet zei dat 35€ (vdsl) alles incl. is.... maar ik vertrouw ze niet helemaal...

en wat te denken van provider billi? is die het overwegen waard?

dank U.

marc
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3630
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

De info is correct en de verklaring is simpel: de lijn is van Proximus. En welke 2 providers geven je de lijn gratis? Juist ja: Proximus en Scarlet (dochteronderneming van Proximus). Concurrentievervalsing als je het mij vraagt, maar goed, het is wat het is en het is inderdaad dé reden waarom Scarlet en Proximus zelf veruit de goedkoopsten zijn als we het over VDSL2 hebben...
ooh. shiny.
Flup
Pro Member
Pro Member
Berichten: 355
Lid geworden op: 05 maa 2004, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 1 keer

Klopt volledig. Er zijn nog mensen die een classic line hebben maar voor die groep is een pack met voip van bijv scarlet of dommel (met speedpack) eigenlijk veel interessanter.

Ook een probleem bij de alternatieve providers.. de modem (verplicht model van BGC of een fritzbox) moet vaak gekocht worden waardoor de eenmalige kosten hoger zijn. Contracten zijn immers na 6 maanden opzegbaar ..dus moeten isp's zich wapenen

Is inderdaad concurrentievervalsing oogluikend toegestaan daar melkkoe voor de begroting moet beschermd worden.Met Bipt als marionet om de schijn hoog te houden en de markt nog meer te verstoren indien nodig. Er is geen concurrentie meer op de telefoonkabel...sinds scarlet (toen 3de grootste) overgekocht werd door BGC en het netwerk naar een ander (staats)bedrijf gaf.
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

cloink schreef:De info is correct en de verklaring is simpel: de lijn is van Proximus. En welke 2 providers geven je de lijn gratis? Juist ja: Proximus en Scarlet (dochteronderneming van Proximus).
Scarlet is een dochteronderneming van de Belgacom Groep.
Denk je dat het onderhoud en de installatie van de lijn allemaal gratis gebeurt en gebeurde?
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Puur internet is Proximus internet start (25.50 euro) + unlimited volume pack als je het nodig hebt/ meer als 100GB per maand verstookt (7.50)

Voor 33 euro heb je dan een ongelimiteerde VDSL connectie.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Lord Utopia schreef:Denk je dat het onderhoud en de installatie van de lijn allemaal gratis gebeurt en gebeurde?
Da's toch helemaal het punt niet. Bij Scarlet en Proximus kan zo'n lijn blijkbaar winstgevend zijn voor 33 á 35 euro per maand terwijl EDPnet diezelfde lijn minstens 35% duurder moet verkopen om break-even te draaien.
Conclusie: Proximus maakt 35% winst op het verhuren van raw copper. Het BIPT moet dus dringend die raw copper tarieven eens herbekijken, want 35% winst op een gereguleerd doorverkoopaanbod is inderdaad pure concurrentievervalsing.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Is toch simpel: bij de ene zit het in de prijs, bij de andere moet je het er bovenop betalen. Concurrentievervalsing? Dat vind ik niet. Dat is gewoon prijszetting... Concurrentievervalsing zou zijn indien Belgacom zijn techniekers laat tussenkomen bij andere providers and bijvoorbeeld 200 % hun kostprijs. Ik weet niet of dat zo is?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

De prijs van raw copper bovenop de abonnementsprijs bij edpnet was voor mij de enige reden om de overstap te maken richting belgacom en daar een internet abonnement te nemen zonder vaste lijn. Scheelt algauw een aardig bedrag op jaarbasis. Voor de prijs van raw copper bij edpnet per maand heb ik bijna een volledige maand internet aansluiting bij de nationale provider.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Op een gereguleerd aanbod tientallen procenten winst maken is wel degelijk concurrentievervalsing. Je mag niet vergeten dat de regulator de opdracht heeft gekregen om het monopolie van de historische RTT te doorbreken en concurrenten een kans te geven om marktaandeel af te snoepen van Proximus.

