Niemand zit in 2017 te wachten op ongelimiteerde sms’en, we willen data

Algemene discussies over telecommunicatie
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Robin Mobile: altijd kijken naar het addertje onder het gras. Voor €20 krijg je slechts 2mbps.
Wil je al naar iets deftigs (max 15mbps), betaal je direct €35.

https://www.robinmobile.nl/producten
fibrbuzz1
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 04 sep 2016, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Goed, een game van 80GB, "welke auto kan ik daarvoor kopen?"

Alleen hoofdproviders, geen MVNO's, alleen snel internet (bij sommige providers wordt je snelheid gecapped nadat je MBs op zijn, dus kan je eigenlijk ongelimiteerd surfen. Maar ik zal alleen de opties voor 'snel' internet bekijken.)

Nederland:

KPN (met 1-jaarscontract, kan niets anders vinden):104 euro voor 50GB + 50 pakketten van 1GB à 8 euro is 504 euro in totaal. = geen auto
KPN Compleet (doubleplay of tripleplay pakket): verdubbeling van de data, prijs ook iets lager: 99 euro voor 100GB = geen auto

T-Mobile (1J-c) : Go Unlimited: 37 euro (of 32 met T Mobile Samen, -5 euro: https://www.t-mobile.nl/klantenservice/ ... nten/samen.: geen auto

Vodafone(1J-c): 40GB voor 32 euro. Voor de overige 40gb: "Het standaard buitenbundeltarief voor data is € 2 per 200 MB" Als ik het goed berekend heb is dat dan 400 euro, 432 euro = geen auto

TELE2 is ongetwijfeld de meest interessante provider. 26 euro per maand (MAANDcontract) voor unlimited data. Heeft wel een FUP, per blok van 5GB moet je een SMSje sturen (gratis) waarmee je weer 5GB verder kan. Je zou dus 16 SMSjes moeten sturen voor de 80GB maar da's gratis. En hun dekking is de laatste tijd veel verbeterd.

Duitsland, het extreem dure land voor mobiel

Telekom: 67,46 euro voor de eerste 10GB (en meteen een contract van 2 jaar ook! is dat duur zeg! :eek: ) daarna 250MB voor 4,95 euro (SpeedOn pakket) dus voor de overige 70GB: 1386 euro. 1453 euro totaal is geen auto maar wel een MOOIE gaming pc :-D

Vodafone: Red XXL mit 25+13 GB Datenvolumen voor 61.79 euro (wel een promoprijs voor het eerste jaar). Voor meer dan 38GB zie ik niet direct een optie want: Für Dein bestes Surf-Erlebnis informieren wir Dich per SMS bei Verbrauch von 80 % Deiner Inklusiv-Daten und schalten bei 100 % weitere 250 MB für 3 Euro (bei einem Smart-Tarif zahlst Du 2 Euro für 100 MB) frei. Maximal 3 Mal in Folge. Du kannst immer per SMS ablehnen – dann surfst Du ab Verbrauch von 100 % langsamer mit bis zu 32 kbit/s. Mehr Infos findest Du unter. Je kan zo'n pakketje van 250MB maar 3 keer activeren.

O2: hmm lijkt al interessanter: 15GB voor 30EUR, wel ook 24mnd contract. Nach Verbrauch des Highspeed Datenvolumens kann unendlich im O2 2G/GSM und 3G/UMTS Netz mit bis zu 1000 KBit/s (im Durchschnitt 994 KBit/s ) weiter gesurft werden (HD Video-Streaming und Internetanwendungen mit ähnlich hohen oder höheren Bandbreitenanforderungen nicht uneingeschränkt möglich; Upload bis zu 1000 KBit/s, im Durchschnitt 945 KBit/s). m.a.w. je kan aan 1mbps verder surfen nadat je verbruik op is! Klinkt traag maar voor zaken als FB, youtube aan 480p eigenlijk doenbaar hoor! Voor onze 65GB resterend duurt het wel 144 uur oftewel 6 dagen :-) Maar het kan dus voor 29,99 euro in DE

