Android toont verkeerd telefoon nummer

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

Een vriend gebruikt (mijn vorige) Android 7.1.2 (dual SIM) phone en op een bepaalde dag (na reboot) toont de Settings:

Code: Selecteer alles

[1] Simkaartsleuf 1
   Mobile Vikings - <telefoonnummer>
waarbij telefoonnummer niet zijn (prepaid) nummer is (en er wel als een ander, correct, mobiel nummer uit ziet).
Ik belde het nummer eenmalig, maar men nam niet op.
Ik lees hier en daar over gelijkaardige situaties, maar ik vind geen verklaring die regelmatig terugkomt.
Soms brengt men het in verband met de SIM kaart nummer.
Heeft iemand een voor de hand liggende verklaring?
Laatst gewijzigd door dior dna 01 aug 2018, 01:45, in totaal 2 gewijzigd.
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

Elke simkaart bevat een initieel MSISDN (gsmnummer). Als je een simkaart aanvraagt met nummeroverdracht, dan wordt dat nummer overschreven met het nummer dat je wenst over te dragen en te gebruiken op die simkaart. Sommige toestellen tonen echter nog het oorspronkelijke gsmnummer dat toegekend was aan die simkaart. In elk geval is dat gsmnummer niet in gebruik en heb je ook geen foutief gsmnummer toegekend gekregen. Het is simpelweg overschreven door jouw gsmnummer, waarbij er nog een spoor is van het vorige.

In principe niets om je zorgen over te maken. Het kan al eens gebeuren dat een app probeert automatisch het gsmnummer in te lezen en dat zal dan uiteraard een fout nummer zijn. Als dat zou gebeuren moet je het aanpassen naar je echte nummer.
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

jnsvr schreef:Elke simkaart bevat een initieel MSISDN (gsmnummer). Als je een simkaart aanvraagt met nummeroverdracht, dan wordt dat nummer overschreven met het nummer dat je wenst over te dragen en te gebruiken op die simkaart. Sommige toestellen tonen echter nog het oorspronkelijke gsmnummer dat toegekend was aan die simkaart. In elk geval is dat gsmnummer niet in gebruik en heb je ook geen foutief gsmnummer toegekend gekregen. Het is simpelweg overschreven door jouw gsmnummer, waarbij er nog een spoor is van het vorige.

In principe niets om je zorgen over te maken. Het kan al eens gebeuren dat een app probeert automatisch het gsmnummer in te lezen en dat zal dan uiteraard een fout nummer zijn. Als dat zou gebeuren moet je het aanpassen naar je echte nummer.
Dank voor snel antwoord :-D, het toestel werkt mobiel inderdaad nog steeds met zijn nummer.

De SIM (prepaid MV) heeft weliswaar (voor zover we weten) de initiele nummer. Ik bedoel: er werd geen nummer overgedragen naar die SIM. Andere geteste phones tonen het juiste nummer met die SIM.
Laatst gewijzigd door dior dna 01 aug 2018, 02:02, in totaal 5 gewijzigd.
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

In elk geval is wat ik heb gezegd de verklaring voor een nummeroverdracht. Bij een simkaart met nieuw nummer zou het, in principe, moeten overeenkomen. Maar opnieuw, zolang de persoon bereikbaar is op het correcte nummer is er in principe niets aan de hand. Het toont gewoon heel vreemd :-)
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

jnsvr schreef:In elk geval is wat ik heb gezegd de verklaring voor een nummeroverdracht. Bij een simkaart met nieuw nummer zou het, in principe, moeten overeenkomen. Maar opnieuw, zolang de persoon bereikbaar is op het correcte nummer is er in principe niets aan de hand. Het toont gewoon heel vreemd :-)
Je uitleg komt inderdaad overeen met wat we reeds vonden (MSISDN wordt daar SN genoemd) :
https://support.vikingco.com/hc/en-us/a ... -not-mine-
Maar, er was, bij aanvraag, helemaal geen nummeroverdracht :| ...
Volgens mijn vriend kon hij tijdelijk geen SMSen versturen of ontvangen, en ook niet bellen. Maar, dat kan een toeval geweest zijn.
Daarom verwisselde hij de SIM naar zijn vorig toestel.
Een paar dagen later verwisselden we samen de SIM opnieuw naar zijn huidig toestel en alles werkte dus pico bello.
Behalve toch, nog steeds, het foute (niet zijn) nummer in Settings.
Wat mijn vriend overigens niet weet is of die Settings ooit zijn nummer weergaf.
Maar wat hij wel weet is dat er geen nummeroverdracht was.
Zelf gebruik ik Android al een tijdje en soms zag ik wel eens 'number: unknown' of zelfs 'carrier: unknown',
maar prepaid een fout nummer voor de juiste provider was nieuw :-o
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Een SIM-card (chip) bevat voor zover mij bekend geen MSISDN, enkel een IMSI (International Mobile Subscriber Identity). Het verband tussen MSISDN = telefoonnummer en IMSI wordt gelegd in het HLR (Home Location Register)