De hamvraag is dus: Is het voor een alternatieve operator nog steeds mogelijk om marktaandeel af te snoepen van Proximus? Op de consumentenmarkt is het antwoord alvast negatief. EDPnet heeft geen enkele mogelijkheid meer om nog te groeien op de Belgische consumentenmarkt. Integendeel, ze krimpen.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3630
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Goztow schreef:Is toch simpel: bij de ene zit het in de prijs, bij de andere moet je het er bovenop betalen.
Aha? Dus Belgacom Start (VDSL2) kost eigenlijk maar ongeveer 13€ per maand? Zo zo, dat is goedkoop! :roll:

Laten we een koe een koe noemen: zo'n raw copper is uiteraard niet gratis (onderhoud e.d.), maar zowat 12€ per maand? Euh, I don't think so? Die prijs is zo hoog, omdat het mag (zwaai zwaai BIPT!) en omdat je zo de concurrentie (uitgezonderd de kabelaars) een stevige hak zet. Tenzij je sowieso een klassieke telefoonlijn hebt, is VDSL2 bij een alternatieve operator - waarvoor je raw copper nodig hebt - gewoon een héél pak duurder. Zo duur, dat zelfs mensen die eigenlijk een afkeer hebben van Belgacom/Proximus/whatever, toch bij hen ten rade gaan, gezien het hoge prijsverschil.

Dat was vroeger anders. Met het schrappen van de Discovery line is het inderdaad simpelweg een vorm van concurrentievervalsing geworden, plain and simple.
ooh. shiny.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

cloink schreef:Aha? Dus Belgacom Start (VDSL2) kost eigenlijk maar ongeveer 13€ per maand? Zo zo, dat is goedkoop! :roll:
Ja. 25,90 voor twee maand. Verder geen extra kosten. Zoals ik schreef: raw copper bij een alternatieve provider kost bijna evenveel als een maand internet bij proximus.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
jajest
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 mei 2005, 18:09
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

bedankt alleen voor de reakties! Ben geschrokken van de snelle en vele reakties. (y)

ik denk dus dat ik (heb idd onbeperkt internet nodig met 2 kinderen) voor een belgacom of scarlet product ga kiezen. Even de specs vergelijken nog.


btw, jack daniels, belgacom start kost 25,50€/maand volgens hun website.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

jajest schreef:btw, jack daniels, belgacom start kost 25,50€/maand volgens hun website.
:oops: foutje van mijnentwege :oops:
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Is 11 euro de prijs waaraan Bgc zij raw copper verkoopt aan de alternatieve providers?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ik dacht dat de prijs voor raw copper van Belgacom aan alternatieve providers vastgelegd werd op 9 euro/maand door het BIPT
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
jajest
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 mei 2005, 18:09
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

@AndRo555

goed gezien van die optie... op de website zelf vind je in eerste instantie er niks van terug... ook niet bij de opties van het product internet start... echter als je de gedetailleerde productfiche bekijkt (PDF) staat het wel als optie vermeld.

Belgacom/proximus komt dus nog 2€ goedkoper uit dan Scarlet, doch Scarlet heeft iets hogere uploadsnelheid.

Los daarvan, welke van de 2 providers BGC of Scarlet zouden jullie aanraden ? Welke heeft het stabielste product?

marc
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Over Scarlet kan ik mij niet uitspreken. Ik heb op dit moment de hoogste snelheid (up & down) beschikbaar bij Belgacom. Vectoring is ondertussen ook geactiveerd. Down haal ik 70,2 Mbit/s en up is het 6,1 Mbit/s. Tot op heden nog geen enkel probleem ondervonden met Belgacom/Skynet.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3630
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

