wijzigen kabelpaar voor aansluiting belgacom/scarlet/ ...

Vragen over het omschakelen naar een andere provider.
Plaats reactie
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1543
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Ik ben op dit ogenblik telenetgebruiker, dus ik zit niet zonder internet als ik me probeer aan te sluiten op VDSL (bij eender wie).
Ik heb 3 jaar geleden een Scarlet lijn gehad, aansluitdoos in de kelder is aanwezig (nieuw type).

Wat heb ik ondertussen gedaan:
* Navraag gedaan bij iemand bij Belgacom (via-via) om uit te meten hoever ik van de ROP zit. Aangezien ikzelf niet ben aangesloten, hebben ze tot bij mijn buurman gemeten (Belgacom-klant). Resultaat? 184 meter voor hem. Ik blij :-)
* Ik maak me klant bij Scarlet, na lang wachten een technieker gekregen die enkel op het bestaande koperpaar een modem is komen hangen. Resultaat? 12mbit/1mbit. Ik NIET blij :-)
* Ik bedel bij Scarlet om mij op een beter koperpaar te zetten, maar daar hadden ze geen zin in, ze waren me liever kwijt, ze deden geen enkele moeite.
* Scarlet heeft me terug afgesloten zonder enige kost (aansluitingskost, modem, ... alles werd gecrediteerd, waarvoor dank Scarlet).

Nu denk ik er toch aan om bij Belgacom klant te worden, omdat zij toch iets meer te zeggen hebben over "hun eigen kabels". Bestaat er een mogelijkheid om Belgacom de aansluiting vooraan aan 't straat te laten wijzigen zodat ik op een beter koperpaar zit? Ik veronderstel dat mijn aansluiting de verkeerde richting op de kabel gaat, en dat ik daarmee plots heel ver van de ROP zit. Op welke manier kan ik dat "afdwingen", en hoe ben ik dan zeker dat (na de uitgevoerde werken) echt wel een betere lijn krijg ?

Yves
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3234
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 242 keer

Bij VDSL2 krijg je altijd het rechtstreekse paar. Ze (techniekers) mogen u zelfs niet aansluiten over het 2e paar omdat dit ook andere klanten kan storen.
Dus die 12Mbit heeft een andere reden dan dat je op het lange paar zou zitten.

En voor de duizendste keer: uw provisioning profiel wordt gekozen op basis van de LUS, niet jou individuele lijn. Als uw lus 401m is krijg je een lager profiel dan dat ze 399 zou zijn, ondanks dat uw lijn maar 100m is. De enige oplossing dan is wachten op DLM.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1543
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Trojan, ik weet niet tegen wie je het zegt, "voor de duizendste keer", maar ik stel hier nog maar voor het eerst de vraag, ben totaal niet op de hoogte van alle Belgacomgeheimen (daarom kom ik hier).

Welke LUS, wat bedoel je hiermee?
En wat zou het wachten op DLM veranderen aan mijn probleem? (de lijn is ondertussen al niet meer actief).
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
denkleine
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 feb 2011, 00:05
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

Je mag nooit afgaan op wat je buur kan halen.
Aangezien hetzelf kan zijn dat je niet op zelfde kabel bent aangesloten als je buur.
Er zijn plaatsen waar vb huisnummer 12 een profiel heeft van 30Mbit. En dat huisnummer 14 maar een profiel van 16Mbit heeft. Ook is huisnummer 14 tegenover huisnummer 12 maar 5meter. Dit betekend niet dat de kabel zo loopt. Kan zijn dat de kabel in jouw huis van een andere KVD komt.

Beste weg om te weten wat je provisioned zou moeten kunnen krijgen is
http://www.lijntest.be/
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ygeffens schreef:Welke LUS, wat bedoel je hiermee?
Een lus is een bundel koperparen waarvan men aftakt naar je huis. Op dergelijke lus zijn maar x-aantal huizen aangesloten aangezien er ook maar een beperkte aan koperparen in aanwezig zijn. Hoe men die lussen precies legt weet ik niet, maar ik veronderstel (Trojan zal m'n theorie wel corrigeren) dat de eerste lus die vertrekt vanuit een punt meteen aftakkingen heeft, terwijl de tweede lus eerst start met een kabel zonder aftakkingen tot waar de eerste lus stopt, en vanaf dan pas z'n aftakkingen start. Je hebt maw. korte en lange lussen... en waar deze precies starten kan je niet weten.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Een lus is een touw waarvan begin en uiteinde aan mekaar geknoopt zijn :-D .

