GSM dekking op zee

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
hendrake
Pro Member
Pro Member
Berichten: 282
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 13 keer

Ik lees het volgende interview:
Titus De Voogdt: "Gelukkig is er nu ook 4G op zee" https://www.demorgen.be/s/axb7108a2/7th2G
De geïnterviewde zegt daarin dat er 4g dekking is op zee. Ik ben dat gaan opzoeken en vind nieuws over het feit dat de uitbater van de windmolens op de Thorntonbank een vergunning heeft gevraagd om een 4g netwerk aan te leggen, vooral voor de eigen communicatie.

http://www.gsmhelpdesk.nl/nieuws/11276/ ... e-noordzee

Is er daar effectief dekking beschikbaar voor particulieren? Weet iemand daar iets van?
jempie
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 18 apr 2011, 12:56
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 7 keer

Beste,

Heeft u al GSM masten op zee zien staan ?? Wss via wifi op de boot en via schotelverbinding (sateliet) naar WWW.

Ik kan ook verkeerd zijn !!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8272
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Afaik zijn er geen antennes van de klassieke operatoren op zee. Ik vermoed dat dit gewoon over dekking via de antennes langs de kustlijn zal gaan. Dat heb je wel nog tot enkele kilometers op zee (geen obstakels). Persoon in kwestie lijkt me niet echt iemand die heel ver op zee zal gaan.

Als de interviewer of de geinterviewde niet het technisch vernuft hebben om 4G van WiFi te onderscheiden zou het idd kunnen dat het gewoon satellietinternet is. Is wel vrij duur.
hendrake
Pro Member
Pro Member
Berichten: 282
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 13 keer

In Nederland heeft KPN masten in de Noordzee. Die staan op boeien en lichtschepen en windmolens:
http://4gmasten.nl/nieuws/kpn/215-4g-op-de-noordzee
Ze zouden ook palen in de zeebodem zetten. Het zou zijn op vraag van de loodsen onder andere omdat ze steeds meer afhankelijk zijn van internet. KPN heeft dus dekking op enkele plaatsen op zee.
Vanaf de kust zou je nog 10km in zee ontvangst hebben. Er staan alleszins enorm veel masten aan de zee op de gebouwen aan de dijken.
Wifi is het zeker niet, dat gaat niet ver genoeg.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8272
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

hendrake schreef: Vanaf de kust zou je nog 10km in zee ontvangst hebben.
Wel voila, ik denk niet dat pipo veel verder in zee zal gaan dan dat. Ik weet wel niet of elke smartphone vlotjes 10 km terug kan zenden, in de praktijk zal het dus misschien iets minder ver zijn.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

https://www.iridium.com/

Heel betrouwbaar systeem, en voor (occasioneel) gebruik enigszins betaalbaar nog...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
hendrake
Pro Member
Pro Member
Berichten: 282
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 13 keer

CCatalyst schreef:
hendrake schreef: Vanaf de kust zou je nog 10km in zee ontvangst hebben.
Wel voila, ik denk niet dat pipo veel verder in zee zal gaan dan dat. Ik weet wel niet of elke smartphone vlotjes 10 km terug kan zenden, in de praktijk zal het dus misschien iets minder ver zijn.
Het zou wel kunnen dat "pipo" richting Nederland vaart en daar op KPN roamt.

Voor Iridium heb je een satteliettelefoon nodig. Dat is duidelijk niet wat "Pipo" heeft.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Het bereik van GSM masten vanaf de kust is op zee vrij groot wegens geen hindernissen en dus permanent line of sight.

In het nauw van Calais heb je op beide kusten zelf bereik van operatoren van de overzijde. Op zeeniveau en in de schaduw van de cliffen heb je soms beter bereik van de overzijde. Dat was, voor dat er gratis roaming was, vervelend en duur voor de lokale bevolking.

Op de ferry kan je tijdens de oversteek verbinding houden met Britse of Franse netwerken.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8272
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

R2D2 schreef:Het bereik van GSM masten vanaf de kust is op zee vrij groot wegens geen hindernissen en dus permanent line of sight.
Inderdaad, geen probleem voor een antenne die op vaste electriciteit werkt, maar het signaal van de battery-powered smartphone moet ook weer bij de antenne raken natuurlijk, wat wellicht een grotere beperking vormt. Smartphones passen hun zendvermogen aan ifv de afstand (tot een bepaalde limiet), hoe verder hoe meer batterijverbruik uiteraard.
hendrake schreef:
Het zou wel kunnen dat "pipo" richting Nederland vaart en daar op KPN roamt.
Inderdaad, maar dat is uit het artikel niet af te leiden. In de essentie doet het er ook niet echt toe denk ik. Hopelijk is uw vraag nu wel beantwoord over hoe hij aan 4G raakt :-)
hendrake schreef:Voor Iridium heb je een satteliettelefoon nodig. Dat is duidelijk niet wat "Pipo" heeft.
Kan ook een toestel zijn aan boord zijn dat wifi uitzendt en uplinkt naar Iridium, dat zou dan wel werken met een smartphone. Maar ik veronderstel dat het idd daar niet over gaat, gezien de kostprijs.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

