Niemand zit in 2017 te wachten op ongelimiteerde sms’en, we willen data

Algemene discussies over telecommunicatie
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bron: tandemtech
https://tandemtech.be/niemand-zit-in-20 ... 0ea5f2cfd3

En bovenop, belminuten ook niet nodig (of optioneel). Bellen via voip/call-back.

Scarlet Five vind ik ideaal, helaas vind ik Orange Tempo Giga nog beter. :-D Dus hopelijk volgt Orange ook met abboformule. Zo kan ik mijn Kolibrie stopzetten (ligt stof te happen), en een abbo nemen ipv prepaid.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

...forse omzetcijfers door mobiele data duur te verkopen. Gevolg is dat er in ons land erg weinig data verbruikt wordt...

maw, de forse omzetcijfers worden niet gehaald :-)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

is niet enkel de schuld van de operatoren.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Misschien moet iemand een TCP/IP stack schrijven op basis van SMS'jes :lol:

Providers vinden het trouwens cool onbeperkt SMS'jes te geven (omdat ze weten dat mensen het amper gebruiken en het hun niets kost) 8)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Is ook zo.
Ik kom wel toe met een uurtje bellen en een 10-20tal smsjes per maand.

Het meeste gebel en getext is toch via internet, die data is wat telt en waar de buiten-bundel tarieven nog altijd zo ver erover zijn dat de bedrijven die dat toepassen miljardenboetes moesten krijgen.

Wanneer men zegt dat printerinkt "the most overpriced substance on Earth" is, denk ik altijd "dan heb je de datatarieven buiten bundel nog niet gezien".
Laatst gewijzigd door ITnetadmin 20 jul 2017, 15:40, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

r2504 schreef:Misschien moet iemand een TCP/IP stack schrijven op basis van SMS'jes :lol:
never be surprised by the internet...
https://android.gadgethacks.com/how-to/ ... d-0161528/
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik begrijp niet dat iemand de dag van vandaag zo veel nood heeft aan data hetzij voor mobiel te werken ofzo.
Moet je nu echt overal en op eender welk moment youtube in HD kunnen kijken, zulke dingen kunnen toch wel even wachten.
Ik beschouw het eerder als de hoogstnodige zaken, zoals een mailtje lezen, even iets opzoeken, berichtje sturen, ...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bellen via whatsapp om geen internationale tarieven aan uw broek te hebben, bv?

Ik gebruik traditionele gsm telefonie bijna enkel nog om naar mijn ouders te bellen, al de rest is via whatsapp of skype of dergelijke. En sms om iemand dringend te bereiken.

En als die apps nu nog ns fatsoenlijk zouden "bellen", ipv de helft van de tijd geen waarschuwing van incoming call te geven, dan was die traditionele telefoon/sms volledig overbodig en deed ik alles via data.

Dat, en het feit dat zelfs in steden mijne 3G vaak uitvalt en Edge wordt (en over 4G zwijgen we, die ontvangst is zo belabberd dat het constant zoeken naar het signaal mijn batterij doet sterven in 2-3 uur).

Dus sorry, ja, mobiele data is alles.
Zeker in een tijd waar mijn gsm ook als gps dient, je alles opzoekt op internet, etc etc...
Dichtstbijzijnde geldautomaat: internet
Dichtstbijzijnde tankstation: waze
Openingsuren van kweeniwa: internet

Etc etc...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

honda4life schreef:Ik begrijp niet dat iemand de dag van vandaag zo veel nood heeft aan data hetzij voor mobiel te werken ofzo.
geloof me vrij, als je voor het werk veel km's doet in de wagen dan ben je die 5 liedjes dat ze spelen ook heel snel beu, en dan ga je naar youtube of spotify - of je streamt vanaf je plex thuis. zeker nudat roaming afgeschaft is, is dat mooi.
en dan knalt je data er ook door...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Nee maar iemand die Internet radio streamt is per maand toch al gauw een pak megabytes kwijt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik zei ook altijd dat je je data er niet doorkrijgt, maar maand na maand verbruik ik meer. WiFi uit in een stad wegens batterijleegslurpende WiFi hop, waze, streaming muziek op de fiets, en uiteraard het klassieke mailen, tapatalk, WhatsApp,...