Frankrijk

Orange, de duurste provider(de 'Proximus' van Frankrijk): abonnement Jet 100GB, 55 euro eerste jaar. 1jr contract = geen auto (overigens 60GB roaming fup!! :-D ) = geen auto
SFR: 39,99 voor onbeperkt internet = geen auto
Bouygues Telecom: opvallend duurder. 99,99 euro voor 100GB met een 24-mnd contract, terwijl in FRA contracten relatief ongebruikelijk geworden zijn... Net als in BE. Zonder contract zie ik niets hogers dan 50GB dus zou je weer moeten gaan rekenen hoeveel er extra bijkomt voor die 30GB
Free Mobile: 19,99 euro voor 100GB = geen auto

Ik ga nog eens de UK doen
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

fibrbuzz1 schreef:Goed, een game van 80GB, "welke auto kan ik daarvoor kopen?"
Zeer leuke post! :-D

Ik vind het echter diep droevig dat Duitsland, een land dat peperduur is als het op mobiele data aankomt, toch ongelimiteerd 1 Mbps mobiele data geeft voor €29,99, terwijl ze hier in België nog te gierig zijn om zelfs dat aan te bieden. Waarom kan dat in een land waar de prijzen de pan uitswingen, en hier niet? Dat vind ik echt in- en intriest.

Moest dat in België bestaan was ik al zéér tevreden. Een middelzware site zoals skynet.be of msn.be is met 1 Mbps nog steeds geladen op 17 seconden dus écht traag traag is dat niet te noemen. Een zéér zware site zoals hln.be duurt dan weer 45 seconden; da's al íets langer maar zet datacompressie aan in de Chrome browser en het zal al een pak schelen.

Al bij al valt 1 Mbps qua snelheid dus nog heel goed mee. Een snelheidsmonster is het nu ook weer niet maar zoals je al zei is 1 Mbps goed genoeg voor alledaagse dingen; beetje Youtube op lage kwaliteit, muziek streamen, een website bekijken.
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Met 1Mbps ben je niks.
Ik ken dorpen in Frankrijk die tot voor kort op 2Mbps ADSL zaten, en daar kon je zelfs geen eenvoudig youtube filmpje op bekijken zonder dat eerst een paar minuten te laten laden op de achtergrond (komt daar nog bij dat de meeste van die rotfilmpjes stoppen met preloaden als je op pause drukt); laat staan het laden van al die rotreclame die prioriteit krijgt.
Op 1Mbps ga je heel vaak vloeken, want de meeste mobiele sites hebben veel reclame en je moet om de 5 voet van pagina veranderen om kunstmatig hun clicks omhoog te houden.

17 sec lijkt dan mss niet veel op een pc, waar je meerdere tabs kan openen en wat multitasken, maar op een gsm is dat hatelijk, en als je in tussentijd een andere app raadpleegt stopt het laden.
fibrbuzz1
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 04 sep 2016, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

ITnetadmin schreef:Met 1Mbps ben je niks.
Ik ken dorpen in Frankrijk die tot voor kort op 2Mbps ADSL zaten, en daar kon je zelfs geen eenvoudig youtube filmpje op bekijken zonder dat eerst een paar minuten te laten laden op de achtergrond (komt daar nog bij dat de meeste van die rotfilmpjes stoppen met preloaden als je op pause drukt); laat staan het laden van al die rotreclame die prioriteit krijgt.
Op 1Mbps ga je heel vaak vloeken, want de meeste mobiele sites hebben veel reclame en je moet om de 5 voet van pagina veranderen om kunstmatig hun clicks omhoog te houden.

17 sec lijkt dan mss niet veel op een pc, waar je meerdere tabs kan openen en wat multitasken, maar op een gsm is dat hatelijk, en als je in tussentijd een andere app raadpleegt stopt het laden.
Een paar maanden geleden heb ik, voor de fun, eens een "onbeperkt online" bundel van KPN aangevraagd. 7,5 euro voor 128kbps onbeperkt surfen. https://www.kpn.com/prepaid/onbeperkt-online.htm KPN biedt al een hele tijd EU roaming dus wou eens testen wat dat gaf, ik had nog een KPN kaartje liggen van in NL in de zomer. Tot mijn verbazing was ik in staat om 240p Youtube-filmpjes te bekijken, hetzij zeer traag, maar het lukte wel redelijk hoor :lol: Ik wist niet dat Youtube zou werken op zo'n miserabele verbinding, dat heeft mij verrast. De snelheid was effectief rond de 128kbps maximum, de Speedtest app gaf rond die snelheden (en kon met moeite geladen worden). Sites als userbase en De Standaard kon je prima laden, ook de Reddit is fun-app, maar afbeeldingen, aiai... Nuja, 1mbps is voor 'Duitse' termen redelijk snel want er zijn providers die cappen op 32kbps (!)
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Vergeet niet dat Gopher nog niet volledig wijlen is. Dat is letterlijk gemaakt voor zo'n trage verbindingen. Gopher zal nog steeds zeer snel zijn.