De routering in een mobiel netwerk gebeurt op basis van IMSI (eventueel TIMSI Temporary IMSI) en info over de diensten welke kunnen/mogen aangeboden worden zijn vermeld in HLR (en VLR Visiting Location Register)

Op een recentelijk van JIM Mobile ontvangen SIM-card staat op de kaarthouder (met PIN & PUK) naast SIM-nr tot mijn verwondering ook een MS ISDN (reeks 0456 toebehorend aan unleashed) terug
Vermits het een nummeroverdracht van een andere operator betrof, ben ik uiteraard bereikbaar onder mijn oud nr (MSISDN) maar met *#61# vind ik (spijtig genoeg nog) het (niet gebruikte) 0456-nr terug

Eenzelfde "fenomeen" stel ik vast met een nr overgedragen naar Telenet, alhoewel het betrokken met *#61# teruggevonden MSISDN nr (dat dus niet gebruikt wordt) van het type 468 is in dit geval niet vermeld op de SIM-kaarthouder

Bovenstaande is niet problematisch, enkel ongemakkelijk als men zijn eigen telefoonnr wenst terug te vinden met een "standaard code", maar wijst erop dat operatoren voorafgaandelijk aan gebruik databases invullen en deze achteraf om redenen x en y ietwat aanpassen (bv. optimalisatie van de MSISDN-reeksen die een netwerkoperator "jaarlijkshuurt" bij het BIPT)
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

@M_016

met een Proximus (niet prepaid) kaart vind ik via *#61# MMI code Call forwarding : het (volledige) voice mail nummer.
met een Mobile Viking (prepaid) kaart vind ik via *#61# MMI code Call forwarding : een (volledige) nummer bijna gelijk aan het voice mail nummer.

geen van beide SIMs betreft een nummeroverdracht van een andere provider.

Zeg jij dat nu dat *#61# het niet meer gebruikte nummer zou tonen in geval van nummeroverdracht van een andere provider?

Ik zal mijn vriend ook eens vragen wat hij te zien krijgt.

Alvast bedankt voor de hint.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

U hebt gelijk;
test gedaan met niet geporteerde nummers van Proximus en Telenet en er komen nummers respectievelijk van het type 047515 en 046811 te voorschijn
test opnieuw gedaan met een recent naar JIm-mobile overgedragen 0470 nummer en er komt een 045619 nummer te voorschijn verschillend van het 045602 nummer vermeld op de simkaart-houder

Ter info:
https://www.bellen.com/mobiel/eigen-nummer-opvragen
https://nl.wikipedia.org/wiki/USSD
dus die codes zijn blijkbaar "geen gemeengoed"
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

Ik zag mijn vriend vandaag.
Blijkt dat de SIM wel een nummeroverdracht heeft gehad.
Dus is het het initiele nummer wat Andoid toont.
Dank allen voor de interessante en nuttige informatie.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

*#61# geeft mij...
Call forwarding
Voice: +32475151525 after 15 seconds
Sync: +32475151515 after 20 seconds
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

r2504 schreef:*#61# geeft mij...
Call forwarding
Voice: +32475151525 after 15 seconds
Sync: +32475151515 after 20 seconds
ik ben absoluut geen expert maar
https://en.wikipedia.org/wiki/Call_forwarding
meldt:
Call Forwarding - Forward Service - if not answered - *#61#
dus denk ik is het, misschien o.a., het voice mail nummer van je provider.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Blijkbaar is 1515 het oude voicemailnummer van Proximus (het huidige is 1230).

Over 1525 lees ik dan weer bizarre verhalen ???

In ieder geval, *#61# geeft niet mijn eigen nummer.
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

r2504 schreef:Blijkbaar is 1515 het oude voicemailnummer van Proximus (het huidige is 1230).

Over 1525 lees ik dan weer bizarre verhalen ???

In ieder geval, *#61# geeft niet mijn eigen nummer.
Ik denk (maar kan me vergissen) misschien : 1230 is om voice mail te beluisteren en 1515 is om voice mail in te spreken.
Als een call niet beantwoordt wordt binnen de zo veel tijd, wordt hij geforward om voice mail in te spreken.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

0475151516 doorschakelen naar voice mail
https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... kelen.html

1969 voice mail instellen & beluisteren
https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... waren.html
https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... ellen.html
de oude nummers 1230 & 1231 zullen over x tijd verdwijnen (reden: BIPT 19xx= voorbehouden voor de interne diensten eigen aan een operator)
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”