Mobiel verstuurd
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

Ik loste dat op met podcasts en audiobooks.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Mijn data vliegt er ook mobiel snel door. Zoals hier al aangehaald, Spotify, Waze, RWGPS, etc... Ook bellen gaat via voip dus heb ik geen boodschap aan oneindig veel sms'sen of belwaarde. Het enige dat ik mis is een data pakket onbeperkt in de tijd. Dat wil zeggen, ik koop voor 5 GB en ik gebruik die gewoon op op bijvoorbeeld 5 weken. Is de data op, koop ik bij. Zulke paketten zijn spijtig genoeg nog niet te vinden in B of gewoonweg véél te duur.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

petrol242 schreef:Mijn data vliegt er ook mobiel snel door. Zoals hier al aangehaald, Spotify, Waze, RWGPS, etc... Ook bellen gaat via voip dus heb ik geen boodschap aan oneindig veel sms'sen of belwaarde. Het enige dat ik mis is een data pakket onbeperkt in de tijd. Dat wil zeggen, ik koop voor 5 GB en ik gebruik die gewoon op op bijvoorbeeld 5 weken. Is de data op, koop ik bij. Zulke paketten zijn spijtig genoeg nog niet te vinden in B of gewoonweg véél te duur.
Als je een abbonement accepteers kan je bij VOOmobile voor 20 euro per maand onbeperkt smsen, 150 belminuten en 9 GB surfen. Gebruikt orange mobiele netwerk en verschil is dat je een klein beetje frans moet kennen om je facturen te vertalen. Klantendienst probeer zo goed mogelijk NL te praten.

Ik zit nu bij mobile vikings maar heb serieus minder data.. Ik koop veel online en dan is mobile vikings wel goed.

Zat vroeg bij voo en mss ga ik terug.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Is nog altijd "per maand" en aan de sms'sen en beltegoed heb ik niks... Het probleem bij mij is dat dat de data nogal verschilt van maand tot maand, vandaar. Aan VOOMobile heb ik al gedacht sinds mijn debacle bij MV...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Daar word ik ook onnozel van.
Belminuten (en smsjes) draag je mee zolang je kaart werkt, maar data vervalt nog altijd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

De mobiele markt is op korte tijd enorm veranderd, getuige dit topic. En ik ben ook vragende partij voor data die niet elke maand vervalt maar die gewoon gebruikt kan worden tot ze op is en dan koop je een nieuw databundeltje. Zoals vaker het geval is, spelen leveranciers niet echt in op de noden van hun klanten maar blijven ze de klant om de oren slaan met gratis sms, x aantal belminuten...
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

maar vergelijken met buitenland haalt niks uit
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Druskq
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jul 2017, 10:51
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

honda4life schreef:Ik begrijp niet dat iemand de dag van vandaag zo veel nood heeft aan data hetzij voor mobiel te werken ofzo...
Zo stook ik de ene maand niks en de andere maand 4Gb data aan god weet ik wat. Ieder z'n eigen behoeftes, ik begrijp de off-topic rant niet.

Volledig met de OP eens, met data kun je meer. Van even een filmpje checken tot een video call met familie, even de bankzaken regelen, een belastingaangifte doen of een declaratieformulier naar de zorgverzekeraar sturen.

SMS is goed waar het voor dient, maar tegelijk ook beperkt.

Ja, doe mij maar data.
Afbeelding
springfield
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 16 dec 2011, 12:28
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 10 keer

Die grote hoeveelheden sms en bellen is vanwege de lage kost. Data daarentegen wordt heel veel gebruikt. Operators moeten ook constant investeringen doen voor de nieuwe technologieën etc. En jullie verwachten dat ze hun business modellen helemaal omgooien? Dat zijn bedrijven, geen vzw's.

Sent from my ZTE A2017G using Tapatalk
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1421
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 300 keer

proximusboyke schreef:maar vergelijken met buitenland haalt niks uit
Waarom niet? Blijkbaar is het enkel altijd hier in dit land waar we in de top staan van de duurste voor het allerminste (of zelfs niets) in de plaats. Waarom lukt het perfect in het buitenland en waarom blijft men de kunstmatig opgedreven telecom prijzen in dit land verdedigen? Dit kan enkel maar betekenen dat men er alle belang bij heeft om de Belg uit te wringen tot de laatste druppel. Een andere verklaring is anno 2017 niet meer te vinden. Met andere woorden om maximaal te graaien via allerlei dubieuze constructies.