In Belgacom termen is een lus een kabel die begint en eindigt op dezelfde KVD.
Bij jouw thuis in de straat onderbreekt men op die "verspredingskabel" één paar: je hebt dan 4 uiteinden.
Deze 4 uiteinden worden op jouw aansluitkabel gelast: je hebt dus 2 draadjes die "van rechts" komen, en 2 draadjes die "van links" komen.
Beide paren lopen naar dezelfde KVD, maar de ene heeft een korte afstand, de andere een lange afstand, tenzij je natuurlijk precies in het midden van die lus woont.

Neem nu dat de KVD op 300 meter van bij jouw staat, en dat je aan de goede kant van de straat woont.
Als de lus 800 meter lang is, dan is het rechtstreekse paar 300 meter, het "retourpaar" (dat terug de straat ingaat en via de lus terugkeert naar de KVD) is dan 500 meter.

Voor analoge telefonie, ISDN en ADSL2 kon Belgacom altijd dat 2de paar, dat ook in iedere woning was aangesloten, gebruiken voor een 2de telefoonlijn.
Voor VDSL2 wordt in principe alléén het directe paar gebruikt (= het korte paar).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

philippe_d schreef:Als de lus 800 meter lang is, dan is het rechtstreekse paar 300 meter, het "retourpaar" (dat terug de straat ingaat en via de lus terugkeert naar de KVD) is dan 500 meter.
Maar het profiel is afhankelijk van de 800m... en niet van de 300 of 500m. In theorie kan je dus naast een ROP wonen maar op een lus zitten die misschien 1 km of langer is ?

Daarom zou ik graag wat meer info krijgen over hoe men de onderbrekingen doet... klopt m'n vorige theorie... want dan zou jij bijvoorbeeld op een korte lus kunnen zitten, je gebuur op een lange, de volgende gebuur weer op een korte, ... ?
Digital_007
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 aug 2010, 17:11
Bedankt: 11 keer

@Trojan
Het is niet omdat een lus bijvoorbeeld een lengte heeft van 600 meter dat alle klanten een provisioning profiel krijgen van 20mbit. Er wordt per huisnummer berekend hoever je aangesloten bent. Zo zullen de klanten binnen de 400 meter een 30mbit profiel krijgen en dezelfde klanten aangesloten op de lus afhankelijk van de afstand een ander profiel.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

ik kan op den duur ook niet meer volgen want dan zouden ze u even goed op de retour kunnen aansluiten dan op de rechtstreeks want het is toch de totale lus die de provisioning bepaalt !
Ik denk dat er gewoon bedoelt wordt dat je niet alleen een profiel toegewezen krijgt dat enkel en alleen rekening houd met jou verzwakking en afstand maar dat het ook in funtie is van de andere aangesloten klanten op de totale lus.
Op den duur dacht ik dat het duidelijk was en hoe meer ik hier begin te lezen hoe minder ik er precies nog van snap :-D
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1543
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

r2504 schreef:
philippe_d schreef:Als de lus 800 meter lang is, dan is het rechtstreekse paar 300 meter, het "retourpaar" (dat terug de straat ingaat en via de lus terugkeert naar de KVD) is dan 500 meter.
Maar het profiel is afhankelijk van de 800m... en niet van de 300 of 500m. In theorie kan je dus naast een ROP wonen maar op een lus zitten die misschien 1 km of langer is ?

Daarom zou ik graag wat meer info krijgen over hoe men de onderbrekingen doet... klopt m'n vorige theorie... want dan zou jij bijvoorbeeld op een korte lus kunnen zitten, je gebuur op een lange, de volgende gebuur weer op een korte, ... ?
Daar wilde ik dus naar toe.
Als bovenstaande waar is, EN ik zit op de verkeerde kant, dan zou ik graag de andere kant uit gaan, en misschien toch 30mbit of meer hebben.
Als als als, ...
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

VDSL2 gaat men altijd aansluiten aan de kortste kant, nooit aan de langste kant (tenzij men deze gaat herlassen).

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Retroglide
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 jun 2013, 21:54
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 14 keer

Het zou de eerste niet zijn, die op het retourpaar is geplaatst om VDSL2 te krijgen (door een verstrooidheid).

Pm je me even je adres gegevens ygeffens? En kan je me ook laten weten welke parenkleur er momenteel gekoppeld is aan de invoer van belgacom. Dus wat er toekomt op de zwarte a-b klem. Dan kijk ik even na of je op de lange of korte kant staat.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Kan inderdaad, maar zou dit toch moeten opgemerkt worden tijdens de BIQ (volgens mij krijg je geen groene BIQ als je op het retour zit)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Digital_007
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 aug 2010, 17:11
Bedankt: 11 keer

@philippe_d

Berekeningen zijn niet echt correct.
Ik ga het even wat verduidelijken.