http://gopher.floodgap.com/overbite/
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

http://www.zdnet.be/nieuws/194240/belgi ... uurlanden/

dus nog eens, kwaliteit kost geld.
Geen geld geen investeringen.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Ik lees dat jullie bellen via voip, whatsapp, skype, ... Wat zijn jullie ervaringen daarmee?
Ik heb er regelmatig problemen mee. Bij voip (betamax) wordt de caller-id regelmatig verkeerd weergegeven en is de kwaliteit niet zo goed. Bij whatsapp krijgt de andere partij vaak geen inkomend belsignaal te horen (Signal is op dat gebied wel beter, daar hoor je als beller een ander geluid zodra het aan de andere kant overgaat). In de auto wordt zo'n gesprek ook vaak onderbroken.

Nu dat mijn werk-abo van Px 5 GB en 250 min heeft naar mobiel en onbeperkt naar vaste nummer heeft, heb ik mijn privé-nummer laten overnemen door mijn werkgever. Vroeger waren we met ons gezin bij MV en konden we dus gratis naar elkaar bellen. Dan was het goedkoper om mijn werk-gsm niet te gebruiken. Met het overstappen naar Orange wou ik dat oplossen via bovenvermoede alternatieven, maar ben er dus niet zo tevreden van. Als we naar elkaar bellen, moet het gewoon werken, zeker voor mijn vrouw en de kinderen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Whatsapp bellen is idd niet ideaal.
VOIP bellen doe ik via callback, dan heb je geen stabiele dataverbinding nodig
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Onlangs heb ik toch ondervonden dat die callback ook niet zo ideaal is. Er komt een extra speler en die leidt toch wel tot vertragingen in het gesprek. Indien ik een goede dataverbinding heb, gebruik ik toch liever Zoiper.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik bel zelden.
Als ik al eens bel is het gewoon via de gsm, die 120min. krijg ik toch nooit op.
Vanuit het buitenland bel ik wel eens, dan maak ik gebruik van triing. Zo hoef ik hier ook niets (extra) voor te betalen. Is ook voip, maar dan gekoppeld aan onze whop met optie Anytime.
Dit is geen perfecte optie, maar ik vind het eigenaardig dat zo weinig mensen hier gebruik van maken.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Vaste-lijn oproepen worden doorverbonden van OVH (siplijn) naar Orange Tempo Easy/smartphone. Uitbellen met desktop PC en Zoiper softphone, alsook met smartphone/Csipsimple softphone. Werkt al jaren zonder enig probleem, en kost max. ca 3 cent/minuut...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik bel ook heel zelden met de GSM. Ik heb via Edpnet een zogezegd vast nummer via voip die ik dus gebruik voor de inkomende gesprekken op mijn Fritzfoon. De uitgaande gesprekken verlopen dan via VoipTiger.
Bij VoipTiger heb ik dus twee telefoonnummers geregistreerd met aparte logins. Eentje voor de "vaste lijn" en eentje voor de GSM. Hierdoor kan ik dus ook uitbellen met mijn GSM en daarvoor gebruik ik dus de Zoiper app. Ik ga waarschijnlijk overschakelen naar de app van Csipsimple, maar ik moet eerst eens uitvogelen hoe ik daar mijn VoipTiger account geregistreerd krijg.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

@petrol242
Csipsimple interface geeft de mogelijkheid ''voeg account toe'' te kiezen. Dan verschijnt een scroll-down menu met veel bekende namen zoals OVH e.a. Helaas komt voiptiger hierbij niet voor, althans niet in mijn versie. Ge kunt de gegevens van voiptiger echter manueel invoeren! Succes...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ondertussen al draaiend. Nu nog wat testen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Whatsapp bellen via 3G is zeer pijnlijk in Belgie. Om niet te zeggen ondoenbaar.
Doe ik het met een kameraad die ergens in een aziatisch ontwikkelingsland leeft, dan lukt dat via zijn 3g/4g perfect, zelfs terwijl hij zich op de brommer verplaatst (en nee, ze hebben daar echt allemaal smartphones, dus daar ligt het niet aan).
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”