Zeker als de CEO van Proximus publiekelijk de "meer voor meer" regel verdedigt. Je krijgt ietsjes meer maar je zal er ook veel meer voor moeten betalen. Zie de prijsverhogingen die op 1 augustus in gaan. Staat haaks op de tendens in het buitenland.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

springfield schreef:En jullie verwachten dat ze hun business modellen helemaal omgooien? Dat zijn bedrijven, geen vzw's.
Ik noem dat bedrijven met een korte termijn visie.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Korte termijn!? Opdoeken van het duopolie in dit landje is bijlange nog niet in zicht, vrees ik...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

Muziekbos schreef:
proximusboyke schreef:maar vergelijken met buitenland haalt niks uit
Waarom niet? Blijkbaar is het enkel altijd hier in dit land waar we in de top staan van de duurste voor het allerminste (of zelfs niets) in de plaats. Waarom lukt het perfect in het buitenland en waarom blijft men de kunstmatig opgedreven telecom prijzen in dit land verdedigen? Dit kan enkel maar betekenen dat men er alle belang bij heeft om de Belg uit te wringen tot de laatste druppel. Een andere verklaring is anno 2017 niet meer te vinden. Met andere woorden om maximaal te graaien via allerlei dubieuze constructies.

Zeker als de CEO van Proximus publiekelijk de "meer voor meer" regel verdedigt. Je krijgt ietsjes meer maar je zal er ook veel meer voor moeten betalen. Zie de prijsverhogingen die op 1 augustus in gaan. Staat haaks op de tendens in het buitenland.

eerst en vooral moet je de loonkost vergelijken, al die 2x zo hoog is ja da moet doorgerekend worden idem voor de taksen enzo
een federale taks de veilingskosten een provincie taks een gewest taks een gemeentetaks.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik denk dat de prijszetting toch iets ingewikkelder is dan enkel taks en loonkost. Gezien je daar toch over begint, moeten we wel gaan vergelijken met het buitenland en dan zal je zien dat dat verhaal ons oneindig rond de oren wordt geslagen, maar geen steek houdt. Eigenlijk zouden we de meerwaarde moeten kennen die de operatoren genereren door hun diensten aan te bieden. Wat kost het echt bv voor een operator om 1GB aan te bieden en wat betaalt hij er zelf voor. Die data is heel moeilijk terug te vinden, maar ik denk dat je gaat verschieten.

Onder andere één van de redenen van de hoge prijzen zijn de klantenbinding in pakketten die de grote spelers toepassen waardoor een scherpe prijszetting minder belang heeft en het voor virtuele operatoren heel moeilijk is om te concurreren.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

een grote kost is volgens mij vooral klantendienst... iedereen verwacht tegenwoordig 24/7 geholpen te kunnen worden zonder een euro te betalen,
en dan nog het goedkoopste pakket af te nemen ook, terwijl de operators toch effectief met kosten zoals het netwerk (investeringen) zitten + allerlei regels moeten opvolgen vanuit gemeente/lokale overheid/federale overheid/europa (dat op zich is al een extra dienst binnen een bedrijf denk ik) + techniekers + klantendienst medewerkers + ...

maar als je gaat roepen: je mag 10 euro goedkoper je pakket hebben, maar je moet wel naar een 0900 nr bellen voor support + bijbetalen voor eender welke interventie, dan staat iedereen alweer op zijn achterste poten. can't have it both ways.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Laatst mijne webhost ns moeten contacteren omdat ik ineens niet meer in mijn email geraakte, net toen ik mijn vliegtuig eticket moest binnenhalen.
Er stond "24/7 telefonische helpdesk" op hun site, dus bel ik maar ns om 1u 's nachts.
Bleek het om een of andere centrale callcenter te gaan, die het bedrijf ingehuurd had, maar die niks anders konden dan de info doorgeven en iemand van het bedrijf laten terugbellen.
Sorry, maar dat is valse reclame he.
"24/7 helpdesk" betekent voor mij "24/7 geholpen worden", niet "24/7 iemand aan de telefoon die verder niks kan doen".

Dat je niet overal en altijd 24/7 service kunt hebben snap ik, maar als je het aankondigt moet het ook *goed* zijn.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

ITnetadmin schreef:"24/7 helpdesk" betekent voor mij "24/7 geholpen worden", niet "24/7 iemand aan de telefoon die verder niks kan doen".