Het best beeld je u in dat je voor een huis staat met uw gezicht naar de voorgevel.
Een kleine schets. Rechts staat de KVD. Het rechtstreekse telefoonpaar is dus het rechtse paar.

1000m=======HUIS11======800m==============================HUIS1@200m=============KVD

Vanuit de KVD (kabelverdeler) vertrekt er een verspreidingskabel waarop de huizen aangesloten worden.
Bijvoorbeeld een kabel van 1000m. Een huis wordt aangesloten bvb op 200m van de KVD en er wordt L/R gelast. Dus een telefoonpaar komende van links en een paar van rechts.

Het rechtstreekse telefoonpaar heeft dan een lengte (inleidingskabel niet bijgeteld) van 200m en komt in dit voorbeeld van rechts.
Het retourpaar heeft dan een lengte van 1800m

Dit werd vroeger zo aangesloten omdat voor telefonie de kabellengte niet zo belangrijk was. Het voordeel van deze aansluitwijze is volgende:
Stel dat de kabel een capaciteit heeft van 20 paar. Er worden 10 huizen aangesloten met elke 2 paar L/R. Deze huizen zijn bijvoorbeeld allemaal gelegen binnen de 800m van KVD. Alle telefoonparen in de verspreidingskabel zijn in gebruik vermits 10 huizen x 2 paar = 20 paar.

Stel men zou alles rechts gelast hebben in het verleden. Nu komt er een woning bij gelegen op 900 meter van KVD. Indien men alle telefoonparen rechtstreeks zou aangesloten hebben in het verleden (in dit voorbeeld dus rechts gesneden) dan was er geen mogelijkheid meer om het 11de huis aan te sluiten vermits alle telefoonparen uit de kabel weggesneden zouden zijn en binnengebracht werden in de woningen.
Doordat er L/R gelast werd lopen de 10 retour paren nog steeds tot het einde van de kabel en heeft men nog paren beschikbaar die men kan binnenbrengen in huis 11. Op dat moment heeft er een huis nog slecht 1 telefoonpaar dat binnenkomt.

Hopelijk is dit wat duidelijk :-)
denkleine
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 feb 2011, 00:05
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

krisken schreef:Kan inderdaad, maar zou dit toch moeten opgemerkt worden tijdens de BIQ (volgens mij krijg je geen groene BIQ als je op het retour zit)
Kunt perfecte groene biq krijgen als je op retour zit, U koperwaarden kunnen goed zijn, en u VDSL2 waarden kunnen ook binnen de normen vallen. Hangt beetje van verschillende factoren af. Zoals type kabel, hoeveel klanten erop zitten en hoe lang u retour is.

Maar denk dat we hier beginnen afwijken van de originele vraag van de TS. En dat blijft hoe kan hij een betere snelheid bekomen?
Mijn antwoord blijft nog steeds hetzelfde check www.lijntest.be Als dit zegt 12Mbit dan is het provisioned profiel van scarlet correct.
Als dit zegt 30Mbit dan is er ergens iets anders aan de hand, en dit zal dan moeten bekeken worden. Maar aangezien ik las dat scarlet niks kon of wou doen vermoed ik eerder dat het provisioned profiel 12Mbit gaat zijn in dit geval. Aangezien iedereen dezelfde provisioningregels moet volgen op VDSL2.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3234
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 242 keer

krisken schreef:Kan inderdaad, maar zou dit toch moeten opgemerkt worden tijdens de BIQ (volgens mij krijg je geen groene BIQ als je op het retour zit)
BIQ weet niet op welk paar gij zijt aangesloten he. Biq test enkel maar de kwaliteit van het koper, het is de TBF (en waarschijnlijk nog andere metingen) die adhv de carrier data en een hoop andere magie uw profiel bepaald en als ge bv op een repair profiel komt ziet biq dat ge op repair staat en niet dat ge over de retour gaat.

