Welke kabels voor nieuwe aansluiting?

Vragen over het omschakelen naar een andere provider.
Plaats reactie
EvilCarrot
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 dec 2017, 12:22
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hallo allemaal,

nieuw lid hier met enkele vragen.

even mijn situatie schetsen: In mijn huidige woning ben ik klant bij Scarlet en ik heb zo'n Sagem modem (destijds nog gekocht via wijlen SNOW) Ik verhuis binnenkort en overweeg om over te stappen op EDPnet, gezien wij toch nauwelijks televisie kijken. In mijn nieuwe woning zijn door de vorige eigenaar al gedeeltelijk verbouwingswerken zijn uitgevoerd met het idee om de woning op te splitsen in drie appartementen. Hij heeft echter niks achtergelaten op vlak van documentatie of plannen dus waar alles zit heb ik het raden naar. Ik heb op drie plaatsen kabels gevonden die mogelijks gerelateerd zijn aan internet/telefonie maar ik ben niet 100% zeker.

Deze komen toe aan de voordeur maar op deze plaats zijn geen stopcontacten, ik vermoed dat de ene kabel van Proximus is en de ander van Telenet?
Afbeelding

Deze clusterf*** bevindt zich iet of wat in het midden van de woning en lijkt mij ook internet gerelateerd maar ik heb geen idee of er signaal op zit. Op vlak van locatie zou dit voor mij de meest opportune plaats zijn om de modem te plaatsen, ook omdat er een stopcontact aanwezig is. Lijkt dit iets bruikbaars? Is er een manier om na te gaan of hier een signaal op zit?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tot slot heb ik in de living nog een contactdoos met 2 RJ45 connectoren. Ik heb deze eens opengesmeten en er blijkt maar één van de twee aangesloten en dan nog enkel met twee kabeltjes. Dit lijkt mij ook internet of telefonie gerelateerd. Enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Afbeelding

Verder vroeg ik mij af in welke mate mijn oude modem nog kan dienen.

Groeten,

Sebastian
Laatst gewijzigd door EvilCarrot 19 dec 2017, 13:48, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

EvilCarrot schreef:ik vermoed dat de ene kabel van Proximus is en de ander van Telenet?
Vermoedelijk allebei Proximus. Oranje = Proximus Smarttube en deze leiding kan glasvezel of telefonie/VDSL2 binnenbrengen vanaf de straat.
De grijze kabel lijkt ook een Proximus-kabel met meerdere aderparen om verschillende telefoonlijnen/VDSL2-signalen binnen te brengen vanaf de straat.
Hoe de kabels verder lopen in de vloer zie ik natuurlijk niet op de foto, de grijze kabel kan ook een binnenkabel zijn om verschillende telefoonlijnen te verdelen.
EvilCarrot schreef:Is er een manier om na te gaan of hier een signaal op zit?
Evenuteel met een multimeter kan je de spanning meten, maar hoogstwaarschijnlijk zit er geen signaal op.
Je kan wel testen of de kabel werkt, niet onderbroken is: Beide uiteinden van de kabel opsporen, aan het ene uiteinde hang je een blokbatterij aan twee adertjes en aan de andere kant hang je een klein lampje van het juiste voltage aan de overeenkomstige adertjes.
Ofwel twee adertjes kortsluiten en met de verbindingstester van een multimeter testen.
EvilCarrot schreef:Tot slot heb ik in de living nog een contactdoos met 2 RJ45 connectoren. Ik heb deze eens opengesmeten en er blijkt maar één van de twee aangesloten en dan nog enkel met twee kabeltjes. Dit lijkt mij ook internet of telefonie gerelateerd. Enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Met twee kabeltjes kan je een VDSL2/telefoonsignaal verdelen. Op die plaats kan je dus een VDSL2-modem plaatsen of een analoog telefoontoestel.
Als de kabel 8 adertjes bevat en de vermelding UTP cat 5e of hoger, kan je de contactdoos ook heraansluiten en gebruiken om internet te verdelen.
EvilCarrot schreef:Verder vroeg ik mij af in welke mate mijn oude modem nog kan dienen.
Ja, maar deze ondersteunt snelheden tot ongeveer 50 Mbps, VDSL2 Vectoring met snelheden tot 100 Mbps wordt niet ondersteund. Om de hogere snelheden te kunnen aanbieden verkoopt EDPnet een Fritz!Box 7360 of Fritz!Box 7490. Deze toestellen zijn tweedehands op http://www.marktplaats.nl wel veel goedkoper op de kop te tikken.

Ik zou toch ten zeerste aanraden om met de (vorige) eigenaar/bewoner eens af te spreken om de onduidelijkheden over de binnenbekabeling uit de klaren.
EvilCarrot
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 dec 2017, 12:22
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Bedankt voor het antwoord, ik zoek het verder uit maar ben al wat wijzer nu. :thumbs:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Wat een rommeltje... als ik van jou was zou ik gewoon nieuwe UTP-kabels trekken (naar het punt waar de kabels van je eerste foto toekomen).

Er moet duidelijk nog wel wat gebeuren in je nieuwe huis dus nu is het het moment om dingen goed te doen.
EvilCarrot
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 dec 2017, 12:22
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Heel het huis is een rommeltje helaas. Sanitair, Elektriciteit,... Zelfs op juridisch vlak zijn er problemen. Het is allemaal één grote knoeiboel dus ik ga helemaal vanaf nul herbeginnen...

Voorlopig ga ik nog even roeien met de riemen die ik heb. Ik heb ontdekt dat er een signaalkabel met tien aders loopt van de plaats met de smarttube naar de plaats waar ik de modem wil. Geen idee waar deze voor bedoeld is dus ik ga proberen ze te vervangen door een utp kabel en daar een paar van gebruiken voor de modem.
Plaats reactie

Terug naar “Overstappen”