Dat je niet overal en altijd 24/7 service kunt hebben snap ik, maar als je het aankondigt moet het ook *goed* zijn.
maar staat er dan letterlijk 24/7 helpdesk? of gewoon 24/7 bereikbaar? het is ook hoe je met woorden speelt dat telt natuurlijk :)
ik geef je wel gelijk als je letterlijk 24/7 helpdesk zegt, dat dat ook zo hoort. overigens ben ik van leaseweb en namecheap wat dat betreft erg tevreden.
(ik heb dan ook de vreemde gewoonte altijd in het midden van de nacht hun te contacteren... :p )
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Allez komaan. Alsof dat dat de grootste kost zou zijn. Als je een klantendienst contacteert is er meestal iets mis met de dienstverlening. Als je die dienst adverteert moet je hem ook leveren.

Zoals al gezegd zijn bedrijven geen vzw's en is het hun bedoeling om zoveel mogelijk winst te genereren. En in de Belgische telecom worden daar vuil truuken voor gebruikt. Marktafscherming, politieke invloed, vraag en aanbod beïnvloeden, we moeten daar toch geen tekeningetjes bij maken? Er wordt de gebruiker weinig of geen alternatief geboden. Virtuele operatoren (zoals MV en Scarlet bv) wandelen meestal onder de vleugels van de grote spelers en de consument zal naar de pijpen dansen. Je wordt in een multi-play pakket gewurgd of je kan oprotten. Koppelverkoop was lange tijd verboden...

In België is er geen vrije telecom markt. Niet voor mobiel, niet voor media, niet voor vaste aansluitingen.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

petrol242 schreef:Allez komaan. Alsof dat dat de grootste kost zou zijn. Als je een klantendienst contacteert is er meestal iets mis met de dienstverlening. Als je die dienst adverteert moet je hem ook leveren.
*kuch* ... ga eens een dag op een klantendienst meeluisteren, ik heb op klantendiensten gezeten en in de field vroeger, en ik garandeer je dat je het zo gek niet kan verzinnen of "het is de fout van de operator" (letterlijk, je kan het zo gek niet verzinnen: een usb modem met een ps2 converter in de ps2 poort steken en dan klagen dat je internet niet werkt, bv)
petrol242 schreef: Zoals al gezegd zijn bedrijven geen vzw's en is het hun bedoeling om zoveel mogelijk winst te genereren.
.. Je wordt in een multi-play pakket gewurgd of je kan oprotten. Koppelverkoop was lange tijd verboden...
...In België is er geen vrije telecom markt. Niet voor mobiel, niet voor media, niet voor vaste aansluitingen.
dat bedrijven winst willen is dus normaal, invloed van de politiek ook (in belgie moeten we eerst eens beginnen de politiek uit te dunnen, en dan pas naar de bedrijfswereld te kijken, dat zal zowiezo al een enorm verschil maken: operationele onkosten van 5 regeringen blijven financieren is absurd).
dat je in een x-play pakket geduwd zou worden is zever (combinatie is altijd goedkoper: 1 klant = 1 support/onkost, ongeacht aantal producten. normaal dus dat meerdere producten afnemen van 1 bedrijf goedkoper is. is met alles zo, overal.) en koppelverkoop heeft geen enkel voor of nadeel an sich.
(of je moet veels te impulsief zijn en eigenlijk niet met geld overweg kunnen, maar dan zou ik de oorzaak toch eerder bij het educatief systeem zoeken)

en tenslotte geen vrije telecom markt... tgoh, er is de illusie en we hebben het geweldig bekwame BIPT (sarcasme, voor de duidelijkheid), dus daar heb je wel een punt.
maar ik roep al een eeuwigheid dat we 1 netbeheerder moeten hebben (en wat mij betreft 1 voor ELK type net) en daarop aanbieders, niet 1 net beheerd door 1 partij die vervolgens zelf mag aanbieden EN anderen moet toelaten, dat is vragen voor wraakroepende prijsstellingen imho.

maar als we niet eerst de overheid aanpakken krijg je dan een nog hogere telecomfactuur, kwestie van "transport" en "distributie" taksen en bijdrages voor het "groene" gedeelte e.d. (klinkt bekend?)
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Muziekbos schreef:
proximusboyke schreef:maar vergelijken met buitenland haalt niks uit
Waarom niet? Blijkbaar is het enkel altijd hier in dit land waar we in de top staan van de duurste voor het allerminste (of zelfs niets) in de plaats. Waarom lukt het perfect in het buitenland en waarom blijft men de kunstmatig opgedreven telecom prijzen in dit land verdedigen? Dit kan enkel maar betekenen dat men er alle belang bij heeft om de Belg uit te wringen tot de laatste druppel. Een andere verklaring is anno 2017 niet meer te vinden. Met andere woorden om maximaal te graaien via allerlei dubieuze constructies.