jajest schreef:Los daarvan, welke van de 2 providers BGC of Scarlet zouden jullie aanraden ? Welke heeft het stabielste product?
Qua stabiliteit is er geen verschil. Momenteel zou ik zeggen dat je beter bij Proximus gaat, wegens inderdaad iets goedkoper.
ooh. shiny.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Jack Daniels schreef:Ik heb op dit moment de hoogste snelheid (up & down) beschikbaar bij Belgacom. Vectoring is ondertussen ook geactiveerd. Down haal ik 70,2 Mbit/s en up is het 6,1 Mbit/s.
Dan heb je een professioneel Internet abbo (Intense of Pro)?
Want voor residentieel kan je maximaal 5 Mpbs upload hebben (Internet Maxi) ..
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ik heb een start abonnement. De snelheden lees ik gewoon af van de fb interface. Screenshot hierbij ter staving van mijn bewering over de snelheden. Ik heb nogal geschreven dat ik van al die info weinig of niks snap. Alleen de up- en downsnelheid (current throughput) zijn voor mij interessant en in mijn geval ziet dat er zo uit:
Bijlagen
Schermafbeelding.png
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
jajest
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 mei 2005, 18:09
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

je schermafdruk zijn volgens mij de snelheden waarop de modem synchroniseert hardwarematig. Dit betekent dat, indien Uw abonnement het toelaat, deze snelheden zouden kunnen geleverd worden. Heel waarschijnlijk zal de snelheid in praktijk door belgacom afgetopt worden volgens wat uw abonnement toelaat. Doe eens een snelheidstest op steedtest.net en plaats daar dan van een afdruk hier. Dit zou dan duidelijkheid brengen. Toen ik bij edpnet nog was zag ik idd ook dat mijn modem op een veel hogere snelheid synchroniseerde maar in praktijk haalde ik een lagere, normalere snelheid.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

jajest schreef:
Jack Daniels schreef:Ik heb een start abonnement. De snelheden lees ik gewoon af van de fb interface. Screenshot hierbij ter staving van mijn bewering over de snelheden.
je schermafdruk zijn volgens mij de snelheden waarop de modem synchroniseert hardwarematig. Dit betekent dat, indien Uw abonnement het toelaat, deze snelheden zouden kunnen geleverd worden..
Dit is correct
Gezien Jack Daniels een "Internet Start" abbo heeft is zijn werkelijke snelheid beperkt tot 70/3, in de praktijk zal dat maximaal 66/2.8 Mbps zijn.
Een snelheidstest op speedtest.net zou inderdaad duidelijkheid brengen ....
jajest schreef:Toen ik bij edpnet nog was zag ik idd ook dat mijn modem op een veel hogere snelheid synchroniseerde maar in praktijk haalde ik een lagere, normalere snelheid.
Dat is niet normaal, EDPnet topt de snelheid niet af (noch upload, noch download). Rekening houdend met de PPPoE overhead zou je dus bij een 70/6 sync een netto moeten halen van ongeveer 66/5.5 Mpbs.
Bij EDPNet is de beperkende factor de bandbreedte die ze (per LEX) bij Belgacom inkopen, maar dat heeft alleen effect op de download (gezien deze bandbreedte symmetrisch is).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

jajest schreef:@AndRo555
Belgacom/proximus komt dus nog 2€ goedkoper uit dan Scarlet, doch Scarlet heeft iets hogere uploadsnelheid.
Los daarvan, welke van de 2 providers BGC of Scarlet zouden jullie aanraden ? Welke heeft het stabielste product?
marc
Als service en helpdesk voor jou van waarde kan zijn zou ik niet twijfelen. Scarlet heeft een slechte reputatie wat dat betreft.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
johand
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 07 sep 2011, 07:38
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 14 keer

en ik dacht als je bij EDPnet VOIP telefonie neemt, de raw-copper gratis is...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

De raw copper is dan wel gratis ..... maar je betaalt €10 pm voor de VoIP.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
Locatie: 51RUI0
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer

Idd, € 46.25 betaal je dan (dus €10 extra ipv €12 voor rawcopper)
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
Plaats reactie

Terug naar “Overstappen”