BeCover+ (Speedtestapp Test-Aankoop)

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Iedereen hier kent ongetwijfeld Test-Aankoop. Deze hebben sinds enige tijd de app "BeCover+" op de markt gezet. Even de GPS van je smartphone aanzetten, een speedtest doorlopen, en je krijgt (als iedereen dat wat doet) een overzichtje van wat de beste provider is op welke plaats.

De app begint met het testen van de latency (pingtijd van een bepaalde site, mij onbekend welke exact), vervolgens de downloadsnelheid, vervolgens de uploadsnelheid, vervolgens streamt het een Youtube filmpje en als laatste opent het wat sites en bekijkt de app hoelang het duurt eer deze volledig gedownload zijn (Facebook, Youtube, Twitter, een wikipediasite).

Na deze testen krijg je de resultaten: jouw resultaat, de resultaten nationaal (ik gok dat dit een gemiddelde is van alle tests van die provider samen?) en een resultaat "lokaal" (ik gok de gemiddelden van de snelheidstesten van die providers in een gebied x kilometer van waar je je op dat moment bevind.

Prima ... Dus ik doe wat testen. Reeds bezig van vorige week donderdag en elke dag toch 2 a 3 testen gedaan. Maar ... nu blijkt dat bepaalde dingen toch niet echt kloppen heb ik de indruk...

Op dit moment bevind ik me letterlijk naast de luchthaven van Kortrijk-Wevelgem. Op een baantje dat nog geen 50 meter van de startbaan ligt (industriegebied rond de startbaan/landingsbaan).

Met Orange op 4G+ kom ik uit op 52619 punten (42ms ping, download 74.80Mbit/s, upload 31.11 Mbit/s, Youtube 2.61 seconden, en gemiddelde van alle sitetesten 2.11 seconden.

De lokale gemiddelden : Proximus : 22403, Orange : 20727, Base : 26953
De nationale gemiddelden : Proximus : 19645, Orange 17001, Base : 18716

Nu heb ik bij deze laatsten wel wat vragen ... Vorige week stond ik op exact dezelfde plek als nu en heb ik een keer of 10 een speedtest laten lopen. Mijn punten kwamen steeds boven de 50000 uit zonder veel moeite. Nu blijkt dat, één week leter, het gemiddelde lokaal van Orange gezakt is van 20810 naar 20727. Beetje vreemd want zelfs mijn vriendin die een smartphone heeft die enkel 4G ondersteund (géén 4G+) heeft hier telkens meer dan 40000 punten.

En dan het nationale gemiddelde : in de week dat ik de app test blijft het gemiddelde van Orange op 17001 staan. Vreemd, daar ik alleen al elke dag meerdere testen doe. Nu heb ik maandag ook de nationale gemiddelden van Proximus en Base opgeschreven en wat blijkt : deze veranderen evenmin?

Beetje bizar toch, niet?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

heb ook al reeks testen gedaan en soms begreep ik er ook bepaalde zaken niet van.
Uit beetje frustratie de app eraf gegooid.
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”