Waarom ondersteunen Belgische providers geen eSim?

KerberosX
Member
Member
Bedankt: 13 keer
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Waarom ondersteunen Belgische providers geen eSim?

Berichtdoor KerberosX » 26 Sep 2018, 18:51

De nieuwe Apple iPhone Xs is nu standaard dual sim (1 traditioneel SIM slot + 1 eSim) en de nieuwe Apple Watch (en ook de vorige al) hebben een LTE variant (met eSim). Maar die zijn in België niet verkrijgbaar.

Wat is eigenlijk de reden dat Belgische providers dit niet ondersteunen?

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 139 keer
Recent bedankt: 6 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Re: Waarom ondersteunen Belgische providers geen eSim?

Berichtdoor CCatalyst » 26 Sep 2018, 18:59

Officiele redenen zijn er afaik niet.

Het zal mogelijks weer iets zijn a la "onze klanten vragen er niet naar" (maar da's kip-ei natuurlijk, ik ga geen eSIM-only toestel kopen voor Proximus als ik weet dat ze het niet ondersteunen). Het "klanten vragen er niet naar"-excuus wordt wel vaker misbruikt als men geen geld wil investeren in de omschakeling naar een nieuwe technologie.

Andere mogelijke reden is dat eSIM makkelijker toelaat om van provider te wisselen (geen sim-swap vereist, je moet geen nieuw kaartje halen), wat providers niet graag hebben.

Het zal hoe dan ook wel komen, Belgie is er zoals wel vaker gewoon weer bij de laatste om op de trein te springen. selder heeft in andere topic vandaag aangehaald dat Proximus ermee bezig is. En eenmaal Proximus het aanbiedt zullen de anderen wel volgen.

viewtopic.php?f=37&t=48299&p=762311#p762311

selder
Moderator
Moderator
Bedankt: 519 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 73 keer

Berichtdoor selder » 26 Sep 2018, 20:24

Proximus kan het spel zelfs winnen als ze nu als eerste eSim gaan ondersteunen - als je dan wil wisselen hang je een beetje aan hen vast: er is geen andere optie dan bij hen te blijven...

Grootste nadeel is dat er geen huidige gebruikers zijn, dus onlogelijk in te schatten hoeveel mensen het zouden kunnen nelen, risicovol project om nu dus al veel in te investeren...
DAN A4-SFX v2 • 8700K • Asetek 545LC • Asus ROG STRIX Z370-I Gaming • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus GTX1080Ti Turbo • Samsung 960 Pro • HP Omen X 35 • AudioEngine A2+ • Logitech G Pro keyboard/mouse • Logitech G933 • Oculus Rift + Oculus Touch

on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 252 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer

Berichtdoor on4bam » 26 Sep 2018, 23:06

Ook elders staan providers niet te springen voor eSIM.

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor CCatalyst » 27 Sep 2018, 00:30

selder schreef:Grootste nadeel is dat er geen huidige gebruikers zijn, dus onlogelijk in te schatten hoeveel mensen het zouden kunnen nelen, risicovol project om nu dus al veel in te investeren...

Anderzijds lijkt het Apple toch wel menens te zijn. eSim zit nu in alle grote mobiele productlijnen: iPhone, Watch, iPad. Da's toch een aanzienlijke basis mensen (om niet te zeggen gegeerde big spenders) die je daarmee alleen al kan bereiken, en binnen nu en een jaar zouden er al redelijk wat eSim-capabele toestellen in het land moeten zijn.

FWIW hoor ik toch regelmatig van mensen hier dat het jammer is dat de Cellular Watch hier nog steeds niet werkt, ze zouden anders deze over een GPS watch gekocht hebben.

Ook op Android-vlak groeit de ondersteuning.

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 506 keer
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer

Berichtdoor ITnetadmin » 27 Sep 2018, 03:25

CCatalyst schreef:Andere mogelijke reden is dat eSIM makkelijker toelaat om van provider te wisselen (geen sim-swap vereist, je moet geen nieuw kaartje halen), wat providers niet graag hebben.

Dat weet ik nog niet.
In de US heb je de providers die met het GSM systeem werken, en de providers met de zogeheten CDMA netwerken.
Die laatsten gebruiken geen sim, en hebben dat zeer graag, want zo bepalen *zij* welke toestellen wel en niet op hun netwerk mogen.
Destijds werd de Nexus 7 bv jarenlang geweerd met als argument "we're still running compatibility tests".

Ik vraag me dus af wat het verschil is tussen dat -door providers zeer geliefde- systeem, en de nieuwe versie in de vorm van esim?

Ander voorbeeldvraagje: hoe makkelijk is het om van esim te wisselen tussen gsms en hoeveel kan 1 gsm er onthouden?
Want ik heb wel een zakje met simkaarten die te pas en te onpas gebruikt en gewisseld worden.