De reden dat ge trouwens niet op de "retour" moogt staan heeft niet zozeer met afstand te maken, adsl en vdsl kunnen een paar meter extra nog vrij goed verdragen. Het is het "over de lus" gaan dat voor storingen zorgt (ook bij uw buren) en waarvoor ze zoveel schrik hebben en dus zo streng op zijn.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

zit er daar geen soort AGC werking op tussen modem en DSLAM ?
Kreuzberg
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jan 2012, 00:52

Dus als ik het goed begrijp (verbeter mij indien nodig):
  • Heeft iedere klant op zijn minst één eigen koperpaar (directe koperpaar), doorgaans twee eigen koperparen (direct en retour);
  • Lopen er kabels in de grond die bestaan uit een x-aantal koperpaarlussen die maximaal 2*x klanten bedienen (bij open lus);
  • Zijn het aantal koperparen per kabel en de soorten xDSL-profielen (d.i. verschil in zendvermogen en frequentiebereik) die daarop bediend worden van belang, en dit ten gevolge van overspraak;
Wat voor koperparen liggen er trouwens in de grond? Dit zijn sowieso twisted pairs, maar hebben ze karakteristieken gelijkwaardig aan cat5(e)-kabels?

En verder: wat voor nut hebben websites als lijntest.be als er in mijn 70 jaar oude appartement op de 8e verdieping een telefoonlijn van beneden naar boven loopt met alle koperaders in hetzelfde vlak?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Kreuzberg schreef:Wat voor koperparen liggen er trouwens in de grond? Dit zijn sowieso twisted pairs, maar hebben ze karakteristieken gelijkwaardig aan cat5(e)-kabels?
Absoluut niet, zijn zelfs geen twisted pairs
Kreuzberg schreef:En verder: wat voor nut hebben websites als lijntest.be als er in mijn 70 jaar oude appartement op de 8e verdieping een telefoonlijn van beneden naar boven loopt met alle koperaders in hetzelfde vlak?
Die laatste 25 meter koper zal het verschil niet maken!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 60 keer

Digital_007 schreef:@Trojan
Het is niet omdat een lus bijvoorbeeld een lengte heeft van 600 meter dat alle klanten een provisioning profiel krijgen van 20mbit. Er wordt per huisnummer berekend hoever je aangesloten bent. Zo zullen de klanten binnen de 400 meter een 30mbit profiel krijgen en dezelfde klanten aangesloten op de lus afhankelijk van de afstand een ander profiel.
Als de lus een lengte heeft van +400 meter of +,7db verzwakking dan krijgt de hele lus 20mbit.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Ik vraag mij het volgende af in mijn situatie:
Van 2006 tot 2012 Tele2 Adsl 4 Mbit op paar paars / groen.
Van 2012 tot verleden maand Edpnet Adsl 4 Mbit op paar blauw / wit.
Overgegaan op BGC Vdsl2 op paar paars / groen terwijl Edpnet nog actief was op het andere paar.
Heeft Edpnet met het Adsl signaal dus steeds gewerkt op het retour paar ?
Welke kleuren worden gebruikt voor het retour paar of is er geen norm hiervoor ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

wit/blauw = eerste paar
groen/paars = tweede paar

Welk paar het dichtste is, weet je niet. Maar zoals jij het omschrijft zal adsl altijd gewerkt hebben op retourpaar.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3234
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 242 keer

philippe_d schreef:
Kreuzberg schreef:Wat voor koperparen liggen er trouwens in de grond? Dit zijn sowieso twisted pairs, maar hebben ze karakteristieken gelijkwaardig aan cat5(e)-kabels?
Absoluut niet, zijn zelfs geen twisted pairs
Toch wel.
Kreuzberg schreef:En verder: wat voor nut hebben websites als lijntest.be als er in mijn 70 jaar oude appartement op de 8e verdieping een telefoonlijn van beneden naar boven loopt met alle koperaders in hetzelfde vlak?
Die laatste 25 meter koper zal het verschil niet maken!
Jawel, anders zouden er niet zoveel mensen problemen hebben met hun binnen bekabeling. Appartementsblokken met rood/witte stijglijnen zijn zelfs de grootste merde om in orde te krijgen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3234
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 242 keer

Digital_007 schreef:@Trojan
Het is niet omdat een lus bijvoorbeeld een lengte heeft van 600 meter dat alle klanten een provisioning profiel krijgen van 20mbit. Er wordt per huisnummer berekend hoever je aangesloten bent. Zo zullen de klanten binnen de 400 meter een 30mbit profiel krijgen en dezelfde klanten aangesloten op de lus afhankelijk van de afstand een ander profiel.
Lol nee, er wordt enkel maar de waarde van de lus als referentie genomen voor het provisioning profiel, en dat zijn dan nog waarden die gemeten zijn in de jaren stillekes. Het is onmogelijk om voor elk huis te 'berekenen' hoever ze zitten, en met heel het DLM en vectoring verhaal is dat zelfs overbodig geworden en houden ze (voorlopig) vast aan hun huidige provisioning profielen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Dus mag ik dan toch concluderen dat iedereen die op dezelfde verspreidings kabel zit (afgetakt wordt) ook het zelfde provisioning profiel krijgt.
Gebruikersavatar
tijs.vandenvester
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 02 okt 2013, 11:26
Locatie: 52DEN0
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 10 keer