Zeker als de CEO van Proximus publiekelijk de "meer voor meer" regel verdedigt. Je krijgt ietsjes meer maar je zal er ook veel meer voor moeten betalen. Zie de prijsverhogingen die op 1 augustus in gaan. Staat haaks op de tendens in het buitenland.
Over welk buitenland ben je bezig?
Als ik de prijzen in Duitsland vergelijk met hier, zit er niet veel verschil op en heb ik gevoel dat we zelfs goedkoper zijn voor gsm's.

Deutsche Telekom: €35 voor 1Gb 4g en ongelimiteerd 2G (wow, dat gaat nuttig zijn) en voor het duurste €80 voor 10Gb
https://www.telekom.de/unterwegs/tarife ... one-tarife
Vodafone: €20 voor 2GB (3g only), €32 voor 2Gb (4g) en €102 voor €25gb of zelfs de belachelijke €200 voor 30GB.
https://www.vodafone.de/privat/handys-t ... arife.html
O2: €20 voor 1Gb
https://www.o2online.de/tarife/smartpho ... -tarife-nk
Base: €20 voor 2Gb
https://www.base.de/tarife
Congstar: €10 voor 1Gb
https://www.congstar.de/handytarife/
Blau: €8 voor 750MB
https://www.blau.de/tarife/handyvertrag/
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Maak eens de vergelijking met Nederland.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Aangezien ik geen NL tv kijk, volg ik die markt minder en baseer ik me dus op de grote 3 (geen idee wat er daar zit van mvno's).

KPN: 1Gb voor €25, 2Gb voor €40. Pas vanaf 10GB (€45) wordt het interessant.
https://www.kpn.com/mobiel/sim-only/basis/1-jaar

Vodafone: 1GB voor €15, 2 voor 20, 3 voor 25. Ook hier gewoon Belgische prijzen. Vanaf 10GB wordt het terug wat interessanter, maar opnieuw niets wereldschokkends.
https://www.vodafone.nl/shop/mobiel/abo ... imonly-cta

T-Mobile: de interessanste tarieven van allemaal, maar enkel met contract van 2 jaar. Kan je dus ook niet helemaal vergelijken met België aangezien we hier zonder contracten werken.
https://www.t-mobile.nl/mobiel-abonnement/sim-only
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Splitter schreef:


dat bedrijven winst willen is dus normaal, invloed van de politiek ook (in belgie moeten we eerst eens beginnen de politiek uit te dunnen, en dan pas naar de bedrijfswereld te kijken, dat zal zowiezo al een enorm verschil maken: operationele onkosten van 5 regeringen blijven financieren is absurd).
dat je in een x-play pakket geduwd zou worden is zever (combinatie is altijd goedkoper: 1 klant = 1 support/onkost, ongeacht aantal producten. normaal dus dat meerdere producten afnemen van 1 bedrijf goedkoper is. is met alles zo, overal.) en koppelverkoop heeft geen enkel voor of nadeel an sich.
(of je moet veels te impulsief zijn en eigenlijk niet met geld overweg kunnen, maar dan zou ik de oorzaak toch eerder bij het educatief systeem zoeken)

en tenslotte geen vrije telecom markt... tgoh, er is de illusie en we hebben het geweldig bekwame BIPT (sarcasme, voor de duidelijkheid), dus daar heb je wel een punt.
maar ik roep al een eeuwigheid dat we 1 netbeheerder moeten hebben (en wat mij betreft 1 voor ELK type net) en daarop aanbieders, niet 1 net beheerd door 1 partij die vervolgens zelf mag aanbieden EN anderen moet toelaten, dat is vragen voor wraakroepende prijsstellingen imho.

maar als we niet eerst de overheid aanpakken krijg je dan een nog hogere telecomfactuur, kwestie van "transport" en "distributie" taksen en bijdrages voor het "groene" gedeelte e.d. (klinkt bekend?)
Correctie we hebben 6 regeringen.

