Eu-roaming prepaid

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 888
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 47 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hello,

Op het Spaanse nieuws beweerden ze dat de wet enkel voor abo's was en niet voor prepaid.

Maar daar heb ik nog nergens iets over gehoord of gelezen. Dacht niet dat er onderscheid was.

Klopt het Spaanse nieuws?

Sent from my ONE A2003 using Tapatalk
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3630
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Klopt niet.
ooh. shiny.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Integendeel.
Met een prepaid kaart kan je geen onderscheid maken: je hebt krediet opgeladen en overal in de EU is het tarief hetzelfde.
Met een abo daarentegen, kan je nog differentiëren: hetzelfde tarief, maar wel buiten bundel :). Al weet ik niet of dat achterpoortje het ook in het definitieve voorstel gehaald heeft...
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 888
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 47 keer
Recent bedankt: 1 keer

Alleszins met een prepaid kunnen ze u ook niet extra aanrekenen, enkel afsluiten. :-)

Sent from my ONE A2003 using Tapatalk
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

In verschillende landen doen verschillende interpretaties de ronde.
Sommige van mijn Duitse vrienden beweren dat "roam like at home" bij hen alleen telt voor gesprekken en SMS, niet voor data.

Nochtans zijn de Europese regels voor iedereen gelijk...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
freggy
Member
Member
Berichten: 98
Lid geworden op: 09 sep 2011, 14:22
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 20 keer

Hier is een interessant artikel over de EU-roamingregels: http://www.ad.nl/economie/straks-op-vak ... a3d987c76/

Blijkbaar zijn er toch een aantal limieten en achterpoortjes voorzien, alhoewel ik niet weet in hoeverre er hier in België operatoren zijn die die regels van 7,70 € toepassen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

heist_175 schreef:Met een prepaid kaart kan je geen onderscheid maken: je hebt krediet opgeladen en overal in de EU is het tarief hetzelfde.
Met een prepaid kan je toch ook differentiëren?
Bij MV is je bundel 1 maand geldig nà de laatste herlaadbeurt. Daarna wordt je resterend krediet opgebruikt tegen het tarief 'buiten bundel'.

Ik begrijp je onderscheid niet ...

PS.
Iedereen is zo laaiend entoesiast over Europese roaming, maar voor voice was de vorige regeling voor mij toch veel goedkoper.
Ongeacht wat het normale tarief was, er was altijd een maximum van 22ct/min (19ct + btw). Nu is die cap weggevallen, en betaal je het "lokale" tarief, ook als dat meer is dan 22ct (vb MV buiten bundel = 40ct/min) :-( .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Wie belt er nu ook nog :)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

philippe_d schreef:
heist_175 schreef:Met een prepaid kaart kan je geen onderscheid maken: je hebt krediet opgeladen en overal in de EU is het tarief hetzelfde.
Met een prepaid kan je toch ook differentiëren?
Bij MV is je bundel 1 maand geldig nà de laatste herlaadbeurt. Daarna wordt je resterend krediet opgebruikt tegen het tarief 'buiten bundel'.

Ik begrijp je onderscheid niet ....
(stel)
Mijn abo kost €20 per maand, voor 100SMS, 100minuten en 100Mb data
Mijn bundel mag ik gebruiken in BE, ga ik buiten BE betaal ik "hetzelfde bedrag", maar dan wel buiten bundel.
Eindfactuur kan dan snel €20 (standaard abo prijs) + buitenlandkost van bv €5
Op die manier kan mijn ISP toch nog dik cashen op mijn buitenlands verbruik.
Als ik op het einde van de maand 10 SMS'en gestuurd heb vanuit BE, kost met dat €20 (standaard abo prijs).
Als ik daarentegen enkel 10 SMS'en gestuurd heb vanuit EU betaal ik €20 voor mijn abo + €1 voor 10 SMS'en in EU -> totaal €21

Voor een prepaid kaart gaat dat niet.
Aangezien er geen roaming tarieven zijn, betaal ik altijd €0,1 per SMS of in BE of in EU ben maakt niet uit.
Er is ook geen andere "rekening". Ik heb 1 type krediet. Of ik op het einde van de maand 10 SMS'en gestuurd heb vanuit BE of vanuit EU, maakt niet uit. Er gaat €1 van mijn krediet af.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

heist_175 schreef: Mijn bundel mag ik gebruiken in BE, ga ik buiten BE betaal ik "hetzelfde bedrag", maar dan wel buiten bundel.
Eindfactuur kan dan snel €20 (standaard abo prijs) + buitenlandkost van bv €5
Op die manier kan mijn ISP toch nog dik cashen op mijn buitenlands verbruik.
Als ik op het einde van de maand 10 SMS'en gestuurd heb vanuit BE, kost met dat €20 (standaard abo prijs).
Als ik daarentegen enkel 10 SMS'en gestuurd heb vanuit EU betaal ik €20 voor mijn abo + €1 voor 10 SMS'en in EU -> totaal €21.
Zo werkt het niet.
Alles wat je in Europa verbruikt valt BINNEN jouw nationale bundel.
Je mag dus in jouw voorbeeld 100sms sturen, of je die nu in België verstuurt, of vanuit Europa, maakt niets uit, alles komt van de bundel.

Pas op. SMS vanuit België naar een buitenlands nummer valt niet onder roaming.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
fred_be9300
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 nov 2005, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 12 keer

Als ik me niet vergis heeft Lyca mobile een bundel voor de prepaid klanten, welke enkel in België kan gebruikt worden. A priori leek me dat tegen de EU regels ... Maar bij het nalezen van de regels viel me op dat veel van de regels expliciet de termen bundel en abonnement combineren. Dus voor prepaid is me niet duidelijk of een bundel mag gelimiteerd worden tot het thuisland. Dat ondergraaft toch de Roam like at Home doelstellingen. Hopelijk wordt dat achterpoortje gesloten...
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”