CCatalyst schreef:Kan ook een toestel zijn aan boord zijn dat wifi uitzendt en uplinkt naar Iridium, dat zou dan wel werken met een smartphone. Maar ik veronderstel dat het idd daar niet over gaat, gezien de kostprijs.
Die dingen zenden geen WIFI uit maar een echt 4G signaal... waarop je GSM prima gaat roamen met alle gevolgen vandien.
hendrake
Pro Member
Pro Member
Berichten: 282
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 13 keer

Ik heb eens gekeken op de Open Signal Maps
https://opensignal.com/networks?z=9&min ... ll&t=2-3-4
Er staat geen schaal op het kaartje maar ik schat dat je tot 15km in zee ontvangst kan hebben.
Misschien dat je daar met een (illegale?) booster met een antenne op de mast van je bootje nog een par km bij kan doen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8272
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

hendrake schreef:Ik heb eens gekeken op de Open Signal Maps
https://opensignal.com/networks?z=9&min ... ll&t=2-3-4
Er staat geen schaal op het kaartje maar ik schat dat je tot 15km in zee ontvangst kan hebben.
De lijn Blankenberge - De Haan is 10 km ongeveer, Blankenberge - Bredene 15 km ongeveer, dus lijkt inderdaad wel te kloppen.

Je ziet een paar stipjes in het Westhinder ankergebied maar die staan rood, ligt ook al een goede 20 km van de kustlijn.
r2504 schreef:
Die dingen zenden geen WIFI uit maar een echt 4G signaal... waarop je GSM prima gaat roamen met alle gevolgen vandien.
Ik weet niet of zoiets wel legaal is (zonder licentie van het BIPT) in de territoriale wateren? Ik had het over een toestel dat geen toestemming vereist om uit te zenden, bv deze: https://blueskynetwork.com/products/sat ... ridium-go/
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik ben enkele jaren geleden nog meegeweest met een boot naar de Thornton bank en had bij de windmolens nog ontvangst via BASE. Op het strand van Cadzad (NL)heb ik zelfs nog O2 zien verschijven. Onlogisch is het niet dat je nog ontvangst hebt. Veel operatoren hebben masten staan op gebouwen op de dijk en je hebt gewoon nog line of sight.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

hendrake schreef:Er staat geen schaal op het kaartje maar ik schat dat je tot 15km in zee ontvangst kan hebben.
Ontvangst is één ding... een verbinding maken iets anders. Op Cap Gris-Nez zie je de Engelse providers namelijk ook.
CCatalyst schreef:Ik weet niet of zoiets wel legaal is (zonder licentie van het BIPT) in de territoriale wateren?
Ik vermoed dat de ferries er wel toestemming voor hebben of het misschien pas activeren in internationale wateren ?

Als je naar dit kijkt zie je ook dat het een samenwerking is met een normale privider (TIM in dit geval).
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

R2D2 schreef:Het bereik van GSM masten vanaf de kust is op zee vrij groot wegens geen hindernissen en dus permanent line of sight.

In het nauw van Calais heb je op beide kusten zelf bereik van operatoren van de overzijde. Op zeeniveau en in de schaduw van de cliffen heb je soms beter bereik van de overzijde. Dat was, voor dat er gratis roaming was, vervelend en duur voor de lokale bevolking.

Op de ferry kan je tijdens de oversteek verbinding houden met Britse of Franse netwerken.
Klopt, je gsm verspringt er voortdurend tussen Franse maar ook Engelse netwerken.
Maar in het vakantiegebouw (op dijk) bleek de gsm verbinding meer niet dan wel te werken. Leuk hoor als je dan plots de hulpdiensten moet bellen (wat me dus overkomen is ...)
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

@CCatalyst

Vorige maand zeilde mijn neef van St Maarten naar Breskens via de Azoren en maakte gebruik van Iridium-go onderweg. Elk moment van dag of nacht konden wij in contact zijn met elkaar, wat een erg goed gevoel geeft. Dit zowel voor de thuisblijvers als voor de oceaanzeilers zelf :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ToMiKoN
Pro Member
Pro Member
Berichten: 402
Lid geworden op: 31 okt 2002, 12:12
Locatie: Blankenberge
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 38 keer

In de haven van Zeebrugge heb ik (voor de tijd van smartphones) ook nog eens op KPN gepsrongen. Ook op het strand van Blankenberge heb ik toen Engelse netwerken kunnen detecteren, maar niet kunnen verbinden.
FM signalen gingen toen ook vrij ver naar het vaste land.
Mobiel: iPhone 11 + Proximus werk abonnement
Tablet: iPad 2020 128 Gb
Home: Proximus Flex S - AndroidTV Picks
hendrake
Pro Member
Pro Member
Berichten: 282
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 13 keer

ToMiKoN schreef:In de haven van Zeebrugge heb ik (voor de tijd van smartphones) ook nog eens op KPN gepsrongen. Ook op het strand van Blankenberge heb ik toen Engelse netwerken kunnen detecteren, maar niet kunnen verbinden.
FM signalen gingen toen ook vrij ver naar het vaste land.
Toen ik lang geleden in Brugge woonde keken we met de antenne naar de BBC, als het goed weer was.

Wat ik gelezen heb over de cruiseschepen die via satelliet een gsmverbinding voorzien is dat ze die uit moeten zetten van zodra er verbinding mogelijk is met een netwerk aan wal.

Het netwerk op de Thorntonbank is een privaat gsmnetwerk. Daar kan je als gewone gebruiker niet op. Het is voor technische communicatie tussen de molens.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”