Vlaamse regering. Waalse regering. Regering van de franstalige gemeenschap. Regering van de Duitstalige gemeenschap. Brusselse regering en federale regering.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

boonpwnz schreef: Correctie we hebben 6 regeringen.

Vlaamse regering. Waalse regering. Regering van de franstalige gemeenschap. Regering van de Duitstalige gemeenschap. Brusselse regering en federale regering.
euh, "waalse regering" en "regering van de franstalige gemeenschap"... niet hetzelfde?

ik dacht waals, vlaams, duitstalig, brussel, federaal... 5 dus.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Splitter schreef:
boonpwnz schreef: Correctie we hebben 6 regeringen.

Vlaamse regering. Waalse regering. Regering van de franstalige gemeenschap. Regering van de Duitstalige gemeenschap. Brusselse regering en federale regering.
euh, "waalse regering" en "regering van de franstalige gemeenschap"... niet hetzelfde
Zijn 2 verschillende parlementen. Eerste is enkel voor Wallonië, de 2de is voor de Frantalige gemeenschap van Wallonië en Brussel.

6 parlementen en 6 regeringen dus, wat neerkomt op 617 parlementairen (incl. senatoren) op dit moment.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Splitter schreef:
petrol242 schreef:Allez komaan. Alsof dat dat de grootste kost zou zijn. Als je een klantendienst contacteert is er meestal iets mis met de dienstverlening. Als je die dienst adverteert moet je hem ook leveren.
*kuch* ... ga eens een dag op een klantendienst meeluisteren, ik heb op klantendiensten gezeten en in de field vroeger, en ik garandeer je dat je het zo gek niet kan verzinnen of "het is de fout van de operator" (letterlijk, je kan het zo gek niet verzinnen: een usb modem met een ps2 converter in de ps2 poort steken en dan klagen dat je internet niet werkt, bv)
Als je de mensen 24/24 laat bellen, moet je er natuurlijk wel iets mee kunnen doen.
Ergens in een of ander nachtcallcenter terechtkomen bij mensen die niet meer kunnen doen dan "we zullen het doorgeven" vind ik niet "24/24 bereikbaar zijn".
Ik heb overigens niks tegen bedrijven die na 21/22 uur de lijnen sluiten, maar misleid de klant aub niet.

Overigens wil ik wel telefonisch terechtkomen bij mensen die het probleem kunnen aanpakken.
(wat nog zo'n pijnlijk punt is bij helpdesks van grote bedrijven, zeker als je probleem geen firstline probleem is)

Als jouw mailservers ineens alle logins weigeren, moet dat voor mij niet "stante pede opgelost zijn", maar ik wil wel stante pede een status update van wat er (mogelijk) aan de hand is of zou kunnen zijn. Al is het maar weten dat er mensen op de hoogte zijn en eraan sleutelen.
De burger/klant van vandaag wil (en heeft recht op) instant updates bij system failures.
Dat is overigens iets waar ISPs ook mee struikelen.

Je ziet dit gedrag bv ook bij FB groepen. De infogroepen uit het Leuvense staan direct vol als er ergens een aantal sirenes passeren of de politieheli overvliegt. Mensen willen nu eenmaal instant informatie over wat er rond hen gebeurt, en ze hebben daar ook recht op.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Splitter schreef:...
dat je in een x-play pakket geduwd zou worden is zever (combinatie is altijd goedkoper: 1 klant = 1 support/onkost, ongeacht aantal producten. normaal dus dat meerdere producten afnemen van 1 bedrijf goedkoper is. is met alles zo, overal.) en koppelverkoop heeft geen enkel voor of nadeel an sich.
Ga eens in je kennissenkring informeren hoeveel er alles bij één en dezelfde aanbieder hebben? En combinatie is niet altijd goedkoper. Als ik mijn producten die ik nu hebben zou onder brengen bij één van de grote spelers, ben ik duurder af. Wat je krijgt met multi packs, is dat het voor kleinere aanbieders heel moeilijk wordt om te concurreren waardoor je een duopolie blijft onderhouden en waardoor automatisch de prijzen hoog blijven en zelfs nog stijgen.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

splitter ik kan u hierin bijtreden, in het begin deed ik de 1207 en iets wat me altijd is bijgebleven telefoontje 22 uur nr van een bepaald gemeente het gemeentehuis : paar minuten later kreeg ik hem toevallig terug aan de lijn dat ik een rotzak was en doelbewust het foute nr had gegeven om geld uit zijn zakken te slaan (zei hij letterlijk) want het nr was foutief ze namen niet op.
Je kan het zo gek niet bedenken waarvoor ze bellen.
of een man die belde naar proximus dak da wijf (ook letterlijk) moest doen zwijgen die altijd babbelde toen hij wilde bellen, was namelijk de stem die zei dat zijn belkrediet bijna op was.

