Betrouwbaarheid SMS aflevering in België

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
fishafish
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 jan 2011, 09:47
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Sinds korte tijd dwingen wij in onze aanmeldprocedure 2FA via SMS af. We maken gebruik van een Proximus partner zijn diensten om de berichten te versturen.

Wat blijkt nu, heel af en toe worden berichten niet instant afgeleverd. Berichtjes komen met een half uur vertraging toe, ook al had de ontvanger zijn toestel voldoende ontvangst en hebben wij geen weet van algemene telecom problemen bij een operator. Rond dat zelfde tijdstip werden andere berichten wel tijdig afgeleverd (en gebruikt).

Mijn vraag is eigenlijk in welke mate wij er op kunnen vertrouwen dat een SMS binnen de minuut wordt afgeleverd op een moment dat er zich geen uitzonderlijke telecom problemen voordoen in België?

Bedankt,
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Niet heel betrouwbaar, zeker voor 2FA ( binnen soms geen ontvangst )

Ooit eens een belangrijke SMS naar een kennis gestuurd, maar hij is nooit aangekomen.

Betere oplossing volgens mij: Google Authenticator (werkt ook binnen en je bent niet afhankelijk van 1 SMS.)
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

+1 voor Google Authenticator.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

-1 voor Google Authenticator (op iOS tenminste). Al een jaar geen updates meer van verschenen. Zeer vervelend om backups van te maken. Foon onverwacht weg of gestolen => dan begint de miserie. Er is een reden dat die app maar 2.5-3/5 krijgt in de App Store. Ik veronderstel (en hoop) dat ze het op Android wel beter uitgewerkt zullen hebben.

+1 voor Authy. Bevat alle Google Authenticator functionaliteit en meer (backups en multiple device sync en Apple Watch).
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Klopt wat CCatalyst zegt, Google Authenticator is een ramp als je GSM gestolen/kwijt is of gewoon niet meer werkt
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

fishafish schreef:Sinds korte tijd dwingen wij in onze aanmeldprocedure 2FA via SMS af. We maken gebruik van een Proximus partner zijn diensten om de berichten te versturen.
Bij ons ook voor de VPN; bijna 1 op 2 OTP's komen niet aan en moet ik naar onze 24/7 bellen om de OTP te weten te komen. Ik weet nog altijd niet of het aan 'onze' implementatie ligt of aan de providers...
Ik begin dat 2e te vermoeden, want gisteren kwamen ook de recovery-smsjes voor een Google-account ook niet aan (Google Authenticator was niet meer in sync). Gelukkig nog een ingelogd pc-systeem gevonde om Google Authenticator terug te kunnen activeren.
Zelf gebruik ik ook wel Authy nu, maar ik mis nog fingerprintsupport op Android. Ik begrijp dat op iOS dat wél mogelijk is?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

meon schreef: Zelf gebruik ik ook wel Authy nu, maar ik mis nog fingerprintsupport op Android. Ik begrijp dat op iOS dat wél mogelijk is?
Op Authy/iOS kan je je inderdaad aanmelden met Touch ID.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Ter info: sinds vorig jaar wordt het gebruik van SMS als 2FA afgeraden: https://techcrunch.com/2016/07/25/nist- ... tion-over/
Ik ken jouw scenario niet (hoeveel gebruikers, hoe vaak nieuwe gebruikers, ...), maar misschien kan je alternatieven zoals (eerder vermeld) Google Authenticator/Authy, Google Prompt, Fido U2F, ... bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”