jackho schreef:Dus mag ik dan toch concluderen dat iedereen die op dezelfde verspreidings kabel zit (afgetakt wordt) ook het zelfde provisioning profiel krijgt.
Dat klopt helaas niet. Ik zit op dezelfde lus als mijn buurman (enkele huizen verder). Hij heeft een provisioning profiel van 16.5 (via DLM ondertussen al op 25) en ik heb een provisioning profiel van 20.
Afbeelding
Provider: Proximus Internet Maxi - 100M/20M
Network: Pfsense firewall - Allied Telesis 8000GS/24 - Unifi AP-AC Lite
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Maar ben je dan zeker dat je op dezelfde lus zit.

want Trojan schrijft : "er wordt enkel maar de waarde van de lus als referentie genomen voor het provisioning profiel"
Gebruikersavatar
tijs.vandenvester
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 02 okt 2013, 11:26
Locatie: 52DEN0
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 10 keer

Dus, wat Trojan wil zeggen is dat als een lus een lengte heeft van 1100m (verzwakking van 1,1dB), elke VDSL2 die hierop aangesloten wordt een provisioning profile van 12Mbps krijgt? Wanneer iemand dan net naast de KVD woont, zou deze ook maar 12Mbps toebedeeld krijgen, terwijl hij zeker in aanmerking komt voor een profiel van 30Mbps.

Het bepalen van het profiel wordt wel degelijk gedaan aan de hand van een afstandsschatting tot aan de KVD:
Elke lus heeft verschillende (fictieve) segmenten. Men bepaalt in welk segment de klant zich bevindt. Daarna wordt er gekeken wat de afstand is tussen het einde van dit segment en de KVD en aan de hand van die afstand wordt er een profiel toegekend. (Dit proces gebeurt uiteraard geheel automatisch)

Daarom kan het zijn dat, als je gebuur net in een ander segment ligt, hij een hoger of lager profiel krijgt dan jij zelf terwijl hij toch op dezelfde lus is aangesloten. Er zijn natuurlijk nog andere redenen waardoor dit kan verschillen (andere lus, andere KVD, ...)
Afbeelding
Provider: Proximus Internet Maxi - 100M/20M
Network: Pfsense firewall - Allied Telesis 8000GS/24 - Unifi AP-AC Lite
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Dat is inderdaad al een aanvaarbaarder uitleg want op den duur begreep ik er niks meer van <duimpje naar omhoog> :wink:
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

weet dat ik oud onderwerp bovenhaal... sorry

Denk dat mijn vraag hier wel past. Heb vorige (proberen) lezen, is alleen wat chinees.

Mijn vraag :

Huis wordt opgesplitst in 2 appartementen. Er is 1 zwarte (bakje) doos aanwezig in de kelder. Kabels liggen van beide appartementen naar zwart bakje (in kelder).

Appartement 1 heeft scarlet.
Appartment 2 wil ook scarlet. Blijkbaar kunnen ze die niet mee aansluiten, tenzij op de lange kant van de lus, maar dan is vdsl niet mogelijk. Scarlet zegt dat belgacom nieuwe kabel moet leggen. Moeten ze dan de ganse straat openbreken? Of kunnen ze dat gewoon fiksen in de kelder, aan het zwart bakje?
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

Normaal gezien herlassen ze dan je retour paar op de korte kant ipv op de lange kant... dusja daar voor moeten ze putje graven :-)

Is bij mij ook gebeurd toen ik nog ADSL/VDSL had ..
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Thx
Is dat gratis, of moet daarvoor betaald worden?
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

Ik heb er toen geen cent voor betaald .. en was Belgacom zelf ..

Ik had toen scarlet en er kwam belgacom bij op retour paar .. dus ik heb een tijdje zowel scarlet & belgacom gehad ..

Geen idee hoe dit zit met een nieuwe aanvraag bij Scarlet ..waarschijnlijk bedoelen ze dat je een 2de drop kabel moet aanleggen .. denk niet dat dit gratis gaat zijn ..

Grote kans dat wanneer je belgacom vdsl neemt dit minder een probleem is .. ( zoals ik hier vroeger deed )
Plaats reactie

Terug naar “Overstappen”