maar natuurlijk die mensen moeten allemaal betaald worden die daar snachts zitten dat kost enorm veel geld, en ik denk niet dat U in het buitenland naar ene klantedienst kunt bellen sommigen sluiten om 20u andere 22 uur in italie geloof ik om 18 uur.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Splitter schreef:geloof me vrij, als je voor het werk veel km's doet in de wagen dan ben je die 5 liedjes dat ze spelen ook heel snel beu
+1!! Ik was 'ns over m'n mobiele data heen en was dus aangewezen op de lokale radiozenders. Ik heb een paar dagen MNM geluisterd en toen ik op die paar dagen tijd voor de honderdste keer een liedje met daarin een vrouw die kweelt 'just the touch of your love is enough to take control of my whole body' moest ik echt cringen. Ik hield het niet meer uit. Uit pure miserie heb ik dan maar Nostalgie op gezet; normaal gezien niet echt mijn stijl van muziek maar alles beter dan nog 1 keer dat lied te moeten horen. Belgische radio, nee vriendelijk bedankt. Afbeelding
Fallschirmjaeger schreef:Aangezien ik geen NL tv kijk, volg ik die markt minder en baseer ik me dus op de grote 3 (geen idee wat er daar zit van mvno's).

KPN: 1Gb voor €25, 2Gb voor €40. Pas vanaf 10GB (€45) wordt het interessant.
https://www.kpn.com/mobiel/sim-only/basis/1-jaar

Vodafone: 1GB voor €15, 2 voor 20, 3 voor 25. Ook hier gewoon Belgische prijzen. Vanaf 10GB wordt het terug wat interessanter, maar opnieuw niets wereldschokkends.
https://www.vodafone.nl/shop/mobiel/abo ... imonly-cta

T-Mobile: de interessanste tarieven van allemaal, maar enkel met contract van 2 jaar. Kan je dus ook niet helemaal vergelijken met België aangezien we hier zonder contracten werken.
https://www.t-mobile.nl/mobiel-abonnement/sim-only
Afbeelding
ITnetadmin schreef:Is ook zo.
Ik kom wel toe met een uurtje bellen en een 10-20tal smsjes per maand.

Het meeste gebel en getext is toch via internet, die data is wat telt en waar de buiten-bundel tarieven nog altijd zo ver erover zijn dat de bedrijven die dat toepassen miljardenboetes moesten krijgen.

Wanneer men zegt dat printerinkt "the most overpriced substance on Earth" is, denk ik altijd "dan heb je de datatarieven buiten bundel nog niet gezien".
Wat ik altijd graag doe als ik die mobiele data tarieven zie, is uitrekenen hoeveel het zou kosten om een zware game te downloaden via mobiele data.

The Elder Scrolls: Online is zo'n 80 GB groot of 81.920 megabyte. Als je dat zou downloaden met een mobiele internetverbinding van bijvoorbeeld Proximus, buiten de bundel, zou dat aan €0,10 per megabyte dus 8192 euro kosten in totaal. Met 8192 euro kun je deze splinternieuwe auto kopen:

Afbeelding

Met de €1202 die overschiet kun je een heeeeele dikke game PC bouwen.

8192 euro bij een Belgische telecomprovider: een computerspelletje downloaden via 4G
8192 euro in het dagelijkse leven: een spiksplinternieuwe auto op de oprit en een dikke game PC in huis

Dat er nu nog eens iemand komt miepen over printerinkt. :P

Disclaimer: En voor er iemand zegt; "wie download er nu ook een game van 80 GB met zijn mobiele dataverbinding?" Het is gewoon zomaar iets dat ik koos om de vergelijking mee te maken, natuurlijk doet niemand dat maar dit toont maar al te goed aan hoe belachelijk duur mobiele data wordt verkocht in België.
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”