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor CCatalyst » 27 Sep 2018, 06:17

ITnetadmin schreef:Ik vraag me dus af wat het verschil is tussen dat -door providers zeer geliefde- systeem, en de nieuwe versie in de vorm van esim?

Amerikaanse markt is redelijk anders, daar is het nog altijd gangbaar van een mobile phone bij een provider te kopen, waar die dan "locked" is (ofwel simlocked, ofwel met die CDMA whitelist). Providers halen daar een deel van hun inkomsten uit. Door selectief te zijn probeert men dat model in stand te houden. In markten waar unlocked toestellen de norm zijn zie ik daarentegen geen voordeel in het gaan selecteren op toestel.

CDMA is trouwens in sunset in de VS. Verizon schakelt over op LTE, waardoor er uiteindelijk nog maar 1 universele technologie zal zijn in de VS. Ook die selectieve policy is al deels geliberaliseerd, BYOD wordt nu actief gepromoot, en je kan een Verizon-sim krijgen waarmee je op het LTE netwerk kan met een GSM (op het CDMA-netwerk dat uitgefaseerd wordt kan je niet). Zelf gebruik ik nu een Verizon prepaid sim in mijn iPhone van hier als ik in de VS ben.

DEWELK
Starter
Starter

Berichtdoor DEWELK » 28 Sep 2018, 18:02

Ik begrijp niet waarom Proximus zo dubbelzininig doet.

Heb via verschillende kanalen informatie van Proximus proberen te bekomen en steeds hetzelfde antwoord: "We weten niet of we en tegen wanneer we e-sim zullen aanbieden".

Maar 't is met alles hetzelfde in België. Koplopers in te laat zijn. In de zomer geen water door slecht beleid, in de winter geen elektriciteit door geen visie, de wegen slibben dicht omdat ook hier jaren lang weinig tot niets geïnvesteerd werd in de infrastructuur. Nu idem op het vlak van de digitale wereld.

Shame, shame, shame

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Bedankt: 1928 keer
Recent bedankt: 13 keer
Uitgedeelde bedankjes: 405 keer

Berichtdoor r2504 » 01 Okt 2018, 13:21

selder schreef:Proximus kan het spel zelfs winnen als ze nu als eerste eSim gaan ondersteunen - als je dan wil wisselen hang je een beetje aan hen vast: er is geen andere optie dan bij hen te blijven...

Wat heeft eSIM te maken met provider binding... overstappen kan je altijd.

selder
Moderator
Moderator
Bedankt: 519 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 73 keer

Berichtdoor selder » 01 Okt 2018, 13:24

Naar welke Provider ga je dan overstappen met je gloednieuws Apple Watch met e-SIm als Proximus de enige is die het aanbiedt?
DAN A4-SFX v2 • 8700K • Asetek 545LC • Asus ROG STRIX Z370-I Gaming • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus GTX1080Ti Turbo • Samsung 960 Pro • HP Omen X 35 • AudioEngine A2+ • Logitech G Pro keyboard/mouse • Logitech G933 • Oculus Rift + Oculus Touch

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Bedankt: 1928 keer
Recent bedankt: 13 keer
Uitgedeelde bedankjes: 405 keer

Berichtdoor r2504 » 01 Okt 2018, 13:32

Ah zo... dacht dat het ging over toestellen die zowel klassieke als eSim zouden hebben zoals de nieuwe iPhones.

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor CCatalyst » 02 Okt 2018, 06:37

https://www.tijd.be/opinie/algemeen/u-b ... 54673.html

Zeer juiste repliek op de "de Belg is er niet klaar voor"/"de klant vraagt er niet naar"-argumenten die we maar al te vaak zien bij de bedrijven hier.

Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 164 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer

Berichtdoor Tomsworld » 2 weken 3 dagen 7 uur geleden (30 Okt 2018, 19:32)

En vandaag is iOS 12.1 er zou het wel leuk vinden een orange tempo in esim naast mijn Proximus werk sim.
Provider: Belgacom comfort VDSL2 100/20 Vectoring & DLM enabled ( Abbo 100/6 ) + Telenet Bussiness 240 ( Test )
Netwerk: BBox3 (Sagem), Unifi Edgerouter Lite, 2 x UniFi® AP AC Pro 's + switches Voip: Voip Ovh + 3*net
Tv: BGC TV met decoder v4 + v5

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor CCatalyst » 2 weken 3 dagen 7 uur geleden (30 Okt 2018, 19:34)

Ja, vanaf vandaag beschikbaar in de eerstewereldlanden.

dragonflo
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 12 keer
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Berichtdoor dragonflo » 2 weken 3 dagen 3 uur geleden (31 Okt 2018, 00:12)

Zoals ccatalyst al zei. Het maakt overstappen gewoon te gemakkelijk. Even wat tokkelen en je kan gaan met de banaan. Voor de virtuele providers is er ineens geen logistieke barrière meer.

Terug naar “Telecom Algemeen”